Playstation 5 och Xbox Series X - så skiljer sig kontrollerna

Robot
Playstation 5 och Xbox Series X - så skiljer sig kontrollerna

Den helt nya Dualsense mot Microsofts säkra kort.

#dualsense, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Gillar verkligen inte utseendet på PS "bikini kontroll"

Medlem

Gillar båda, föredrar Xbox One.

Medlem

Jag hoppas verkligen PS5 släpper en svart version.

Medlem

Får en känsla av att PS5 sitter skönare i handen än tidigare generationer. Borde ju släppas i svart också eftersom PS4 har alla möjliga färger

Medlem

Gillar PS kontroll ❤️❤️ Tycker den är riktigt snygg

Medlem

PS-kontrollen är snyggare men min gissning är att X-box-dosan är skönare att hålla i, likt alla tidigare generationer.

Spakarnas placering kan man vänja sig vid men även efter en generation med båda konsoler har jag inte lärt mig att uppskatta triggersen eller bumpersen på dualshocken

Medlem

Gillar Xbox bättre då greppet är något tjockare, vilket gör att den ligger skönare i händerna utan att man får kramp. Gillar också att styrspaken på Xbox ligger högre upp. Vänstertummen ligger mer naturligt högre upp.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag har en Xbox Elite v.1 idag. Den har dock drabbats av drifting, så nu kikar jag på alternativ. Kommer nog skaffa en av varje till pc och använda respektive kontroll till de spel där den passar bäst.

Medlem

Att Xbox-kontrollen har AA-batterier ser jag som ett stort minus. Tyngre, omständigt och omodernt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Att Xbox-kontrollen har AA-batterier ser jag som ett stort minus. Tyngre, omständigt och omodernt.

Håller med. Men har den verkligen det? Trodde usb-c främst var för att ladda kontrollen. Känns verkligen inte 2020 med AA-batterier.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Håller med. Men har den verkligen det? Trodde usb-c främst var för att ladda kontrollen. Känns verkligen inte 2020 med AA-batterier.

Elite 2 har inbyggt batteri och laddas med usb-c, konstigt att dom inte kör det på dom nya.

Medlem

@lampis: Tycker själv det borde ingå ett uppladdningsbart batteripaket som är utbytbart. Att behöva byta ut hela handkontrollen eftersom batteriet är gammalt känns sådär också. Alternativt skaffa verktyg och tredjeparts batteripaket från Kina går det med om man orkar med.

Ambassadör
Xbox

Uppladdningsbara AA-batterier är ju kanoners, förstår inte det negativa med det. Håller länge som f-n, smidigt att byta, kontrollens livslängd är inte kopplat till batteriet etc.

Alternativet är som Elite Series 2 med ett ordentligt inbyggt batteri som håller lääänge mellan laddningarna, runt 40h. Switch Pro är också bra. Har man inte den kvaliteten på det inbyggda så är det skit.

Kommer man dessutom från Xbox One så har man förmodligen också ett bra system för sina batterier redan, så det är trevligt att bara kunna fortsätta med det.


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker att PS5 kontrollen ser modern ut.
Gillade Xbox one mer än PS4 kontrollen, men jag tyckte båda var ok. PS4:ans var bra mycket bättre än den till PS3.

Lite osäker på det rundade styrkorset till Series X, det fungerade fruktansvärt dåligt till Xbox 360, det var min största anledning till att jag bytte till Xbox one kontrollen.

Medlem

Ännu så länge leder Xbox stort med vad som visats hittils.
Hoppas Sony och PS5 kommer igång hårt snart.
PS5 kontrollern ser helt ärligt, förjävlig ut! haha

Medlem

Gillar texturen på triggers på Xbox dosa jättemycket.
Det jag tycker är viktigast efter känslan i handen är latency mellan kontroll o det som händer på skärmen. Där har Xbox lyckats minimera den med några millisekunder.
Eftersom alla LED skärmar är så himla slöa så tar jag alla fördelar jag får...


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av ohGr:

Ännu så länge leder Xbox stort med vad som visats hittils.
Hoppas Sony och PS5 kommer igång hårt snart.
PS5 kontrollern ser helt ärligt, förjävlig ut! haha

Då försäljningen sätter igång.
Då kommer Sony igång.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Uppladdningsbara AA-batterier är ju kanoners, förstår inte det negativa med det. Håller länge som f-n, smidigt att byta, kontrollens livslängd är inte kopplat till batteriet etc.

Alternativet är som Elite Series 2 med ett ordentligt inbyggt batteri som håller lääänge mellan laddningarna, runt 40h. Switch Pro är också bra. Har man inte den kvaliteten på det inbyggda så är det skit.

Kommer man dessutom från Xbox One så har man förmodligen också ett bra system för sina batterier redan, så det är trevligt att bara kunna fortsätta med det.

Är det ens några större problem med ett inbyggt batteri? Pratar bara från egen erfarenhet, men just för Dualshock så har det inte blivit sämre över tiden t ex som skulle kunna vara det enda negativa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Gillar DS4 som tusan och DS5 ser ju ut att bygga vidare åt rätt håll. Gillar övergången till usb-c, haptisk feedback och adaptiva triggers låter också intressant samt att batteriet verkar få sig en översyn. Designen gillar jag men färgvalet var väl sådär kanske, lär ju komma nån man fastnar för dock.
Xboxens dito ser väl likadan ut som tidigare modeller(?). Struktur på triggersen låter ju rätt najs. Styrkorset avskydde jag på Xboxkontrollern mest pga placeringen, helt fel.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är det ens några större problem med ett inbyggt batteri? Pratar bara från egen erfarenhet, men just för Dualshock så har det inte blivit sämre över tiden t ex som skulle kunna vara det enda negativa.

Jag har inte heller haft problem men inbyggt. Hade kvar originaldosan som hängde med ps3an på releasen och den hade inte tappat något märkbart i kapacitet innan ps4an kom. På ds4an är det dessutom busenkelt att byta till ett större om man känner för det.

Medlem

Jag har heller inte upplevt att det inbyggda batteriet i DS3 och DS4 har försämrats nämnvärt trots åldern. Det är sjukt mycket smidigare än att hålla på att byta batterier stup i kvarten.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Önskar man kunde spela playstation med Xbox kontrol som är så mycket bättre.

Medlem

Tycker det är lite tidigt att göra en jämförelse av kontollerna då vi inte ens fått sett baksidan på Dual Sense. Jag tror nämligen det döljer sig 2 back buttons där. Helt och hållet pga av tillbehöret som kom till ps4 som gör att man får 2 back buttons. Hoppas och tror att Dual Shock 4 är kompatibel med PS5 då.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är det ens några större problem med ett inbyggt batteri? Pratar bara från egen erfarenhet, men just för Dualshock så har det inte blivit sämre över tiden t ex som skulle kunna vara det enda negativa.

Nej jag ser inga större problem. Jag menar på att det inte är några sådana med AA heller. Båda har sina pros/cons.

Som sagt, jag har alla varianter och konsoler och av egen erfarenhet fungerar båda typer bra, vissa med betydligt bättre batteritid än andra. Switch Pro är nog den som håller längst.


signatur

Jump in.

Medlem

Har aldrig tyckt om PlayStations kontroller. Har aldrig ägt en konsol från Sony men när man spelat hos kompisar har kontrollen alltid känts blä typ.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

PS5ans kontroll ser ju bra ut. Hoppas den kommer i svart också.
Alltid varit såhär för mig:
Xbox: Skön handkontroll - Ointressanta exklusiva titlar. Kan lika gärna spelas på pc.
Playstation: Oskön handkontroll - Intressanta exklusiva titlar.
Så har absolut inget emot att PS5'ans kontroller går lite mot det mer fylliga xbox-stuket.

Medlem

I mina ögon ser dom väldigt lika ut, men det kanske skiljer sig mer när man håller dom i handen. Jag fick bara den spontana känslan av att det är allt mindre som skiljer konsolerna åt för varje generation som går. Är det snart bara exklusiviteter kvar, om ens det, som är det som gör att man köper den ena framför den andra - eller köper båda?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har alltid gillat Xbox kontroller, bra känsla och alltid bekväma i handen (förutom The Duke).
När det gäller Playstation gillade jag handkontrollen till PS1, men så fort Dual Shock kom in i bilden blev det jobbigt för handen. PS2 och 3 var en katastrof att spela på, men som tidigare nämnt kom det så jävla bra spel så det var bara att gilla läget.

Dual Shock 4 gjorde en massiv upphämtning och jag har alltid talat gott om den, men igår tänkte och kände jag efter lite extra och den är nog lite liten alltså. Just själva greppen är lite tunna. Kan dock inte påstå att jag får ont i händerna eller andra problem.

Jag tycker det är kul att Sony testar nytt iaf och hoppas PS5 blir lika rolig som PS4 var/är.
Likadant hoppas jag Microsoft kommer tillbaka till fornstora dagar med första Xboxen och Xbox 360.

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag har heller inte upplevt att det inbyggda batteriet i DS3 och DS4 har försämrats nämnvärt trots åldern. Det är sjukt mycket smidigare än att hålla på att byta batterier stup i kvarten.

Hur menar du med "stup i kvarten"?
Mina batterier håller i minst en vecka eller två, sen tar jag bara nya från laddaren.
2450mAh batt kostar bara 69kr för 4st på Ikea och det är samma som Eneloop, de håller i typ 3 år innan de börjar degraderas.
Det tar kanske 5 sekunder att byta istället för att behöva ladda i timmar eller köpa två handkontroller för att inte få ett oplanerat avbrott i spelandet.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

12
Skriv svar