FZ testar sju VR-headsets!

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Tack för hjälpen!
Beställde 64gb versionen nu från Oculus hemsida. köpte även kabeln faktiskt, Var ju mycket pengar för en kabel iofs, men tror jag kommer vilja testa med den senare ändå.
Vet inte när jag får grejerna, men ska bli mycket spännande det här.

Grattis till ett bra köp
Det brukar ta ca 1 vecka att få grejerna när man beställer från oculus.
Tipsar om att det finns en nyttig Oculus Quest tråd och flera andra i Virtual Reality formet på Sweclockers.
Är lite fler som diskuterar där


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Grattis till ett bra köp
Det brukar ta ca 1 vecka att få grejerna när man beställer från oculus.
Tipsar om att det finns en nyttig Oculus Quest tråd och flera andra i Virtual Reality formet på Sweclockers.
Är lite fler som diskuterar där

Ah, ska titta in där. Är alldeles för sällan inne på SC då jag gillar spel mer än hårdvara. 🙂

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NordicStormtrooper:

Varför testar ni inte HP Reverb eller Pimax, har väl bästa upplösningen av alla headsets eller?

Jag har Reverb och skulle då inte vilja ha lägre upplösning än så. Klar grafik i alla lägen även om
vissa objekt har sämre kant utjämning men jag har heller ingen värstingdator.

Testet uppdaterat med Pimax Artisan!


signatur
Medlem

Apropå artikelbilden så kan släpljus få den mest avancerade produkt att se ut som 3,99$ på Wish ;D

Ruskigt bra och viktig guide i övrigt, kommer återgå till denna flera gånger när intresset för VR blivit tillräckligt stort.
5/5 uppåttummar.

Redaktör
Skrivet av Ender:

Apropå artikelbilden så kan släpljus få den mest avancerade produkt att se ut som 3,99$ på Wish ;D

Ruskigt bra och viktig guide i övrigt, kommer återgå till denna flera gånger när intresset för VR blivit tillräckligt stort.
5/5 uppåttummar.

Du får se sanningen, för att jag inte är fotograf. ;D Tack för berömmet, det värmer gott.


signatur
Medlem
Citat:

Pimax tar 1 026 dollar för ett sånt Artisan-paket (men det säljs inte till Sverige), och Valve tar 1 000 dollar för samma paket med Index istället för Artisan. Bådas priser är utan moms, tull, med mera, så slutpriset blir högre.

Jag vet inte hur det är med Pimaxen men det tillkommer ingen fraktkostnad på Indexen och Valve skickar från ett lager inom EU så det blir ingen tull och moms är redan med i priset. Handlar du som EU-kund är priset för ett komplett Index-paket 1 079€.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du får se sanningen, för att jag inte är fotograf. ;D Tack för berömmet, det värmer gott.

Se att artikeln fortfarande inte uppdaterats med information om Index boosters (som är designade av valve själva) för just stora händer.

Skall jag printa ett par och skicka till er?

Att ge indexen en 3a pga kontrollerna känns fel, för de är bättre än htcs och facebooks

Redaktör
Skrivet av anarfox:

Jag vet inte hur det är med Pimaxen men det tillkommer ingen fraktkostnad på Indexen och Valve skickar från ett lager inom EU så det blir ingen tull och moms är redan med i priset. Handlar du som EU-kund är priset för ett komplett Index-paket 1 079€.

Ah, det är så? Det är svårt att få fram totalpriset för jämförelse utan att själv lägga en beställning. Jag testade det med Index men hamnade på väntelista utan sån info. Klurigt. Men ca 11 700 kr för Index totalt sett då.

Skrivet av xermalk:

Se att artikeln fortfarande inte uppdaterats med information om Index boosters (som är designade av valve själva) för just stora händer.

Skall jag printa ett par och skicka till er?

Att ge indexen en 3a pga kontrollerna känns fel, för de är bättre än htcs och facebooks

Jag har ingen 3d-printer tillgänglig så jag har inte kunnat göra boosters. Men om du vill fixa det är vi ytterst tacksamma.

Index är suverän på många områden, men jag hade väldigt mycket tekniskt strul med den innan jag kom igång. Det är huvudskälet till betyget, annars hade den fått en solklar 4:a. Trots kontrollerna.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, det är så? Det är svårt att få fram totalpriset för jämförelse utan att själv lägga en beställning. Jag testade det med Index men hamnade på väntelista utan sån info. Klurigt. Men ca 11 700 kr för Index totalt sett då.

Jag har ingen 3d-printer tillgänglig så jag har inte kunnat göra boosters. Men om du vill fixa det är vi ytterst tacksamma.

Index är suverän på många områden, men jag hade väldigt mycket tekniskt strul med den innan jag kom igång. Det är huvudskälet till betyget, annars hade den fått en solklar 4:a. Trots kontrollerna.

Intressant att det krånglade, undrar vad det underliggande skälet till det var.
Har kanske installationsförfarandet blivit sämre sedan release? Allt gick upp utan att ett knaster när jag skiftade från viven till index.
Antar att det är som vanligt, det finns så många tänkbara kombinationer av saker och versioner av mjukvaror inblandade att några kommer att uppleva problem.

Medlem

Satan i gatan, vilken grej! Nu har jag kört mina första två timmar någonsin VR, fick mitt Oculus quest med posten idag. Trodde ju förstås att det skulle bli en häftig upplevelse, men det överträffade förväntningarna rejält. Trodde inte kontroller och rörelser skulle vara så tighta som dom är. Känner mej smått frälst, och jag har bara gjort en setup, dansat lite och spelat lite tennis. 😀

Medlem

Bra att FZ börjar se seriöst på VR. En liten kommentar bara: eftersom dessa headset befinner sig i helt olika segment kan det vara svårt att jämföra (vilket man lätt gör mer sifferbetyg). Jag skulle aldrig få för mig att spela Alyx i 72 Hz på ett Quest men använder det gärna när jag är ute och reser. Ni kanske ska förtydliga detta.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Satan i gatan, vilken grej! Nu har jag kört mina första två timmar någonsin VR, fick mitt Oculus quest med posten idag. Trodde ju förstås att det skulle bli en häftig upplevelse, men det överträffade förväntningarna rejält. Trodde inte kontroller och rörelser skulle vara så tighta som dom är. Känner mej smått frälst, och jag har bara gjort en setup, dansat lite och spelat lite tennis. 😀

Problemet/tillväxtpotentialen för VR är just att fler behöver prova på det och bli frälsta.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Bra att FZ börjar se seriöst på VR. En liten kommentar bara: eftersom dessa headset befinner sig i helt olika segment kan det vara svårt att jämföra (vilket man lätt gör mer sifferbetyg). Jag skulle aldrig få för mig att spela Alyx i 72 Hz på ett Quest men använder det gärna när jag är ute och reser. Ni kanske ska förtydliga detta.

HL alyx går utmärkt att spela på Quest med 72hz.
Ingen större skillnad när jag provade med ett som kör 90hz. Rift S har 80hz så än mindre skillnad (ej provat)
Kan ju kanske bero på datorn också.

Däremot, att spela half life alyx trådlöst slår alla alternativ med sladd imo, speciellt om man har utrymme att röra sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Rainbearer:

Intressant att det krånglade, undrar vad det underliggande skälet till det var.
Har kanske installationsförfarandet blivit sämre sedan release? Allt gick upp utan att ett knaster när jag skiftade från viven till index.
Antar att det är som vanligt, det finns så många tänkbara kombinationer av saker och versioner av mjukvaror inblandade att några kommer att uppleva problem.

Det är ju hopplöst svårt att veta vad som strular. Men det tog mig massa tid och meck för att ens få det att funka först. Det hittades inte, det hittades men svarade inte, det funkade men la av när jag flyttade en mus från en usb-port till en annan, osv. Men efter testet har det funkat perfekt på flera olika datorer. Det stökiga är att jag kört flera andra vr-headsets på exakt samma datorer som de jag först körde Index med, och de funkade utan strul.

Skrivet av Leffe76:

Satan i gatan, vilken grej! Nu har jag kört mina första två timmar någonsin VR, fick mitt Oculus quest med posten idag. Trodde ju förstås att det skulle bli en häftig upplevelse, men det överträffade förväntningarna rejält. Trodde inte kontroller och rörelser skulle vara så tighta som dom är. Känner mej smått frälst, och jag har bara gjort en setup, dansat lite och spelat lite tennis. 😀

Vr ÄR en upplevelse. <3

Skrivet av sebrock:

Bra att FZ börjar se seriöst på VR. En liten kommentar bara: eftersom dessa headset befinner sig i helt olika segment kan det vara svårt att jämföra (vilket man lätt gör mer sifferbetyg). Jag skulle aldrig få för mig att spela Alyx i 72 Hz på ett Quest men använder det gärna när jag är ute och reser. Ni kanske ska förtydliga detta.

Ännu bättre att fler säger till att de vill ha mer VR, då vet vi att vi ska täcka det mer. Ge gärna önskemål.

Bra feedback. Vanligen kör vi ju enskilda tester, men när det ramlade in flera vr-headsets ungefär samtidigt blev det lite knöligt med tid, så det blev ett samlingstest istället. Sen har det växt på med Index och Pimax. Därför blev det ett klumptest denna gång. Som du är inne på hade separata tester lyft fram varje enhet tydligare, utan påtvingade jämförelser (pga betygen). Samtidigt är det bra att ha allt i ett sånt här område på samma ställe (lättare att söka fram, antar jag). Svårt!


signatur
Medlem

Jag önskar också mer VR! GR skriver väldigt lite om det, så här kan ni slå er in!

Medlem

Jag önskar också mer VR! Men, är det ni som tagit bilderna på Pimaxen i solljus? Man riskerar ju att bränna sönder skärmarna i headsetet om man utsätter linserna för direkt solljus. Sådär ska man ju inte göra!

Inaktiv
Skrivet av seven8nine:

Pimaxen i solljus? Man riskerar ju att bränna sönder skärmarna i headsetet om man utsätter linserna för direkt solljus.

Kul att det inte bara var jag som reagerade på det lol

Skrivet av Tomas Helenius:

Index är suverän på många områden, men jag hade väldigt mycket tekniskt strul med den innan jag kom igång. Det är huvudskälet till betyget, annars hade den fått en solklar 4:a. Trots kontrollerna.

Huh, jag hade helt annan upplevelse. Jag fick min Index i Juli och det var bara (förutom att skruva upp bas-stationerna) att plugga in, starta stationerna och SteamVR, uppdatera det som behövdes och sen köra på.
Däremot tycker jag bilden blir suddigare om man kör över 90Hz så det är det enda jag kör på ändå. Så från mig hade Index fått 4/5 pga det.

Medlem

Kanske ska uppdatera recensionen och lägga till minus på varje oculus, att de nu kräver Facebook.

Stort minus för mig och många andra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Kanske ska uppdatera recensionen och lägga till minus på varje oculus, att de nu kräver Facebook.

Stort minus för mig och många andra.

Ingen dum idé, men likt det du säger "för mig" så behöver det ju inte vara ett stort problem för alla.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ingen dum idé, men likt det du säger "för mig" så behöver det ju inte vara ett stort problem för alla.

Kanske inte ett stort minus för andra men ändå generellt ett minus. Likt ELF sa i tråden där nyheten om detta, inte som att man förvänta sig att behöva logga in på ett asus-konto för att använda sin monitor =/...

Medlem

Det kräver inte facebook mer än tidigare, däremot 2022 så kommer det kräva + alla framtida headset från nu.
Så headseten som är med i recensionen är "opåverkade" fram till 2022 kan man säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Kanske inte ett stort minus för andra men ändå generellt ett minus. Likt ELF sa i tråden där nyheten om detta, inte som att man förvänta sig att behöva logga in på ett asus-konto för att använda sin monitor =/...

Klart man förstår jämförelsen, men tycker ändå den inte är relevant. Oavsett Facebook har man varit tvungen att göra ett konto för många funktioner ändå.

Har man sedan något emot att det är just Facebook är det ju en annan sak, men ditt inlägg jag svar på nu asus-kommentaren får är ju för konton i helhet. Det har man, såvitt jag förstått, aldrig kommit ifrån gällande Oculus.

Skrivet av Molotov:

Det kräver inte facebook mer än tidigare, däremot 2022 så kommer det kräva + alla framtida headset från nu.
Så headseten som är med i recensionen är "opåverkade" fram till 2022 kan man säga.

Precis. En notis om hur det blir om två år hade ju inte varit en dum idé.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker Min Occulus Quest funkar oerhört bra och har inte haft några problem alls att få några PCVR spel att funka på Questen.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Tycker Min Occulus Quest funkar oerhört bra och har inte haft några problem alls att få några PCVR spel att funka på Questen.

Testet är ganska gammalt och det har uppdaterats och blivigt bättre nu.
Om man tänker efter så är det otrolig skillnad på Oculus Quest idag än när den släpptes för 1+ år sen. Allt har blivigt så mycket bättre. Både hur den fungerar hårdvarumässigt och mjukvarumässigt.
Ett riktigt bra jobb av Oculus och man förtår nästan att det är populäraste plattformen "just nu". Gediget arbete och ge det användarna vill ha (förrutom facebook tvången då kanske) gör att populäriteten ökar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neocon:

För dem som är intresserade av att köpa ett VR-headset rekommenderar jag att ni avvaktar tills HP Reverb G2 kommer ut. I synnerhet för sittande upplevelser, t.ex. för MS FlightSim som i höst kommer stödja Windows Mixed Reality headsets, vilket Reverb G2 är. Steam VR-stöd kommer senare.

Reverb G2 har utvecklats i samarbete med Microsoft och Valve och gör ett ordentligt språng jämfört med alla de andra headseten gällande pixeltäthet, upplösning och färgrikedom. Se skillnaden här:
https://youtu.be/QZvPnd_xTBs

Grejen är att G2 i princip bara har en sak som talar för den: hög upplösning.

Tracking, kontroller, FOV, komfort (med tanke på hur knölig den är att ta av/på sig i förhandstittarna som visats hittills) etc. etc. är bättre hos flera andra headsets. Plus att man sitter fast i datorn, finns ingen väg till trådlöshet. Värt att tänka på.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Grejen är att G2 i princip bara har en sak som talar för den: hög upplösning.

Tracking, kontroller, FOV, komfort (med tanke på hur knölig den är att ta av/på sig i förhandstittarna som visats hittills) etc. etc. är bättre hos flera andra headsets. Plus att man sitter fast i datorn, finns ingen väg till trådlöshet. Värt att tänka på.

Trackingen vad jag förstått ska vara betydligt bättre än "Gen 1 WMR" men så klart inte optimal. Men då har jag iofs bara tittat på MRTV's förhandstittar på youtube, kan vara att nån annan har en annan åsikt. Han påstår sig inte vara "köpt".
Kontrollerna har härmat mycket från oculus touch så där är det rent +.
Fov ska också vara bättre än G1.
Komfort, ja den verkar bökig att ta på, tänk på att det inte är färdiga produkten som skickats ut till alla som fått förhandstesta, det är en prototyp.

Jag kommer inte köpa den själv, men jag hoppas HP lyckas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Trackingen vad jag förstått ska vara betydligt bättre än "Gen 1 WMR" men så klart inte optimal. Men då har jag iofs bara tittat på MRTV's förhandstittar på youtube, kan vara att nån annan har en annan åsikt. Han påstår sig inte vara "köpt".
Kontrollerna har härmat mycket från oculus touch så där är det rent +.
Fov ska också vara bättre än G1.
Komfort, ja den verkar bökig att ta på, tänk på att det inte är färdiga produkten som skickats ut till alla som fått förhandstesta, det är en prototyp.

Jag kommer inte köpa den själv, men jag hoppas HP lyckas

Kontrollerna saknar kapacitiva knappar så man kommer gå runt med stumma händer i VR. Dessutom spårar dom i synliga ljusspektrat, vilket gör det känsligare för störningar och äter batteri i högre takt. Det är säkert delvis mjukvara, men Testeds video visar hur dåligt den trackar med kontrollerna utanför kameravyn (typ nära headsetet) jämfört med Oculus. Det kanske blir bättre, men kanske inte.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kontrollerna saknar kapacitiva knappar så man kommer gå runt med stumma händer i VR. Dessutom spårar dom i synliga ljusspektrat, vilket gör det känsligare för störningar och äter batteri i högre takt. Det är säkert delvis mjukvara, men Testeds video visar hur dåligt den trackar med kontrollerna utanför kameravyn (typ nära headsetet) jämfört med Oculus. Det kanske blir bättre, men kanske inte.

Man får hoppas. Jag har spelat med WMR tidigare.
Gick bra tills jag spelade Boneworks.
Var otroligt känsligt för mörker så fick spela med helt upplyst rum.
Mattan på golvet gjorde så när man hukade sig fysiskt och tittade ner för att tex ladda om så tappade man sina vapen hur händerna, den mörka mattan på mitt golv störde trackingen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neocon:

Just därför jag rekommenderar Reverb G2 för sittande upplevelser. WMR och andra headset med inside-out tracking har alltid dålig tracking av kontroller jämfört med extern tracking som med Lighthouse. Så länge kontrollerna själva inte också har inbyggda kameror kommer det förbli så.

Själv väntar jag på Index 2, när den nu kan tänkas komma.

Fast det stämmer inte att alla inside out har dålig tracking.
Visst det är inte lika bra som lighthouse men jämför man med tex Oculus inside out så om vi säger lighthouse är 100% så är Oculus 99%.
Det är inte bara själva kamerorna som styr, det är ju även gyro och mjukvaran.

Jag tror jag aldrig fått problem med trackingen när jag kör Oculus Quest och då spelar jag trådlöst när jag kör PCVR som ger ytterligare en delay (Eloge till skaparen av Virtual desktop där, han har verkligen uträttat magi).
Enda gången jag lyckats bryta trackingen är när jag medvetet gör det.
Jag kan tex spela Echo Arena, hålla disken framför mig, titta bakåt och hålla en hand som "Guard" om nån skulle försöka attackera bakifrån. Har aldrig tappat disken, och det var ett senario echo spelare "oroade" sig över skulle inträffa bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neocon:

Tracking av headsetet kan vara tillräckligt bra för att skillnaden gentemot outside in ska bli omärkbar (för de flesta). Jag syftar specifikt på tracking av kontroller, och om det är det även du syftar på så stämmer det inte. Du kan inte finlira med kontrollerna bakom ryggen när det är inside-out. Det du kallar gyro och mjukvara kallar jag approximation av var kontrollerna förmodligen befinner sig. Det kan inte mäta sig med outside in. Det är knappast 99% eftersom det direkt begränsar hur spelutvecklaren kan nyttja rörelsekontrollerna i sitt spel. Med lighthouse kan du hålla kontrollerna helt utom synhåll för headsetet i ett skjutarspel och ändå träffa precis det du siktar på. Hade gyro och mjukvara varit tillräckligt hade man inte behövt kameror alls.

Men det var ju precis det jag sa.
Om jag medvetet försöker bryta trackingen så går det.
Som du säger att stå med händerna bakom ryggen och finlira går ju som sagt inte.
Dock har man ju aldrig hamnat i en sån situation och precis som jag beskrev senariot i Echo arena så har det inte varit nått problem med att ha händerna utan först fältet en längre stund som inte var möjligt med wmr. Så all inside out är inte dålig.

Sen att det hindrar utvecklare att göra spel där man behöver fippla med händerna utanför synfältet så pass länge att trackingen försvinner så ja kanske det. Men vad jag vet har det inte behövas hittils

Och ska vi se framåt så lär väll allt gå mot inside out och trådlöst. Lighthouse kommer vara det "nischade" möjligtvis att man kommer kunna kombinera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar