Spelutvecklare om Xbox Series X: Snabb lagring kommer förändra hur vi gör spel

Robot
Spelutvecklare om Xbox Series X: Snabb lagring kommer förändra hur vi gör spel

Rebellion, The Coalition och fler berättar hur det är att skapa spel på next-gen och stämmer in i lovsången kring lagringen.

#ssd, #xbox-series-x


Medlem

Jag ser verkligen fram mot nästa generation. Tror att det kommer bli en stor revolution, främst i spelupplevelsen. Laddningstiderna i denna generation kan ju verkligen vara en mood-killer. RDR2 har väldigt saftiga laddningstider, så långa att man nästan drar fram mobilen och glömmer bort vad man höll på med.

Såklart kommer det ske en förbättring med bättre grafik. Ray tracing kan bli ett häftigt tillägg om det görs rätt. Senast nu i Minecraft. Otroligt imponerade vad det gör med atmosfären även i ett så pass enkelt spel.

Medlem

Tror/hoppas bf6 kommer göras enbart till next gen, hoppas på ett kliv extra inom allt, precis som bf3 gjorde för sin tid


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tror vi kommer se väldigt coola saker för de spelen som är anpassade till SSD
Det kommer vara den största förändringen för spelupplevelsen som vi inte har upplevt än någonstans

Medlem

Kommer det verkligen bli ett så stort kliv som folk verkar hoppas på? Som jag ser det tar Playstation och Xbox ett steg för att hamna i nivå med dagens PC, och som PC-spelare har jag inte direkt upplevt någon märkbar skillnad på spel trots RTX och SSD.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Baronova:

Kommer det verkligen bli ett så stort kliv som folk verkar hoppas på? Som jag ser det tar Playstation och Xbox ett steg för att hamna i nivå med dagens PC, och som PC-spelare har jag inte direkt upplevt någon märkbar skillnad på spel trots RTX och SSD.

Nä. Eller jo, om du jämför med dagens konsoler. Som pc spelare är det lite som att läsa förra årets nyheter när man läser om den nya generationen för vi redan haft allt det där så länge.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Kommer det verkligen bli ett så stort kliv som folk verkar hoppas på? Som jag ser det tar Playstation och Xbox ett steg för att hamna i nivå med dagens PC, och som PC-spelare har jag inte direkt upplevt någon märkbar skillnad på spel trots RTX och SSD.

Den största skillnaden tror jag kommer ske i och med att spelutvecklarna äntligen har tillgång till snabb lagring, som sitter i 100% av maskinerna som kommer att köra spelet. Som det har varit nu med långsamma hårddiskar så har hela spelet behövts byggas upp enligt de premisserna. Att skapa "laddzoner", hissar, korridorer etc. där spelet läser in ny data.

De flesta PC-spel är ju även de utvecklade på premisserna. Sen så har ju inte alla PC-spelare sina spel på SSD, så utvecklarna kan ju inte förutsätta det och måste därefter följa de klassiska utvecklingsmodellerna.

Till en början tror jag inte att vi kommer att få se något revolutionerande då gissningsvis många av spelen som utvecklas nu utvecklas till både nuvarnade och nästa generations konsoller.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hur många spel har du spelat på PC som har NVMe SSD som krav för att ens fungera? Konsolfolket kommer få spela sådana spel i år. Det blir snart PC som ligger efter konsol i annat än just ren grafikprestanda.

Svammel. Spel tar flera år att utveckla så de spel som kommer tidigt i generationen kommer inte ha några sådana krav då de började utvecklas för en bra tid sedan. Spel utvecklas multiplattform för att kunna dra in pengar på största möjliga install base. Det inkluderar PC när det gäller Xbox familjen eftersom Microsoft ser Windows och Xbox konsolerna som en enda familj när det gäller spel. Sony har exklusiva titlar som inte har samma krav på sig att utvecklas för Windows plattformen dock.

Men sanningen är snarare att orsaken till att spel på PC inte krävt SSD i någon större utsträckning är att spel utvecklats multiplattform för att kunna säljas mot konsol. Så det är konsolerna som hållit tillbaka utvecklarna mot PC plattformen. Det finns spel till PC som aldrig varit tänkta att köras på konsol med stor budget som har SSD krav. Tex Star Citizen.

SSD har i flera år varit standard i speldatorer. Där standarden har varit en SSD för system och installationsplats för de spel man spelar mest just nu. Sedan en HDD för lagring. De flesta seriösa gamers har kastat ut HDD helt och hållet för 10 år sedan även för lagring. Sedan några år har till och med arbetsdatorer du köper för kontorsarbete SSD som standard. Och om du kommer med argument att en NVMe SSD skulle innebära några större skillnader i spelande mot för en SATA SSD så stämmer det ej. Du får något kortare laddningstider med NVMe, men både och är fullt tillräckliga för de landvinningar utvecklare har velat göra i många år i spel men inte kunnat tack vare konsol flaskhalsen. Tex att strömma tunga game assets live i spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eCore:

Nä. Eller jo, om du jämför med dagens konsoler. Som pc spelare är det lite som att läsa förra årets nyheter när man läser om den nya generationen för vi redan haft allt det där så länge.

Du har inte helt fel. En del av de stora nyheterna är saker vi haft på PC-sidan ett bra tag.

Ska sägas dock att mycket av det nya är bra nog för att kunna stå upp med några av de bästa stationära datorerna idag. Det kommer alltså inte vara som tidigare generationer där konsolerna var en medelmåttig PC, utan nu är de i topp. Givetvis kommer de med olika hårdvarusläpp i slutet av året och början av 2021 hamna efter, men att vara ett steg nedanför bäst är inte så pjåkigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hur många spel har du spelat på PC som har NVMe SSD som krav för att ens fungera? Konsolfolket kommer få spela sådana spel i år. Det blir snart PC som ligger efter konsol i annat än just ren grafikprestanda.

I vadå, en vecka? Allt annat är ju redan förlegat i båda konsolerna? Jag klankar inte ner, jag äger själv konsoler. Bara man kan inte bygga en lådebil och sen diskutera med en bilägare att dem minsann är jämbördiga för båda har hjul och ratt. Båda har absolut en plats här i världen, men dem spelar inte i samma liga, och det är okej!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du har inte helt fel. En del av de stora nyheterna är saker vi haft på PC-sidan ett bra tag.

Ska sägas dock att mycket av det nya är bra nog för att kunna stå upp med några av de bästa stationära datorerna idag. Det kommer alltså inte vara som tidigare generationer där konsolerna var en medelmåttig PC, utan nu är de i topp. Givetvis kommer de med olika hårdvarusläpp i slutet av året och början av 2021 hamna efter, men att vara ett steg nedanför bäst är inte så pjåkigt.

Absolut, tycker det bara är positivt! Det kommer gynna både PC och konsolspelare..

KoP
Medlem
Skrivet av Baronova:

Kommer det verkligen bli ett så stort kliv som folk verkar hoppas på? Som jag ser det tar Playstation och Xbox ett steg för att hamna i nivå med dagens PC, och som PC-spelare har jag inte direkt upplevt någon märkbar skillnad på spel trots RTX och SSD.

Om man endast har erfarenhet utav konsolspelande så är det absolut ett stort kliv framåt. Det enda jag spelar på pc är Eurotruck 2 och där kan jag med nöd och näppe maxa allt. :'D Den bästa spelupplevelsen för mig idag är via konsol. Så jo, jag kommer uppleva skillnad iomed next gen konsolerna.

Medlem

Det bästa med den nya generationens konsoler (för pc-spelare) är att lägstanivån höjs. Det säger jag inte för att håna någon. Med en högre lägstanivå kommer många fördelar.

Sen ska vi aldrig glömma att pc-spelarna är helt sjukt utspridda sett till prestanda. De som har datorer som matchar PS5/Xbox Series X är en minoritet. Titta på Steams prestandarapporter. De flesta spelar på en potatis.

Medlem
Skrivet av neocon:

Det är det absolut INTE! Du pratar som att de nya konsolerna bara är PC i mindre formfaktor eller något. ....

I sådana fall så har han helt rätt. De komponenter som finns i dessa nya konsoler är inte arkitekturer som utvecklats specifikt för dessa konsoler. Det är CPUer från AMD samt GPUer från AMD av samma arkitektur som redan finns eller snart kommer till PC. Med vissa förändringar för att passa konsolernas upplägg på minneshantering osv. Detsamma gäller med de Nand chip som finns i minnes moduler samt SSDs etc.

Hela tanken med att ha konsol generationerna på en x86/x64 arkitektur sedan nuvarande generation är precis för att det är samma arkitektur som PC och det därmed skall vara enkelt/billigt för utvecklare att trycka ut multiplattforms titlar. Förra generationen så hade Sonys PS3 en egen arkitektur då den var baserad på Cell processorer vilket gjorde det mycket svårare för utvecklare att utveckla spel för alla plattformar. Det krävdes mer jobb, mer kunskap och var dyrare att utveckla för PS3 därmed när publishers skulle släppa multiplattforms titlar.

All utveckling av konsol spel görs på PC och de första testriggarna är rena PC datorer eftersom det är samma arkitektur. (Många mins säkert Microsofts pinsamma miss på E3 när de skulle visa upp sin nya Xbox live i spel och kameran råkade filma att testriggen som drev spelet faktiskt var en vanlig PC i låda). Det gör att utvecklarna inte behöver tillgång till själva testkittet från Microsoft eller Sony innan de kommer till optimeringssteget när spelet skall optimeras för den aktuella hårdvaran. Så utveckling på nästa generations spel har kunnat pågå sedan långt innan testkit funnits. Även en del spel menat för nuvarande generation som kanske försenats eller var nära ett 2021 släpp kommer med säkerhet annonseras för nästa generation istället med en simpel reoptimering.

Så ja. Seies X och PS5 är i mångt och mycket Nedbantade PC datorer med egna operativsystem. Positivt med nästa generation är att de börjar på en högre nivå när det gäller hårdvara så även om de i princip släpps föråldrade så kommer den nya nivån möjliggöra en bättre lägstanivå för multiplattforms spel i nästa generation. Något som saknades till nuvarande generation med PS4 och Xbone pga bla vek CPU och långsam lagring.

Medlem

Samma visa inför varje konsolgeneration...

Vänta bara!
2020-2021: Första vågen av spel släpps...

Okej, det var inget speciellt men vänta bara då nästa våg släppts när utvecklarna kan hårdvaran!
2022-2024: Nästa våg släpps, medioker PC hårdvara ger redan då 2x prestanda...

Ja men med konsol får du något som håller i flera år!
2024-2026: Alla krävande spel ger dålig prestanda, Pro-versioner släpps...

Aha! Nu med Pro-konsoler så kommer...
2026: PC har redan 2x prestanda över dessa...

Tja men vänta bara tills nästa konsolgeneration...

Medlem
Skrivet av neocon:

Överföringshastigheterna i t.ex. PS5:an har funnits sedan tidigare i andra miljöer, inte minst integreringen med SSD. Vad får dig att tro att first-party studios inte kan ha jobbat efter en känd specifikation i flera år? De har ju haft tillgång till utvecklingsmaskiner med rimligtvis samma överföringshastigheter i flera år. Det är du som svamlar.

Tror du att PS5 kommer ha multiplattformsspel som systemsäljare? Vad har varit de största spelen för PS4?

Call of Duty, FIFA, RDR2 och GTAV. Inte sagt att det är systemsäljare, men som verkar sälja bäst och spelas mest.
https://wealthygorilla.com/best-selling-ps4-games/

Sen håller jag med dig om det övriga. De är klart deras exklusiva spel som kommer att optimeras för sin SSD bäst.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Svammel. Spel tar flera år att utveckla så de spel som kommer tidigt i generationen kommer inte ha några sådana krav då de började utvecklas för en bra tid sedan. Spel utvecklas multiplattform för att kunna dra in pengar på största möjliga install base. Det inkluderar PC när det gäller Xbox familjen eftersom Microsoft ser Windows och Xbox konsolerna som en enda familj när det gäller spel. Sony har exklusiva titlar som inte har samma krav på sig att utvecklas för Windows plattformen dock.

Men sanningen är snarare att orsaken till att spel på PC inte krävt SSD i någon större utsträckning är att spel utvecklats multiplattform för att kunna säljas mot konsol. Så det är konsolerna som hållit tillbaka utvecklarna mot PC plattformen. Det finns spel till PC som aldrig varit tänkta att köras på konsol med stor budget som har SSD krav. Tex Star Citizen.

SSD har i flera år varit standard i speldatorer. Där standarden har varit en SSD för system och installationsplats för de spel man spelar mest just nu. Sedan en HDD för lagring. De flesta seriösa gamers har kastat ut HDD helt och hållet för 10 år sedan även för lagring. Sedan några år har till och med arbetsdatorer du köper för kontorsarbete SSD som standard. Och om du kommer med argument att en NVMe SSD skulle innebära några större skillnader i spelande mot för en SATA SSD så stämmer det ej. Du får något kortare laddningstider med NVMe, men både och är fullt tillräckliga för de landvinningar utvecklare har velat göra i många år i spel men inte kunnat tack vare konsol flaskhalsen. Tex att strömma tunga game assets live i spel.

S-ATA SSD har snigelfart jämfört med vad som presenteras just nu.
Dessa nya lagringsutrymmen har en hastighet imellan 4-18x än S-ATA i kommande konsoler, så det kommer bli väldigt stor skillnad och det kommer finnas i ett stort antal maskiner(potentiella kunder) från och med den kommande hårdvaran. Även NVME finns i varierande hastigheter och är fortfarande dyra, vilket gör att det är svårt för utvecklare att ha en snabb NVME som krav.

Inte ens Star Citizen har snabb lagring som krav, dock som recommended.
Spelet är alltså inte byggt från grunden med snabb lagring, vilket gör stor skillnad på speldesign.

"Windows 7 (64bit) with Service Pack 1, Windows 8 (64bit), Windows 10 - Anniversary Update (64bit) DirectX 11 Graphics Card with 2GB RAM (4GB strongly recommended) Quad Core CPU 16GB+ RAM SSD strongly recommended"

Sen så är det i alpha-stadiet än så länge, så nej PC ligger knappast före vad som kommer bli standard när det kommer till hårdvara för next-gen konsoler.

Anledningen till att det inte duger med slö SSD är att man vill kunna hämta väldigt mycket data från lagringsutrymmet och använda det under spelandet utan att behöva vänta, SSD är för långsamt för det dom vill kunna göra.
Microsoft har också snackat om det i och med det dom kallar "Velocity Architecture" med 100GB som ska avsättas av systemet till detta.

Så nej, PC ligger inte före i lagring när det kommer till spelsammanhang.
Lagringen är det mest intressanta aspekten av dom nya konsolerna, det kommer förändra mycket när det kommer till spelutveckling. Det som kan hålla tillbaka det är att Microsoft lovat att släppa sina spel på nuvarande generations hårdvara i minst 2 år framöver, vilket är lite tråkigt dock.
Sony har sagt att snabblagring bestämdes 2017, tror jag det var.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att du skriver att seriösa gamers skulle ha kastat ut sin HDD för länge sedan när det kommer till lagring. Det finns få anledningar för standardanvändaren att inte lagra på HDD då det är mycket billigare och hastigheten duger till allt som dom flesta gör på datorn. Det ända problemet med HDD när det kommer till lagring skulle väl vara ljudet då kanske, men annars så skulle jag alltid rekommendera en SSD till system/speldisk och en HDD(eller 2 i raid)för lagring.

För 10 år sen så var det ovanligt till och med för gamers att köra SSD, i slutet på Mars 2012 så kostade Intel 520 120GB SSD 1549kr.

Medlem
Skrivet av eCore:

I vadå, en vecka? Allt annat är ju redan förlegat i båda konsolerna? Jag klankar inte ner, jag äger själv konsoler. Bara man kan inte bygga en lådebil och sen diskutera med en bilägare att dem minsann är jämbördiga för båda har hjul och ratt. Båda har absolut en plats här i världen, men dem spelar inte i samma liga, och det är okej!

Håller inte riktigt med. Att kalla konsol för lådbil är fel. Konsoler är mycket prisvärda produkter sett till livslängd, pris och manuellt arbete. Prestandan på PS4, många år efter release, är fortfarande grymt bra sett till tekniken och prislappen.

En Volvo eller annan bra bil blir inte en lådbil bara för att Ferrari finns.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

En massa tekniskt babbel som flyger Långt över mitt huvud.

Jag glädjer mig vid tanken att mer eller mindre allt kommer att bli avsevärt bättre med nya konsoler. All form av prestanda kommer att öka kraftigt. Laddningstider, antal objekt renderat samtidigt, effekter, skala på världarna, fps, operativsystem samt en hel hög med QOL förbättringar utspritt överallt.

My body is ready ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag är inte direkt kunnig i det här med prestanda ssd och sånt men det verkar som tur är inte bara handla om hur mycket mer grafik muskler den nya generationen har vilket jag tycker är rätt skönt blir lite tröttsamt att hela tiden höra det

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Call of Duty, FIFA, RDR2 och GTAV. Inte sagt att det är systemsäljare, men som verkar sälja bäst och spelas mest.
https://wealthygorilla.com/best-selling-ps4-games/

De verkar inte ha gjort mycket research.

God of War är listat med 6,15 miljoner sålda ex. I texten under skriver de sedan "...eventually selling over 10 million by May 2019".

Spider-Man passerade 13 miljoner förra året, Uncharted 4 sålde över 16 miljoner, Horizon har passerat 10 miljoner och så vidare.

Medlem

Minne = RAM / VRAM
Lagring = SSD / Hårddisk

Rubriken är inkorrekt.
Borde stå "snabb lagring" istället för "snabbt minne" då utvecklaren pratar om SSD, och även använder order "storage" som då översätts till "lagring".

Rätt ska va rätt. Jag kan ju inte gå och kalla bilar för flygplan bara för att båda är typer av fordon.

Ambassadör
Xbox

Både Series X och PS5 kommer att bli något i hästväg. Det ska bli väldigt intressant att se spel in action på båda maskinerna!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av neocon:

Om rätt ska va rätt så är slölagring som SSD/HDD också minne. Andra kassa liknelsen hittills i tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_memory#Non-volatile_me...

Men nja, skulle någon fråga dig hur mycket minne som du har på din dator skulle du då säga hur mycket ditt lagringsutrymme ligger på?
Jag menar inte att du har helt fel, men jag tycker helt klart att man ska använda lagringsutrymme(storage) till där man sparar sin data och minne(förkortning av RAM i sammanhanget) till arbetsminne.

Det vart lite besvärligt när vi inte kunde säga hårddisk längre:)

Men vissa elektronik kedjor har kallat lagring för minne, men dom lever ju på att förvirra så det är ju kanske inte så konstigt.

Medlem
Jag tror du överdriver hur snabbt det kommer gå.
Skrivet av neocon:

Överföringshastigheterna i t.ex. PS5:an har funnits sedan tidigare i andra miljöer, inte minst integreringen med SSD. Vad får dig att tro att first-party studios inte kan ha jobbat efter en känd specifikation i flera år? De har ju haft tillgång till utvecklingsmaskiner med rimligtvis samma överföringshastigheter i flera år. Det är du som svamlar.

Tror du att PS5 kommer ha multiplattformsspel som systemsäljare? Vad har varit de största spelen för PS4? Uncharted 4, Marvel's Spider-Man, The Last of Us: Remastered, God of War, Horizon Zero Dawn (snart även till PC), Gran Turismo Sport.

Förstapartsspel utvecklas för att sälja både sig själva och maskiner och särskilja sig från sina konkurrenter.

PC-marknaden har varit sin egen flaskhals. Även om ett spel utvecklas endast till PC så har man inte velat eller kunnat exkludera den del av spelarbasen som har långsamma lagringsmedium. SSD har mestadels handlat om att snabba på laddningsskärmar.

Spel i början av en konsolls livstidär a snyggare än föregående, men LÅNGT N ifrån lika vackra och optimerade som de senare.
Jämför FF4 med FF6.
Jämför FF7 med FF9.
Jämför Condemned med Gears of War.

Överlag brukar det ta ganska lång tid innan bra (än mindre toksnygga) spel rullar in. Kommer folk ihåg "PS3 has no games" memet?

Medlem
Skrivet av Dr904:

Minne = RAM / VRAM
Lagring = SSD / Hårddisk

Rubriken är inkorrekt.
Borde stå "snabb lagring" istället för "snabbt minne" då utvecklaren pratar om SSD, och även använder order "storage" som då översätts till "lagring".

Rätt ska va rätt. Jag kan ju inte gå och kalla bilar för flygplan bara för att båda är typer av fordon.

Kan kanske va lite förvirrande men annars är hårddisklagring också en typ av minne. Ett USB-minne t ex. tappar ju inte sin information efter du tagit ur den ur porten. Det är bara att vi sällan nämner det som minne nu för tiden.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Samma visa inför varje konsolgeneration...

Vänta bara!
2020-2021: Första vågen av spel släpps...

Okej, det var inget speciellt men vänta bara då nästa våg släppts när utvecklarna kan hårdvaran!
2022-2024: Nästa våg släpps, medioker PC hårdvara ger redan då 2x prestanda...

Ja men med konsol får du något som håller i flera år!
2024-2026: Alla krävande spel ger dålig prestanda, Pro-versioner släpps...

Aha! Nu med Pro-konsoler så kommer...
2026: PC har redan 2x prestanda över dessa...

Tja men vänta bara tills nästa konsolgeneration...

Nja, är väl ingen som faktiskt tror att konsolerna kommer vara mer kraftfulla än PC? Folk som köper konsoler gör det av andra anledningar.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nja, är väl ingen som faktiskt tror att konsolerna kommer vara mer kraftfulla än PC? Folk som köper konsoler gör det av andra anledningar.

Joo, alla som tror på jul tomten, alla som tror The Avengers/Ironman filmerna är verklighets baserade, alla som tror The Force är en verklig kraft, och vi(jag inkluderat) som ser The Matrix är på riktigt, och tv spellen är vår the matrix, och istället för vara batterier för robotar, är vi loot köpande bottar som värmer hjärtan hos spelföretagens aktie ägare...

Ja jag älskar mina konsoller, nästan lika mycket som mina datorer, ibland mer, då man slippe rmycket av besvären med virus och skit och fusk, på konsoll, och på konsoll får man ett mer rättvist multiplayer, för ingne kan få fördel över andra med vilken hårdvdara eller mus/tgb eller vad det nu än är, på konsoller är alla på samma nivå, typ som racing där alla har samma motor och chasssi.

Men däremot, folk har helt otroligt höga förväntningar på konsollers "prestanda" för den lilla peng som man ändå i slutändan behöver betala jämfört med datorer, dessa 2 konsoller ps5/xbxo kommer absolut vara bättre än pc i 1-2 år, då pc är mycket sämre att optimera till, då det inte finns någon standard, alla opitmeringar måste vara vävldigt generella och väldigt breda och ofta så är ett spel mycket mer krävandde på pc, fast det ser typ lika bra ut på konsollerna, med svagare hårdvara?

Men PC kommer ju ändå köra över dom i slutändan när hårdvaran går förbi optimeringar och mjukvaran...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar