Hur bra är Resident Evil 3? Sätt DITT betyg

Robot
Hur bra är Resident Evil 3? Sätt DITT betyg

För kort? Lagom? Ett paradis för speedrunners? Åsikterna om remaketrean går isär.

#3, #betyg, #capcom, #evil, #resident


Medlem

Har inte spelat spelet än(bara originalet) men idag låter det välkomnande med lite kortare spel man faktiskt har tid att ta sig igenom.

Medlem

Jag har svårt att sätta ett betyg. Det man får är nära perfektion, svårt att hitta något att klaga på. Problemet jag har är längden. Pga av det korta spelet får storyn också lida.

Vet inte vad jag ska sätta.

Medlem

Jag sätter en 3a på Resident Evil 3™. Jag hade jäkligt kul med spelet men det var för kort story. När eftertexterna rullade var suget extremt stort för att kunna lira vidare i en längre stund. Inte att börja om från början..

Måste säga att spelet var roligare före Nemesis blev en fettblobb också. Bäst när han var stage 1 och kunde gå som vanligt. Då kändes han som mest läskig.

Skrivet av Gaara:

Har inte spelat spelet än(bara originalet) men idag låter det välkomnande med lite kortare spel man faktiskt har tid att ta sig igenom.

Ett bra spel helt klart men väldigt svårt att motivera fullpris på ett så kort spel. Det borde kanske kostat 39.99£ istället för 59.99£.

::::: EDiT :::::

Sedan kommer iofs Resident Evil 3 med en multiplayer som jag ännu inte har testat. Är inte mycket för multiplayer dock. Synd att den har fått så dålig/medioker kritik.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Spelets första del (i staden) borde varit längre och Nemesis skulle stannat i sin första form fram till efter klocktornet. Han är inte alls lika läskig efter han blivit förvandlad. Och jag förstår inte varför folk säger att Nemesis inte var med mycket i spelet? Har dem spelat originalet? Han var på en ofta ja, men också var de långa sektioner där han inte var med. Tycker de var en bra balans är han på en allt för ofta blir han bara irriterande och inte skrämmande längre, en del av atmosfären är ju att man inte när och vart han dyker upp.

Men betyget är en 4/5 - finns en del att klaga på så som att dom klippt bort bitar ur originalet, men dom har också utökat vissa bitar. RE2 Remake var också ett kort spel som förlängdes utav att de var 2 kampanjer som knappt skiljde sig från varandra.

Remake 3an tog mig 5:07'32" på hardcore, hardcore på re2 tog mig 04:03'04" på Leons kampanj. Började visserligen på standard på re2remaken då tog det mig 06:13'08" för Leons kampanj.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag sätter en 3a på Resident Evil 3™. Jag hade jäkligt kul med spelet men det var för kort story. När eftertexterna rullade var suget extremt stort för att kunna lira vidare i en längre stund. Inte att börja om från början..

Måste säga att spelet var roligare före Nemesis blev en fettblobb också. Bäst när han var stage 1 och kunde gå som vanligt. Då kändes han som mest läskig.

Ett bra spel helt klart men väldigt svårt att motivera fullpris på ett så kort spel. Det borde kanske kostat 39.99£ istället för 59.99£.

Har inte alls kollat prissättningen men kan delvis hålla med dig men samtidigt är ett bra kort spel bättre än att långt tråkigt spel du bara sitter önskar det ska ta slut när som helst. Ett kort spel spelar man kanske till och med om ifall det är kul.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Har inte alls kollat prissättningen men kan delvis hålla med dig men samtidigt är ett bra kort spel bättre än att långt tråkigt spel du bara sitter önskar det ska ta slut när som helst. Ett kort spel spelar man kanske till och med om ifall det är kul.

Jo helt klart. Däremot om man jämför Resident Evil 2 och RE 3 som såldes för samma pris i början av sina respektive liv så får man så mycket mer i RE2 med 2 kampanjer som är längre även och bra rakt igenom. Visst tydligen var RE3 kort i originalet men om jag ska rekommendera något så rekommenderar jag 2an då du får ut betydligt mer bra innehåll än 3an. Bara ventilerar lite tankar här. Sedan kommer iofs Resident Evil 3 med en multiplayer som jag ännu inte har testat. Är inte mycket för multiplayer dock. Synd att den har fått så dålig/medioker kritik.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Mitt första intryck var att det här var helt klart sämre än originalet. Nemesis är inte alls lika läskig, och dessutom mest quicktimeevents utan fara. Sen var spelet kort och hade tagit bort delar.

Men samtidigt har jag kört ut spelet för sjätte gången nu, och det är första gången någonsin som jag försökt speedrunna ett spel. Tänkte jag skulle få alla achievments i det också innan jag lägger det på hyllan. Det gör spel väldigt sällan för mig, till och med tvåans remake gjorde det inte. Så nåt gör det väl rätt.


signatur

Videomupp

Medlem

spelet verkar för kort.. läser om typ 5 timmars kampanj bara.. inte värt 60 euro :/(

Medlem

Efter man hade kört demon så var jag inte lika köpsugen längre, väntar tills det finns på nån 50% rea eller nåt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@SWEBarb: Ja, RE3 är ganska kort och där är inte mycket av spelet som är sig likt mot originalet. Men tycker det är bra, blir liksom ett nytt spel då. Men jag klara det på 6-7timmar, men då stressade jag inte och jag undersökte allt. Men rekommenderar att spela på en svårare nivå från början. Du kan köpa en nyckel för 430kr till steamkonto annars, för jag håller med att det är lite dyrt för vad det är

Medlem

skulle nog inte sträcka mig längre än typ 250 kr för det.

Medlem

Nu har jag spelat igenom alla svårighetsgrader och köpt allt i shoppen. Nu finns det liksom inget mera. Vill gärna ha mera. Trist när man hittat allt i spelet. Gick för snabbt.

Skulle vara roligt med en del DLC i singelplayer. Samt mera zoner i spelet. Exempelvis är det ett stängt galler i tunnelbanan innan kiosken. Kunna öppna den och göra an avstickare.

Finns en del områden jag skulle vilja utforska mera. Hoppas det kommer mera till spelet.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har svårt att sätta ett betyg. Det man får är nära perfektion, svårt att hitta något att klaga på. Problemet jag har är längden. Pga av det korta spelet får storyn också lida.

Vet inte vad jag ska sätta.

Perfektion med de cutscenes-relaterade sektionerna med nemesis? Han är tuff och överdriven i filmerna men annars meh. Jill gör konstiga beslut (10 min in i spelet kör hon in i N och utför ett stup, efter att mer eller mindre ett hus ramlat ner på N, för att uppnå vad? Självmord? För det är vad som skulle och borde ha hänt). Detta spelet var långt från perfektion dessvärre då jag aldrig fick spelat originalet till fullo, och hoppades få uppleva det nu... Ett QtE så satt jag och HÖLL i w genom hela... Why? Aldrig vart med om lamare QtE.

Vill inte hoppa på men öka standarden lite. Man kan gilla detta spelet, men perfektion? Vad sätter du RE2 remake, om RE3 är perfektion? Eller 7an tom.... 3/5 enl fz:s standard, och då tycker jag det ät generöst... PoK!

It's not a lake, it's an ocean

På en femgradig skala är det väl en rätt solid 3/5, men ganska långt ifrån en 4/5. Sämre än REmake 2 på de flesta punkter, men fortfarande ett underhållande spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det är ett bra spel, men alldeles för kort. 3/5

FM-guru
F.d. Sisyr

Det blev en tvåa. Rutten remake av ett grymt spel.

Medlem

2/5. Precis när det känns som man börjar komma igång är det slut. Tempot är inte alls som RE2 Remake, vilket är ett STORT minus. Nemesis känns också otroligt korkad jämfört med MR X i förra spelet. Absolut inte värt fullpris.

3/5.

Skrev lite tankar i "senaste klarade spel"-tråden. Men kortfattat gillar jag inte att man man klippt stora delar från originalet, vilket gör att spelet känns lite naket. På tal om naket så saknar spelet nerv, både när det kommer till Nemesis och de vanliga striderna. I övrigt så gilla jag inte handlingen speciellt mycket heller.

Men det är fan i mig kul att spela och jag är sugen på ytterligare en genomspelning. Så en stark 3/5 blir det.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Är stor sett ett Resident Evil-fan, gillade Re3 remake, lite för kort bara, annars var det bra!

Medlem

Med tanke på att jag redan klarat ut spelet 4 ggr så gillar jag det hittills. Kul koncept med att göra utmaningar för att låsa upp fler vapen och art.

Medlem

Gav det en trea, en svag trea. Ett bra spel men i mina ögon men det kunde det ha varit mer. Spelade igenom orginalet för någon månad sedan. Inte spelat det sedan 1999 så det var ett tag sedan. Mycket är förbättrat naturligtvis men mycket som jag associerade orginalet med är borta i Resident Evil 3 Remake. Platser som var viktiga, fiender samt val hur spelet ska sluta och vart man hammnar i spelet genom detta val. Remake trean är tok för linjärt. För mig finns det ingen anledning att spela igenom det igen som jag kände i orginalet.

Sedan har vi Nemesis. Inte en enda gång kände jag mig hotad av detta så kallade hot. När han väl infann sig så känndes allt väldig scriptat och inte på ett bra sätt. När man väl möter Nemesis ute på gatan så räcker det med en handgranat för att få ner honom på knä och han ska ge mig en vapenbox. I originalet så fanns det två val och du behövde göra dom fort. Det första var att fly och bli jagad och komma undan honom vilket var en utmaning samt rejält nervöst man viste inte vart man hade honom. Det andra valet var att slåss mot besten. Och det var inte det enklaste valet. Här behövde man ammo, mycket ammo för att få ner honom och få en box. Inte en handgranat. Man fick kämpa för att få dom och det önskade jag sett i remaken. Många andra monster gjorde mig mycket mer nervös än Nemesis. Jag stör mig till och med på hur han uttalar S.T.A.R.S det känns mer som en lite viskning. I orginalet då visste du att han var där och man la en tegelsten när man hörde det.

Även avsaknaden av pussel och gåtor tycket jag är synd att dom inte lade mer energi på.

Jag har också problem med hur dom hantetar visa karaktärer. Brad är ett sådant exempel. Hans öde hade gärna fått vara samma som år 1999. I remaken känns det hafsigt och inte specielt logiskt. Visst det fyller ett hål för Resident Evil 2 Remake men helt onödigt ändå.

Har fler saker men då blir det bra långt. Det kanske låter som om jag bara klagar men det finns roliga saker som är bättre. Rösterna är helt klart ett lyft och det hade verkligen varit tragiskt om det inte varit så. Sedan så hade jag otroligt kul att spela det. Gameplay var kul. Att göra en riktigt vältajmad undanmanöver och sedan använda kniven eller valfritt vapen är väldigt tillfredställande.

Men jag önskar att det varit mer. Nu blev det en svag trea och inte en solklar femma som Resident Evil Remake 2 var enligt mig. Två olika studios inom Capcom för både remake 2 och 3 och det kan ha varit ett misstag.

Medlem

En solklar 5a. Lite bättre än remake tvåan och snäppet under Resident Evil 7 Biohazard!

Medlem

Aldrig spelat 3an, när den väl kom hade jag ingen PS2a. Så ser fram emot detta i någon framtida rea, har inte ens hunnit spela genom RE2 remake ännu


signatur

I drank what?

Gen
Medlem

Höll i hatten och köpte det inte vid releasedagen vilket verkar ha varit ett bra beslut då alla säger att det är ett bra spel men att det inte är värt fullpris. Kört demot och tyckte om det så lär skaffa det framöver då det ligger runt 30€.

Medlem

Har spenderat 25+ timmar med spelet sedan release, börjar bli klar. Känner jag mig själv rätt kommer det bli fler genomspelningar under året då jag älskar spel som går att lira igenom på en kväll.

Minst lika bra remake som tvåan om du frågar mig, många av de klagomål som först fram är saker jag inte alls stört mig på utan har haft superkul.

Skribent

Hade varit kul i båda remakesen om man kunde låsa upp originalspelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Idon:

Gav det en trea, en svag trea. Ett bra spel men i mina ögon men det kunde det ha varit mer. Spelade igenom orginalet för någon månad sedan. Inte spelat det sedan 1999 så det var ett tag sedan. Mycket är förbättrat naturligtvis men mycket som jag associerade orginalet med är borta i Resident Evil 3 Remake. Platser som var viktiga, fiender samt val hur spelet ska sluta och vart man hammnar i spelet genom detta val. Remake trean är tok för linjärt. För mig finns det ingen anledning att spela igenom det igen som jag kände i orginalet.

Sedan har vi Nemesis. Inte en enda gång kände jag mig hotad av detta så kallade hot. När han väl infann sig så känndes allt väldig scriptat och inte på ett bra sätt. När man väl möter Nemesis ute på gatan så räcker det med en handgranat för att få ner honom på knä och han ska ge mig en vapenbox. I originalet så fanns det två val och du behövde göra dom fort. Det första var att fly och bli jagad och komma undan honom vilket var en utmaning samt rejält nervöst man viste inte vart man hade honom. Det andra valet var att slåss mot besten. Och det var inte det enklaste valet. Här behövde man ammo, mycket ammo för att få ner honom och få en box. Inte en handgranat. Man fick kämpa för att få dom och det önskade jag sett i remaken. Många andra monster gjorde mig mycket mer nervös än Nemesis. Jag stör mig till och med på hur han uttalar S.T.A.R.S det känns mer som en lite viskning. I orginalet då visste du att han var där och man la en tegelsten när man hörde det.

Även avsaknaden av pussel och gåtor tycket jag är synd att dom inte lade mer energi på.

Jag har också problem med hur dom hantetar visa karaktärer. Brad är ett sådant exempel. Hans öde hade gärna fått vara samma som år 1999. I remaken känns det hafsigt och inte specielt logiskt. Visst det fyller ett hål för Resident Evil 2 Remake men helt onödigt ändå.

Har fler saker men då blir det bra långt. Det kanske låter som om jag bara klagar men det finns roliga saker som är bättre. Rösterna är helt klart ett lyft och det hade verkligen varit tragiskt om det inte varit så. Sedan så hade jag otroligt kul att spela det. Gameplay var kul. Att göra en riktigt vältajmad undanmanöver och sedan använda kniven eller valfritt vapen är väldigt tillfredställande.

Men jag önskar att det varit mer. Nu blev det en svag trea och inte en solklar femma som Resident Evil Remake 2 var enligt mig. Två olika studios inom Capcom för både remake 2 och 3 och det kan ha varit ett misstag.

Dig kan man nog ta åsikt ifrån 😆 Höll med om det du skriver till 100%. Jag tycker spelet är allt anat än dåligt, men att ge det högre än en 3 känns som man slutat sätta krav på spel. Original-spelet hade så mycket mer djup än vad remaken hade. Och hur någon skulle kunna ge re3remake bättre betyg än re2remake vet jag inte... Och då älskar jag orginalet re2, så var VÄLDRIGT nitisk när re2remake släpptes... Tycker dock de lyckades väldigt bra där.

1
Skriv svar