VM-94 Alla matcher i SVT

Skribent
VM-94 Alla matcher i SVT

För den som inte visste så kommer SVT sända alla Sveriges matcher från Fotbolls VM 1994 i USA under tre helger. Det är en match per dag lördag och söndag med lite försnack innan. Första matchen, Sverige - Kamerun, drar igång om 50 minuter.

Schema:
Lördag 18 april: Sverige-Kamerun (gruppspel) 15.40-17.50 SVT1
Söndag 19 april: Sverige-Ryssland (gruppspel) 15.45-17.55 SVT1

Lördag 25 april: Sverige-Brasilien (gruppspel) 15.40-17.40 SVT1
Söndag 26 april: Sverige-Saudiarabien (åttondelsfinal) 15.45-17.55

Lördag 2 maj: Sverige-Rumänien (kvartsfinal) 14.45-17.50 SVT1
Söndag 3 maj: Sverige-Brasilien (semifinal) 13.35-15.45 SVT1
Söndag 3 maj: Sverige-Bulgarien (bronsmatch) 15.45-17.55 SVT1

Fotnot: På grund av rättighetsskäl kommer matcherna att finnas i SVT Play från kl 02.00 samma morgon som de sänds i SVT1 och 48 timmar framåt.

Källa: https://www.svt.se/sport/fotboll/svt-visar-alla-sveriges-matc...

Dödgrävaren

Fantastiskt att se! Kommer fortfarande ihåg så mycket av VM -94 som inleddes på min fjortonårsdag. Hade ingen aning om att det visades igen nu, så tack för att du delade.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Hade ingen aning om att det visades igen nu, så tack för att du delade.

Sportprogrammen på TV måste ju ha nått att göra i nuvarande situation.

Medlem

att man fortfarande snackar om "vm-bromset 94" har man inte högre ambitioner?

Skribent
Skrivet av utemoewbel:

att man fortfarande snackar om "vm-bromset 94" har man inte högre ambitioner?

Lust att utveckla? Förstår inte riktigt vad du menar?

Medlem

Oh va kul. Detta hade jag inte hört om. Får gås hud på hela kroppen. Bästa sport upplevelser jag haft.

Medlem
Skrivet av utemoewbel:

att man fortfarande snackar om "vm-bromset 94" har man inte högre ambitioner?

Tänkte lite samma faktiskt. Hur sunkigt är ens land på fotboll om man fortfarande glorifierar och hänger fast vid en ”bedrift” som skedde för 26 år sedan!?

Fast å andra sidan är inte jag alls rätt målgrupp för detta så borde kanske inte yttra mig om det. Dock det som är så gött med yttrandefrihet;) Fotboll är förövrigt en fjollsport med massa diviga miljonärer som jagar en boll samt ramlar och spelar skadade så fort vinden blåser snett.

Aja... kul för er som gillar gamla mästerskap.

Medlem

Tufft. Spenderade sommaren -94 i Brixham (Torbay) på språkresa. Inte på något sätt ett fotbollsfan men man drogs ju med i allt ståhej som skedde och kollade på matcherna vid puben som var full med fulla engelsmän, och sedan spelade man Virtua Fighter eller Street Fighter II i arkadhallen bredvid. Det var en väldigt minnesvärd sommar, och enda gången jag följt någon sport.

Skribent
Skrivet av Jiminy:

Tänkte lite samma faktiskt. Hur sunkigt är ens land på fotboll om man fortfarande glorifierar och hänger fast vid en ”bedrift” som skedde för 26 år sedan!?

Fast å andra sidan är inte jag alls rätt målgrupp för detta så borde kanske inte yttra mig om det. Dock det som är så gött med yttrandefrihet;) Fotboll är förövrigt en fjollsport med massa diviga miljonärer som jagar en boll samt ramlar och spelar skadade så fort vinden blåser snett.

Aja... kul för er som gillar gamla mästerskap.

Fast med den vinklingen kan man såga vad som helst längs fotknölarna.

I datorspelssammanhang pratar vi fortfarande om Half-Life. Hur sunkig är inte spelbranschen om man hänger kvar vid ett gammalt spel som var "nyskapande" på sin tid? Vi kastar pengar över remakes av gamla spel, RE, FF VII o.s.v. Hur sunkig är inte hela spelbranschen om sådana "enkla" saker går hem?

Hur sunkig är inte filmbranschen om man fortfarande pratar om Terminator 2 som bästa actionfilmen genom tiderna eller om Star Wars trilogin från 70-talet som en av världens bästa filmtrilogier.

Fotboll är världens största idrott och att vårat lilla land hade en gyllene generation som tog ett VM-brons 94 (med lite tur hade vi kunnat haft en till medalj från 2002) är en sinnessjuk bedrift. Innan VM-94 hade vi inte tagit poäng i VM-sammanhang på 20 år.

Jag förstår inte anledningen till att nedvärdera deras bedrift. Varför inte bara vara stolt över svensk idrottshistoria? Sedan säger du 26 år som om det är en lång tidsperiod men det har endast spelats sex mästerskap sedan 1994, eftersom turneringen endast går vart fjärde år. Faktum är med utgångspunkt från VM-94 har vi fler medaljer än England samt lika många som Argentina och Spanien. Det är länder som har fotboll som religion i princip och är hemnation till flera av världens bästa spelare. Det är ingen lätt sak att ta en VM-medalj i fotboll.

Medlem

Var det inte då det var värmebölja? Good times


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast med den vinklingen kan man såga vad som helst längs fotknölarna.

I datorspelssammanhang pratar vi fortfarande om Half-Life. Hur sunkig är inte spelbranschen om man hänger kvar vid ett gammalt spel som var "nyskapande" på sin tid? Vi kastar pengar över remakes av gamla spel, RE, FF VII o.s.v. Hur sunkig är inte hela spelbranschen om sådana "enkla" saker går hem?

Hur sunkig är inte filmbranschen om man fortfarande pratar om Terminator 2 som bästa actionfilmen genom tiderna eller om Star Wars trilogin från 70-talet som en av världens bästa filmtrilogier.

Fotboll är världens största idrott och att vårat lilla land hade en gyllene generation som tog ett VM-brons 94 (med lite tur hade vi kunnat haft en till medalj från 2002) är en sinnessjuk bedrift. Innan VM-94 hade vi inte tagit poäng i VM-sammanhang på 20 år.

Jag förstår inte anledningen till att nedvärdera deras bedrift. Varför inte bara vara stolt över svensk idrottshistoria? Sedan säger du 26 år som om det är en lång tidsperiod men det har endast spelats sex mästerskap sedan 1994, eftersom turneringen endast går vart fjärde år. Faktum är med utgångspunkt från VM-94 har vi fler medaljer än England samt lika många som Argentina och Spanien. Det är länder som har fotboll som religion i princip och är hemnation till flera av världens bästa spelare. Det är ingen lätt sak att ta en VM-medalj i fotboll.

Nedvärderade inte deras bedrift alls. Du som tog åt dig av det jag sa som en nedvärdering. Sen så var dina exempel inte alls samma sak som mitt. Men men. Vi gillar olika helt enkelt

Medlem
Skrivet av magma:

Var det inte då det var värmebölja? Good times

Jo, det stämmer bra, var värmebölja i både USA och Sverige.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Fragtjuv

Det har varit fantastiskt roligt att titta på hittills. Men visst längtar jag till matchen mot Rumänien. Även om jag inte var så gammal så har jag minnen från den matchen.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag var femton den sommaren. En fantastisk sommar. Minns förstås Rumänien-matchen bäst. Jag tror inte att jg såg de två första gruppspelsmatcherna, jag har inget minne av det. Men from Brasilien-matchen såg jag alla Sveriges matcher. Och så länge inte Sverige gör en större fotbolls- eller idrottsmässig bragd kommer vi som var med den sommaren att fortsätta tjata om den.

Skribent
Skrivet av Jiminy:

Nedvärderade inte deras bedrift alls. Du som tog åt dig av det jag sa som en nedvärdering. Sen så var dina exempel inte alls samma sak som mitt. Men men. Vi gillar olika helt enkelt

Så var det. Mina exempel var inte helt lika det är sant, och kanske tog jag åt mig lite för mycket. Det är bara det att varje gång den här bedriften kommer på tal så får man mothugg av personer som, precis som dig, ska på något sätt anmärka på att det inte är något speciellt, det var bara tur, det var länge sedan, vi mötte inga svåra lag eller något annat helt oväsentligt. Jag ser helt enkelt inte anledningen till att kommentera med den vinklingen om man inte vill trigga folk (vilket du verkade vilja göra med din avslutande kommentar om fotboll) eller trolla.

Det är som att man inte vågar vara stolt över en VM-medalj i världens största idrottsevenemang. Jag har aldrig sett liknande kommentarer om OS-guldet -94 i Ishockey, JO-Waldner när han spöade kineser på löpande band, Björn Borgs Grand Slams, Pernilla Wibergs världscupsegrar, Annika Sörenstams dominans i golf, Carolina Klüfts guldmedaljer, Gunde Svans bedrifter i skidspåret, Ingemar Stenmarks utförsåkning "Bengan Boys" (Handbollslandslaget) medaljer, eller liknande utan bara när VM-bronset från -94 kommer på tal och jag förstår inte varför.

Till sist så skriver du faktiskt bedrift inom citationstecken i ditt första inlägg och det tolkar i alla fall jag som något negativt, d.v.s att det inte var någon bedrift alls, vilket egentligen var anledningen till att jag skrev mitt svar så som jag gjorde.

Skribent
Skrivet av Tröjan:

Jag var femton den sommaren. En fantastisk sommar. Minns förstås Rumänien-matchen bäst. Jag tror inte att jg såg de två första gruppspelsmatcherna, jag har inget minne av det. Men from Brasilien-matchen såg jag alla Sveriges matcher. Och så länge inte Sverige gör en större fotbolls- eller idrottsmässig bragd kommer vi som var med den sommaren att fortsätta tjata om den.

Så jävla synd 2002. Jag var verkligen förstörd på riktigt när vi åkte ur. Från att han vunnit "dödens grupp" till att åka ut mot jävla Senegal... På ett Golden Goal dessutom... När Anders Svenssons drog bollen i ribban strax innan... Så. Jävla. Surt.

Hade verkligen alla chanser i världen att plocka en ny bragdmedalj i det mästerskapet. Senegal, vi, Japan och Turkiet kämpade om en semifinalplats. Det såg långt ifrån omöjligt ut när vi hade kryssat mot både Argentina och England i gruppspelet... Men det sket sig

Medlem

Eftersom det kan bli tjatigt med samma sak uppmanar jag i stället i Coronatider till att, om man vill ha sportnostalgi, titta på gamla Youtubeklipp från SVT:s Sportnytt och TV 4 Sveriges sportnyheter.

Skulle aldrig titta på en hel idrottstävling i efterhand, utan några höjdpunkter räcker.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jiminy:

Nedvärderade inte deras bedrift alls. Du som tog åt dig av det jag sa som en nedvärdering. Sen så var dina exempel inte alls samma sak som mitt. Men men. Vi gillar olika helt enkelt

Det du skrev går omöjligen att tolka som något annat än en nedvärdering. Vad menar du att det var menat som?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Så jävla synd 2002. Jag var verkligen förstörd på riktigt när vi åkte ur. Från att han vunnit "dödens grupp" till att åka ut mot jävla Senegal... På ett Golden Goal dessutom... När Anders Svenssons drog bollen i ribban strax innan... Så. Jävla. Surt.

Hade verkligen alla chanser i världen att plocka en ny bragdmedalj i det mästerskapet. Senegal, vi, Japan och Turkiet kämpade om en semifinalplats. Det såg långt ifrån omöjligt ut när vi hade kryssat mot både Argentina och England i gruppspelet... Men det sket sig

Ändå väldigt minnesvärt VM det också. Kommer ihåg hur glada alla var på skolavslutningen när Sverige precis hade slått ut ARGENTINA. Det var ändå mäktigt.

Medlem

Matcherna var ju bättre i minnet, om man säger så...

Medlem

Ni kan ju vara värre och se detta vetja!

https://www.youtube.com/watch?v=VExHcZ3Ia4M

Skämt o sido jag tyckte det var rätt kul att se bronsmatchen och även straffläggningen i alla fall. Jag vet inte om studion tog upp detta men det hade varit roligt om de kunde jämfört dagens fotboll med hur den spelades 1994 för det hade varit mer intressant. Mamma o pappa var nog mest nostalgiska, morfar hade säkert sagt en hel del om när han såg Sverige möta Brasilien i final 1958 så för min del är kanske VM i Ryssland ett vm att vara nostalgisk över i framtiden.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Så jävla synd 2002. Jag var verkligen förstörd på riktigt när vi åkte ur. Från att han vunnit "dödens grupp" till att åka ut mot jävla Senegal... På ett Golden Goal dessutom... När Anders Svenssons drog bollen i ribban strax innan... Så. Jävla. Surt.

Hade verkligen alla chanser i världen att plocka en ny bragdmedalj i det mästerskapet. Senegal, vi, Japan och Turkiet kämpade om en semifinalplats. Det såg långt ifrån omöjligt ut när vi hade kryssat mot både Argentina och England i gruppspelet... Men det sket sig

Det var jag med när jag tänker efter, jag kommer ihåg att jag satt på skolavslutningen och skulle gå ur sexan och flera av mina klasskamrater var lite sura för att de inte fick se matchen mellan Sverige och Nigeria (som minnet säger) och hörde att Henrik Larsson gjorde mål. Det var någon bakom oss som lyssnade på matchen i örat och rapporterade, lite tiden innan alla mac-prylar ändå.

Frilansare

Typ räddningen för farsgubben det här.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Tänkte lite samma faktiskt. Hur sunkigt är ens land på fotboll om man fortfarande glorifierar och hänger fast vid en ”bedrift” som skedde för 26 år sedan!?

Du kan ju fråga några engelsmän (inte britter, engelsmän) om 1966. 54 år sedan....

1
Skriv svar