Final Fantasy VII Remake spelades av 2,3 miljoner på tre dagar, enligt inofficiella siffror

Medlem

Ni som har spelat FF 15 hur står sig det här spelet mot det? är stridssystem liknande?


signatur

"The right man in the wrong place can make all the difference in the world. So wake up Mr. Freeman, wake up and smell the ashes"

Dex
Medlem
Skrivet av gerald:

Ta av dig hype filtret , barnsligheten som är rätt typisk för japansk populärkultur genomsyrar spelet.
De borde ringt utvecklarna av last of us eller witcher för konsultation.
Detta spel är snart bortglömt som mediokra spel tenderar att snabbt bli.
Trist om jag trampar på ömma tår XD

Du menar alltså allvarligt att originalet var "mörkare" än detta?
Med tanke på vilken succé det har blivit så tror jag nog dom överlever. Väldigt många som är jätte nöjda med spelet så

Du vet om att man kan tycka om olika saker utan att det är något "hype filter" eller hur?

Tvivlar verkligen på att det här kommer hamna i någon bortglömd kategori, men visst du får gärna tro det.

Dex
Medlem
Skrivet av Mecum:

Ni som har spelat FF 15 hur står sig det här spelet mot det? är stridssystem liknande?

Lite liket är det kanske, men skiljer också väldigt mycket. Betydligt mer taktiskt i detta. I FF15 så höll du bara inne knappen och autoattackerade, men här har du mycket fler attacker att välja mellan och dom olika karaktären har väldigt olika stilar.

Medlem
Skrivet av Mecum:

Ni som har spelat FF 15 hur står sig det här spelet mot det? är stridssystem liknande?

Jag tycker själv att stridssystemet i remaken är ljusår bättre. Som nämnt ovan är systemet en blandning av ff x-2 och ff 15.

Du har alla dina standard spells som fire, cure haste osv. Varje gång man klickar upp skillmenyn hamnar spelet i slowmotion så du kan i relativ lugn och ro välja vad du vill. Utöver detta har man lite standard hack'n slash combat i form av light/heavy attacks samt block och dodge.

Skrivet av dex20:

Tvivlar verkligen på att det här kommer hamna i någon bortglömd kategori, men visst du får gärna tro det.

Det kommer definitivt inte hamna i någon "bortglömd kategori". Kollar man bara på recensioner, andra betyg och diverse åsiker från majoriteten som lämnar sina åsikter på internet så kan man enkelt se att spelet uppskattas enormt mycket.

Självklart kommer det finnas människor som kommer tycka illa om spelet då inget kan tillfredställa alla typer av människor. Det finns dock också en extrem nostalgikänsla som genomsyrar många. Detta kan ge upphov till starka negativa känslor när Square Enix gör ändringar som de anser inte behövas.

Avstängd
Skrivet av Striva:

Detta kan ge upphov till starka negativa känslor när Square Enix gör ändringar som de anser inte behövas.

Anser du själv att ändringarna behövdes? Och i så fall, varför? Tror du att en mer trogen remake hade resulterat i sämre betyg överlag?

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Anser du själv att ändringarna behövdes? Och i så fall, varför? Tror du att en mer trogen remake hade resulterat i sämre betyg överlag?

Behövdes och behövdes. Självklart hade de kunnat göra en exakt kopia av original FFVII men med bättre grafik. Det hade förmodligen blivit bemött med bra betyg det också.

Det som jag uppskattar med vad Square gör med remaken är att du bygger vidare på både karaktärer och zoner. Biggs, Jessie och Wedge var så pass små karaktärer i original FFVII att man nästan inte kommer ihåg dem efter att man klarat spelet. Nu med remaken har de utforskat dessa karaktärer så pass mycket att man bryr sig om dem på ett annat sätt än vad man gjorde för dem 23 år sedan.
Detsamma kan jag också tycka gällande själva staden, Midgar. Hela staden känns större och mer levande än vad den någonsin gjorde i originalet.

Jag kan dock hålla med åsikterna som hålls av många andra där de säger att slutet var undermåligt. Det var inte ett dåligt slut (enligt mig) men för förvirrande för att inte dra ner på helhetsbetyget.

Avstängd
Skrivet av Striva:

Behövdes och behövdes. Självklart hade de kunnat göra en exakt kopia av original FFVII men med bättre grafik. Det hade förmodligen blivit bemött med bra betyg det också.

Det som jag uppskattar med vad Square gör med remaken är att du bygger vidare på både karaktärer och zoner. Biggs, Jessie och Wedge var så pass små karaktärer i original FFVII att man nästan inte kommer ihåg dem efter att man klarat spelet. Nu med remaken har de utforskat dessa karaktärer så pass mycket att man bryr sig om dem på ett annat sätt än vad man gjorde för dem 23 år sedan.
Detsamma kan jag också tycka gällande själva staden, Midgar. Hela staden känns större och mer levande än vad den någonsin gjorde i originalet.

Jag kan dock hålla med åsikterna som hålls av många andra där de säger att slutet var undermåligt. Det var inte ett dåligt slut (enligt mig) men för förvirrande för att inte dra ner på helhetsbetyget.

Det är i stort sett ingen som klagat på utbyggnad av karaktärerna och världen. Det var vad vi alla förväntat oss och ett beslut de flesta ställer sig bakom. Det jag självklart syftar på är whispers och några andra, till synes obetydliga, förändringar som kommer få stora konsekvenser i hur storyn kommer berättas, t.ex. gällande Clouds personlighetsstörning som jag själv anser är det mest välskrivna karaktärsporträttet som spelvärlden skådat. Nu blir det inte av och det känns faktiskt riktigt trist.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Det är i stort sett ingen som klagat på utbyggnad av karaktärerna och världen. Det var vad vi alla förväntat oss och ett beslut de flesta ställer sig bakom. Det jag självklart syftar på är whispers och några andra, till synes obetydliga, förändringar som kommer få stora konsekvenser i hur storyn kommer berättas, t.ex. gällande Clouds personlighetsstörning som jag själv anser är det mest välskrivna karaktärsporträttet som spelvärlden skådat. Nu blir det inte av och det känns faktiskt riktigt trist.

Clouds personlighetsstörning hintas rätt kraftigt till under spelets gång med extra tyngd precis i slutet. Vet inte riktigt vad du menar med att det inte blir av.
Personlighetsstörningen han har är självklart inget stort fokus i remaken men för personer som spelat originalet kan man ganska tydligt se att den fortfarande finns kvar. Utifrån vad som händer i slutet känns det också som att de kommer bygga vidare på det.

Angående whispers grejen så tycker jag de var okej i större delen av spelet. Det var självklart delar som var väldigt skumma som t.ex. att Wedge först räddas bara för att sedan dödas utan att han egentligen gjorde något under denna period.
Sen hela Arbiter of fate grejen kan jag hålla med om var lite over the top och en aning kingdom heartsig. Det var inget som jag irriterade mig på men Square hade nog kunnat lätta lite på trycket med whispers grejen.

Avstängd
Skrivet av Striva:

Clouds personlighetsstörning hintas rätt kraftigt till under spelets gång med extra tyngd precis i slutet. Vet inte riktigt vad du menar med att det inte blir av.
Personlighetsstörningen han har är självklart inget stort fokus i remaken men för personer som spelat originalet kan man ganska tydligt se att den fortfarande finns kvar. Utifrån vad som händer i slutet känns det också som att de kommer bygga vidare på det.

Du missförstår. Det var en chock för spelaren att Cloud hade en såpass kraftig personlighetsstörning. Sephiroth häcklar honom dessutom vidare genom att säga att han är en skapad produkt.
Men eftersom vi i remaken redan nu fått talat om för oss att Jenova är en alien och inte en Ancient, att en svarthårig Soldier som påminner om Cloud existerar, samt övriga småhintar där bland annat Hojo rakt ut säger att Cloud inte är en Soldier så kommer avslöjandet knappast ha samma tyngd som i originalet. Det kommer förmodligen bli ett kapitel där det reds ut och sen putsas över istället för att vara ett pågående mysterium under spelets gång. Nu har ju gruppen dessutom såpass god koll på Sephiroth att Cloud knappt ens behöver dra sin berättelse i Kalm. Jag tror i ärlighetens namn att det här var en summering av hela originalspelet försatt i Midgar och att Square kommer gå en helt annan väg från och med nu med bara några få referenser här och där.

Medlem

Exakt! I och med att cloud hade sina perioder av huvudverk och visioner plus att acceptera det hela efter att Sephiroth sa något i stil med att han skulle acceptera visionerna istället för att kämpa emot det. Så nu lär ju inte cloud bli rullstolsbunden och resten av storyn är ju inte längre bunden till orginalet.
Så nu har vi 3 olika tidlinjer i
Final fantasy 7.

1. Orginalet

2. Börjar som orginalet med tidsportaler

3. Crisis core zack som överlevde och hela den biten och då lär ju inte cloud blir den han är i orginalet, och det kan leda till att cloud blir elak istället.

Det är inte det här vi bad om. När vi ville ha en remake. 23 år gammalt spel är väl nästan ett kulturarv.

Medlem

Slutet verkar vara en riktig vattendelare.

Personligen är jag öppen för ett spel som kan överraska. Ska vi från och med nu gå i 6-10 år och vänta på en sista del i serien av Remaken och veta exakt vad som ska hända? Nix, inte längre alla fall. Och det tackar jag Square Enix för.

Alla vi som spelat originalet ett otal gånger såväl som nykomlingar får en helt otrolig och överraskande ny upplevelse vi aldrig förväntade oss. Alla sidospår som skedde den gången får en nytändning och större betydelse i kommande delar samtidigt som ödet ändå förmodligen leder till att vi omnislashar Sephiroth i spelets slutminuter. Nostalgin och överraskningarna varvas av varandra.

Bara man är lite öppen för förändring.

Dex
Medlem
Skrivet av Hellspites:

Exakt! I och med att cloud hade sina perioder av huvudverk och visioner plus att acceptera det hela efter att Sephiroth sa något i stil med att han skulle acceptera visionerna istället för att kämpa emot det. Så nu lär ju inte cloud bli rullstolsbunden och resten av storyn är ju inte längre bunden till orginalet.
Så nu har vi 3 olika tidlinjer i
Final fantasy 7.

1. Orginalet

2. Börjar som orginalet med tidsportaler

3. Crisis core zack som överlevde och hela den biten och då lär ju inte cloud blir den han är i orginalet, och det kan leda till att cloud blir elak istället.

Det är inte det här vi bad om. När vi ville ha en remake. 23 år gammalt spel är väl nästan ett kulturarv.

Man kanske ska vänta och se hur det verkligen blir innan man "kastar fan" över storyn redan? Blir kanske en jätte stor sak av hans personlighetsklyvning som funkar ännu bättre än originalet eller så blir det skit dåligt. Helt omöjligt att säga nu redan.

Förhoppningsvis så vet dom vad dom gör med storyn och det kommer bli bra! Man får hoppas iallafall

Medlem

Förvånad över så många negativa kommentarer, jag tycker detta var otroligt bra. Längesedan jag blev så känslomässigt engagerad i ett spel. Gillade inte dialogerna först, men det löste sig genom att byta till japanska. Känns tomt nu när jag spelat klart.

Avstängd
Skrivet av h0nden:

Slutet verkar vara en riktig vattendelare.

Personligen är jag öppen för ett spel som kan överraska. Ska vi från och med nu gå i 6-10 år och vänta på en sista del i serien av Remaken och veta exakt vad som ska hända? Nix, inte längre alla fall. Och det tackar jag Square Enix för.

Alla vi som spelat originalet ett otal gånger såväl som nykomlingar får en helt otrolig och överraskande ny upplevelse vi aldrig förväntade oss. Alla sidospår som skedde den gången får en nytändning och större betydelse i kommande delar samtidigt som ödet ändå förmodligen leder till att vi omnislashar Sephiroth i spelets slutminuter. Nostalgin och överraskningarna varvas av varandra.

Bara man är lite öppen för förändring.

Skrivet av dex20:

Man kanske ska vänta och se hur det verkligen blir innan man "kastar fan" över storyn redan? Blir kanske en jätte stor sak av hans personlighetsklyvning som funkar ännu bättre än originalet eller så blir det skit dåligt. Helt omöjligt att säga nu redan.

Förhoppningsvis så vet dom vad dom gör med storyn och det kommer bli bra! Man får hoppas iallafall

Om Square inte hade matat ur sig titlar som FFXIII, FFXV och Kingdom Hearts 2/3 de senaste åren så kanske även jag hade varit naiv nog att tro att Square fortfarande kunde skriva en vettig story. Det var därför vi lade alla ägg i denna remaken, för att vi visste att de numera bara gör diffus smörja som ingen kommer minnas om två år. Och det blev precis samma sak med ändringarna i remaken. Gillar man det här så är man nog mest en person som stänger av hjärnan och bara "njuter" oavsett vilket spel det faktiskt är. Och då hade det ju ändå inte spelat någon roll för er om vi andra fick vad vi ville ha.

Medlem

Jag trodde verkligen på Square den här gången. Allt har sett så rätt ut. Och allt började så lovande. Sedan tog det några timmar, och sidouppdragen visade upp sig och var så sega som befarat, vissa passager som "byggts ut" var mest långtråkiga och repetitiva (kloakerna, vägen till reactor 5, Hojos laboratorium mm), vi fick inte se särskilt mycket nytt av Midgar, originalmusik har på flera ställen ersatts av ny musi, det är för Michael Bay-bombastiskt och då har jag inte ens själv upplevt det ökända slutet än. Spelet har förstås många kvaliteter också, men det negativ överväger tyvärr och mitt helhetsintryck - med hänsyn tagen till hur mycket jag älskar originalet och hur högt ställda mina förhoppningar och förväntningar har varit - kan inte bli annat än att det här är en stor besvikelse. Jag är just nu inte ett dugg sugen på kommande delar. Jag kommer säkert att bli det när spelet väl visas upp, men just nu känner jag mest en stor tomhet. Det här var verkligen inte den remake jag hoppats på eller velat ha.

Dex
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Om Square inte hade matat ur sig titlar som FFXIII, FFXV och Kingdom Hearts 2/3 de senaste åren så kanske även jag hade varit naiv nog att tro att Square fortfarande kunde skriva en vettig story. Det var därför vi lade alla ägg i denna remaken, för att vi visste att de numera bara gör diffus smörja som ingen kommer minnas om två år. Och det blev precis samma sak med ändringarna i remaken. Gillar man det här så är man nog mest en person som stänger av hjärnan och bara "njuter" oavsett vilket spel det faktiskt är. Och då hade det ju ändå inte spelat någon roll för er om vi andra fick vad vi ville ha.

Haha så för att vi inte håller med dig så innebär det alltså att vi stänger av hjärnan? Då förstår jag att du inte är intresserad av någon diskussion utan bara vill gnälla för att något inte var precis vad du trodde det skulle vara.

Vi andra fortsätter istället att ha kul med ett fantastiskt spel! Lycka till med ditt gnällande.

Medlem
Skrivet av dex20:

Haha så för att vi inte håller med dig så innebär det alltså att vi stänger av hjärnan? Då förstår jag att du inte är intresserad av någon diskussion utan bara vill gnälla för att något inte var precis vad du trodde det skulle vara.

Vi andra fortsätter istället att ha kul med ett fantastiskt spel! Lycka till med ditt gnällande.

Men det är ju det här som är problemet idag! Att inge nu mera bryr sig inte om helheten om spelet om själva huvud lore och story, passar det in osv!.. Dom som gör det är old schools spelare från förr! Men vi blir ner tryckta av nykomlingar som är vana med som Blizzard och Bethesda, ea.. Så länge det är underhållande och bra gameplay så är det okej, det är därför vi har så mycket spel som är så dåliga.

Att blanda in kingdomhearts i ff7 passar liksom inte in.
Main storyn är som bort glömd, square enix la ett täcke över originalet. '

Det är inte okej!

Bara för att man köper en bok och att orden är lätt lästa och rullar super skönt på tungan och saknar sammanhang och story betyder ju inte att boken blir bra för det!

Avstängd
Skrivet av dex20:

Haha så för att vi inte håller med dig så innebär det alltså att vi stänger av hjärnan? Då förstår jag att du inte är intresserad av någon diskussion utan bara vill gnälla för att något inte var precis vad du trodde det skulle vara.

Vi andra fortsätter istället att ha kul med ett fantastiskt spel! Lycka till med ditt gnällande.

Jag har dragit upp mängder med argument om varför jag inte gillar spelet medan du kör en "AMEN ASSSÅ VI HAR SÅ KUL MED DET :D".

Men aja, att faktiskt vara kritisk till en del förändringar och presentera varför man är det är tydligen inte nog idag. Man ska hålla käften och suga på.

Jag lyssnar mer än gärna på dina argument om varför dessa förändringar var bra och behövdes. Kör på.

Dex
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jag har dragit upp mängder med argument om varför jag inte gillar spelet medan du kör en "AMEN ASSSÅ VI HAR SÅ KUL MED DET :D".

Men aja, att faktiskt vara kritisk till en del förändringar och presentera varför man är det är tydligen inte nog idag. Man ska hålla käften och suga på.

Jag lyssnar mer än gärna på dina argument om varför dessa förändringar var bra och behövdes. Kör på.

Jag och skyller vår åsikter på att vi stänger av hjärnan..... Visar ju verkligen att du är intresserad att diskutera något när du i princip kallar oss andra idioter för att vi inte tycker som du.

Medlem
Skrivet av dex20:

Jag och skyller vår åsikter på att vi stänger av hjärnan..... Visar ju verkligen att du är intresserad att diskutera något när du i princip kallar oss andra idioter för att vi inte tycker som du.

Det är ingen idé att argumentera precis som med majoriteten av alla diskussioner på internet. Han kommer aldrig att ändra på sin åsikt så varför ens försöka?
Han gillar inte spelet punkt slut. Det är väl tur att den grova majoriteten av alla som spelat spelet tycker det är utomordentligt.

Avstängd
Skrivet av dex20:

Jag och skyller vår åsikter på att vi stänger av hjärnan..... Visar ju verkligen att du är intresserad att diskutera något när du i princip kallar oss andra idioter för att vi inte tycker som du.

Du har inte presenterat ett enda argument för dina åsikter. Jag tänker inte tracka ner någon som presenterar argument för varför de tycker som de gör, men att inte yppa ett knyst och sedan hävda att det är jag som inte vill diskutera är rätt dålig stil.

Medlem

Folk som hyllar remaken kan omöjligt ha spelat orginalet i mogen ålder alt inte spela igenom det öht.
FF7 är ett av världens minnesvärda och ikoniska spel , inget riktigt ff7 fan skulle idag hylla detta misstag till remake.

De behövde bara kopiera plotten rakt av för det var det vi fans ville ha.
Ni övriga casuals hade inte märkt skillnaden.

Medlem
Skrivet av Striva:

Det finns dock också en extrem nostalgikänsla som genomsyrar många. Detta kan ge upphov till starka negativa känslor när Square Enix gör ändringar som de anser inte behövas.

På samma sätt som att det kan göra folk blinda för spelets brister. Har man väntat halva livet så kan jag dock förstå att man fungerar så, oavsett åsikt.

Hade varit roligare om spelet hade levt upp till hypen likt Half-Life Alyx.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

På samma sätt som att det kan göra folk blinda för spelets brister. Har man väntat halva livet så kan jag dock förstå att man fungerar så, oavsett åsikt.

Hade varit roligare om spelet hade levt upp till hypen likt Half-Life Alyx.

Tydligen gjorde FFVII remaken det för den grova majoriteten av spelare. Att du inte gillade det är väl tråkigt för dig men betyder inget för alla andra.

Medlem
Skrivet av Striva:

Tydligen gjorde FFVII remaken det för den grova majoriteten av spelare. Att du inte gillade det är väl tråkigt för dig men betyder inget för alla andra.

Ja, jag skriver ju baserat på mina tankar och känslor, inte vad någon "stor majoritet tycker". Det är ju högst icke-relevant.

Edit: baserat på denna tråden så upplever jag att det är fler som är missnöjda än tvärtom. Men den grova majoriteten kanske inte finns på FZ?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja, jag skriver ju baserat på mina tankar och känslor, inte vad någon "stor majoritet tycker". Det är ju högst icke-relevant.

Edit: baserat på denna tråden så upplever jag att det är fler som är missnöjda än tvärtom. Men den grova majoriteten kanske inte finns på FZ?

Juste, förlåt. Glömde att 3 personer är majoriteten av de som spelade remaken.

Medlem
Skrivet av Striva:

Juste, förlåt. Glömde att 3 personer är majoriteten av de som spelade remaken.

Öhm, ok.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Striva:

Tydligen gjorde FFVII remaken det för den grova majoriteten av spelare. Att du inte gillade det är väl tråkigt för dig men betyder inget för alla andra.

Kan inte annat än att tro att du bara trollar för att provocera nu.

Dex
Medlem
Skrivet av gerald:

Folk som hyllar remaken kan omöjligt ha spelat orginalet i mogen ålder alt inte spela igenom det öht.
FF7 är ett av världens minnesvärda och ikoniska spel , inget riktigt ff7 fan skulle idag hylla detta misstag till remake.

De behövde bara kopiera plotten rakt av för det var det vi fans ville ha.
Ni övriga casuals hade inte märkt skillnaden.

Ännu en som bara tycker att alla andra har helt fel om man inte tycker likadant.....

Varför är det så svårt att förstå att olika människor gillar olika saker?
Jag har älskat FF7 sen jag spelade det första gången för 23 år sedan och alla andra gångerna jag har spelat om det sen dess och ändå så tycker jag remaken har varit skit bra och tyckte dom 40 timmarna jag har spelat har varit skit kul och dom gjorde ett fantastiskt spel.

Dex
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Kan inte annat än att tro att du bara trollar för att provocera nu.

Så du menar allvarligt talat att dom flesta inte har tyckt detta är ett bra spel? Har du kollat recensionerna på det?

Just nu ligger det på 87 på Metacritic med en User Score på 8.0. Skulle påstå att dom flesta tycker dom har gjort ett bra jobb med remaken med tanke på dom betygen.

123
Skriv svar