Din favoritplats att besöka i spelvärlden

It's not a lake, it's an ocean

Halo. Ringvärlden direkt efter kraschlandningen. Jag kände nästan doften av gräset, så högupplöst och äkta kändes miljöerna. Där och då kände jag att jag nog skulle kunna bosätta mig där.

BioShock Infinite. Columbia. När jag strosar omkring i den pittoreska och perfekta staden glömmer jag nästan vilken hemsk ideologi den bygger på.

Dreamfall/Dreamfall Chapters. Puben Journeyman Inn blir nästan en karaktär i Dreamfall: The Longest Journey. Oerhört mysig och genuin. Här vill jag gärna sitta hela dagen med en öl och prata med alla halvknäppa karaktärer. (Även om puben i Dreamfall Chapters The Rooster & Kitten, kallad The Cock and Puss, förstås är roligare.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Old Camp i Gothic 1, spenderade större delen av ungdomen i the colony, vilket skitspel...

jbx
Medlem

Cool, cool mountain från Mario 64 och Pelican Town (Stardew Valley).


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Kingdom of Zeal i Chrono Trigger.
Riktigt bra soundtrack och härliga miljöer.
Även det stora fältet i Ocarina of Time.

Medlem

Att beskåda stjärnhimlen i conflict freespace 2 ger fortfarande lite rysningar.

Medlem

Kom på två platser till!
Observatoriet i Majoras Mask. Älskar musiken där och miljön är spacead.
5e världen i SMB3 är också en sådan plats som jag faktiskt återvänder till än i dag. 8-bits reggae och hel festliga banor 😀

Medlem

Som nån annan sa: Normandy (ME), men även Adestria (AC). Gillade välkomstfraserna och känslan av home away from home.


signatur

Jag ger mig icke förrän folk inser att fören endast är frampartiet på en båt.

Inaktiv

Lut Gholein i Diablo 2!

Medlem

Jag älskar att besöka ghetto områden i GTA4 och GTA5 då de är så detaljerade med skräp, slitage och graffiti målningar. Att ta en 70-tals muskel amerikanare som brummar högt o bara cruisa sagta genom gäng områden till en skön radiokanal. Att iakta folket och gängen som lever i dessa områden är kul.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Åååh Mulgore i WoW Vanilla och Nagrand i TBC.
Minns fortfarande när jag startade min första gubbe. En Tauren warrior och blev chockad hur vackert Mulgore var :/ the good old days

Medlem

Tröttnar aldrig på Bravil från Oblivion, inte bara för att staden har de bästa uppdragen utan även för den underbara estetiken och ljudbilden.

Medlem

Majula i Dark Souls 2 var förbannat mysigt och avslappnande, mycket tack vare musiken.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

KoP
Medlem

Highway 17 i Half-Life 2. Meditativt lugn blandat med utbrott av action under denna roadtrip på Highway 17.

Även Oakvale i Fable är en favoritplats.

Medlem

(New) Tristram

Medlem

Det finns så många att det blir svårt att plocka ur den bästa.

Som Sagan om Ringen-fan så är det ett par platser där som jag gärna hade velat besöka, av olika anledningar. Allt ifrån det vackra Rivendell och the Golden Wood till det storslagna i Mines of Moria. Det avslappnande gemytliga Shire eller att stå längst upp i Minas Tirith eller se det majestätiska Dol Amroth.

Även Elder Scrolls innehåller så många ställen: Stränder och skogar i Valenwood, ikoniska platser i Skyrim och grottsystem, dimensioner och små smultronställen utspridda över hela världen. T ex en tavern där en kvinnlig bard sjöng en sång och spelade. Jag fastnade i flera minuter bara för att lyssna på sången och insupa stämningen. Det säger väl om något att det bra gjort.

Tur att man är en gamer, så att man inte bara har hela världen framför sig utan även flera världar.

(Utöver platser så är det också en del "events" eller händelser som man skulle vilja uppleva som kanske inte har med själva platsen att göra utan mer om vad som händer. Men det är nog en annan tråd. Nackdelen med flera av dem är väl att man troligen inte kommer levande där ifrån...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Frilansare

Dystra Velen (särskilt de övergivna slagfälten), vackra White Orchard (äppelblommen!) och sömniga Toussaint i Witcher 3.
Baldur's Gate i... Baldur's Gate 1&2.
Saint Denis i Red Dead 2.
Finns säkert hundra till!

Medlem

Zangamarsh i outlands, wow och deckards balkong i det gamla blade runner spelet från 90-talet. 1997?

Medlem

Facility i N64 Golden Eye

Medlem

Spontant så får det bli Adam Jensen's lägenhet i Deus Ex: HR, om man vill få den där Noir/Blade Runner-känslan.

Medlem

Stillwater bayou i Hunt: showdown
Chernarus i Dayz
City 17 i Half-life 2
Los santos i GTA 5
Empire bay i Mafia 2
LA i L.A Noir
Saint Denis i Red dead redemption 2


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Favorit är rätt svårt att sätta fingret på för mig, men här kommer några som dyker upp spontant.

- Hyrule castle Town från Ocarina of Time
- Balamb Garden från FFVIII
- Balmora från Morrowind
- Vilken liten Witcher 3-by som helst
- Termina från Chrono Cross
- Stranglethorn vale från WoW
- Saint Denis från Red Dead Redemption 2
- Pre-Searing Ascalon från Guild Wars
- Majula från Dark Souls 2
- Rogue encampment från Diablo 2

Medlem

Det övergivna huset i No One Lives Forever 2.

Medlem

Silverpine forest i world of warcraft

Medlem

Måste bli Balmora från Morrowind, tenderar alltid att hamna där ett bra tag när jag startar upp Morrowind.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Velen och Novigrad i Witcher 3.

Medlem

Minecraft. Det första huset som jag och dottern byggde i Minecraft när hon var tre år. Fult som stryk och knappt funktionellt, men gud vilken nostalgi. Minns precis hur den treåriga skrutten satt och hoppade i mitt knä när vi byggde. Jag styrde och hon instruerade. Vi spelade i samma värld 5-6 år tills jag råkade formatera* bort den. Men det är bara det där huset som jag saknar.

HZ:D Graven** uppe i startzonen. Sedan jag insåg att man kan gå dit och prata med den återvänder jag gång efter annan. Alltid till fots sista biten för att njuta av utsikten. Utsökt.

*Vad tänkte Notch som sparade spelvärldarna i /roaming/.minecraft? Hur ofta tar man backup på den?
** Skriver inte vems, släpps ju snart till PC och vill inte spoila något.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Finns flera ställen, dom flesta i wow men om jag måste välja en så: gamla barrens

Inaktiv

Spelade precis klart INFRA. (Vilket jag för övrigt rekommenderar starkt för någon som gillar mysterier och pussel utan hjälp. Långt spel och väldigt många achievements för den som gillar det)

OBS! Varning för spoiler:

I ett av sluten så bor man i en stuga i Finland och det var nog det mysigaste stället jag har varit med om! Skall definivt föreslå denna stil på hus till min partner när vi skaffar det

Annars så är det i Horizon: Zero Dawn när man har utsikt över en "Grand Canyon"-liknande öken och det är så himla vackert.

Medlem

- Guardian Angels Assembly Plant i G-0Q86, Curse, Eve Online
- Soluppgångarna vid stugan i Timberwolf Mountain, The Long Dark sandbox mode.

Medlem

Jodies lägenhet i Beyond: Two Souls under "The Dinner". Då hade jag nog ett av mina bästa romantiska IRL-minnen samtidigt som spelet pågick i bakgrunden, haha.

Skriv svar