Crysis Remastered bekräftat - vår hårdvara gråter

Robot
Crysis Remastered bekräftat - vår hårdvara gråter

"Kan datorn maxa Crysis" blir en aktuell frågeställning igen.

#crysis-remastered


Redaktör

Kan Crysis matcha Switch?


signatur
Medlem

Man lär ju få brännskador på händerna av att köra detta spelet på en Switch.

Medlem

Ingår ugnsvantar i Switch versionen?

Ska blir intressant att se om Series X och PS5 versionerna får performance mode utan ray tracing. För om det inte är väldigt begränsad ray tracing lär det nog bli en rätt cinematic 25fps upplevelse, med tanke på hur svag ray tracing hårdvaran lär vara på konsolerna.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ingår ugnsvantar i Switch versionen?

Ska blir intressant att se om Series X och PS5 versionerna får performance mode utan ray tracing. För om det inte är väldigt begränsad ray tracing lär det nog bli en rätt cinematic 25fps upplevelse, med tanke på hur svag ray tracing hårdvaran lär vara på konsolerna.

Har AMD, Sony, eller Microsoft. Uttalat sig om att det blir klen RT hårdvara i RDNA 2 kretsen? Eller gissar du bara?


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Trevliga nyheter; då blir det aktuellt att säga "But can it run Crysis?" igen ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av kallandes:

Har AMD, Sony, eller Microsoft. Uttalat sig om att det blir klen RT hårdvara i RDNA 2 kretsen? Eller gissar du bara?

Tror Sapiens syftar på att ska du ha en motsvarande hårdvara i en PC för att uppnå god fps med RT så får man punga ut mer än dubbla vad en xbox series x eller ps5 kommer att kosta. Men de kanske har något bra knep/optimering som med checkerboard 4k

Medlem

jaa remaster precis som jag ville


signatur

//monster

Medlem

Lirade Crysis pirat back in the day men klarade aldrig spelet så en bra utförd remaster skulle jag kunna tänka mig att köpa o lira ut. Hoppas det inte blir en slö remaster utan mer en påkostad remake utförning.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

att det kommer till switch tyder på att det inte kommer vara så tungdrivet som när orginalet först kom, dom har nog gjort så att det flyter bra rätt bra på även halvkassa datorer.

man blev rätt så trött på "can it run crysis" till slut.... var faktiskt rätt trist hur ingen dator på den tiden orkade knappt köra på högsta pga hårdvaran inte var så vass då..

Medlem
Skrivet av kallandes:

Har AMD, Sony, eller Microsoft. Uttalat sig om att det blir klen RT hårdvara i RDNA 2 kretsen? Eller gissar du bara?

Jag gissar att nextgen knappast lär ha 2080ti ray tracing prestanda, som i sin tur redan är relativt svag, där all form av krävande strålspårning får kortet att gå ner på knä.

Enda spelet med ray tracing jag vet de visat upp på nextgen konsolerna är Minecraft på Series X. Det var knappast någon solid 60fps, snarare 30-40fps.

Men det som talar främst för att ray tracing blir svag på nextgen konsolerna är hur lite de visat upp och hypat tekniken.

Jag gissar ray tracing blir nextgen-konsolernas akilleshäl, likt 512mb var 360/ps3 svaghet och processorn i Jaguar APUn är nuvarande konsolgenerations flaskhals... tja utöver då en antik 5400rpm hdd... och DDR3 minnen/bandbredd på vanilla Xbox One...

Medlem

Hade hellre sett ett nytt spel faktiskt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Tja, lagom tills min burk är bra nog att spela gamla Crysis släpps en remaster...

Geeks Gaming

Jag gissar på att de släpps 7de augusti 2020 då det är den som är in-game

ELF
Medlem

Kommer ju vara senaste Cryengine som kan jonglera med flera trådar sammtidigt. Så även om det blir grafiskt snyggare så borde ju detta vara mer lättdrivet än originalet (räknar inte med raytracing).

Ska ändå bli skoj att se vad raytracing kan göra för detta spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Castor.T:

Hade hellre sett ett nytt spel faktiskt.

Spelet tappade momentum ganska mycket med Crysis 2. Kan vara så att en remaster är vad som behöves för att se om intresse för serien fortfarande finns kvar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Minns ni när Crysis var en måttstock över hur stark din dator var. "men klarar din dator crysis?"


signatur

"The right man in the wrong place can make all the difference in the world. So wake up Mr. Freeman, wake up and smell the ashes"

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelet tappade momentum ganska mycket med Crysis 2. Kan vara så att en remaster är vad som behöves för att se om intresse för serien fortfarande finns kvar.

Förståeligt.
Har bara spelat ettan och Warhead, uppföljarna verkar inte vara något att hänga i julgranen.
Det var ju världens cliffhanger i slutet och sen blev det tydligen inget större av det.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Vet inte om det blev en sorts felsyftning eller missförstånd? Det står ""hårdvaru-agnostisk" ray-tracing, en teknologi som för närvarande bara finns tillgänglig på Nvidias senaste grafikkort men som AMD ska erbjuda under året. "

Många verkar tro att RTX och raytracing är samma sak, men RTX är en plattform, och raytracing har funnits länge. Hårdvaruagnostisk betyder att den inte är bunden till en viss plattform, och Crytek syftar såklart på att deras raytracing inte är beroende av just plattformen RTX.

CryEngines raytracing funkar alltså även för AMDs nuvarande kort och för Nvidias GTX-kort, även om prestandan blir bättre med raytracinganpassad hårdvara, som RTX-korten från Nvidia eller AMDs kommande RDNA2.

Det visade Crytek i Neon Noir förra året, raytracade reflektioner, "enabling ray tracing to run on most mainstream, contemporary AMD and NVIDIA GPUs":
https://www.cryengine.com/marketplace/product/neon-noir#

Och World of Tanks visade också raytracing för skuggor förra året. De kräver alltså inte heller något RTX-kort, utan "our ray tracing technology runs on all video cards with support for the DirectX 11 API or newer.":
https://wotencore.net/en-eu/

Sammantaget, hårdvaruagnostisk raytracing är alltså inget som bara finns tillgängligt på Nvidias senaste grafikkort, eller som vi behöver vänta på att AMD ska erbjuda under året, utan det är bara att ladda hem och testa redan idag för i princip alla.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

att det kommer till switch tyder på att det inte kommer vara så tungdrivet som när orginalet först kom, dom har nog gjort så att det flyter bra rätt bra på även halvkassa datorer.

man blev rätt så trött på "can it run crysis" till slut.... var faktiskt rätt trist hur ingen dator på den tiden orkade knappt köra på högsta pga hårdvaran inte var så vass då..

https://i.imgur.com/C1MRhEq.png

Det flyter "knappt" inte bättre på moderna datorer och anledningen till det var att CryEngine 2.0 inte skalade bra över flera processortrådar.
Sedan med portningen till PS3/360 så uppdaterades motorn till CryEngine 3.0 för att det inte skulle bli en ren diabildsvisning men det flöt fortfarande som en potta skit på dom konsolerna.
PC-versionen har dock aldrig uppdaterats utan det är fortfarande CryEngine 2.0 som gäller.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Ohyesssss! Nu hoppas man bara på att datorn orkar driva runt det där!..


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Ohyesssss! Nu hoppas man bara på att datorn orkar driva runt det där!..

Inget maxande med din rigg inte! Men väl värt en anledning att uppgradera XD

Medlem

På switch alltså hahah. Börjar direkt tänkta på den geniala superba versionen av far cry på Wii XD
10 - 15 fps typ ospelbart haha
Men kul Gillade Crysis. Får se vad de gör med sin remasterd

Medlem

kunde dom få witcher 3 att funka på switch ska crysis nog inte vara några problem.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bopp:

Vet inte om det blev en sorts felsyftning eller missförstånd? Det står ""hårdvaru-agnostisk" ray-tracing, en teknologi som för närvarande bara finns tillgänglig på Nvidias senaste grafikkort men som AMD ska erbjuda under året. "

Många verkar tro att RTX och raytracing är samma sak, men RTX är en plattform, och raytracing har funnits länge. Hårdvaruagnostisk betyder att den inte är bunden till en viss plattform, och Crytek syftar såklart på att deras raytracing inte är beroende av just plattformen RTX.

CryEngines raytracing funkar alltså även för AMDs nuvarande kort och för Nvidias GTX-kort, även om prestandan blir bättre med raytracinganpassad hårdvara, som RTX-korten från Nvidia eller AMDs kommande RDNA2.

Det visade Crytek i Neon Noir förra året, raytracade reflektioner, "enabling ray tracing to run on most mainstream, contemporary AMD and NVIDIA GPUs":
https://www.cryengine.com/marketplace/product/neon-noir#

Och World of Tanks visade också raytracing för skuggor förra året. De kräver alltså inte heller något RTX-kort, utan "our ray tracing technology runs on all video cards with support for the DirectX 11 API or newer.":
https://wotencore.net/en-eu/

Sammantaget, hårdvaruagnostisk raytracing är alltså inget som bara finns tillgängligt på Nvidias senaste grafikkort, eller som vi behöver vänta på att AMD ska erbjuda under året, utan det är bara att ladda hem och testa redan idag för i princip alla.

My bad!


signatur
Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Skrivet av kallandes:

Har AMD, Sony, eller Microsoft. Uttalat sig om att det blir klen RT hårdvara i RDNA 2 kretsen? Eller gissar du bara?

Har för mig jag läste någonstans (där någon gjorde beräkningar baserat på de specs vi vet om PS5/XSX) att ett RTX 2060 har bätte/kraftigare raytracing hårdvara än PS5/XSX.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Gött att det pressar hårdvaran. Hoppas de lägger till VR-stöd!

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Inget maxande med din rigg inte! Men väl värt en anledning att uppgradera XD

Jag har inte råd att uppgradera... Minns att jag fick dryga 30 fps på low med en enkärnig pentium 4, 1 GB RAM och ett Radeon X800 XT på 256 MB när det första Crysis begav sig.. Blir förmodligen kanske lite bättre denna gången iaf haha!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

12
Skriv svar