Unity för nybörjare som kan programmering

Medlem
Unity för nybörjare som kan programmering

Hej, jag undrar om någon här kan hjälpa mig komma igång med unity, alltså någon bra guide för en person som redan kan och jobbar med programmering och gjort en del hobbyspel. C# är det inga problem med.

Grejen är att jag vet inte vart jag ska börja då jag inte har så mycket tid att följa tutorials som går igenom programmeringsbasics.

Jag ska göra ett tip down spel var tanken och behöver inte jobba med 3d då det kommer vara pixelgrafik och 2d rakt igenom.


signatur

IDKFA

Medlem

Ett alternativ kan annars vara godot om man ska bara jobba i 2D

Medlem

Gå till YouTube och sök på "Brackeys"

Troligtvis den bästa källan för att lära sig Unity från början.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Brackeys är absolut bra och underhållande. Kan absolut rekommendera Unitys egna site som är gratis just nu på grund av Corona.

https://unity.com/products/learn-premium

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Hej, jag undrar om någon här kan hjälpa mig komma igång med unity, alltså någon bra guide för en person som redan kan och jobbar med programmering och gjort en del hobbyspel. C# är det inga problem med.

Grejen är att jag vet inte vart jag ska börja då jag inte har så mycket tid att följa tutorials som går igenom programmeringsbasics.

Jag ska göra ett tip down spel var tanken och behöver inte jobba med 3d då det kommer vara pixelgrafik och 2d rakt igenom.

Har samma plan som du. Väntar att delarna till datan ska komma först. Sen tänkte jag göra en ärligt försökt med unity.

/Tronic.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Jag tycker att du ska köra på tutorials. Sök på tex "make tetris game in unity", "make pacman clone in unity" etc och följ. Din "har inte så mycket tid"-inställning är lite orosväckande. Du ska vara beredd på att lägga ner en jädrans massa tid!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jag tycker att du ska köra på tutorials. Sök på tex "make tetris game in unity", "make pacman clone in unity" etc och följ. Din "har inte så mycket tid"-inställning är lite orosväckande. Du ska vara beredd på att lägga ner en jädrans massa tid!

Jag har gjort spel innan, och jobbar som utvecklare, så jag vet att saker tar tid. Därför jag ska använda unity för att få mycket gratis. Slippa skriva egen fysik, och det finns mycket färdiga assets.


signatur

IDKFA

Medlem

Tutorials för att gå igenom dom delar av Unity som man inte behöver koda, som fysik, animationer osv, sen koda utifrån dina kunskaper och kolla dokumentationen eller på t.ex. Stack Overflow när du behöver förstå dig på nåt specifikt kodväg. Är med utvecklare och det var så jag tacklade att få grepp om Unity. Men det är oavsett väldigt tidskrävande

Medlem

Jag är ledsen om jag låter negativ, men att inte ta sig tiden att gå igenom "programmeringsbasics".

Det är oehört komplext att göra spel, även med färdiga verktyg och assets. Logiken är något alla inte ens kan greppa, enligt mig.

Gör det ordentligt och läs på. Fixar du inte det, så outsourca din idé så att någon annan kan bygga den.

Annars lär det bli en dröm i sjön.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag har gjort spel innan, och jobbar som utvecklare, så jag vet att saker tar tid. Därför jag ska använda unity för att få mycket gratis. Slippa skriva egen fysik, och det finns mycket färdiga assets.

Jo jag har förstått det, jobbar också som utvecklare, och jag tycker du har fel inställning. Låt det ta sin tid. Du behöver inte lära dig "programmeringsbasics" men du behöver definitivt lära dig Unitybasics.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag är ledsen om jag låter negativ, men att inte ta sig tiden att gå igenom "programmeringsbasics".

Det är oehört komplext att göra spel, även med färdiga verktyg och assets. Logiken är något alla inte ens kan greppa, enligt mig.

Gör det ordentligt och läs på. Fixar du inte det, så outsourca din idé så att någon annan kan bygga den.

Annars lär det bli en dröm i sjön.

Vet inte om du missförstod mig eller inte, jag kan alltså programmera och därför behöver jag inte gå igenom massa tutorials som repeterar vad jag redan kan.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vet inte om du missförstod mig eller inte, jag kan alltså programmera och därför behöver jag inte gå igenom massa tutorials som repeterar vad jag redan kan.

Jag förstod dig helt rätt. Alltså, Unity basics är ju att skapa gameobjects, sätta script på dem, skapa scener m.m. Det är inte så här att Unitytutorials börjar med Hello World i C# eller förklarar hur man räknar ut summan av två ints. Då hade man bara skrämt bort nyfikna. Du kommer att lära dig basics som inte är programmeringsrelaterat direkt i början.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jag förstod dig helt rätt. Alltså, Unity basics är ju att skapa gameobjects, sätta script på dem, skapa scener m.m. Det är inte så här att Unitytutorials börjar med Hello World i C# eller förklarar hur man räknar ut summan av två ints. Då hade man bara skrämt bort nyfikna. Du kommer att lära dig basics som inte är programmeringsrelaterat direkt i början.

Dåså, det var väl inte så svårt att säga från början.


signatur

IDKFA

Medlem

intresserad av att lära dig programmering?
Läs tråden: Unity/Java/Gamemaker/Arduino/Robotverkstad - Sthlm/platser kvar!!!

Medlem

Jag är själv c#-utvecklare och började leka lite med unity för ett par år sedan. Körde då en av unitys egna tutorials för att göra ett 2d-spel. Osäker vad som finns idag men tyckte den jag körde gav en rätt bra överblick hur verktygen fungerade för det jag ville göra.

Medlem
Skrivet av ulphen:

Jag är själv c#-utvecklare och började leka lite med unity för ett par år sedan. Körde då en av unitys egna tutorials för att göra ett 2d-spel. Osäker vad som finns idag men tyckte den jag körde gav en rätt bra överblick hur verktygen fungerade för det jag ville göra.

Här är beskrivningen av kursen https://www.kosmosklubben.se/klubbar/spelprogrammering-unity/
Java är ganska intressant också https://www.kosmosklubben.se/klubbar/programmering-java/

1
Skriv svar