Diskutera – Vilken är historiens bästa gamepad?

Medlem

Xbox Elite Series 2 lätt! det är som att ha sex när man håller i den


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

ska man spela gamla spel så är ju en snes kontroller mycket bättre än alla föregångare.
Blev sedan förtjust i PS1 kontrollen men den fick ganska snabbt spö a xbox "duke", bortsett från den otroligt dumma placeringen av vita och svarta knappen.
den va skönare och större.
sen kom 360 och den förbättrade det hela. one kontrollen va ingen större skillnad.
ps kontrollerna har inte utvecklats så mycket heller efter dualshock så...

Inte för att PS kontrollerna är dåliga, men xbox fyller bättre handen.

en sak är jag i alla fall säker på, N64 kontrollen är sämst. om man skulle hålla i spaken så va det ingen bra vinkel för handleden. och för att använda korset så va man tvungen ta ett annat grepp. ingen smart design.

Medlem

Den är är lite liten, men Gamecubekontrollen! Den var så... Tydlig. Och med de viktigaste handlingarna på de störsts knapparna så var det fina fisken.

Sen skulle jag enbart för Silent Hill - Shattered Memories, sätta Wiimoten som bubblare!
SH SM är inte bästa spelet jag spelat, men en av de som bäst använt TVspel som medium.
Ingen HUD. Kartan är din in game smart Phone. Du pekar med Wiimoten för att styra din ficklampa.
När du får telefonsamtal så kommer ljudet via wii moten! Dess dåliga ljudkvalitet passade perfekt i ett skräckspel,där allt låter skrapigt.
Att kasta av sig monstren görs genom klassisk wii-viftning, men du gör det så relativt sällan så det blir inte vift-party av det hela. Utan passar perfekt när man lätt hysteriskt flyr från monster. Det blir ytterligare en grej där spelet inte visar sig som TVspel för tvspelaren, utan döljer sina mekaniker.

Kombinera det med den adaptiva storyn?

Sett som spel? 3 av 5.
Sett som upplevelse 5 av 5.
Slutbetyg 4 av 5.

Medlem

Xbox 360-kontrollen var perfekt storlek, hade rätt positionering på knappar och spakar och rätt spänst i spakarna, så det är definitivt min #1 med Nintendo GameCube-kontrollen inte långt efter.

Medlem

Pro kontrollen till Switch, styrkorset är tyvärr inte optimalt om man använder det mycket, det gör inte jag.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Gamecube-kontrollen om man utgår från komfort.
Annars Xbox One. Gillar vibrationen på triggerknapparna.

Seconded på Gamecube-kontrollen, bästa kontrollupplevelsen jag haft. Xbox One Elite-kontrollen är tvåa annars, har aldrig gillat PlayStation-kontrollerna av någon anledning.

Medlem

N64 eller DS4

Medlem

SNES och 360!

Medlem

Enbart komfort: Gamecube

Bäst minnen: SNES

Bäst överlag: DS4

360 kunde ha varit riktigt skön att hålla i om det inte vore för den förbannade batterilådan som var i vägen för fingrarna på baksidan!

Medlem

Enkelt; Mus + tangentbord


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Icerock:

Xbox Elite Series 2 lätt! det är som att ha sex när man håller i den

Då atnar jag att du otåligt väntar på PS5:ans nya handkonroll och dess vibrationsmöjligheter då alltså...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

De främsta kontrollerna är
1. NES kontrollen, styrkorset var en revolution från Nintendo, som än idag är branschstandard
2. PlayStation Dual Shock kontrollen, två tumspakar var skräddarsydd åt att styra en karaktär i 3D
3. Nintendo 64 kontrollen, innovativ, styrspak och styrkors, pekfingertrigger samt möjlighet att modifiera kontrollen med bla rumblepack.

När man jämför sådana här saker bakåt i tiden måste man jämföra med tidens förutsättningar. Exempelvis på samma sätt som om man ska ta fram historiens främsta stridsvagn så kommer T-34 väldigt högt upp på listan.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

tycker faktiskt n64 dosan var en av dom skönaste.

Medlem

NES-kontrollen har en speciell plats. Endast på grund av nostalgi (första gången jag spelade TV-spel var på en NES).

Annars måste jag säga (unpopular opinion) Steam Controller. Jag älskar den. Ligger bra i handen. Bra tyngd. Responsen är klockren. Knapparna på baksidan är utmärkta för spel. Att skriva med den, det virtuella tangentbordet, är sjukt smidigt. Utöver allt detta blir det en perfekt fjärrkontroll för att ligga och soffsurfa/streama

Medlem

Använder fortfarande gamecuben kontrollen idag, helt klart den skönaste o roligasta kontrollen att spela med

Medlem

PlayStation 4 kontrollen utan tvekan. Sedan kommer Xbox ONE dosan som även den är riktigt vass. Föredrar dock Dual Shock 4 dosan och hur den sitter så skönt i näven.

Skrivet av Icerock:

Xbox Elite Series 2 lätt! det är som att ha sex när man håller i den

Med Strap-ON.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Folk säger den kontroll de spelat mest på i de flesta fallen. Vågar nog säga att det inte är så stor skillnad på senaste generationernas kontroller utan det handlar i grunden om vilken man är mest van vid. Därför det finns så många fåniga handkontroll-extremister som bajsar på allt som inte tillhör deras favoritkonsol.
Infantilt? Ja! Otippat? Nej!

Får bli nacons ps4/pc-kontroll för min del. Lämnar inget resonabelt kvar att önska

Medlem

Just nu är det Switch Pro controller. Men det här är ju en svår fråga eftersom spelen och därmed kontrollerna utvecklats så. Däremot kan jag säga att jag verkligen inte förstår vad Microsoft gjorde med sin första kontroll till xbox. Orimligt stor. Efter det blev sedan den mindre varianten min favorit för den generationen. Dualshock är ju vad den är. Stabil och på många sätt gillar jag dem i alla utföranden. Egentligen är det väl den som står ut nu förtiden i och med att de envisas med att ha båda spakarna parallellt.

Det känns också svårt att diskutera kontroller utan att ändå förundras av Nintendo. Det slog mig för ett par år sedan att de verkligen jobbar på att förnya sig där. Ibland på gott och ont, men det känns som att nästan allt vi tar för givet idag är för att de pushat kontrollerna. Jag kommer ihåg hur viktigt det var att de liksom designade den första kontrollen med analog styrspak till N64. Det möjliggjorde några av tidernas bästa spel och banbrytande utveckling. Sony jobbade fram sin analoga kontroller ett par år senare när liksom allt var förändrat. Känns som det varit så mest hela tiden. Nintendo förnyar och verkligen inte alltid tjänar på det. Men en generation senare är deras "whacky" grejer inbyggda hos konkurrenterna.

Redaktör

Xbox Elite-kontrollerna känns så bra att det känns som att de motiverar priset. Men Xbox 360-kontrollen är nog min favorit. Den med sladd, utan skrymmande batteripack under. Lätt, smidig, outslitlig. (Jag har två halvtrasiga Xbox One-kontroller här hemma.)


signatur
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

PlayStation 4 kontrollen utan tvekan. Sedan kommer Xbox ONE dosan som även den är riktigt vass. Föredrar dock Dual Shock 4 dosan och hur den sitter så skönt i näven.

Med Strap-ON.

Hahah


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Då atnar jag att du otåligt väntar på PS5:ans nya handkonroll och dess vibrationsmöjligheter då alltså...

Ne för att den kan springa ifrån en!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Xbox Elite v1 är den bästa jag känt på. Men styrkorset började glappa och den lokala firman har ingen som kan reparera den.

TAC-2 är inte dum men du behöver nog avoxidera metallbrickan för fire-knappen då och då.

Men Wicos stickor, speciellt Bathandle, är oförstörbara. Du kan använda dem som hammare om du så vill. Fungerar förmodligen bättre efteråt.

Kör Switch Pro kontrollern för närvarande. Mycket bra men det blir nog en Xbox Elite v2 i framtiden.

Medlem
Skrivet av iBurningMan:

Jag är lagd åt gamla nintendo 8bits kontrollen. Den är enkel, och minimalt med knappar. Iofs var det ju inte precis spel som behövde 5-11 knappar heller.

Uppväxt med 8-bit NES och SNES, skulle nog luta mig mer på SNES som bäst kontroll. Lagom mängd knappar, med två "trigger" knappar på överkanten. 8BitDo har en variant med två analoga spakar men som ändå har i stort sett samma form som originalet, som säkert hade funkat bra till många moderna spel.

https://www.youtube.com/watch?v=ZLWbCcRSkIk


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag måste säga att Xbox One kontrollen, jag har den till min PC för spel som känns bäst med kontroller ist för tangentbord och mus.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Icerock:

Den behöver inte springa, det är användaren som ska. In i Aperture Science testlabb annars blir det ingen tårta!


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Jag skulle nog säga PlayStation Controller i och med att den var bekväm, minimalistisk och helt enkelt nytänkande. NES-kontrollen är rent hemsk att hålla i och orsakar ofta kramp i fingrar och händer efter längre spelsessioner.

Medlem

Kombinationen fräsch N64-kontroll + GoldenEye är faktiskt nånting magiskt.

Medlem

8bitdo SN30 pro+. Inte revolutionerande på något sätt, men bra på allt den gör. Sitter bra i händerna, bra styrkors, kanonbra triggers.

Symmetrisk placering av analoga stickorna, vilket jag föredrar eftersom jag gillar twin stick shooters, 2D platform och fightingspel. De typer av spel där man mest använder vänster sticka + knappar är de som jag ändå hellre spelar med tangentbord+mus om möjligt. I de spel där det inte är möjligt får jag stå ut med att ha tummarna vinklade olika.

Medlem

Här kommer en impopulär åsikt som jag till 100% står för: Valve Steam Controller

Den är jäkligt obekväm tills man vant sig vid den ovanliga designen, sedan är den oslagbar. De haptiska plattorna är suveräna, de två knapparna på undersidan briljanta och möjligheterna att konfigurera den är oändliga. Och när man vant sig är det störtskön under längre sessioner. Dessutom har man kunnat få den snuskigt billigt och den är byggd som en stridsvagn.

Runner up: Valfri Dualshock. Ren smaksak beroende på handstorlek. Enda jag inte gillar är thumbsticks som slits hårt och diverse "lock" att sätta på dem tenderar att glida av i kritiska moment.

Tro inte på Lookilooki, special prize for you, one size fits all! Det är som skor. Den ska passa perfekt.

ELF
Medlem

360 kontrollen är som gjort för mig. Perfekt storlek. Men som någon nämde tidigare, GameCube kontrollen är faktiskt ganska trevlig.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

123
Skriv svar