Förändringens vindar blåser i Azeroth – WoW: Shadowlands får kontrollstöd

Robot
Förändringens vindar blåser i Azeroth – WoW: Shadowlands får kontrollstöd
Medlem

Är väl bra för dom som inte kan köra med m+t. Förvisso har väl folk kört med kontroll innan ändå.

Bara det inte "fördummar" spelet på något sätt.(mer än dom redan gjort dvs hähä)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Är väl bra för dom som inte kan köra med m+t. Förvisso har väl folk kört med kontroll innan ändå.

Bara det inte "fördummar" spelet på något sätt.(mer än dom redan gjort dvs hähä)

Känns som det är tvärtom i Shadowlands. Man har fler skills nu i Shadowlands, och många skills tillhör nu klassen istället för det spec du kör. Det finns även en hel del skills som man förlorat under åren som kommer tillbaka.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Är väl bra för dom som inte kan köra med m+t. Förvisso har väl folk kört med kontroll innan ändå.

Bara det inte "fördummar" spelet på något sätt.(mer än dom redan gjort dvs hähä)

Dags att slå hål på myten om att kontroll/konsol-support leder till ett "fördummat" spel. Det funkar i FFXIV, varför skulle det inta funka i WoW?
Med kontroll har du tillgång till 30+ olika skills genom olika kombinationer. Detta utan att behöva flytta på dina fingrar någon längre sträcka, vilket du måste med m+t, om man nu inte har en MMO-mus.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Dags att slå hål på myten om att kontroll/konsol-support leder till ett "fördummat" spel. Det funkar i FFXIV, varför skulle det inta funka i WoW?
Med kontroll har du tillgång till 30+ olika skills genom olika kombinationer. Detta utan att behöva flytta på dina fingrar någon längre sträcka, vilket du måste med m+t, om man nu inte har en MMO-mus.

När jag spelade wow som mest räckte inte ens tangentbordet till för alla bindings jag ville ha.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Dominus:

Dags att slå hål på myten om att kontroll/konsol-support leder till ett "fördummat" spel. Det funkar i FFXIV, varför skulle det inta funka i WoW?
Med kontroll har du tillgång till 30+ olika skills genom olika kombinationer. Detta utan att behöva flytta på dina fingrar någon längre sträcka, vilket du måste med m+t, om man nu inte har en MMO-mus.

Sen är ju iofs FFXIV en gnutta fördummat i vissa aspekter, t.ex. raidandet, därav funkar det(eller, åtminstone annorlunda). Det är ju en hel del skillnader där. Mechanics(mer skriptade/statiska i FFXIV), rörelse, GCD, 8 spelare jämfört med 20(Mythic), rotations osv.

Ja, det funkar säkerligen ypperligt i solo-content och en del dungeons/raids, men när det kommer till Mythic-raids(och säkert en del normal/heroic fighter samt högre Mythic+) skulle det nog vara nästintill omöjligt. Åtminstone om man vill prestera bra.

Med det sagt är jag inte emot kontroll alls, funkar det så funkar det .Det sköna med PC, valfriheten. Men personligen tror jag det är lite galet att jämföra FFXIV och WoW, åtminstone när det kommer till endgame.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Dags att slå hål på myten om att kontroll/konsol-support leder till ett "fördummat" spel. Det funkar i FFXIV, varför skulle det inta funka i WoW?
Med kontroll har du tillgång till 30+ olika skills genom olika kombinationer. Detta utan att behöva flytta på dina fingrar någon längre sträcka, vilket du måste med m+t, om man nu inte har en MMO-mus.

Du har runt 40 knappar vid vänsterhanden i en radie utav typ 20 x 20 cm + klassiska kombinationer Ctrl + och alt + vilket ger dig 120 olika kombinationer om du så vill ha det. Vissa spel använder det, typ eve online har massor med shortcuts och kombinationer och det hade definitivt inte gått att köra med xbox kontroller om man inte dummade ner det rejält.

Tycker inte det är någon myt alls en dosa har färre knappar. Det bara är så.

Medlem

Blizzard har säkert inget emot att fördumma retail WoW lite till.

Medlem

Att köra med en handkontroll funkar hur bra som helst i FF14, så det kan inte vara allt för svårt att fixa det i WoW.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Vileoxe: Hoppas verkligen inte att wow kommer till konsol. Är ok med det om dom har 2st separata versioner dock. Kul och få med sig konsol spelare i pvp liksom.

Och final fantasy är ju mkt mer slow paced.

Medlem

Har kört hela BFA (och classic) med kontroll, funkar hur bra som helst. Tar fram tangentbordet för att skriva macros och weakauras, annars räcker det med headset. Raids, pvp, m+ är inga problem eftersom utmaningen handlar mer om strategi och koordination. Själva knapptryckandet är inte svårare med en kontroll än med mus och tangentbord. Mha shiftfunktioner räcker knapparna väl. Jag började köra med DS4 på min tv som en kul grej, men nu kommer jag aldrig gå tillbaka för det är så jälva soft. Lär aldrig vinna mdi, awc eller rwf, men det hade jag inte gjort med tgb+mus heller.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

När jag spelade wow som mest räckte inte ens tangentbordet till för alla bindings jag ville ha.

Det tvivlar jag starkt på, inte när det kommer till combat. I så fall är du den enda i världen som behöver fler bindings än ett traditionellt tangentbord tillåter.
Att du ville ha macros och bindings till diverse spells du använder en gång i halvtimmen hör inte hit.

Skrivet av Fezk:

Sen är ju iofs FFXIV en gnutta fördummat i vissa aspekter, t.ex. raidandet, därav funkar det(eller, åtminstone annorlunda). Det är ju en hel del skillnader där. Mechanics(mer skriptade/statiska i FFXIV), rörelse, GCD, 8 spelare jämfört med 20(Mythic), rotations osv.

Ja, det funkar säkerligen ypperligt i solo-content och en del dungeons/raids, men när det kommer till Mythic-raids(och säkert en del normal/heroic fighter samt högre Mythic+) skulle det nog vara nästintill omöjligt. Åtminstone om man vill prestera bra.

Med det sagt är jag inte emot kontroll alls, funkar det så funkar det .Det sköna med PC, valfriheten. Men personligen tror jag det är lite galet att jämföra FFXIV och WoW, åtminstone när det kommer till endgame.

Ett flertal klasser har ungefär 20+ abilities de behöver använda i sin rotation, jämför det med dagens WoW där de klasser som har längst rotation knappt kommer upp i 20, om inte ännu lägre.
Nu var det ju dock inte vilket spel som har flest spells att använda jag pratade om, utan jag påvisade endast att du har tillgång till 30+ binds (vilket är mer än tillräckligt för WoW) och detta med endast tummen och pekfingret.
I övrigt håller jag med dig om FFXIV.

Skrivet av KeyserSoze:

Du har runt 40 knappar vid vänsterhanden i en radie utav typ 20 x 20 cm + klassiska kombinationer Ctrl + och alt + vilket ger dig 120 olika kombinationer om du så vill ha det. Vissa spel använder det, typ eve online har massor med shortcuts och kombinationer och det hade definitivt inte gått att köra med xbox kontroller om man inte dummade ner det rejält.

Tycker inte det är någon myt alls en dosa har färre knappar. Det bara är så.

Som jag skrev till Fezk så var det inte vilket som har tillgång till flest binds jag talade om, utan att det inte kommer att bli något fördummande av spelet för att Blizzard nu ger officiell gamepad-support till WoW (vilket är det vi talar om, inte eve online).

Medlem
Skrivet av Dominus:

Det tvivlar jag starkt på, inte när det kommer till combat. I så fall är du den enda i världen som behöver fler bindings än ett traditionellt tangentbord tillåter.
Att du ville ha macros och bindings till diverse spells du använder en gång i halvtimmen hör inte hit.

Ett flertal klasser har ungefär 20+ abilities de behöver använda i sin rotation, jämför det med dagens WoW där de klasser som har längst rotation knappt kommer upp i 20, om inte ännu lägre.
Nu var det ju dock inte vilket spel som har flest spells att använda jag pratade om, utan jag påvisade endast att du har tillgång till 30+ binds och detta med endast tummen och pekfingret.
I övrigt håller jag med dig om FFXIV.

Som jag skrev till Fezk så var det inte vilket som har tillgång till flest binds jag talade om, utan att det inte kommer att bli något fördummande av spelet för att Blizzard nu ger officiell gamepad-support till WoW (vilket är det vi talar om, inte eve online).

50 på tangentbordet och 15 på musen ungefär, spelade sjukt mycket arena och ja jag behövde det.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Dominus:

Det tvivlar jag starkt på, inte när det kommer till combat. I så fall är du den enda i världen som behöver fler bindings än ett traditionellt tangentbord tillåter.
Att du ville ha macros och bindings till diverse spells du använder en gång i halvtimmen hör inte hit.

Ett flertal klasser har ungefär 20+ abilities de behöver använda i sin rotation, jämför det med dagens WoW där de klasser som har längst rotation knappt kommer upp i 20, om inte ännu lägre.
Nu var det ju dock inte vilket spel som har flest spells att använda jag pratade om, utan jag påvisade endast att du har tillgång till 30+ binds och detta med endast tummen och pekfingret.
I övrigt håller jag med dig om FFXIV.

Som jag skrev till Fezk så var det inte vilket som har tillgång till flest binds jag talade om, utan att det inte kommer att bli något fördummande av spelet för att Blizzard nu ger officiell gamepad-support till WoW (vilket är det vi talar om, inte eve online).

Fast du sa att du ville slå hål på någon myt om att kontroller inte fördummar(i detta sammanhang ett MMORPG) och tog FFXIV som ett exempel när det är byggt för konsol från grunden.

Skulle WoW börja ändra sitt endgame för att anpassa kontroller så skulle det med största sannolikhet behöva fördummas. Vilket jag inte tror kommer ske dock,


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

50 på tangentbordet och 15 på musen ungefär, spelade sjukt mycket arena och ja jag behövde det.

Ja, det behövs.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Som jag skrev till Fezk så var det inte vilket som har tillgång till flest binds jag talade om, utan att det inte kommer att bli något fördummande av spelet för att Blizzard nu ger officiell gamepad-support till WoW (vilket är det vi talar om, inte eve online).

Fast du skrev ju att du ville slå hål på myten, så jag presenterade ett mer avancerat mmo som är komplett omöjligt att spela med xbox dosa, utan att man skulle dumma ner det bortom dess like.

Dock så skulle jag vilja påpeka att spel som blir förvärrade av controllrar på pc oftast är spel som portas från konsol till pc.

Medlem

Körde WoW med kontroller genom några addons. Tyckte att det fungerade ypperligt när musarmen förhindrade vanligt spelande. Lite svårare att kommunicera (eftersom det krävde att jag släppte kontrollen och lutade mig över tangentbordet), men perfekt för casual questande ute i världen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Fast du sa att du ville slå hål på någon myt om att kontroller inte fördummar(i detta sammanhang ett MMORPG) och tog FFXIV som ett exempel när det är byggt för konsol från grunden.

Skulle WoW börja ändra sitt endgame för att anpassa kontroller så skulle det med största sannolikhet behöva fördummas. Vilket jag inte tror kommer ske dock,

Vad är det som riskerar att fördummas av gamepad-support? Du har inte gett några konkreta exempel och de enda exempel jag fått (av andra användare) är att ett helt annat spel kräver massor av binds och då inte skulle funka med kontroll, samt arena-pvp (på hög rank antar jag).

WoW är redan "fördummat" på alla nivåer, förutom high-end raiding och high-end pvp. Majoriteten av spelarna kommer knappast märka någon gigantisk skillnad på en bra spelare som är van med att spela på kontroll och en bra spelare som är van vid att spela med m+t när det kommer till allting utanför high-end content.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Vad är det som riskerar att fördummas av gamepad-support? Du har inte gett några konkreta exempel och de enda exempel jag fått (av andra användare) är att ett helt annat spel kräver massor av binds och då inte skulle funka med kontroll, samt arena-pvp (på hög rank antar jag).

WoW är redan "fördummat" på alla nivåer, förutom high-end raiding och high-end pvp. Majoriteten av spelarna kommer knappast märka någon gigantisk skillnad på en bra spelare som är van med att spela på kontroll och en bra spelare som är van vid att spela med m+t när det kommer till allting utanför high-end content.

Raids blir fördummade, Mythic+ blir fördummade. Mindre mechanics, mindre rörelse, högre GCD,mer pruning. Är väl en del konkreta exempel som skulle kunna hända. OM man börjar anpassa spelet för kontroll,

Som jag skrev, jag tror inte spelet kommer bli fördummat pga support av kontroller. Men ett MMO som är anpassat för kontroll är fördummat, likt det exempel du sa FFXIV, i jämförelse med WoW.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Raids blir fördummade, Mythic+ blir fördummade. Mindre mechanics, mindre rörelse, högre GCD,mer pruning. Är väl en del konkreta exempel som skulle kunna hända. OM man börjar anpassa spelet för kontroll,

Som jag skrev, jag tror inte spelet kommer bli fördummat pga support av kontroller.

På vilket vis är raids (utanför high-end) inte redan fördummade? Upp till heroic är det mer eller mindre varenda fight en gear check utan några jättesvåra mechanics, kommer ihåg TBC, WotLK och säkert även Cataclysm (är inte helt hundra) där det krävdes att man verkligen var på tårna för att undvika vissa one-shot mechanics.

Det samma gäller nästan mythic+, där låga keys endast kräver att du har en hjärna och inte är nydingad.

Att det är fler mechanics är inte ett bevis för att ett spel är svårt, det beror helt och hållet på vad dessa gör.
Du kan röra dig lika bra med gamepad som du kan med m+t. Det svåra ligger i targeting, i och med att WoW i grunden är byggt för m+t och inte kontroll.

Pruning innebär att man tar bort abilities, även nu när Blizzard un-prunar så kommer det finnas tillräckligt med knapp-kombinationer för en kontroll.

För att summera, high-end content kommer alltid att kräva att du kör med m+t i WoW på grund av hur target-systemet är uppbyggt, samt att där krävs att du är blixtsnabb med att slänga ability x på spelare y och så vidare.
Men för 90% av spelarbasen så kommer det inte spela någon större roll om de väljer att spela med kontroll eller inte, det kommer endast märkas i början innan denna byggt upp sitt muskelminne.

Avstängd
Skrivet av Dominus:

Dags att slå hål på myten om att kontroll/konsol-support leder till ett "fördummat" spel. Det funkar i FFXIV, varför skulle det inta funka i WoW?
Med kontroll har du tillgång till 30+ olika skills genom olika kombinationer. Detta utan att behöva flytta på dina fingrar någon längre sträcka, vilket du måste med m+t, om man nu inte har en MMO-mus.

Japp, det fördummar ingenting. Det är däremot ergonomiskt överlägset och i min åsikt ett mycket bättre sätt att styra MMO- och ARPG-spel. Och det kommer från någon som aldrig har ägt en konsol i sitt liv.

Medlem
Skrivet av Sickness666:

Japp, det fördummar ingenting. Det är däremot ergonomiskt överlägset och i min åsikt ett mycket bättre sätt att styra MMO- och ARPG-spel. Och det kommer från någon som aldrig har ägt en konsol i sitt liv.

Det beror helt och hållet på hur spelet är byggt i grunden. WoW är från början byggt med endast m+t i åtanke, till skillnad mot FFXIV där menyer, actionbars och targetsystemet är byggt för både m+t och kontroll.
I övrigt håller jag med dig, även om jag tycker det är skönt att koppla datorn till TV:n och bara springa runt i världen med min karaktär i WoW eller slöraida.

Medlem
Skrivet av Dominus:

På vilket vis är raids (utanför high-end) inte redan fördummade? Upp till heroic är det mer eller mindre varenda fight en gear check utan några jättesvåra mechanics, kommer ihåg TBC, WotLK och säkert även Cataclysm (är inte helt hundra) där det krävdes att man verkligen var på tårna för att undvika vissa one-shot mechanics.

Det samma gäller nästan mythic+, där låga keys endast kräver att du har en hjärna och inte är nydingad.

Att det är fler mechanics är inte ett bevis för att ett spel är svårt, det beror helt och hållet på vad dessa gör.
Du kan röra dig lika bra med gamepad som du kan med m+t. Det svåra ligger i targeting, i och med att WoW i grunden är byggt för m+t och inte kontroll.

Pruning innebär att man tar bort abilities, även nu när Blizzard un-prunar så kommer det finnas tillräckligt med knapp-kombinationer för en kontroll.

För att summera, high-end content kommer alltid att kräva att du kör med m+t i WoW på grund av hur target-systemet är uppbyggt, samt att där krävs att du är blixtsnabb med att slänga ability x på spelare y och så vidare.
Men för 90% av spelarbasen så kommer det inte spela någon större roll om de väljer att spela med kontroll eller inte, det kommer endast märkas i början innan denna byggt upp sitt muskelminne.

Raiding är något jag tycker dom utvecklat snarare än fördummat (inte alla fighter självklart). Och det är där jag ser problemet med en kontroll,. Och det är också där man skulle kunna dra ned på/ändra/förenkla t.ex. mechanics/rörelse för att anpassa kontroller, alltså fördumma där det är som svårast( anpassat för m+t). Har man lirat spelet länge och vet vad man gör, är normal/hc inte speciellt svårt(med undantag), det är ganska oundvikligt på ett 16 år gammalt spel. Men som jag nämnt tidigare, tror jag inte dom kommer anpassa något av endgamet för kontroll, utan bara göra spelet mer tillgängligt.

Jo tack, jag vet vad pruning betyder, det har bevittnats under dessa 15 år man lirat spelet hehe.^^ Och även om dom "un-prunar" någon spell i Shadowlands är klasserna fortfarande inte i närheten av vad dom var, sorgligt nog. Men det är ju en bra början.

Men ja, Som jag skrev tidigare gällande din summering::
"Ja, det funkar säkerligen ypperligt i solo-content och en del dungeons/raids, men när det kommer till Mythic-raids(och säkert en del normal/heroic fighter samt högre Mythic+) skulle det nog vara nästintill omöjligt. Åtminstone om man vill prestera bra."

Sen beror det väl också lite på vilken klass/specc man kör kanske, en del är det nog lättare på.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Nu var det 10 år sedan jag lirade och då lirade jag alltid präst-healer. På den tiden räckte det med addonet healbot, 2 musknappar+ mushjulet, och typ 3-4 andra knappar på tangentbordet utöver de knappar som man använde för att förflytta sej. Har detta ändrats mycket sedan lichking?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Haha konsol stödet i Elder scrolls online har gjort combaten enormt tråkig, och moderna wow och FF online är inte bättre.

Jag håller mig i wow classic.

Medlem
Skrivet av Sille:

Haha konsol stödet i Elder scrolls online har gjort combaten enormt tråkig, och moderna wow och FF online är inte bättre.

Jag håller mig i wow classic.

Eso har väl möe bättre combat en wow! Combat i wow är ju så jäkla stel å tråkig

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nu var det 10 år sedan jag lirade och då lirade jag alltid präst-healer. På den tiden räckte det med addonet healbot, 2 musknappar+ mushjulet, och typ 3-4 andra knappar på tangentbordet utöver de knappar som man använde för att förflytta sej. Har detta ändrats mycket sedan lichking?

Som jag skrev innnan så använde väl jag runt en 60-70 keybindings fördelat på mus och tangentbord. Detta var i WoTLK, men bara när jag spelade arena. Spelade disc priest, och man vill ju inte på något sätt klicka med musen på nameplates när man healar i arena då varje sekund räknas. Så man har binding för direkt heals / dispells på alla i gruppen (spelade 3v3), som disc så gör du också väldigt mycket damage spells samtidigt som du healar. Det går snabbt att fylla upp tangentbordet med keybindings


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Som jag skrev innnan så använde väl jag runt en 60-70 keybindings fördelat på mus och tangentbord. Detta var i WoTLK, men bara när jag spelade arena. Spelade disc priest, och man vill ju inte på något sätt klicka med musen på nameplates när man healar i arena då varje sekund räknas. Så man har binding för direkt heals / dispells på alla i gruppen (spelade 3v3), som disc så gör du också väldigt mycket damage spells samtidigt som du healar. Det går snabbt att fylla upp tangentbordet med keybindings

Ja du har rätt, dom har fel. Jösses vilken icke-diskussion du råkat hamna i.

Medlem
Skrivet av sitman:

Ja du har rätt, dom har fel. Jösses vilken icke-diskussion du råkat hamna i.

Jag vet, men rolig är den 😂


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Eso har väl möe bättre combat en wow! Combat i wow är ju så jäkla stel å tråkig

Haha bra skämt.

12
Skriv svar