"Självklara" saker som ni inte kan?

Medlem

Har passerat 30 år och kan absolut ingenting om rättigheter och skyldigheter inom arbetslivet, facket eller A-kassa. Har bara fått jobba kortare vikariat, sommarjobb och praktik.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Skägg.
10 Chambers

Kanske inte en självklar grej men jag kan inte förstå hur växlade cyklar utan olika kugghjul för utväxling fungerar.


signatur
Medlem

Svälja piller hela

Medlem

Spela spel med kontroller, knappt bilspel ens, kör bättre/hellre på mus o tbord.
Köpte en halvfin joystick till ett flygarspel men det sket sig också, det blev tillbaka till mus o tbord där också.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av SiNmaster:

Svälja piller hela

Jag har samma problem. Men jag har kommit på ett knep som funkar bra för mig: jag placerar pillret på tungan och dricker sedan en klunk apelsinjuice med fruktkött. Då följer pillret med ned utan problem.

Viktigt att det är fruktkött i juicen, annars funkar det inte.

Medlem

Balansera en budget.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

- Pumpa cykeldäck med god effekt
- Fatta vad man ska ha för rörelsemönster med dammsugare, trasa, sop, mopp etc vid städning
- Fatta om sommartid respektive vintertid innebär att klockan ska bli mer eller mindre
- Se om ett hem räknas som "fräscht" eller inte
- Fästa buntband inom 5-6 försök

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag har samma problem. Men jag har kommit på ett knep som funkar bra för mig: jag placerar pillret på tungan och dricker sedan en klunk apelsinjuice med fruktkött. Då följer pillret med ned utan problem.

Viktigt att det är fruktkött i juicen, annars funkar det inte.

Protip: lägg pillren UNDER tungan... så slipper man dessutom den ofta läbbiga smaken.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

1) Fylla på min ekonomiska buffert.

2) Mitt detaljseende suger. Tjejen skulle t.o.m kunna byta golv i köket och jag hade inte märkt det om det inte gick från typ enfärgat till schackrutigt.

3) Känna smak/lukt. Bra när man ska rensa avlopp. Men tjejen tycker det är konstigt när jag inte känner av den lilla soltorkade tomaten hon lagt till extra i maten eller när hon frågar vad godisen har för smak och jag inte har en aning.

FM-guru
F.d. Sisyr

* Har inget körkort. Kan i och för sig köra bil, så det kanske inte passar frågeställningen helt.

* Somliga kan inte skilja på vänster och höger, själv kan jag inte skilja på vinter- och sommartid. Spelar ingen roll hur många gånger jag lär mig vilket som är vilket - en kvart senare är det väck ändå.

* Tummen mitt i handen. Jag gillar att odla och är bra på att sköta trädgården, men så fort det gäller saker inomhus eller byggande i allmänhet så blir det kortslutning i hjärnan. Extra irriterande då min bror är extremt händig, haha. Det här är jag när jag försöker vara händig;

Medlem

Kan inte steka bacon.
Ser alltid rått ut tills det är knaperstekt och gränsar till bränt

Skrivet av Lasrod:

"Hmm... Hur var det nu? Var AM After midday eller after midnight? PM var ju past midnight... eller var det past midday..."

Tog mig ett tag att lära mig detta också men att AM kommer först i alfabetet och först på dagen är hur jag håller koll på det.

TACK!!!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Kontot avslutas

Jag har aldrig lyckats lära mig att busvissla eller blåsa bubblor när jag tuggar bubbelgum.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Lasrod:

"Hmm... Hur var det nu? Var AM After midday eller after midnight? PM var ju past midnight... eller var det past midday..."

Tog mig ett tag att lära mig detta också men att AM kommer först i alfabetet och först på dagen är hur jag håller koll på det.

Jag brukar också tänka After Midnight för att hålla koll på det.
Vet bara att jag lärde mig att P i PM betyder Post som betyder efter så det har något med före och efter middag än vad det har med midnatt att göra.

https://www.worldtimezone.com/wtz-names/wtz-am-pm.html

Latin

AM - Ante Meridiem - Before noon
PM - Post Meridiem - After noon


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kanske inte en självklar grej men jag kan inte förstå hur växlade cyklar utan olika kugghjul för utväxling fungerar.

Planetväxel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av krabbstek:

Min hjärna imploderade redan i första stycket.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Min hjärna imploderade redan i första stycket.

Kort sagt så har man kugghjul i en finurlig konstruktion, men det är fortfarande kugghjul som sitter inne i navet och ingen svart magi. Om du vill förstå precis hur det fungerar så är Youtube ett bra verktyg.

Medlem

Knyta knutar, bortsett från att knyta skorna. Även om jag inte gör det så bra heller.

It's not a lake, it's an ocean

Det fanns en sådan här tråd på Bored Panda och den var väldigt trösterik. Jag kände igen mig i lite för många exempel som folk radade upp.

Knyta. Jag är helt värdelös på att knyta skor, skridskor och annat så att knuten håller. Att jag alltid har bråttom och knyter slarvigt underlättar inte heller. När jag var barn fick jag till slut lära mig "kaninöron"-sättet att knyta.

Blunda med ena ögat. Går inte.

Busvissla, nix.

Jag är även rätt dålig på att hantera en sax effektivt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem

Kan inte svälja luft och "fejk rapa".

Medlem

Mitten av alfabetet är lite knepigt. Början och slutet går bra.

Kan inte äta rött kött.
Då menar jag allt som är det minsta blodigt. Det måste vara genomstekt annars kickar överlevnads reflexerna igång och det bara måste ut ur min mun som om det vore livsfarligt giftigt. Alltså inte en smakfråga, är det inte genomstekt så kan jag inte äta en biff.

Klarar heller inte av VR, inte ens i två minuter. Varje gång jag prövat på VR gör det mig sjukt snurrig och illamående, typ ligga stilla på soffan i minst två timmar snurrig. Vilket suger något fruktansvärt För jag vill spela Alyx, men tack vara Vr kravet så får jag än en gång ställa mig vid sidan och se andra ha roligt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Blunda med ena ögat. Går inte.

What? Låter helt sinnessjukt ju!?

När man kollar runt i tråden på folks brister så känner man sig rätt så stabil ändå. Bra tråd!

Skriv svar