Topp 50 videospel genom alla tider (2020 edition)

Medlem
Topp 50 videospel genom alla tider (2020 edition)

Det är dags att rösta fram tidernas bästa spel. För många år sedan sammanställde jag en röstning på Gamereactors och Loadings forum. 200 personer röstade och en topp 50 genom alla tider togs fram. Nu kör vi igen.

Läs genom reglerna ordentligt innan du skickar in dina 10 spel.

Mvh,
Stefan “Gazimaluke” Gancer

Regler:

* Du ska rösta på 10 spel.
Varje spel får en poäng. Du ska sätta 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 poäng på spelen.
* Listan du skickar in ska ha spelet med högst poäng längst upp och sedan ner till lägst poäng i botten.

* Skriv bara spelens titlar och inga siffror förre namnet.

* Spel släppta 1 juli 2019 och framåt går inte att rösta på (Anledningen är helt enkelt att man behöver smälta spel ibland för att verkligen veta vad man tycker om dem).

* Sista inskickningsdag är 30 april 2020.

* Och det är ju roligast om alla bara röstar en gång. Tack 😀
Må de mest populära spelen vinna!

Dela gärna sidan med dina spelvänner!

Formuläret hittar du här https://videospelsklubben.se/topp50/

Medlem

Känns som att man måste göra minst en timmes research för att fastställa en top 10 som man står för, speciellt i ordning. Ska gå och lägga mig nu, provar att fundera lite!


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare

Sköt lite från höften, men har en rätt klar bild på vilka spel som ingår.. Sedan inbördes ordning beror nog lite på dagsform.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hm ... ska det vara svenska spel?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hm ... ska det vara svenska spel?

Nej, vilka du vill.

Medlem

Jag uppfattade också rubriken som att det var svenska spel.

Dec
Medlem
Skrivet av Gazimaluke:

Du ska sätta 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 poäng på spelen.
* Listan du skickar in ska ha spelet med högst poäng längst upp och sedan ner till lägst poäng i botten.

Om man rankar dem sådär, så behöver man inte skriva poängen själv, eller borde man göra det?

Skrivet av Dohman:

Känns som att man måste göra minst en timmes research för att fastställa en top 10 som man står för, speciellt i ordning.

Lyckligtvis så har jag redan betygsatt de flesta spel man har spelat, på sidor som t.ex IGDB. (Efter att FZ tog bort den funktionen!) När jag kollar upp min lista där så har jag ca 10st spel som jag har gett 10/10! Det svåra blir att ranka dem.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Skickat! Ska bli kul att se resultatet. Hoppas många röstar!

Medlem
Skrivet av vandroya:

Skickat! Ska bli kul att se resultatet. Hoppas många röstar!

Ja jag kommer antagligen att förlänga röstningstiden om inte många nog har röstat innan utsatt datum. Ska försöka puffa upp inlägg om det hela lite då och då där jag har skrivit om det.

Medlem

Alltså 1an är lätt, men sen.. svååårt


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Backloggens befriare

@Carl Johansson-Sundelius kanske ska dra upp detta på ettan?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Att göra en topp-10 lista är inga problem.
Problemet är att stå för listan nästa dag, och dagen efter det. Min topp-10 varierar efter dag och humör. 🤔


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@Gazimaluke: Hur gör vi med expansionerna? Ta med dom eller inte eller inkludera dom i grundtiteln? Jag tänkte att för mig är det t ex en ganska stor skillnad på StarCraft med eller utan BroodWar och samma med Diablo II.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tycker det är för svårt att rangordna spel i helt olika kategorier. FF7 är t.ex. mitt favoritspel, men jag har lagt nästan 8000 timmar på CS och Quake som jag tycker är typ.. världens bästa spel, annars hade jag ju inte spelat så mycket.

Medlem

Roligt initiativ! Trevligt format dessutom, jag tycker om när det ska delas ut poäng snarare än röstas fram en ensam vinnare. Det känns på något vis mer rättvist.

Skicka undan listan utan jättemycket eftertanke, så risken finns att jag glömt någon eller några favoriter. Men alla spel från det yttersta toppskiktet tror jag kom med. Men kanske att någon/några spel skulle ha kunnat bubbla in på undra halvan av tabellen. Men å andra sidan är det så tätt där nere att dagsformen ändå skulle kunna avgöra.

Nu ser jag fram mot resultatet! Se till att spamma redaktionen ordentligt så att de inte missar att presentera resultatet på startsidan


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv

"Svenskt spel? Dice kommer tyvärr få poäng, och dom är inte svenska längre.

Avstängd

Jag kommer på 5 spel.
Resterande blir det stop på.
Får anstränga hjärnan lite till.

Medlem

Tolkade det som att det gällde svenska spel, så det blev ju helt fel om det visar sig inte vara så.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Tolkade det som att det gällde svenska spel, så det blev ju helt fel om det visar sig inte vara så.

Sveriges topp 50 betyder att det är svenskar som röstar. Det är inte "Topp 50 svenska spel". Rösta igen med samma namn och email om du vill skriva över din förra lista

Medlem
Skrivet av anon_326443:

"Svenskt spel? Dice kommer tyvärr få poäng, och dom är inte svenska längre.

Jag har nu förtydligat på sidan att det inte handlar om att rösta på svenska spel. Ser jag någon som har gjort det innan förtydligandet kommer jag att maila den/dem om ny lista.

Medlem

Än så länge har totalt 30 personer röstat. Det är tyvärr lite för lite för att det ska bli något vettigt av det.

Medlem

@Gazimaluke: Well, no offence, men det skulle hjälpa om du svarade på frågorna och förtydligade lite.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar