Nya Pegi-märkningar informerar om (varnar för?) lootlådor i spel

Robot
Nya Pegi-märkningar informerar om (varnar för?) lootlådor i spel

Du ska veta när du köper spel med lootlåde-mekanik.

#lootlådor, #pegi


Medlem

Klart man köpt lootlådor. Först och främst för att stödja de företag som utvecklar spelet men också på grund av att man vill få se vad som finns i lådorna och ifall man kan få något sällsynt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd

Aldrig köpt en lootlåda, däremot har jag köpt skins till både CSGO och Dota 2 direkt på Steam Marketplace. De flesta skins, som dessutom ser riktigt snygga ut, kostar ofta mindre än tre kronor.

Nu fattas bara att de sätter 18 vid varje "in-game purchase". Då kanske det börjar hända något.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Köpte lootlåda på LoL en gång, jag fick ångest en aning av vad jag hade gjort efteråt och tänker aldrig köpa det igen. Tycker att jag är en idiot som ändå bara spelar en karaktär och borde ha köpt ett skin direkt till den karaktären om jag ens skulle spendera pengarpå någonting.

Medlem

Öppnat ett par lootlådor i CS:GO bara, men köpt massor med skins. Jag kunde Swisha 2000 kr för en kniv eller för ett par handskar. Ångrar mig inte ett dugg, alltid tyckt det var kul. Har dock inte köpt något på väldigt länge och kommer förmodligen inte att göra det igen, är sjukt nöjd med min inventory. Jag köpte min kniv för 1800 kr Swish år 2015 och idag är den värd 4550 kr enligt Steamanalytics (ca 3300 kr i Swish).


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Köpte en låda i Path of Exile för många år sedan när jag hade in-game currency över. Är nog enda gången jag köpt en låda i ett spel för riktiga pengar.

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Köpte en låda i Path of Exile för många år sedan när jag hade in-game currency över. Är nog enda gången jag köpt en låda i ett spel för riktiga pengar.

jag med, fick några coola visuella skins o liknande.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Öppnat ett par lootlådor i CS:GO bara, men köpt massor med skins. Jag kunde Swisha 2000 kr för en kniv eller för ett par handskar. Ångrar mig inte ett dugg, alltid tyckt det var kul. Har dock inte köpt något på väldigt länge och kommer förmodligen inte att göra det igen, är sjukt nöjd med min inventory. Jag köpte min kniv för 1800 kr Swish år 2015 och idag är den värd 4550 kr enligt Steamanalytics (ca 3300 kr i Swish).

Vad för kniv om jag får fråga?

Edit: rätt skön värdeökning förresten

Medlem

Har köpt i spel men inget random loot skit som jag inte vet vad det är.

Om det inte varit gratis förståss att man spelar ihop sig valutan som i Apex Legends tex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nu fattas bara att de sätter 18 vid varje "in-game purchase". Då kanske det börjar hända något.

Vad skulle hända då?

Medlem
Skrivet av Instant:

Vad för kniv om jag får fråga?

Edit: rätt skön värdeökning förresten

Absolut! M9 Doppler Phase 4. Screens här.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Aldrig betalat för en loot-låda, nej. CoD MW 19 tjatar oavbrutet på mig om att skaffa bsttle pass innan och efter varje match, så att jag faktiskt låser upp lite grejer när jag spelar, men de vill ju såklart ha ett par extra hundra kronor vid varje ny utgåva av passet. Det känns inte så jäkla givande att kasta ut mer än nödvändigt på Activision när allt de gör är att tjata efter pengar.

Kan tänka mig att det blir ännu lättare den dagen då man inte ens kan starta spelen utan att först skicka en symbolisk summa till [insert name of evil corporation here]. Säg att man ska betala en till två euro varje gång man drar igång ett online baserat spel. Framtiden för spel ser f*n inte ljus ut alltså.

Skrivet av Exxo:

Vad skulle hända då?

Minskad försäljning till barn under 18 år förstås.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Minskad försäljning till barn under 18 år förstås.

Det förutsätter att du på något sätt måste legitimera dig, som med t.ex. Bank-ID eller liknande.

Bara en märkning påverkar väl ingenting? 18-märkningen har funnits på spel i över 15 år.

Skrivet av Exxo:

Det förutsätter att du på något sätt måste legitimera dig, som med t.ex. Bank-ID eller liknande.

Bara en märkning påverkar väl ingenting? 18-märkningen har funnits på spel i över 15 år.

Klart det påverkar. Undersökningar från staterna visar att mer än 90% av föräldrarna har koll på vad ungarna spelar. I flera länder är det de facto olagligt om butiker säljer till minderåriga och röster har höjts, bland annat i Storbritannien, att föräldrar ska hamna i domstol för försummmelse om deras barn har tillgång till spel de inte är gamla nog att spela.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Klart det påverkar. Undersökningar från staterna visar att mer än 90% av föräldrarna har koll på vad ungarna spelar. I flera länder är det de facto olagligt om butiker säljer till minderåriga och röster har höjts, bland annat i Storbritannien, att föräldrar ska hamna i domstol för försummmelse om deras barn har tillgång till spel de inte är gamla nog att spela.

Dåså... behövs inga fler märkningar om de redan har koll på sina ungar.

Vad som behövs är väl isåfall någon som kontrollerar barnen OCH föräldrarna? Vart ska de resurserna tas ifrån?

Skrivet av Exxo:

Dåså... behövs inga fler märkningar om de redan har koll på sina ungar.

Vad som behövs är väl isåfall någon som kontrollerar barnen OCH föräldrarna? Vart ska de resurserna tas ifrån?

Inte alls. 18 års åldersgräns minskar försäljningen, minskad försäljning leder till att företagen måste anpassa sig för att antingen fokusera på en vuxen marknad eller ta till åtgärder för att slippa åldermärkningen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Inte alls. 18 års åldersgräns minskar försäljningen, minskad försäljning leder till att företagen måste anpassa sig för att antingen fokusera på en vuxen marknad eller ta till åtgärder för att slippa åldermärkningen.

Du menar att detta skulle "lagstiftas"?

För eftersom det redan finns en märkning för 18+ så tvivlar jag ju att fler märkningar skulle ha någon påverkan.

Skrivet av Exxo:

Du menar att detta skulle "lagstiftas"?

För eftersom det redan finns en märkning för 18+ så tvivlar jag ju att fler märkningar skulle ha någon påverkan.

Men det finns ingen märkning för 18+ i relation till "In-game purchases" vilket var vad jag föreslog; sätt en 18 års åldersgräns på spel med detta och du kommer att få förändringar. Behöver inte ens ta till ny lagstiftning (i USA är det i flera stater redan förbjudet för minderåriga att köpa åldersbegränsade spel, i Sverige är det olagligt för minderåriga att köpa produkter och varor på distans).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men det finns ingen märkning för 18+ i relation till "In-game purchases" vilket var vad jag föreslog; sätt en 18 års åldersgräns på spel med detta och du kommer att få förändringar. Behöver inte ens ta till ny lagstiftning (i USA är det i flera stater redan förbjudet för minderåriga att köpa åldersbegränsade spel, i Sverige är det olagligt för minderåriga att köpa produkter och varor på distans).

Vem hindrar den minderåriga ifrån att använda sig av t.ex. STEAM-butiken eller någon annan onlinebutik för den delen? Det behöver ju inte gälla enbart spel.

Föräldrarna ligger det ansvaret på ja... vad händer om en förälder låter sitt barn använda dessa tjänster trots att de inte bör göra det?

Nej jag tror inte ytterligare märkningar kommer ha någon påverkan, eftersom det inte haft så mycket effekt tidigare.

Skrivet av Exxo:

Vem hindrar den minderåriga ifrån att använda sig av t.ex. STEAM-butiken eller någon annan onlinebutik för den delen? Det behöver ju inte gälla enbart spel.

Föräldrarna ligger det ansvaret på ja... vad händer om en förälder låter sitt barn använda dessa tjänster trots att de inte bör göra det?

Nej jag tror inte ytterligare märkningar kommer ha någon påverkan, eftersom det inte haft så mycket effekt tidigare.

Som sagt, det är vanligtvis olagligt för barn att handla saker på internet. Självklart kommer det att ha effekt genom att göra det svårare att få igenom det där impulsköpet.

Tänk ramaskriet när FIFA 21 inte får säljas till ungdomar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Som sagt, det är vanligtvis olagligt för barn att handla saker på internet. Självklart kommer det att ha effekt genom att göra det svårare att få igenom det där impulsköpet.

Tänk ramaskriet när FIFA 21 inte får säljas till ungdomar.

"Ungdomar som har fyllt 16 år får utan förälderns godkännande handla för pengar som de tjänat själva." - https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit...

Annars så räcker det ju med "en förälders godkännande om man är under 18 år".

Vad som SKULLE behövas är en ändrad LAGSTIFTNING, som faktiskt gör det OLAGLIGT att sälja "olämpliga" spel till minderåriga.

Egentligen kunde man ju tycka att det skulle räcka med att föräldrarna höll bättre koll på sina barn.

1
Skriv svar