Valve ansöker om patent för ny Steam Controller

Robot
Valve ansöker om patent för ny Steam Controller

Joystick, track pad eller D-pad – valet tycks vara ditt.

#Steam-controller, #Valve


Medlem

Hoppas dom gör en bra den här gången.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag köpte en steam kontroller när dom reade ut dem för 40kr.och även en steam box för 50kr...Har inte rört kontrollen sedan första dagen. Vad tänkte dom egentligen? Den är helt oanvändbar. Ser knappast att det kommer ändras med att man kan välja mellan dkors eller styrspak. Gör en riktig kontroller istället med 2 styrspakar som alla andra. Får ingen känsla i touchpadsen

Medlem

Köpte en Valve dosa när de sålde ut dem. Öppnade lådan, kände hur plastig och billig den kändes och stoppade tillbaka den i lådan. Ligger väl här någonstans och skämms. Håller mig till Xbox Elite 2 dosan.


signatur

// Bacon <3

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Jag köpte en steam kontroller när dom reade ut dem för 40kr.och även en steam box för 50kr...Har inte rört kontrollen sedan första dagen. Vad tänkte dom egentligen? Den är helt oanvändbar. Ser knappast att det kommer ändras med att man kan välja mellan dkors eller styrspak. Gör en riktig kontroller istället med 2 styrspakar som alla andra. Får ingen känsla i touchpadsen

De tänkte att det redan finns gamepad och har funnits länge, men att ingen av dem kan emulera tangentbord+mus bra.

Steam controller var inte tänkt att byta ut din gamepad, den var gjord så du skulle kunna spela 100% av ditt bibliotek från soffan.

Medlem

Har ägt och använt en Steam Controller sen release, kan bara säga bra saker om den när man ska spela pc spel på tvn som inte har support för controller.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Hatar kontrollerna men älskar min Steam Link. Fungerar utmärkt att använda andra dosor till den också utan att behöva mixtra. Just nu använder jag mina Playstation 3 kontroller trådlöst med den och det fungerar alldeles utmärkt. Kontrollerna till Steam Link använder jag bara för så igång min Steam Link.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Har ägt och använt en Steam Controller sen release, kan bara säga bra saker om den när man ska spela pc spel på tvn som inte har support för controller.

Jag har också ägt en steam controller sen releasen i princip. Min åsikt är att den funkar bra på vissa spel, sämre på andra. Strategispel fungerar bra som annars inte fungerar särskilt väl när man har handkontroll.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag har också ägt en steam controller sen releasen i princip. Min åsikt är att den funkar bra på vissa spel, sämre på andra. Strategispel fungerar bra som annars inte fungerar särskilt väl när man har handkontroll.

Jag använder min mest till 4X spel när man vill chilla på soffan istället, fungerar bra tycker jag


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Bard:

Hatar kontrollerna men älskar min Steam Link. Fungerar utmärkt att använda andra dosor till den också utan att behöva mixtra. Just nu använder jag mina Playstation 3 kontroller trådlöst med den och det fungerar alldeles utmärkt. Kontrollerna till Steam Link använder jag bara för så igång min Steam Link.

har steamlink som app på tv'n så kan man koppla kontrollerna till bluetooth på tvn och använda där igenom, jävligt smidigt må jag säga.

Medlem

Ett utav spelindustrin ihållande mysterium är hur en inmatningsapparat som uppfanns för över 50 år sedan...

...fortfarande är ett mycket bättre sätt att lira många utav dagens spel på, än kontrollerna som finns på konsolerna.

Geeks Gaming
Skrivet av Sapiens:

Ett utav spelindustrin ihållande mysterium är hur en inmatningsapparat som uppfanns för över 50 år sedan...
https://www.youtube.com/watch?v=1MPJZ6M52dI

...fortfarande är ett mycket bättre sätt att lira många utav dagens spel på, än kontrollerna som finns på konsolerna.
https://i.imgur.com/NrAFuYW.gif?noredirect

Mja, skulle vilja säga ja och nej, beroende på situation. Men ja, under ”optimala förhållanden” så är mus/tgb ofta ett bättre val.

Dock kul att man gör en ny steamkontroll.
Som man skrev tidigare är den överlägsen på att emulera mus/tgb, vilket inte riktigt räcker till med andra kontroller över ”linken”

Medlem
Skrivet av eld:

De tänkte att det redan finns gamepad och har funnits länge, men att ingen av dem kan emulera tangentbord+mus bra.

Steam controller var inte tänkt att byta ut din gamepad, den var gjord så du skulle kunna spela 100% av ditt bibliotek från soffan.

Jag vet det, synd att dom misslyckades nå fruktansvärt mycket!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, skulle vilja säga ja och nej, beroende på situation. Men ja, under ”optimala förhållanden” så är mus/tgb ofta ett bättre val.

Dock kul att man gör en ny steamkontroll.
Som man skrev tidigare är den överlägsen på att emulera mus/tgb, vilket inte riktigt räcker till med andra kontroller över ”linken”

Optimala förhållanden???

mus/tgb är bara mycket bättre, känns nästan som du skäms för att erkänna detta faktum.

Ett litet klargörande. Säger inte att mus/tgb är the be all end all of all controllers, om något önskar jag snarare att det fanns ett bättre alternativ idag, men tyvärr gör det ju inte det, vilket är helt knas.

Medlem

Håller inte med folk för fem öre när det gäller den här.
Jag tyckte också den verkade" plastig och väldigt obekväm...

...Så fel jag hade!
Den är byggd som en jäkla stridsvagn och när man väl vant sig vid att den har "fel vinkel" är det extremt bekväm både i kontorsstolen (just pga sin "fel vinkel") och i soffan. Den är dessutom en av de allra bästa jag använt, särskilt för ändamålet, att kunna spela alla typer av spel med den. Jämfört med både Xbox och dualshock är den helt lysande - återigen när man väl vant sig vid att den är "annorlunda". Möjligheterna till konfiguration tar den förbi allt annat som finns till PC:n. Med tanke på att de kastat dem efter folk för en spottstyver är den minst lika prisvärd som Tac-2 en gång i tiden var.

Så kul att de försöker igen även om det verkar vara jäkligt feltänkt sett från mitt perspektiv. Steam link däremot har mest samlat damm. Lysande grej egentligen, men den skulle haft stöd för Netflix, PLEX och liknande också, och 720p är... inte optimalt... Körde det med ett BT keyboard/mus ett tag (och trollern givetvis), men kände att jag lika gärna kunde sitta vid datorn.

Geeks Gaming
Skrivet av Sapiens:

Optimala förhållanden???
https://www.youtube.com/watch?v=hjLXHPVLwPY

mus/tgb är bara mycket bättre, känns nästan som du skäms för att erkänna detta faktum.

Ett litet klargörande. Säger inte att mus/tgb är the be all end all of all controllers, om något önskar jag snarare att det fanns ett bättre alternativ idag, men tyvärr gör det ju inte det, vilket är helt knas.

Ja, med ”optimala förhållande” menar jag att man sitter vid ett skrivbord
Mindre optimala förhållande är tex i soffa, säng eller på resande fot. Där är kontroll bättre.

Det är ju inte alltid man har möjlighet att sitta framför ett skrivbord och spela.
För att passa tillbaka den något syrliga(?) passningen: Det låter nästan som att du skäms för att erkänna att kontroll fyller en funktion i många spel och situationer

Geeks Gaming
Skrivet av ulrik.borg:

Steam link däremot har mest samlat damm. Lysande grej egentligen, men den skulle haft stöd för Netflix, PLEX och liknande också, och 720p är... inte optimalt... Körde det med ett BT keyboard/mus ett tag (och trollern givetvis), men kände att jag lika gärna kunde sitta vid datorn.

720p? Jag kör min link i 4k, 1440p och 1080p (sistnämnda till telefonen)
Sen netflix/plex vet jag ej om det går att få in eller köra.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, med ”optimala förhållande” menar jag att man sitter vid ett skrivbord
Mindre optimala förhållande är tex i soffa, säng eller på resande fot. Där är kontroll bättre.

Det är ju inte alltid man har möjlighet att sitta framför ett skrivbord och spela.
För att passa tillbaka den något syrliga(?) passningen: Det låter nästan som att du skäms för att erkänna att kontroll fyller en funktion i många spel och situationer

Bara väldigt, väldigt, väldigt trött att höra att en kontroller är det man måste ha i soffan. Om man föreslår något annat, är det som att folk tror man ska gå tillbaks till Sony/MS patetiska försök att kopiera Nintendos motion-controllers eller liknande.

Videon jag länkade till som demonstrerade en mus 1968, den setup han hade kan man ju typ ha på ett kaffebord och lira med. Det behövs inte ens ett fullt tangentbord, se andra videon jag länkade när han bara hade en mus och numpad. Kombinera detta med en ny slags kontroller mer anpassad för handen, där man även har en analogstick och man skulle kunna behålla gamepadens fördelar men ändå ha mus precision och hastighet.

Många spel som folk påstår fungerar bättre på gamepads har ju allt för ofta fånigt simpel mekanik...

(5:45-6:22)
...medans Jedi Knight Outcast och Jedi Academy fortfarande har mer avancerad stridsmekanik, än typ allt(?) i genren som gjorts senaste 15+åren...

...hur fasen kan detta vara en realitet? Sådana här tredje-personspel ska ju fungera "bäst" konsol enligt alla soffpotatisar.
(eller kanske inte https://www.sweclockers.com/nyhet/29389-pc-ager-spelkonsoler-...

Jag påstår att spel som Star wars Jedi Fallen Order, Assasins Creed, Uncharted, Last of Us, Gears f War, GTA, God of War, Dark Souls osv har betydligt mer potential, som hålls tillbaks pga spelen designas efter att navigera och sikta med tummen.

Dels har vi spel som inte finns längre, typ klassiska skillbaserade stealthspel som Thief , Avp2, avancerade taktiska spel med overlay likt första Rainbow Six. Sedan har vi spel som inte görs alls, ex snabbare Mirrors Edge, hybrid spel som FPS/RTS, osv. Men sedan har vi spel som skulle kunna ge mycket mer men av någon anledning tror folk att 3D platformspel eller sportspel fortfarande bara kan styras med tummen och inte har extraordinära möjligheter att förbättras.

Det är som att det finns en mental spärr hos folk. Som att föreslå bil istället för häst och vagn, men året är 1946 och bilen har funnits i årtionden.

Geeks Gaming
Skrivet av Sapiens:

Bara väldigt, väldigt, väldigt trött att höra att en kontroller är det man måste ha i soffan. Om man föreslår något annat, är det som att folk tror man ska gå tillbaks till Sony/MS patetiska försök att kopiera Nintendos motion-controllers eller liknande.

Videon jag länkade till som demonstrerade en mus 1968, den setup han hade kan man ju typ ha på ett kaffebord och lira med. Det behövs inte ens ett fullt tangentbord, se andra videon jag länkade när han bara hade en mus och numpad. Kombinera detta med en ny slags kontroller mer anpassad för handen, där man även har en analogstick och man skulle kunna behålla gamepadens fördelar men ändå ha mus precision och hastighet.

Många spel som folk påstår fungerar bättre på gamepads har ju allt för ofta fånigt simpel mekanik...
http://www.youtube.com/watch?v=j30PKp_Wub0&t=5m45s

(5:45-6:22)
...medans Jedi Knight Outcast och Jedi Academy fortfarande har mer avancerad stridsmekanik, än typ allt(?) i genren som gjorts senaste 15+åren...
https://www.youtube.com/watch?v=_3zW25326iU

...hur fasen kan detta vara en realitet? Sådana här tredje-personspel ska ju fungera "bäst" konsol enligt alla soffpotatisar.
(eller kanske inte https://www.sweclockers.com/nyhet/29389-pc-ager-spelkonsoler-...

Jag påstår att spel som Star wars Jedi Fallen Order, Assasins Creed, Uncharted, Last of Us, Gears f War, GTA, God of War, Dark Souls osv har betydligt mer potential, som hålls tillbaks pga spelen designas efter att navigera och sikta med tummen.

Dels har vi spel som inte finns längre, typ klassiska skillbaserade stealthspel som Thief , Avp2, avancerade taktiska spel med overlay likt första Rainbow Six. Sedan har vi spel som inte görs alls, ex snabbare Mirrors Edge, hybrid spel som FPS/RTS, osv. Men sedan har vi spel som skulle kunna ge mycket mer men av någon anledning tror folk att 3D platformspel eller sportspel fortfarande bara kan styras med tummen och inte har extraordinära möjligheter att förbättras.

Det är som att det finns en mental spärr hos folk. Som att föreslå bil istället för häst och vagn, men året är 1946 och bilen har funnits i årtionden.
https://www.youtube.com/watch?v=ilcRS5eUpwk

Ojdå, du gillar verkligen inte kontroller.

Nåja, vi får helt enkelt nöja oss med att jag hellre spelar vissa spel med kontroll mot att kunna vara mer flexibel med min spelmiljö medans du föredrar mus/tangentbord då du trivs bättre med detta

Lite tråkigt att du använder den argumentationstekniken du använder (förminska/fördumma kontrollanvändare) då det annars hade potential att bli en intressant diskussion.

Jag ångrar iaf att jag inte köpte den första steamkontrollen på rea då den fyller en del av mina behov.
Ska bli kul att se vilka förbättringar man gjort på den nya

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Håller inte med folk för fem öre när det gäller den här.
Jag tyckte också den verkade" plastig och väldigt obekväm...

...Så fel jag hade!
Den är byggd som en jäkla stridsvagn och när man väl vant sig vid att den har "fel vinkel" är det extremt bekväm både i kontorsstolen (just pga sin "fel vinkel") och i soffan. Den är dessutom en av de allra bästa jag använt, särskilt för ändamålet, att kunna spela alla typer av spel med den. Jämfört med både Xbox och dualshock är den helt lysande - återigen när man väl vant sig vid att den är "annorlunda". Möjligheterna till konfiguration tar den förbi allt annat som finns till PC:n. Med tanke på att de kastat dem efter folk för en spottstyver är den minst lika prisvärd som Tac-2 en gång i tiden var.

Håller helt med dig, men du belyser verkligen det största problemet med Steam Controller - första intrycket är riktigt... riktigt dåligt.

Den känns plastig helt enkelt, även om det inte är något fel på kvalitén. Antagligen gjorde de ju så med vilje istället för att öka vikten på den, men tror det var fel val. Lika så med att mycket av hur den används på bästa sätt har kommit från communityn, inte Valve själva.

Exempelvis går den ju utmärkt att spela FPS med, men du måste sitta rätt länge och lära dig en massa skumma grejer i konfiguration för att lyckas med det. Bästa kombon till FPS är ju med accelerometer/touchpad, en funktion som tog nån månad efter release för folk att ens hitta. I princip behöver man kolla nån YouTube guide för att använda den på ett bra sätt... För en handkontroll är ju bara löjligt och något de allra flesta aldrig kommer göra.

Valve satsade på att göra den så flexibel den möjligt, men genom att gå så långt åt det hållet gjorde de den samtidigt oanvändbar för väldigt många tror jag. Den skulle levererats med funktionerna bättre genomarbetade från dag ett, och kanske något litet demo spel som lärde en koncepten bakom den. Då hade den nog lyckats bättre tror jag.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

720p? Jag kör min link i 4k, 1440p och 1080p (sistnämnda till telefonen)
Sen netflix/plex vet jag ej om det går att få in eller köra.

Snackar du Steam Link programvaran (på t.ex. TV, mobil osv) eller Steam Link hårdvaran, boxen de säljer? Sist jag körde den kunde den bara kör max 720p, men den har inte använts på ett par år ska erkännas.

Geeks Gaming
Skrivet av ulrik.borg:

Snackar du Steam Link programvaran (på t.ex. TV, mobil osv) eller Steam Link hårdvaran, boxen de säljer? Sist jag körde den kunde den bara kör max 720p, men den har inte använts på ett par år ska erkännas.

Både mjukvaran och hårdvaran. Märkte det själv att den hade fått en rejäl uppdatering för nåt år sedan

1
Skriv svar