Pathfinder: Kingmaker - Enhanced edition

Medlem
Pathfinder: Kingmaker - Enhanced edition

Bakom datorversionen av det populära rollspelet Pathfinder finner vi Ryska Owlcat Games, som i sin tur består av flera utvecklare som tidigare arbetade på studion Nival Interactive. Med titlar som Silent Storm, Etherlords och Heroes of Might and Magic V. Den med dessa titlar bekante känner så även till att den gemensamma nämnaren för dessa tre spel är en god förståelse för detaljerad rollspelsmekanik. Vilket krävs om man ska jobba med regelsystemet i just Pathfinder.

Allt börjar med karaktärsskapande

I spelets början skapar du din karaktär, och får traditionellt välja kön, ras, klass, och attribut, samt färdigheter. Vill du gestalta en skönsjungande bard vars största tillgång är förmågan att med sina olika sånger ingjuta mod i sina kamrater? Eller kanske en tjuv, som specialiserar sig i att hantera två vassa dolkar, smyga runt och dräpa den lede fienden? Valmöjligheterna är många, och du behöver verkligen inte känna att det finns något "felaktigt" val här, oavsett om du väljer att iklä dig rollen som krigardvärgen eller trollkarls-alven, så kommer spelet ha något att erbjuda, då spelsystemet har djuplodande regler och förmågor som på olika sätt är gynnande i spelet.

Något annat som har stor inverkan på spelets gång är vilket moraliskt attribut du tillskriver dig. Är du kaotiskt ondskefull, eller lagligt god? Dessa ting har i vissa äldre spel tämligen ringa betydelse, men i Pathfinder så finns det detaljerade mekaniker, särskilda besvärjelser och föremål som ger dig olika fördelar (och nackdelar). Detta förutom de unika dialogval som du har med olika NPC:er. Vad du väljer redan initialt kommer således förändra din spelupplevelse, och dina relationer med övriga karaktärer i spelet. Det ska dock sägas att du genom dina val genom spelets gång kan påverka denna status, börjar du som en helylle trivsel-Torsten, för att senare begå diverse omoraliska handlingar så dröjer det inte så länge förrän din status blir kaotiskt ond. Med allt det innebär. Upplevelsen är att Owlcat brytt sig om de små detaljerna genom hela spelet, så när du skapar din karaktär så har det en tydlig signifikans för vad som komma skall.

Maktkampen om de stulna länderna

Du iklär dig rollen som en ensam äventyrare som kallats in för att du och några andra ska visa ert värde för kungariket. I spelets början kastas vi in i en konflikt där en banditherre, "The Stag Lord" härjar i den uråldriga grannregion som kallas "The Stolen Lands". Du och de övriga äventyrarna får snart reda på att redan såhär tidigt så finns det misstankar om att någon av er är en spion från ärkerivalen till kungariket, storstaden Pitax och dess tyrann till kung, Castruccio Irovetti.

Hursomhelst så kommer en tävling äga rum, de som först lyckas avsätta denne kronhjortsfurste kommer vid framgång krönas till Baron över de stulna landsområden som nu fungerar som någon slags neutral zon mellan Brevoy (som du nu samarbetar med) och Pitax.

Gameplay

Man kan säga att Pathfinder: Kingmaker är indelat i tre olika kärnmekaniker, en som består av ett detaljerat dialogsystem grundat i bland annat din "alignment", och dina attribut och förmågor. En annan som är det klassiska isometriska rollspelssystem, med olika förmågor, inventarie, magi och andra handlingar (i huvudsak strid) samt den del av spelet som du låser upp lite senare i spelet som handlar om att styra ditt rike, anlita rådgivare vars olika förmågor påverkar hur det landsområde du förhoppningsvis erövrar utvecklas, även detta detaljerat med olika egenskaper, såsom militär styrka, lojalitet till den styrande, moral, religion, med mera.

Trots dessa tre kärnmekaniker så bör det dock tydligt nämnas att detta spel i betydande huvudsak fokuserar på just den andra kärnmekaniken, det vill säga strid i isometrisk 3D, med magi, vapen, och taktisk positionering. Precis som de andliga föregångarna, Baldur's Gate, Icewind Dale, med flera, så sker striderna i realtid, men med förmåga att pausa. Vilka förmågor dina karaktärer har, hur du använder dem, och vilka följeslagare du har, samt deras kompletterande egenskaper är direkt avgörande för om du ska ha en riktigt dålig upplevelse av detta spel, eller inte. Har man inte en hyfsat gedigen erfarenhet av vad alla olika förmågor gör, exempelvis vilken besvärjelse som är nödvändig för att kontra en annan, så blir vissa strider näst intill omöjliga - även om man sänker ner svårighetsgraden till det lägsta (vilket jag i ärlighetens namn fick göra i olika skeenden i spelet).

Svårighetsgraden, ja...

Svårighetsgraden i detta spel är hög, och även om jag förstått att det hänt enormt mycket för att minska inlärningströskeln så är det näst intill ett krav att förkovra sig i beskrivningar av föremål och besvärjelser. Man kan finna sig i en strid där hela ens gäng utplånas inom loppet av femton sekunder med bristande förståelse för dessa nyanser, för att ungefär motsatsen sker om man verkligen har satt in sig i exempelvis vad man kan göra mot en samling motståndare som flitigt nyttjar en paralyseringsbesvärjelse.

Kingmaker är på intet sätt ett spel som är förlåtande mot dig om du med en axelryckning knappt bryr dig om vad allting gör. Har du exempelvis bara krigare i ditt lilla äventyrargäng så kommer ni väldigt snabbt upptäcka hur enkelsidighet blir en enorm svaghet. Att exempelvis kasta ihop sex stycken (som är maxantalet av samtidiga karaktärer) sådana som möter en välbalanserad motståndargrupp med krigare, bågskyttar, helare och magiker leder snart till frustration för din del. Deras magiker låser fast er med en besvärjelse, varefter bågskyttar och distansbesvärjelser snart gör processen kort med er. Trots att alla hade väldigt dyra metallrustningar och vassa +3-svärd.

Det är också här som spelet troligtvis delar upp spelarna i olika kategorier. De som älskar att förkovra sig i stridsdrivna rollspel, de som är lite halvt- som halvt intresserade, och de som mest vill kötta. Missförstå mig rätt, även om vi ägnar oss i huvudsak åt strider med djupt taktiska element, så finns även flera parallella berättelser i spelet, alla med sina olika sorters utmaningar (som jag nämnde om kärnmekanikerna) - och alla som kräver att du sätter dig in i detaljerna. Vissa detaljer som man endast kan få reda på om man lusläser spelets många föremålsbeskrivningar eller en dialog från en bartender, eller kanske en tipsruta medan spelet laddas. Även om du spelar Kingmaker på lättaste (något jag inte rekommenderar) så kommer du att behöva förkovra dig i detaljer. Är detta något du inte står ut med, så kommer du troligtvis att bli frustrerad på detta spel.

Grafik

I denna version av spelet, den utökade versionen det vill säga är grafiskt mer tilltalande än den som först släpptes. I likhet med Larian Studios har Owlcat satsat extra på sitt spel efter det lanserats och utökat spelet med en något större grafisk detaljrikedom på alla nivåer. Grafiken i Pathfinder landar någonstans i klass mellan acceptabel och riktigt bra. Vissa monstermodeller återanvänds friskt med olika texturer, och en del texturer är lågupplösta och ganska detaljfattiga. Animationerna är överlag helt okej, även om det märks att man återanvänt samma typer av rörelser för samtliga vapen - fokus har inte lagts på att göra striderna visuellt "realistiska" när det kommer till att hamra troll med stridshammare, utan det syns som att det är samma basanimation för samtliga attacker. Detta är dock inget som direkt stör - bakom det hela så är det trots allt rollspelsmekanikerna som avgör hur och vad du träffar. Med köttiga ljud stänker blodet och slamsor hit och dit när du landar en critical, och det färgsprakande glänsande färgspel som glider över skärmen när du kastar magi nyttjar ger stundvis förnöjsamma ögonblick.

Miljöer och kartor använder sig i huvudsak av lågpolygonmodeller som dock i huvudsak besmyckats och detaljerats med riktigt snygga texturer, och bandesignen med sina lummiga skogar, och magiska landskap till fuktdrypande kryptor och tunnlar med besmyckande detaljer gör att spelet höjer sig över snittet.

Musik, dialog och ljudeffekter

Spelets musik är i nivå med vad man kan förvänta sig av ett bra rollspel. På intet sätt utmärker det sig på samma sätt som Jeremy Soules fantastiska musikepos från IceWind Dale och Baldur's Gate, men Kingmaker har trots allt en hel del att bjuda på med glada medeltida sånger med dunkande djurhudsförsedda trummor i tavernorna till krypande otäcka stråkverk och knäppande strängar när du smyger omkring i spindelkatakomberna. Det finns tillräcklig variation i spelets olika musikaliska verk för att du inte ska störa dig på dem, och de är i såpass god produktionskvalitet att du inte märker att det sticker ut. Musiken följer vad som händer, med pumpande tempo i striderna och lugnare musik när du vandrar omkring i landskapet.

Samma sak kan man säga om ljudeffekter och dialog. Allt från metalliska ljud när klingor slår emot varandra, till autentiska bågsträngsljud och dundrande åska och regn när vädret skiftar från gråmulet till riktigt oväder. Spelets många ljud gör stämningen mer atmosfärisk och tillsammans med musiken så skapas en mycket passande stämning.

När det kommer till de röstinspelade dialogerna så är de förträffligt gjorda. Några karaktärer sticker dock ut, exempelvis kung Irovetti gestaltas på ett fantastiskt vis. På vissa sätt är han, trots att han på vissa sätt kan ses som en sidokaraktär - alldeles förträfflig på att röstmässigt iklä sig rollen. Men även dina kompanjoners röster, från söta bokmalen Linzi vars röst är såpass bra att hennes berättande (det är hon som sköter hela spelets narrativ mellan akterna) aldrig blir störande, utan tvärtom - inlevelserikt. Dessvärre är inte all text i spelet röstinspelad, utan enbart de som man märker vara huvudkaraktärerna. En mindre irritation, och kanske förståeligt då spelet innehåller en hel del dialog.

Slutsats

Pathfinder: Kingmaker - Enhanced edition är på många vis ett förträffligt rollspel, det har många av de beståndsdelar som behövs för att göra en rollspelsklassiker. Men det finns ändå en del smolk i bägaren. Vissa av de många detaljer jag nämnde tidigare är lite väl obskyra. Jag kunde exempelvis inte besegra en viss sorts monster förrän jag efter många olika försök med besvärjelser och liknande hittade att den här sortens monster var känsligt mot en viss sorts stål. Andra monsters svagheter kan man identifiera med att klicka på "identify" och hovra över dem, men det är lätt att missa saker och när dessa detaljer blir avgörande för spelupplevelsen så kan det bli lätt frustrerande bitvis.

Dessutom är det tydligt att spelets olika akter fått olika mycket kärlek när det kommer till berättande och dramaturgi. I en del moment har man nästan helt kastat bort berättandet, och kastar istället in hord efter hord av monster, vilket i kombination med den höga svårighetsgraden gör att det blir många omladdningar och till sist en uppgivenhet, och justering av svårighetsgraden (för min del). Vissa av de beslut du tar i spelet påverkar starkt dina möjligheter att klara dig i senare delar av spelet, har du exempelvis inte tillräckligt med rådgivare under en del av spelet, så kommer du att förlora för många medborgare, och spelet tar helt sonika slut (om du, återigen inte stänger av den delen i svårighetsgraden), vissa av dessa detaljer kan vara oerhört svåra att lista ut, utan att läsa på diverse forum, och spelet tar bitvis för givet att du spelat igenom det en gång tidigare.

Å andra sidan gör alla dessa detaljer att spelet blir väldigt annorlunda om man spelar om det. Då du kan "min-maxa" vissa saker eftersom du redan bitvis vet vad som hända skall. Men detta är nog trots allt spelets största tillkortakommande.

Pathfinder: Kingmaker är sammanfattningsvis ett fantastiskt spel med innehåll som fyller minst 100 roliga, och bitvis frustrerande timmar, men ger trots detta en enorm lättnad när du nått spelets slut. Dina val spelar verkligen roll, och det finns många olika spår att gå. Rekommenderar varmt detta till rollspelsälskare som dessutom gillar side-quests, för det finns det massvis av!

Pathfinder: Kingmaker - Enhanced
4
Mycket bra
+
Ett mycket stort rollspel
+
Mycket valmöjligheter
+
En episk berättelse
-
Frustrerande detaljer
-
Svårighetsgraden
-
Spelet tar en del för givet
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Tack för en riktigt bra recension. Är ofta sugen på att köpa detta spel, men har inte blivit av ännu. Mest för att jag inte haft tid över att sätta mig in i spelet på det sätt som behövs, eller tiden att spela det. Men jag gissar att på någon Steam rea kommer jag skaffa det och börja köra.

Medlem

Tyckte illa om Kingmaker, inte på grund av striderna som jag fann skojiga utan för att det fanns en tidspress inbyggd i spelet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tyckte illa om Kingmaker, inte på grund av striderna som jag fann skojiga utan för att det fanns en tidspress inbyggd i spelet.

I den här versionen så går det att stänga av den.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Blir att testa det någon gång!😊😊😊

Tack för denna, har själv sneglat på spelet men tvekat på grund av tidspressen som jag aldrig gillade. Men att den går att stänga av låter kanon.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Tack för läsvärda reflektioner.

Min första genomspelning tog närmre 180 timmar. Jag hade mina farhågor inför "tidspressen" men den innebar aldrig något problem. Det går att ta gott om tid på sig och utforska varje aspekt av spelet grundligt utan risk för game over. Det som är intressant med tidsaspekten är att världen fortgår utan att du är närvarande. Om du prioriterar ett uppdrag framför ett annat kan det komma att bli kännbara konsekvenser i ett senare skede.

Rekommenderas starkt för alla som en gång i tiden fastnade för cRPG:n såsom Baldur's Gate, Icewind Dale, Arcanum och Planescape Torment.

FM-guru
F.d. Sisyr

Kan vara värt att nämna att det finns en väldigt gedigen mod som gör striderna turordningsbaserade, för de som föredrar detta före RTwP (den kommande uppföljaren kommer dessutom ha turordningsbaserade strider som ett inbyggt alternativ! ).

Även att svårighetsgraden är modulär; du kan finjustera diverse olika grejer (t.ex. stänga av crits för fiender) för att få svårighetsgraden dit den passar. Även här finns det en mod - Bag of Tricks - som ger ytterligare möjligheter att göra spelet precis så svårt/lätt som man vill.

Medlem

Väldigt välskriven recension! Jag har för vana att spela igenom BG1 och BG2 med jämna mellanrum men har inte gett Pathfinder Kingmaker en chans än. Blir ett köp inom en snar framtid!


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Tack för uppskattningen! Återkommer med fler recensioner efter jag gett mig på något annat rollspel.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Pansarknekt

Grym recension. Jag gillar också spelet men har inte klarat det än. Det är det spelet som jag uppfattar som mest troget riktiga RPG stuket från baldurs gate tiden på gott och ont.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

I den här versionen så går det att stänga av den.

Det låter ju suveränt. Skall ge det en titt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ambassadör
Xbox

Mycket trevlig recension! Inte testat på detta än, det gäller ju att avsätta rejält med tid. Men en vacker dag så!

Att det går att stänga av tidspressaspekten låter guld, hatar verkligen sådant. Jag vill lalla runt och lukta på blommorna i fred


signatur

Jump in.

Medlem

Finns det någon som spelat kampanjen Kingmaker och kan säga hurvida denna stämmer överens med sin upplevelse?

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

I den här versionen så går det att stänga av den.

Var någonstans i Difficultyn stänger man av Time limit? Hittar den inte.

Medlem
Skrivet av Gozer:

Var någonstans i Difficultyn stänger man av Time limit? Hittar den inte.

Du kan såvitt jag vet endast "stänga av" den genom att sätta Kingdom Management till Auto. Tidsgränser finns i sådana fall fortfarande för vissa huvuduppdrag men ditt rike kan aldrig raseras till följd av kriser vilket i vanliga fall skulle leda till att spelet är över.

Rekommenderas inte ur en rollspelssynpunkt då det förtar väldigt mycket av upplevelsen. Då är det bättre att sänka svårighetsgraden för Kingdom Management.

Dex
Medlem
Skrivet av Windir87:

Du kan såvitt jag vet endast "stänga av" den genom att sätta Kingdom Management till Auto. Tidsgränser finns i sådana fall fortfarande för vissa huvuduppdrag men ditt rike kan aldrig raseras till följd av kriser vilket i vanliga fall skulle leda till att spelet är över.

Rekommenderas inte ur en rollspelssynpunkt då det förtar väldigt mycket av upplevelsen. Då är det bättre att sänka svårighetsgraden för Kingdom Management.

Men sätta Kingdom Management till Auto har man väl kunnat göra ända sedan spelet släpptes om jag inte minns fel?

Där skulle vara något nytt i Enhanced Edition som stängde av det? Eller har jag missförstått?

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

I den här versionen så går det att stänga av den.

vad menas eller hur å när, vad innebär det? NANI??!?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Blessus:

vad menas eller hur å när, vad innebär det? NANI??!?

Ja, jag var nog otydlig. Det som går att stänga av är "kingdom management", det gör så att du slipper alla möten, och beslut som måste fattas inom vissa tidsramar.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Dex
Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Ja, jag var nog otydlig. Det som går att stänga av är "kingdom management", det gör så att du slipper alla möten, och beslut som måste fattas inom vissa tidsramar.

Ah typiskt! Ville gärna ha kingdom management, men det var väldigt drygt med tiden och andra misslyckanden första gången jag spelade det. Lyckas "förstöra" något uppdrag så jag inte ens kunde fortsätta main storyn. Tror dock dom patchade det sen förvisso, men hade varit trevligare om man hade kunnat ta bort eller ändra tiden för annars gillade jag verkligen spelet

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Ja, jag var nog otydlig. Det som går att stänga av är "kingdom management", det gör så att du slipper alla möten, och beslut som måste fattas inom vissa tidsramar.

Ack, nå tack för klargörandet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Testpilot

Tack för en bra recension.

Den är i princip samstämmig med min egen åsikt. Jag spelade själv runt 30 timmar innan jag lade ner spelandet.
För mig så var kingdom-management en av de delar som kändes lite opolerat och som sabbade känslan då man spelade.
Det tillsammans med att det är väldigt mycket detaljer som är svåra att hålla koll på.
Trots att man spelat liknande spel länge så märks det att detta är nåt för de som verkligen vill nörda ner sig.

Gillade inte heller att det är svårt att hitta tillbaka till många intressanta områden om du redan besökt dessa. Man kanske stöter på en fiende som är svår och vill återkomma då man är högre nivå. Då finns det ingen bra visning i spelet att du trots allt inte kört klart den arean.

Jag slutade efter dessa timmar men rekommenderar spelet till de som vill ha nåt rejält att bita i.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Gozer:

Var någonstans i Difficultyn stänger man av Time limit? Hittar den inte.

Skrivet av Blessus:

vad menas eller hur å när, vad innebär det? NANI??!?

Skrivet av dex20:

Ah typiskt! Ville gärna ha kingdom management, men det var väldigt drygt med tiden och andra misslyckanden första gången jag spelade det. Lyckas "förstöra" något uppdrag så jag inte ens kunde fortsätta main storyn. Tror dock dom patchade det sen förvisso, men hade varit trevligare om man hade kunnat ta bort eller ändra tiden för annars gillade jag verkligen spelet

Skrivet av Ravenknight:

Ack, nå tack för klargörandet.

Tidsgränserna man får i spelet är extremt generösa. Jag hatar personligen "kamp mot klockan"-spel då jag brukar bli onödigt stressad och fokusera för mycket på det, men har inte märkt av det i Pathfinder.

Med det sagt så kan man använda modden jag nämnt tidigare - Bag of Tricks - för att stänga av tiden (eller rättare sagt göra allt - vila, resa, bygga, events etc - omedelbart, utan att tiden förflyttar sig) om man mot all förmodan känner att tiden tryter.

Skribent

Jag gillar verkligen Pathfinder, även om det var grisigt buggigt och jobbigt när jag spelade igenom det vid release. Har testat Enhanced Edition lite också, och den är bättre - om än inte direkt perfekt, som du ju påpekar. Frustrerande spel ibland, men svårt att sluta spela när man väl kommit in i det.

1
Skriv svar