Final Fantasy VII Remake behövde bara 3 dagar för att säljas och skeppas i 3,5 miljoner ex

Avstängd
Skrivet av dex20:

Dock tvivlar jag på att något sådant som du säger skulle påverka försäljningen med tanke på hur mycket folk har velat se mer av FF7

Jo, fast en del av oss hade ju varit mer skeptiska. Jag hade antagligen inte köpt spelet (iallafall inte nu till PS4) om jag visste vad jag gav mig in på och många av mina vänner kommer ju nu inte köpa det efter att jag har berättat det här för dem. Och jag antar att det finns fler bittra gubbar som mig där ute i stugorna.

Medlem
Skrivet av dex20:

Dock tvivlar jag på att något sådant som du säger skulle påverka försäljningen med tanke på hur mycket folk har velat se mer av FF7

Skrivet av Hordaland:

Jo, fast en del av oss hade ju varit mer skeptiska. Jag hade antagligen inte köpt spelet (iallafall inte nu till PS4) om jag visste vad jag gav mig in på och många av mina vänner kommer ju nu inte köpa det efter att jag har berättat det här för dem.

Om de hade vart klara med att detta bara var ytterligare ett tillägg till Compilation of FFVII så hade jag heller inte köpt, och absolut inte förbokat. Är trött på alla prequels, sequels of spinoffs som FF7 har. Men de insisterade på att det var en trogen remake som skulle göras i delar, vilket varit en dröm för många sedan tidigt 2000.

Skribent
Skrivet av Hordaland:

Jo, fast en del av oss hade ju varit mer skeptiska. Jag hade antagligen inte köpt spelet (iallafall inte nu till PS4) om jag visste vad jag gav mig in på och många av mina vänner kommer ju nu inte köpa det efter att jag har berättat det här för dem. Och jag antar att det finns fler bittra gubbar som mig där ute i stugorna.

Samtidigt har allt annat som expanderat FF7-universumet sålt bra under förutsättningarna, Crisis Core på PSP, Advent Children filmen som uppföljare etc. Så tror nog detta också sålt bra även om de kallat det något annat än remake.

Problemet nu tror jag är att folk känner sig lurade, speciellt när de slänger in det här med avvikelserna precis i slutet av spelet.

Förstår samtidigt att Square vill skaka om saker lite, men det är en tunn linje att vandra på när de ska gör förändringar. Speciellt i sådant älskat verk som FF7.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Känns skönt att det släpps episodvis känner jag just nu. Jag blev spymätt på del 1 efter att ha klarat det och känner inget sug att spela vidare just nu. Med något års andrum kommer suget antagligen tillbaka, även om jag inte är helt nöjd med remaken.

Avstängd

Har inte köpt det ännu. Funderar på att vänta tills en rea.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Har inte köpt det ännu. Funderar på att vänta tills en rea.

Det kommer nog inte komma på rea på ett bra tag. Om du nu tänker vänta kanske det är värt att vänta tills PC släppet någon gång nästa år?

Avstängd
Skrivet av Johlor:

Samtidigt har allt annat som expanderat FF7-universumet sålt bra under förutsättningarna, Crisis Core på PSP, Advent Children filmen som uppföljare etc. Så tror nog detta också sålt bra även om de kallat det något annat än remake.

Problemet nu tror jag är att folk känner sig lurade, speciellt när de slänger in det här med avvikelserna precis i slutet av spelet.

Förstår samtidigt att Square vill skaka om saker lite, men det är en tunn linje att vandra på när de ska gör förändringar. Speciellt i sådant älskat verk som FF7.

Man kan väl chansa på att det är ungefär lika många som procentuellt har review-bombat spelet som hade avstått, ca en femtedel. I slutändan tror jag att spelet hade sålt ännu bättre om det inte fanns någon kontrovers kring det alls och att det var en mer trogen remake sett till stora plotlines. Speciellt för kommande episoder.

Skribent
Skrivet av Hordaland:

I slutändan tror jag att spelet hade sålt ännu bättre om det inte fanns någon kontrovers kring det alls och att det var en mer trogen remake sett till stora plotlines. Speciellt för kommande episoder.

Så är det ju förstås, att vi ens håller en diskussion om avvikelserna mot originalet här innebär ju att det är något av en kontrovers runt spelet. Något som jag inte tror det hade behövt vara om de valt ena vägen eller den andra...dvs att antigen göra en remake som så många velat ha, eller göra den där ”uppföljaren” som de verkar pyssla med nu och hållit fram det i namnet.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Striva:

Det kommer nog inte komma på rea på ett bra tag. Om du nu tänker vänta kanske det är värt att vänta tills PC släppet någon gång nästa år?

Spelar aldrig på PC.

Men jodå det kommer på rea, det är jämt och ständigt rea i PS-store, även på relativt nya spel. Jag tippar på att det är rea på det under black friday veckan redan.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Vampir:

Jag har funderat lite på detta spel för nu kom ju första delen till ps4 dom andra delarna lär ju komma till ps5 undra hur man ska föra över sparfilen mellan konsollerna jag väntar nog med detta spel tills jag köpt en ps5 för att slippa massa krångel

Skrivet av Spoonfish:

@Vampir: Om jag skulle gissa så tror jag inte nästa spel kommer använda denna sparfilen, med tanke på att vi redan har Thundaga och annan maxad materia och maxade vapen, samt att alla "storyval" som görs i första delen redan producerat sina resultat. T.ex. scenen på kvällen utanför Aerith's hus, som blir olika beroende på vilka val du gjort.

Borde väl inte vara några som helst problem att Synca via nätet?
Eller tror ni att PS5 versionen kommer skilja sig så mycket så att sparfiler inte blir kompatibla?
Tekniskt sätt så borde det alltså inte vara några problem, ifall inte Square får för sig att krångla till det på något sätt.

Vill man vara helt säker så kan man såklart vänta, men det hade varit lite surt ifall Square är så slappa så att man inte kan fortsätta på del 2 ifall man spelat på PS4.

Skrivet av Johlor:

Så är det ju förstås, att vi ens håller en diskussion om avvikelserna mot originalet här innebär ju att det är något av en kontrovers runt spelet. Något som jag inte tror det hade behövt vara om de valt ena vägen eller den andra...dvs att antigen göra en remake som så många velat ha, eller göra den där ”uppföljaren” som de verkar pyssla med nu och hållit fram det i namnet.

Är inte tidslinjen lite skadad efter dom senare FF7 spelen och filmen?
Kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att det ska vara lite förändringar efter dom släpptes.

Jag har inte spelat FF7:Remake, men jag ser det som något positivt att det är skillnader från originalet.
Är det för stora problem i storyn så kan jag hålla med om att det skadar upplevelsen, men annars så ser jag gärna ett FF7 med samma tema där story och världen skiljer sig tillräckligt för att vara intressant, även fast att man redan spelat igenom 7:an på PS. Jag menar alltså att det skulle vara tråkigt ifall jag redan vet 95% av allt som kommer hända framöver, nu så känns det väl spännande och se ifall dom ändrar hur slutet på första skivan utspelar sig T.Ex.
Sen så finns det väl konstiga situationer i FF7 eller delar med dålig pacing som gärna får korrigeras, det var länge sen jag spelade 7:an, men var det inte väldigt tråkigt att få tag i golden Chocobo T.Ex., den delen får dom gärna ändra på för min del.

Jag får se vad jag tycker efter jag spelat FF7:R, men än så länge så känns det som att jag lika gärna kunde spela 7:an ifall jag ville köra exakt samma spel.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är inte tidslinjen lite skadad efter dom senare FF7 spelen och filmen?
Kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att det ska vara lite förändringar efter dom släpptes.

Jag har inte spelat FF7:Remake, men jag ser det som något positivt att det är skillnader från originalet.

Typ ett år innan release så sa de något om att man nu får ta de spinoff-spelen, filmen och animen med en nypa canon-salt inför remaken. Vissa tolkade det som att alla spinoffs blev förklarade icke-canon, men inte riktigt så. Men nu när jag kört igenom spelet och sett slutet så ser jag inte varför det skulle vara så, då allt är möjligt nu.

Förändringar och förbättringar är bra. Men FF7R är bokstavligen en uppföljare till FF7, visar det sig mot slutet. Du måste spela första FF7 för att förstå detta spelet, och efter denna första delen så är vi ute på okänd mark. Lite självmotverkande approach för en remake. Det är troligen också därför som det inte heter "Remake Part 1". För att detta är den enda delen av remake, och hädanefter så är det inte en remake, utan en helt ny grej.

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

Typ ett år innan release så sa de något om att man nu får ta de spinoff-spelen, filmen och animen med en nypa canon-salt inför remaken. Vissa tolkade det som att alla spinoffs blev förklarade icke-canon, men inte riktigt så. Men nu när jag kört igenom spelet och sett slutet så ser jag inte varför det skulle vara så, då allt är möjligt nu.

Förändringar och förbättringar är bra. Men FF7R är bokstavligen en uppföljare till FF7, visar det sig mot slutet. Du måste spela första FF7 för att förstå detta spelet, och efter denna första delen så är vi ute på okänd mark. Lite självmotverkande approach för en remake. Det är troligen också därför som det inte heter "Remake Part 1". För att detta är den enda delen av remake, och hädanefter så är det inte en remake, utan en helt ny grej.

Ja det låter ju förvirrat och oroande.
Men jag känner mig fortfarande peppad på ett "nytt" spel i FF7 världen.

Rekommenderar du att man spelar igenom FF7 först eller är remaken lagom fristående?
Det finns youtube videos där dom går igenom hela 7:an, men man kanske vill ha en känsla för hur det är att spela spelet med, i så fall.

Jag har fortfarande kvar FF7 på PS, men jag klarade aldrig hela spelet, fastnade på sista bossen.
Har inte spelat det sen typ 98 och då lyckades jag inte få tag i golden Chocobo, upplevde/trodde då att sista bossen var omöjlig utan den(eller rättare sagt vad man får tillgång till tack vare den) så jag gav upp där tillslut... Spelet är ett sår i mitt gaminghjärta, jag borde nog gått tillbaka och slutfört det spelet för länge sedan, men det har inte blivit av.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Borde väl inte vara några som helst problem att Synca via nätet?
Eller tror ni att PS5 versionen kommer skilja sig så mycket så att sparfiler inte blir kompatibla?
Tekniskt sätt så borde det alltså inte vara några problem, ifall inte Square får för sig att krångla till det på något sätt.

Vill man vara helt säker så kan man såklart vänta, men det hade varit lite surt ifall Square är så slappa så att man inte kan fortsätta på del 2 ifall man spelat på PS4.

Är inte tidslinjen lite skadad efter dom senare FF7 spelen och filmen?
Kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att det ska vara lite förändringar efter dom släpptes.

Jag har inte spelat FF7:Remake, men jag ser det som något positivt att det är skillnader från originalet.
Är det för stora problem i storyn så kan jag hålla med om att det skadar upplevelsen, men annars så ser jag gärna ett FF7 med samma tema där story och världen skiljer sig tillräckligt för att vara intressant, även fast att man redan spelat igenom 7:an på PS. Jag menar alltså att det skulle vara tråkigt ifall jag redan vet 95% av allt som kommer hända framöver, nu så känns det väl spännande och se ifall dom ändrar hur slutet på första skivan utspelar sig T.Ex.
Sen så finns det väl konstiga situationer i FF7 eller delar med dålig pacing som gärna får korrigeras, det var länge sen jag spelade 7:an, men var det inte väldigt tråkigt att få tag i golden Chocobo T.Ex., den delen får dom gärna ändra på för min del.

Jag får se vad jag tycker efter jag spelat FF7:R, men än så länge så känns det som att jag lika gärna kunde spela 7:an ifall jag ville köra exakt samma spel.

Det är nog inga problem att synka save med molnet, stora problemet är väl att man känns ganska maxlevlad i slutet i magi och annat. Så vi får se hur de gör där. De kan kan mycket väl behandla spelet som ett helt separat spel med resterande delar som rena uppföljare.

Mitt problem med förändringarna är inte förändringar i sig, det är ok att skaka om lite. Jag anser bara att de som gjorts är dåligt skrivet...mycket känns också som de är intryckt sista timmen. Precis på samma sätt som Kingdom Hearts är helt bonkers storymässigt, känns slutet i FF7 remaken lika bonkers. Vilket inte år så konstigt med tanke på vem som fått hålla i pennan. Tycker även att pacingen i den här delen känns off för att de medvetet dragit ut på det för ge oss mer speltid. Men du kommer förstå när du spelat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Fearnox: Du klarar dig nog med en summary på Youtube. Kör en summary som är ganska matig då.

Annars kan du köra som jag och tjejen gör nu. Jag emulerar spelet (lugn, jag har köpt spelet på tre olika plattformar) och har därmed snabbspolning. Så jag streamar för henne, samtidigt som jag kan spola förbi många av de huntratals random encounters man stöter på. Det gör det väldigt mycket mer hanterbart.

Edit: Midgar Remake står sig ändå på egen hand hela vägen till ett par timmar innan slutet, så du skulle kunna köra Remake och sen bara kolla nåt youtubeklipp som går igenom slutet

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Ja det låter ju förvirrat och oroande.
Men jag känner mig fortfarande peppad på ett "nytt" spel i FF7 världen.

Rekommenderar du att man spelar igenom FF7 först eller är remaken lagom fristående?
Det finns youtube videos där dom går igenom hela 7:an, men man kanske vill ha en känsla för hur det är att spela spelet med, i så fall.

Jag har fortfarande kvar FF7 på PS, men jag klarade aldrig hela spelet, fastnade på sista bossen.
Har inte spelat det sen typ 98 och då lyckades jag inte få tag i golden Chocobo, upplevde/trodde då att sista bossen var omöjlig utan den(eller rättare sagt vad man får tillgång till tack vare den) så jag gav upp där tillslut... Spelet är ett sår i mitt gaminghjärta, jag borde nog gått tillbaka och slutfört det spelet för länge sedan, men det har inte blivit av.

Om du köper det nu på ps4, pc eller switch så kan du boosta upp karaktärerna och även snabba upp striderna i FF7. Gör det lite mer ”lättspelat”.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja det låter ju förvirrat och oroande.
Men jag känner mig fortfarande peppad på ett "nytt" spel i FF7 världen.

Rekommenderar du att man spelar igenom FF7 först eller är remaken lagom fristående?
Det finns youtube videos där dom går igenom hela 7:an, men man kanske vill ha en känsla för hur det är att spela spelet med, i så fall.

Jag har fortfarande kvar FF7 på PS, men jag klarade aldrig hela spelet, fastnade på sista bossen.
Har inte spelat det sen typ 98 och då lyckades jag inte få tag i golden Chocobo, upplevde/trodde då att sista bossen var omöjlig utan den(eller rättare sagt vad man får tillgång till tack vare den) så jag gav upp där tillslut... Spelet är ett sår i mitt gaminghjärta, jag borde nog gått tillbaka och slutfört det spelet för länge sedan, men det har inte blivit av.

Ja, man bör ha spelat originalet för att hänga med i svängarna och för att det är ett så bra spel fortfarande. Köp det till en ny konsol, så kan du snabbspola, hoppa över strider och göra karaktärerna starkare. Jag drog igenom spelet med de här premisserna i julas, och hade en underbar upplevelse. Ja, en bättre upplevelse än den remaken gav mig. Slutbossen i originalet är inte särskilt svår om man har förberett sig väl. Knights Of The Round behövs inte.

Avstängd
Skrivet av Tröjan:

Ja, man bör ha spelat originalet för att hänga med i svängarna och för att det är ett så bra spel fortfarande. Köp det till en ny konsol, så kan du snabbspola, hoppa över strider och göra karaktärerna starkare. Jag drog igenom spelet med de här premisserna i julas, och hade en underbar upplevelse. Ja, en bättre upplevelse än den remaken gav mig. Slutbossen i originalet är inte särskilt svår om man har förberett sig väl. Knights Of The Round behövs inte.

Jag drog igenom orginalet när det släpptes, känner att det räcker för minns nästan allt.


signatur

PS5 och inget annat.

12
Skriv svar