Geforce Now tappar Xbox, Warner och Codemasters - vinner Ubisoft

Robot
Geforce Now tappar Xbox, Warner och Codemasters - vinner Ubisoft

Grafikkorttillverkarens streamingtjänst fortsätter sin skakiga start.

#geforce-now, #nvidia


Medlem

Det som förvånar mest är att inte nVidia säkrat möjligheten att göra detta innan de lanserade tjänsten. Jag tycker personligen att de har all rätt i världen då det är användarnas spel, men att de borde ha kollat först iallafall just för att undvika att något sådant här händer.

Gnällkuk
Skrivet av Ender:

Det som förvånar mest är att inte nVidia säkrat möjligheten att göra detta innan de lanserade tjänsten. Jag tycker personligen att de har all rätt i världen då det är användarnas spel, men att de borde ha kollat först iallafall just för att undvika att något sådant här händer.

Ja, det känns rent sagt skitklantigt. Ett så stort företag borde haft en hel hög med advokater som studerade juridiken kring det hela och rädde ut det innan de lanserat tjänsten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Minecraft RTX vore ju toppen för den här tjänsten..

Medlem

Spelstreaming har verkligen varit en stor fail än så länge.

Men jag är inte förvånad över att alla bråkar om vart pengarna ska gå, alla vill ju ha sin egen platform såklart.
Den tjänsten som var klart mest intressant var Geforce Now, där man skulle kunnat ha tre nöjda parter.
Kunden kunde köpa spel och spela på som vanligt och betalat lite extra för att få tillgång till stream av sitt spelbibliotek, utvecklarna får som vanligt betalt för spel dom säljer och säljer bättre på grund av att spelarna har oftare tillgång till spelen, Nvidia får betalt för hårdvara på molnet och behöver inte lägga sig i vad kunden spelar eller utvecklarnas mjukvara.
Triple win alltså, men nu så blir det väl istället 20st platformar utan cross-save, cross-chat etc, dyr streaming med få spel per platform och allt annat störande som en segmenterad marknad innebär.

Aja, får hoppas på att dom kommer reda ut denna röra om några år, men just nu ser det ju inte så ljust ut.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spelstreaming har verkligen varit en stor fail än så länge.

Men jag är inte förvånad över att alla bråkar om vart pengarna ska gå, alla vill ju ha sin egen platform såklart.
Den tjänsten som var klart mest intressant var Geforce Now, där man skulle kunnat ha tre nöjda parter.
Kunden kunde köpa spel och spela på som vanligt och betalat lite extra för att få tillgång till stream av sitt spelbibliotek, utvecklarna får som vanligt betalt för spel dom säljer och säljer bättre på grund av att spelarna har oftare tillgång till spelen, Nvidia får betalt för hårdvara på molnet och behöver inte lägga sig i vad kunden spelar eller utvecklarnas mjukvara.
Triple win alltså, men nu så blir det väl istället 20st platformar utan cross-save, cross-chat etc, dyr streaming med få spel per platform och allt annat störande som en segmenterad marknad innebär.

Aja, får hoppas på att dom kommer reda ut denna röra om några år, men just nu ser det ju inte så ljust ut.

Skulle vara intressant att se hur det går för piratandet när alla dessa olika tjänster o launchers väller upp.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@CARTMAN: I slutändan tror jag det blir som med musik, vem orkar pirata musik när Spotify finns?

Förr eller senare samlar en speltjänst tillräckligt mycket moment för att erbjuda nästan alla nya spel till en fast prenumerationsavgift.

Medlem

Vaddå kolla upp juridiska frågor omkring själv tjänsten, dom hyr ut en virtuell hårdvara till kunder som kanske inte har råd med att köpa just en dator lr konsol och sen för att kunna lira spelen sen så måste du som kund ha köpt spelet. Ser liksom inte problemet i dilemmat. Låt mig dra en dålig liknelse, du köper ett spel och du går över till en kompis och installerar spelet på hans hårdvara sen när ni känner att tiden börjar dra ihop sig och det dags att gå hem så tar du med dig spelet hem igen! Skulle då utvecklarna få reda på att du gick hem till någon annan med spelet blir det några åtgärder utav det. Skulle inte tro de. Så det här med att företag drar sig ur för att du hyr en dator som befinner sig på andra sidan jordklotet för kunna lira ett spel som du har köpt är ju skit löjligt!! Fråga om lov för att spela sitt eget spel.

Medlem
Skrivet av Hulle:

@CARTMAN: I slutändan tror jag det blir som med musik, vem orkar pirata musik när Spotify finns?

Förr eller senare samlar en speltjänst tillräckligt mycket moment för att erbjuda nästan alla nya spel till en fast prenumerationsavgift.

Steam håller på med detta just nu. Så ja, när steam släpper sin prenumerationstjänst har nog de andra inget att komma med.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Vaddå kolla upp juridiska frågor omkring själv tjänsten, dom hyr ut en virtuell hårdvara till kunder som kanske inte har råd med att köpa just en dator lr konsol och sen för att kunna lira spelen sen så måste du som kund ha köpt spelet. Ser liksom inte problemet i dilemmat. Låt mig dra en dålig liknelse, du köper ett spel och du går över till en kompis och installerar spelet på hans hårdvara sen när ni känner att tiden börjar dra ihop sig och det dags att gå hem så tar du med dig spelet hem igen! Skulle då utvecklarna få reda på att du gick hem till någon annan med spelet blir det några åtgärder utav det. Skulle inte tro de. Så det här med att företag drar sig ur för att du hyr en dator som befinner sig på andra sidan jordklotet för kunna lira ett spel som du har köpt är ju skit löjligt!! Fråga om lov för att spela sitt eget spel.

Du tror du äger dina digitala spel. Så dumt av dig. Du äger enbart rätten att spela spelen på ett sätt utgivarna anger. Denna artikel är bra info: https://www.theverge.com/2020/3/2/21161469/nvidia-geforce-now...

quote:
A digital game is a license to use a virtual good in a way stipulated by licensing agreements, both from the maker of the game and from the marketplace that sells it, in this case Steam.

A license to play a game does not mean another company can redistribute it, even if you personally bought the license.

Medlem
Skrivet av maq777:

Du tror du äger dina digitala spel. Så dumt av dig. Du äger enbart rätten att spela spelen på ett sätt utgivarna anger. Denna artikel är bra info: https://www.theverge.com/2020/3/2/21161469/nvidia-geforce-now...

quote:
A digital game is a license to use a virtual good in a way stipulated by licensing agreements, both from the maker of the game and from the marketplace that sells it, in this case Steam.

A license to play a game does not mean another company can redistribute it, even if you personally bought the license.

Gick in och läste lite artikeln som du länkade.
Effectively, there are two sides to the controversy — one in favor of the game maker and one in favor of the customer — and both have merits. For game developers and publishers, a digital game is not the same as a physical good you can do what you want with, including resell it. A digital game is a license to use a virtual good in a way stipulated by licensing agreements, both from the maker of the game and from the marketplace that sells it, in this case Steam. (This, of course, is ignoring the fact that physical games also have these license agreements so you can’t, say, burn one to a Blu-ray and sell it on eBay. You can, however, sell a physical game back to GameStop and that is legal.)

A license to play a game does not mean another company can redistribute it, even if you personally bought the license. That’s what happening with GeForce Now, and it’s important to understand that. Nvidia isn’t just renting you a virtual machine. It’s renting you a virtual machine and then redistributing a video game sold by Steam under agreements that do not include Nvidia, at least not yet. It is not just a hardware rental service, and pretending it is one is disingenuous.

Det där är ju skit dumt. Utvecklarna är lite efter utvecklingen med tanke på allt numera börjar bli digitalt och allt hamnar i mer eller mindre i molnet. Kan man ju lugn säga efter man har läst igenom artikeln.
Så jag säger fortfarande att det är skit löjligt. Dom har ju redan fått betalt en gång.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Det där är ju skit dumt.

Jag håller helt med dig. Det är skitdumt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Steam håller på med detta just nu. Så ja, när steam släpper sin prenumerationstjänst har nog de andra inget att komma med.

Helt klart intressant men jag misstänker att många företag inte kommer att tillåta att deras spel tas med i en så tjänst. Fast det är klart kan dom inte en affärsmodellen som alla vinner på så.

1
Skriv svar