Spelar du klart dina spel?

KoP
Medlem

Är väl lite 50/50. En del avklarade spel och en del spel man lagt ner då man upptäckt att det inte var så bra/roliga att man kunde motivera sig att fortsätta även fast man kastat ut 600 spänn på det.

Testpilot

Jag har som mitt mål att alltid klara av hela spelet fram till eftertexterna.

Hela min spel-planering går ut på att börja ett spel och sedan klara ut det. Ofta brukar jag sedan också göra en medlemsrecension om spelet.

Problemet är om det kommer många bra spel samtidigt. Då kan man bli splittrad om man hoppar mellan spel och jag känner att med de strategi/rollspel man kör så tar det ett antal timmar att bli varm i kläderna.
Det är liknande med actionspel. tex som nämnts är Shadow Of mordor eller Jedi Fallen order mfl där man måste lära sig kontrollschemat och tar man då en paus mer än kanske några dagar då tappar man hela flytet för spelet och inte sällan så tappar jag suget att spela ett sådant spel om man håller upp för länge.

Bäst för mig är att helt satsa på 1-2 spel max och sedan köra igenom dem helt!
Jag brukar också mata på med sidouppdrag om spelet är bra. Som tur är har jag inga problem på fronten gällande tröttna på spelet om jag kör många timmar. Det som oftast händer är att jag tvingar mig själv att bara köra huvudstoryn för att klara av spelet om jag har många andra fina spel som väntar på att spelas. Min speltid är trots allt begränsad.

Det händer dock att jag helt överger spel. Rage 2 , Ghost Recon Breakpoint och Borderlands 3 är 2 rätt färska exempel på spel som jag inte fortsatte med efter de initiala timmarna då spelandet helt enkelt inte var roligt.

Det finns andra exempel då jag övergett ett spel på grund av buggar som förstört spelet och där jag lackat ur så mycket att jag aldrig fortsatte. Phantom Doctrine och Prey är exempel på spel där buggar dödade allt intresse.

Kort sagt: Ja jag spelar klart de spel jag bestämt mig för att spela. Men det måste vara kul såklart.

Medlem

Köper nästan bara spel som jag tror jag vill spela klart, så sållningen sker redan från början, det är andra regler när det är gratisspel. Det kan iofs dröja innan jag spelar helt klart, för det måste alltid kännas värt tiden jag lägger ner.

Spelade t ex aldrig klart slutstriderna i Prince of Persia: Warrior Within (dvs båda sluten) för jag tyckte det var för slumpmässigt, och jag hade vettigare saker att ägna mig åt. Hellre en bra handling och bra gameplay än tröttsamma bossfighter som bara tar tid.

Ett spel som jag spelade klart fast det nästan genomgående var uselt och inte alls motsvarade mina förväntningar, var Call of Juarez: The Cartel. Jag lyckades motivera mig med att lida igenom det som en sorts eftergift för att de tidigare spelen ändå hade varit bra; det kanske skulle bli bättre? Det tog inte så lång tid trots allt.

Ibland ägnar jag också lite för mycket tid åt vissa spel som i grunden är bra men som innehåller alltför många repetitiva element, som t ex Far Cry New Dawn. Där ville jag få den sista Club Units-utmaningen jag hade kvar och behövde då spela samma sju banor tre gånger om, fast jag redan hade spelat klart spelet och tröttnat på upplägget för länge sedan. En befrielse när jag äntligen kunde avinstallera spelet för sista gången och lämna plats på hårddisken åt annat mer intressant.

Medlem

Ah nej tyvärr. Började äntligen kunna spela lite ps4 igen när vår dotter närmade sig 3 år, men vi fick för oss att skaffa ett barn till, som blev två. Så nu sitter man här utan att ha en minut över. Men vadå, man kan väll klara spel ändå? Nix! Not me. De senaste tre åren har jag inte kunnat sitta ner och spela oavbrutet vilket verkar ha fått negativ effekt på mitt annars rpgälskande jag. Orkar liksom inte hålla en story i huvudet, så Fallen Order, RD2, Tom Raider osv har bara nån timme spelat på sig var.
Path of Exile är det enda jag fortfarande kan tänka mig spela, men det är lite sisådär med optimiseringen till ps.
Det ligger även ett sprillans VR set med HL: Alyx i skåpet, vi får se hur det blir med den saken.

Medlem

Försöker spela klart alla spel.
Gör det oftast men ibland tappar man intresset helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gaara:

Är nog bara FF6 jag inte spelat klart som jag börjat med. Kört om spelet 2gånger och kommit fram till slutet där man delar upp sina gubbar i 3 olika grupper som tar en egen väg till slutbossen. Jag brukar tröttna då därför att jag inte har samlat ihop så att jag har 3 starka grupper, har bara 1 bra grupp...

Ett av de svåraste platserna någonsin i ett FF imo.

Jag brukar köra klart spelen jag fastnar för. Har inte tid eller lust att spela nått jag inte tycker om eller fastnar för. Därför jag inte har en backlog


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Dom flesta spel jag har är inte avklarade tyvärr, dock så har jag detta året nog lyckats avklara fler spel än jag brukar xD. Det spelet som var mest shockande att jag körde ut var nog borderlands 3 xD. Nog bland dom sämre story jag sett på länge xD. Cringe på hög nivå

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är nog bara FF6 jag inte spelat klart som jag börjat med. Kört om spelet 2gånger och kommit fram till slutet där man delar upp sina gubbar i 3 olika grupper som tar en egen väg till slutbossen. Jag brukar tröttna då därför att jag inte har samlat ihop så att jag har 3 starka grupper, har bara 1 bra grupp...

Finns en exploit du kan använda för att levla gubbar snabbt om du tycker det är segt att grinda: https://finalfantasy.fandom.com/wiki/Vanish-Doom_bug

Farornas Konung

Nästan aldrig.. Senaste spelet jag spela igenom helt var The Outer Worlds.
Tenderar att spela intensivt i några dagar gå vidare och gräma mig varje gång jag ser spelet på Steam/Epic/Microsoft.
Kanske spelat klart 5 spel i mitt 45 åriga liv.

Medlem
Skrivet av werme:

@mrFluffy:

Jag har fortsatt inte kommit förbi den där jävla vattenbanan på TMNT

Hett tips: byt turtle innan de dör. 😊

OT har blivit bättre på att klara spel. Jobbar mig igenom backloggen i år!

Medlem

Beror väl på vad för spel det är. Genre alltså. Plattformspel spelar jag t ex oftast klart och oftast ser jag till att klara dem ut och in också.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Har märkt att jag sällan spelar klart spel som jag spelar via någon av prenumerationstjänsterna. Blir lite mer ofokuserat spelande av dessa spel. Mycket olika spel man vill testa. Det är kanske det som är framtiden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lauchen:

Har märkt att jag sällan spelar klart spel som jag spelar via någon av prenumerationstjänsterna. Blir lite mer ofokuserat spelande av dessa spel. Mycket olika spel man vill testa. Det är kanske det som är framtiden.

Lite som med filmer och serier, då. Det gigantiska utbudet och den omedelbara tillgången gör att man lätt blir blasé. Ser fem minuter där, spelar en halvtimme där, hoppar vidare till nästa i jakt på något man älskar från första stund. Vilket man ju rätt sällan gör.

Nä, annat var det förr då man betalade 50 spänn för en hyrfilm och såg klart den, hur usel den än var.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Lite som med filmer och serier, då. Det gigantiska utbudet och den omedelbara tillgången gör att man lätt blir blasé. Ser fem minuter där, spelar en halvtimme där, hoppar vidare till nästa i jakt på något man älskar från första stund. Vilket man ju rätt sällan gör.

Nä, annat var det förr då man betalade 50 spänn för en hyrfilm och såg klart den, hur usel den än var.

Ja, det var tider det Så mycket dåliga filmer man sett genom tiderna. Frågan är om det verkliga var bättre förr:)

Inaktiv

Idag kan jag säga att jag klarat ut The Witcher 3 efter att ha ägt det i bra många år. Har dock spelat hela Blood & Wine för lite mer än ett år sedan och har nu kvar Heart of Stone så är väl inte helt klar om man ska räkna med expansionerna.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_119148:

Idag kan jag säga att jag klarat ut The Witcher 3 efter att ha ägt det i bra många år. Har dock spelat hela Blood & Wine för lite mer än ett år sedan och har nu kvar Heart of Stone så är väl inte helt klar om man ska räkna med expansionerna.

Grattis! Det är mitt mål också, någon gång. Nu har jag börjat om på min Xbox One X, så det kommer ta sin tid. Men... vet du hur många timmar du lagt ned?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Detta är orsaken till att jag spelar mycket indiespel. Jag har insett på äldre dar att pengar inte är en bristvara på samma sätt som när jag var tonåring, men tiden desto värre. Saken blir inte bättre av att jag tycker att många av dagens spel lider av för mycket transportsträckor och utfyllnad. Det är som att det är ett självändamål att ett spel skall vara 30-40 timmar snarare än att fundera hur pass näringsnyttigt innehållet är (kontra en riktigt god pizza med ett volymöst dito som är mycket kvanitet men sämre av det andra).

Jag känner ofta känslan av att jag vill spela ett spel som är "typ som Zelda" (eller vad det nu kan vara), men vill inte investera så mycket tid i ett och samma spel. Jag vill uppleva nya saker. Därför tycker jag att indiespel ofta ger den der quickfixen. Jag får spela ett spel i 2-3 timmar som ger mig det jag var ute efter, oftast helt utan transportsträckor.

Jag kan förstå att en tonåring vill ha mycket valuta för pengarna. Att betala fullpris för ett spel som tar slut efter 2-3 timmar när en bara hade råd att köpa ett spel varannan / var tredje månad är drygt. Men idag har jag liksom inget problem med det på samma sätt.

Medlem

Jag skulle gissa att jag "klarar" 5-10% av alla spel jag påbörjar. De allra flesta är helt enkelt inte tillräckligt bra för att vara värda att lägga så mycket tid på. Men jag ha inget problem med det, skulle aldrig köpa ett singleplayer-spel till fullpris längre. Senast skaffade jag Assassins Creed Origins för 150 spänn. Jag gillar det än så länge, men det finns inte en chans att jag spelar klart detta. Det kommer ryka från disken innan jag ens närmat mig halvvägs. Men det är helt ok.

Medlem

Jag spelar klart 90% av mina spel. Om ett spel är riktigt dåligt så slutar jag. Senaste exempel var FF12 Zodiac Age. Jag gillade inte spelet.

Moderator | Testpilot

Av olika anledningar så slutar jag bara spela vissa spel. Handlar inte om att spelen är dåliga, utan att man får sug på något annat. Tycker det är störande för när jag väl blir sugen på att spela spelet igen har det oftast gått lång tid, vilket medför att jag ofta börjar om från början och hamnar i någon knasig cykel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

80% av mina spel är inte ens startade/installerade. De 20% startade har genomsnittlig speltid på 15-30 min. Ca. 10% av de spelade är helt avklarade. 🙂

Medlem

När jag var liten och köpte max ett spel om året, då spelades varje spel sönder och samman. Nu är dock utbudet så stort och tiden så knapp att jag sällan avslutar något. Speciellt att samla saker känns meningslöst.

Medlem

intressant ämne som jag funderat på mycket själv.

Jag tillhör nog gruppen som inte spelar klart så många spel utan kanske kommer halvvägs.
Det underligga är att det har inget att göra med om jag tycker spelet är kul eller inte utan jag börjar spela och spelar ganska frekvent i början, sen börjar det gå fler och fler dagar mellan varje session tills det kanske är en vecka eller mer mellan och då känns det inte värt längre.

Varje gång jag spelar är det jätteskoj men det är steget till att få starta spelet och sätta igång som verkar vara stort, blivit extremt lat?

Sen märker jag att det är mycket enklare att spela igenom spel som är baserade på banor eller liknande än spel som kör från början till slut i ett enda stort svep.


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Grattis! Det är mitt mål också, någon gång. Nu har jag börjat om på min Xbox One X, så det kommer ta sin tid. Men... vet du hur många timmar du lagt ned?

Tackar! Det står på GOG-launchern att jag spelat strax över 50h så det stämmer nog bra. Då har jag varit hyffsat fokuserad på main storyn men även tagit en del sidogrejer och kontrakt. På sida howlongtobeat.com står det 50 timmar

Medlem

Sällan jag spelar klart ett helt spel då väldigt få spel är tillräckligt bra att hålla mig intresserad hela vägen.

Skulle väl säga att jag spelat klart 5-10% av alla spel jag köpt...

123
Skriv svar