Historien om Playstation-kontrollen Dualshock

Robot
Historien om Playstation-kontrollen Dualshock
Medlem

Nacon pro evolution controller v2 är mitt val sedan något år.
Gillar både xbox och ps4 kontrolelrna, men dem har inte extra knappar under vilket är måste för mig.


signatur

"High life on low budget"

Redaktör

Styrspakar var ju ett fantastiskt tillskott, så första Dualshock var viktig. Men formen passar vissa spel sämre, t.ex. racing - pekfingret nästan gled av triggen på Dualshock 3. DS4 är däremot riktigt bekväm, första gången en PS-kontroll kan mäta sig med Xbox-dosorna, tycker jag, och den är klart mer hållbar (förutom gummit i början då).


signatur
Medlem

Kan nog direkt säga att DualSense tilltalar mig mer än någon av de existerande kontrollerna (huvudsakligen visuellt då jag inte hållt i en, men det ser ut som passformen är bättre för min del enligt bilderna), men om jag måste välja så är det nog Dualshock 4. Verkligen avskyr resten.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Styrspakar var ju ett fantastiskt tillskott, så första Dualshock var viktig. Men formen passar vissa spel sämre, t.ex. racing - pekfingret nästan gled av triggen på Dualshock 3. DS4 är däremot riktigt bekväm, första gången en PS-kontroll kan mäta sig med Xbox-dosorna, tycker jag, och den är klart mer hållbar (förutom gummit i början då).

Håller med här, fick nästan panik på DS3-kontrollen när jag spelade tex GTA 4 där man man körde mycket bil, där var 360-kontrollen enormt mycket bättre, vilket gjorde att jag köpte GTA 5 till Xbox istället

Medlem

Triggerna på DS3 var dålig, annars så skulle jag säga att DS2 var bäst för den tiden den var akutell. Men DS är bäst även om jag tycker att den där lampan är dum och pekplattan inte särskilt användbar, men den är inte direkt i vägen heller.

Kontot avslutas

Jag kan inte säga något om DualShock 4 eftersom jag aldrig skaffade mig en Playstation 4.

Så det står mellan kontrollerna från standard kontrollen till Playstation One till DualShock 3.

Min första Playstation hade två standard kontroller så min första erfarenhet av DualShock var DualShock 2 till Playstation 2.
Men favorit kontrollerna är Sixaxis och DualShock 3 eftersom de var trådlösa jämförelse med tidigare kontroller.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kommer fortfarande ihåg när jag såg den första Playstation-kontrollen. Jag tittade på den och tänkte "Wtf?!"

...sen så kände jag på den och blev frälst innan jag ens testat det första spelet.

Medlem

Vad gjorde analog knappen? minns ej


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Vad gjorde analog knappen? minns ej

Den stängde av den analoga funktionen i kontrollen så att den betedde sig lika sant som den gamla utan spakar. Vissa tidiga spel som gjordes innan DualShock fanns funkade inte att styra alls annars, inte ens med styrkorset.

Medlem

Det som var extra häftigt med DualShock 2, var att den hade tryck-känsliga knappar.
Tryckte man löst på gasknappen i bilspel så accelererade man långsamt, tryckte man hårt så brände man lite gummi om man stod still.
Metal Gear Solid 3 använde detta till olika finesser såsom att greppa fiender med ett löst håll-in-tryck, tryckte man för hårt så snittade man dem direkt med kniven efter grepp-animationen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Första gången jag höll en DS4 i min hand var också första gången jag träffade Jocke Bennet in the flesh, lustigt nog. Kan det ha varit Gamex 2013?

Jag minns att handkontrollen var det som ororade mig med att göra hoppet från Xbox 360 till PS4, då jag älskade Microsofts kontroll och avskydde DS3. Som tur var satt Sonys nya som en smäck i handen.

Sedan kan vi väl släppa diskussionen kring (a)symmetriska analoga spakar? Det går alldeles utmärkt att ställa om från det ena till det andra.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Att skriva en artikel om Dualshock och inte nämna att den vunnit en Emmy

Citat:

An Emmy Award, or simply Emmy, is an American award that recognizes excellence in the television industry

Jag menar, visst gjorde den sig förtjänt av det? xD

Medlem

Gillar DS4 klart bäst. De övriga är på tok för små för att kännas bekväma för mig (som ändå inte har dasslock till händer). Triggerknapparna är dessutom betydligt bättre på DS4. Däremot är spakarna inte särskilt sköna. Jag har dock trätt på någon slags gummipryl på toppen vilket gör att jag inte halkar av dem hela tiden.

Medlem

Original-DS i transparent plast är svår att motstå alltså...

Medlem

fan va skoj om boomerang kontrollern hade gått o köpa.. den såg faktiskt rätt så bekväm ut ändå.

Medlem

Tror fortfarande att bananen hade varit otroligt bekväm.

Medlem

Var det grand turismo som var först med analoga spakarna?

Kommer ihåg att med ape escape så var analoga spakarna ett krav och bundlade ihop spelet med kontrollen.

Medlem

Om ni nu ändå nämner prototyper, så fattar jag inte varför ni har med Nintendo PlayStation-kontrollen, den som är en SNES-kontroll som det står Sony PlayStation på:

Det är ju uppenbart att Sony tog en SNES-kontroll, la till två förgreningar och la till två L+R-knappar och sen var det klart.

Medlem

Uttag för hörlurar i handkontrollen måste vara det mest revolutionerande någonsin!
Att dom inte tänkt på det tidigare, använder det ganska ofta, både till lurar eller till gaming-fåtöljen

Kontot avslutas
Skrivet av svartlock:

Uttag för hörlurar i handkontrollen måste vara det mest revolutionerande någonsin!
Att dom inte tänkt på det tidigare, använder det ganska ofta, både till lurar eller till gaming-fåtöljen

Xbox 360 hade väl det innan?
Sony hängde väl inte med i svängarna innan.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Xbox 360 hade väl det innan?
Sony hängde väl inte med i svängarna innan.

Nej. Xbox 360-dosan hade en 2,5 mm utgång som var till för mikrofon. Något ljud gick inte att få via handkontrollen. Xbox One fick en 3,5 mm utgång först efter 2 år (sommaren 2015), så det var snarare Microsift som var lite efter på denna punkt.

Medlem
Skrivet av svartlock:

Uttag för hörlurar i handkontrollen måste vara det mest revolutionerande någonsin!
Att dom inte tänkt på det tidigare, använder det ganska ofta, både till lurar eller till gaming-fåtöljen

Håller med. Kör oftast via den utgången. Vissaspel verkar dock ha lägre ljud än andra och då kopplar jag hörlurarna till förstärkaren istället.

Kontot avslutas
Skrivet av Popski:

Nej. Xbox 360-dosan hade en 2,5 mm utgång som var till för mikrofon. Något ljud gick inte att få via handkontrollen. Xbox One fick en 3,5 mm utgång först efter 2 år (sommaren 2015), så det var snarare Microsift som var lite efter på denna punkt.

Aha. Jag som alltid har trott att det var till för headset när jag har sett en Xbox 360 handkontroll.

De enda som var före Sony då var Nintendo som hade det på sin Gamepad till Wii U, dock så blev den en flopp.
Innan det så var det bara till bärbara konsoler som man kunde ha hörlurar.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Ni missade ju att nämna PS Vitan som handkontroll till PS4

Kontot avslutas
Skrivet av Luftman:

Ni missade ju att nämna PS Vitan som handkontroll till PS4

PS Vita, kunde man använda den som handkontroll även till Playstation 3???
Jag har ett minne av när Wii U släpptes att Sony hade kommenterat det och sade att de kunde göra samma sak med sin Playstation Vita som Wii U kunde med sin Gamepad och det var ju före Playstation 4.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

PS Vita, kunde man använda den som handkontroll även till Playstation 3???
Jag har ett minne av när Wii U släpptes att Sony hade kommenterat det och sade att de kunde göra samma sak med sin Playstation Vita som Wii U kunde med sin Gamepad och det var ju före Playstation 4.

Ja, nu när du säger det så kanske den funkade till PS3 också? Minns aldrig om jag gjorde det personligen dock, men jag vet att jag använde den till PS4 när polarna var över och vi behövde en extra kontroll.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arcadia:

Om ni nu ändå nämner prototyper, så fattar jag inte varför ni har med Nintendo PlayStation-kontrollen, den som är en SNES-kontroll som det står Sony PlayStation på:

https://images.prismic.io/barnebys/d34a193f-7461-45da-941a-3e...

Det är ju uppenbart att Sony tog en SNES-kontroll, la till två förgreningar och la till två L+R-knappar och sen var det klart.

Känns ändå som ett separat spår i jämförelse med de som är med i artikeln - kontroller till en konsol som aldrig blev klar.


signatur
Medlem
Skrivet av Luftman:

Ja, nu när du säger det så kanske den funkade till PS3 också? Minns aldrig om jag gjorde det personligen dock, men jag vet att jag använde den till PS4 när polarna var över och vi behövde en extra kontroll.

Att spela PS4-spel med PS Vita som kontroll är lite sisådär.
Har försökt med The Division, bristen på L/R2+3 gör en jävligt handikappad, otroligt jobbigt att använda bakre touchpaden för att skjuta exempelvis.
Men vissa spel duger det till, fighting och racing duger den som kontroll

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Aha. Jag som alltid har trott att det var till för headset när jag har sett en Xbox 360 handkontroll.

De enda som var före Sony då var Nintendo som hade det på sin Gamepad till Wii U, dock så blev den en flopp.
Innan det så var det bara till bärbara konsoler som man kunde ha hörlurar.

Det stämmer inte. 3DO hade uttag för headset i sina kontroller från start, redan innan psx släpptes.

12
Skriv svar