Att få nån att börja spela?

Medlem
Att få nån att börja spela?

Hej!

Min kära fru lider av ett totalt ointresse av spel, hon spela lite the sims back in the day men ingenting efter det, kanske nått mobilspel.

Jag försöker få henne med på att spela div spel som t.ex. Heavy Rain, som inte är så ”speligt” samt det är ett krim/mysterium - spel. Hennes favoritgenre. Men hon har svårt att komma in i det med styrningen etc.

Har ni några förslag på spel som kan få en riktigt färsk nybörjare börja gilla spel? Eller ska jag bara ge upp och vara glad för att jag får ha mitt intresse ifred?

Medlem

Det är som med alla hobbies - man kan inte få sin partner att gilla allt man gillar själv.
Kolla in den andra tråden som finns här just nu - ngn couch co-op kanske hjälper.
Annars var glad att hon akzepterar ditt hobby.

Releasehästryttare

@Laddemannen: stardew valley, gillar hon inte det så kommer du aldrig få henne att spela spel.

Medlem

Prova VR det tycker tom icke gamers är roligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Det är som med alla hobbies - man kan inte få sin partner att gilla allt man gillar själv.
Kolla in den andra tråden som finns här just nu - ngn couch co-op kanske hjälper.
Annars var glad att hon akzepterar ditt hobby.

Oh ja, är jävligt tacksam att hon accepterar nörden i mig! Sådana växer inte på träd, hade bara tyckt det var trevligt att dela mitt livs stora intresse med henne

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Oh ja, är jävligt tacksam att hon accepterar nörden i mig! Sådana växer inte på träd, hade bara tyckt det var trevligt att dela mitt livs stora intresse med henne

Även om hon inte spelar, så delar du ändå din hobby med henne genom glädjen den skänker dig.

Alltid något


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Vänd på situationen. Vad skulle du tycka om hon försökte pracka på dig sitt intresse? Fråga, visst, men acceptera att hon gillar annat än att spela och tjata inte.

Medlem

Jag tycker absolut man ska prova på att se om spel kan skapa ett intresse ni kan dela tillsammans. Bara för att man verkar helt ointresserad så kan det mycket väl vara något man tycker är kul när man väl förstått vad det finns för olika slags spel och vad de erbjuder.

Spel som Heavy Rain, The Last of Us eller Red Dead Redemption är spel som har oerhört stark story och kan locka på liknande sätt som film. Och är man ointresserad av spelmomenten så kan det mycket väl fortfarande vara kul att se på när andra spelar.

Spel som Sims, Stardew Valley, Raft, Cities Skyline eller No Mans Sky kan vara intressant där de triggar din kreativitet på ett nytt sätt. Har man andra hobbies där man gillar att skapa så kan det vara kul att prova på ett spel som handlar om skapande och utforskande.

Sen finns det en hel del andra spel som kan vara kul där man hjälps åt eller tävlar mot varandra. Kanske finns lite mer intressant i denna tråd: https://www.fz.se/forum/trad/439137-spel-att-spela-med-min-tj...

VR är ju också något som är helt annorlunda jämfört men vanliga spel och som många tycker är kul.

Musikspel finns det tonvis av också om man gillar sådant (dock inte något jag själv har så bra koll på).

Kingdom Two Crowns är ett spel jag spelade med min tjej och hon tyckte det var väldigt kul. Hon hade knappt spelat spel tidigare och det är ett spel som är lätt att spela.

Jag tycker absolut du ska välja ut ett par olika spel som är helt skilja från varandra. Story baserat, Kreativt, Kompetitivt etc och se om det är något som hon tycker är kul. Sen om det visar sig att det fortfarande inte finns något intresse så ska man givetvis inte tvinga på något.

Och samma sak gäller dig själv. Om hon har intressen som hon vill att du ska prova så ge det en chans. Ibland är det roligare än vad man tror och man kanske skapar sig en ny hobby.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Oh ja, är jävligt tacksam att hon accepterar nörden i mig! Sådana växer inte på träd, hade bara tyckt det var trevligt att dela mitt livs stora intresse med henne

Igenkänning här på det du skriver! Min fru är helt fine med att jag sitter och gejmar (själv tittar hon serier och hemmasnickrar) men har tyvärr 0 intresse. Har inte ens försökt på allvar då de små spelnärmanden jag gjort inte har resulterat i något engagemang. Jag har gett upp det och accepterat att vi har olika intressen, men ibland läser jag med avund om andra par som har spel som gemensamt intresse. Menmen det finns ju bättre saker än att inte dela alla intressen med sin fru.
Hoppas att det löser sig för dig på ett bra sätt, lycka till!

It's not a lake, it's an ocean

Jag försökte med min fru. Köpte The Sims, Viva Pinata, Singstar och Kinect, och det höll väl ett tag. Men hon spelade aldrig på eget initiativ. Är man inte intresserad, är man inte intresserad. Tror att dans- och fitnesspelen på Kinect kanske hade varit hennes grej, men vi bodde så trångt då att det krävde att man möblerade om vardagsrummet för att använda Kinect.

Hon gillar att sitta bredvid och kolla ibland när jag spelar storytunga spel som Heavy Rain, Detroit Become Human och The Last of Us.

Nu ställer jag hoppet till sonen. Han är så liten än, men han gillar i alla fall att kolla när jag spelar Yooka-Laylee and the Impossible Lair och tyckte om att leka med Gamepaden till Wii U.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Min fru är detsamma, helt ointresserad av spel, typ aldrig spelat förr heller. Har försökt många gånger att dela mitt intresse med henne men hon bryr sig inte. Hon gillade Mario lite men inte så att hon skulle sätta igång det någonsin om jag inte var hemma och petade.

Så jag har gett upp, hon accepterar att jag spelar, jag accepterar att hennes intresse är att kolla pintrest osv...

Vi spelar brädspel ibland, det är väll så nära spel vi kommer. Blir kanske nån Just dance med barnen också då och då.

Inaktiv

Jag tror att det bästa att börja med är att du spelar något spännande, historierikt spel och att hon kollar på. Ungefär som att ni kollar en film tillsammans fast du styr. Så har jag fått vissa vänner till iaf den nivå att jag spelar och kompisen kan sitta bredvid och vara engagerad och tycka att det är kul men vill oftast inte styra själv. Sedan kan man börja med att dem spelar lite smått genom att ta över kontrollen då och då.

Exempel på spel med bra story är ju Alien Isolation (om ni gillar skräck). Väldigt underhållande att kolla på. Men även som andra skriver Detroit: Become Human etc.

Peka/klicka spel borde vara perfekta för att samköra. Lösa problem tillsammans osv. Finns massa som är mystiska och "detektiviga". körde precis själv igenom Black Mirror 1, 2 och 3 i helgen och dom är kluriga och mystiska. Rekommenderas verkligen.

Inaktiv

Ge upp och var glad.
Annars kanske det är ett misstag att försöka med sådana "light"-spel med lite gameplay. Inte alla som gillar det.
Hon kanske bara triggas igång om hon får något riktigt svettigt spel som en utmaning. Typ Dark Souls eller Cuphead.
Breath of the Wild är också väldigt spelspeligt.
Det går snabbt att lära sig det mesta om man har viljan att försöka.

Medlem

Kolla in det här youtube videon - den förklarar ganska bra varför non-gamers kan ha problem om de inte "växte upp" med spelandet, även om de försöker. Visserligen bara "en statistikt punkt", men känns inte helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=ax7f3JZJHSw

Medlem

har ett par polare som nu lirar LoL och Rocket League pga mig

såna som alltså aldrig direkt skulle röra en dator annars


signatur

//monster

Medlem

Jag har omvandlat många icke spelare sen jag blivit omvandlad själv av min bror. Brukade spela lite Fifa/bf2 på den tiden och sakta men säkert har jag insett kraften med en bra single-player spel.

Senast omvandlade flickvännen med hjälp av VR.

Annars har spel som Detroit becom human, Telltale spel eller Life is strange varit bra introduktions spel.

Medlem

Prova ratched & clank. Enkelt, barnsligt och roligt.
Funkade på min sambo

Medlem

Testa något oväntat som senaste Devil May Cry 5. Få kvinnor som inte blir intresserade med hunkar som Virgil, Dante och Nero. Jag är seriös.

Avstängd
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min kära fru lider av ett totalt ointresse av spel, hon spela lite the sims back in the day men ingenting efter det, kanske nått mobilspel.

Jag försöker få henne med på att spela div spel som t.ex. Heavy Rain, som inte är så ”speligt” samt det är ett krim/mysterium - spel. Hennes favoritgenre. Men hon har svårt att komma in i det med styrningen etc.

Har ni några förslag på spel som kan få en riktigt färsk nybörjare börja gilla spel? Eller ska jag bara ge upp och vara glad för att jag får ha mitt intresse ifred?

Overcooked.
Kan vara roligt och charmigt.
Men nu har vi ingen aning av hur din partner.
Men vill tro på att kvinnor generellt gillar charmiga ting.

Men som många säger i ett liberalt samhället får vi ej tvinga på saker.
Men man kan alltid bortse från normen. 🤣

eld
Medlem

Ge dig in i din partners intressen först, visa att du genuint vill lära dig, sen så kan du gå vidare med att dela med dig av dina.

Medlem

Kanske peka och klicka äventyrsspel/detektiv/mysterium spel, där år styrningen lite enklare, finns en hel del att välja mellan...
https://www.gog.com/games?search=Detective-mystery&page=1&sor...

Om man ska ha något liknande i stil med kriminalare är kanske Still Life något
https://www.gog.com/game/still_life

Eller kanske the Black Mirror
https://www.gog.com/game/the_black_mirror

Medlem

Det bästa är att inte pusha för att hon ska gilla något hon inte gillar. Kommer det så kommer det men var glad att du har en förstående flickvän som låter dig ha ett så stort nördigt intresse. Brukar inte vara så ok att ha spel som intresse i alla fall när man blir lite äldre.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min kära fru lider av ett totalt ointresse av spel, hon spela lite the sims back in the day men ingenting efter det, kanske nått mobilspel.

Jag försöker få henne med på att spela div spel som t.ex. Heavy Rain, som inte är så ”speligt” samt det är ett krim/mysterium - spel. Hennes favoritgenre. Men hon har svårt att komma in i det med styrningen etc.

Har ni några förslag på spel som kan få en riktigt färsk nybörjare börja gilla spel? Eller ska jag bara ge upp och vara glad för att jag får ha mitt intresse ifred?

Är din fru möjligtvis min fru? Känner igen mig kusligt mycket. Frugan är helt ointresserad, och hon har inte tålamod att spela helt enkelt. Hon tycker det är värdelöst.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min kära fru lider av ett totalt ointresse av spel, hon spela lite the sims back in the day men ingenting efter det, kanske nått mobilspel.

Jag försöker få henne med på att spela div spel som t.ex. Heavy Rain, som inte är så ”speligt” samt det är ett krim/mysterium - spel. Hennes favoritgenre. Men hon har svårt att komma in i det med styrningen etc.

Har ni några förslag på spel som kan få en riktigt färsk nybörjare börja gilla spel? Eller ska jag bara ge upp och vara glad för att jag får ha mitt intresse ifred?

Fail att skaffa en fru som inte är gejmer... Jag gifter mig med min enbart för att hon är gejmer kommer aldrig hitta någon bättre fru. A och O ju för att det ens skulle bli tal om giftemål

Medlem

Nä, är hon helt ointresserad blir det nog svårt.

Medlem

Får nog bara acceptera våra olikheter och vara nöjd med att hon accepterar mig Men VR tror jag är ett safe-bet inför framtiden!

Medlem

Settlers eller något peka-o-klicka-spel ala Monkey Island. Lättstyrt och roligt. Overlord är hyffsat enkel styrning med.

Avstängd

Min förra flickvän var förvisso ganska van vid spelande, typ Zelda och Mario, men hade det inte som ett speciellt stort intresse innan jag introducerade henne för Skyrim, som jag själv tycker är ett ganska mediokert spel. Dock har det väldigt stor frihet, något som människor som är ovana vid spels ibland hårda regler gillar. Det dröjde inte länge förrän hon satt uppe på ca 300 timmar. Efter det var också inkörsporten till en massa andra spel öppnad.

Medlem

Jag och tjejen gillar skräckfilmer/serier, så för oss blev det som så att jag började spela Little Nightmares vid tvn och hon satt och tittade när jag spelade. Var lika mysigt som att se på film tillsammans men roligare för mig som fick spela samtidigt. Hon ville aldrig prova själv men kunde själv pusha för att "vi" skulle spela då hon tyckte det var spännande och intressant.

Så om hon nu gillar krim/mysterium så sätt dig själv och spela med henne bredvid. Hon kanske fastnar för storyn. Hon kanske aldrig kommer sätta sig själv och spela, men på så sätt så kan du ju i alla fall dela ditt intresse med henne.

Medlem

Kan bara reflektera till mig själv. Finns inte en chans att jag skapar ett intresse ifall någon annan matar på mig det. Det måste komma från en själv / bli inspirerad.
Fick mitt ex spela, nu spelar hon på heltid. Men tonåren kanske är en annan sak.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

12
Skriv svar