Betygen för Final Fantasy VII Remake är här, och de är höga

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe det är inte hela FF7, men spelet har fått tillräckligt med innehåll så det blir ett "helt spel". Ingen har någonsin sagt att det är hela gamla FF7, det är det inte.

Och det är ju klart det är ett nytt spel. En remake är ett nytt spel, helst denna då det annat än handling, karaktärer och musik är helt annorlunda.

Igen, se det mer som att det här är Mass Effect 1, och att vi får uppföljarna senare. Inget konstigt med tanke på skalan i remaken. Midgar är en liten del i FF7 till PS1, men de ville ge staden en större roll i remake. Därav ett helt spel som bara utspelar sig där. Det funkar förvånansvärt bra, och det är faktiskt kul att få utforska mer av staden än det lilla man fick i originalet.

Ska sägas också att det inte känns som att man missar eller tappat något. Spelet har sin egna början och slut med bra setup till vad som kommer i nästa delar.

Ja fast det är en jävla skillnad med Mass effect 1-3 och Lord of the rings 1-3 att det var helt nya filmer och spel med fortsättning uppföljare så kallat och inte att dom tar 1 spel/1 film och delar den i 3 delar utan dom skapa uppföljare och vem sa vi skulle va säker på vi får uppföljare om första sålde dåligt. Kolla Andromeda skulle få uppföljare var det tänkt med det sket sig ju

Så här har dom taggigt 1 helt gammalt spel på 3 skivor och delat upp det i 3 delar bara för att krama mer pengar ur det hela. Kolla på Rident evil 2 remaken original spelet var på 2 skivor sedan gjorde dom om det HELT men ändå köpte du hela spelet till 1 pris i stället för att du fick köpa Leons chapter för 599kr och 6 månder senare köpa Cleairs story för 599kr. Resident evil 2 remaken är ju det samma dom la till nya saker, bättre musik, ny grafik motor stort sätt byggde om spelet från botten upp med mera utan att behöva dela upp spelet i fler delar.

Så jag förstår inte varför dom var tvungen att dela upp FF7. Jag menar tänker dom göra samma sak om dom gjör en remake på 8 eller 9 ta 1 spel och dela upp det i 3 delar.

Jag menar det är bra dom gjorde en remake men jag förtår inte anledningen till att sälja samma spel i 3 delar även om dom lag till massa nytt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja fast det är en jävla skillnad med Mass effect 1-3 och Lord of the rings 1-3 att det var helt nya filmer och spel med fortsättning uppföljare så kallat och inte att dom tar 1 spel/1 film och delar den i 3 delar utan dom skapa uppföljare och vem sa vi skulle va säker på vi får uppföljare om första sålde dåligt. Kolla Andromeda skulle få uppföljare var det tänkt med det sket sig ju

Igen, du fattar inte. Givetvis är huvudstoryn något vi känner igen. Det är en remake (Ingen har sagt något annat). Det jag menar med mitt exempel är att de har lagt till i storyn och gjort det här första spelet i remake-serien ett helt AAA-spel. De andra spelen som kommer kan liknas vid Mass Effect 2 & 3 där vi kommer få förbättringar och storyn fortsätter. Spelet är inte uppdelat i "episoder", utan helt egna spel tillräckligt med content för att det ska vara värt pengarna. Det är en modern remake för ett stort äventyr de gör ännu större.

Skrivet av Duke_Gamer:

Så här har dom taggigt 1 helt gammalt spel på 3 skivor och delat upp det i 3 delar bara för att krama mer pengar ur det hela. Kolla på Rident evil 2 remaken original spelet var på 2 skivor sedan gjorde dom om det HELT men ändå köpte du hela spelet till 1 pris i stället för att du fick köpa Leons chapter för 599kr och 6 månder senare köpa Cleairs story för 599kr. Resident evil 2 remaken är ju det samma dom la till nya saker, bättre musik, ny grafik motor stort sätt byggde om spelet från botten upp med mera utan att behöva dela upp spelet i fler delar.

Jag ber om ursäkt – men vad är det som är svårt att förstå? De har bara valt att dela upp originalspelet i tre delar för att deras vision av en remake var allt för stor för att få plats i ett spel. Resident Evil 2 är en remake till punkt och pricka. Samma spel fast med nyare grafik – det är inte Final Fantasy 7 Remake. Det är ett helt nytt spel, ny och större vision. Square Enix ville göra något mer storslaget och AAA, och det skulle inte få plats i ett spel.

Det är ju en sak att inte hålla med om att det var rätt beslut (Du har ju inte spelat så det är en svår åsikt att ha), men det borde inte vara svårt att förstå.

Skrivet av Duke_Gamer:

Så jag förstår inte varför dom var tvungen att dela upp FF7. Jag menar tänker dom göra samma sak om dom gjör en remake på 8 eller 9 ta 1 spel och dela upp det i 3 delar.

Jag menar det är bra dom gjorde en remake men jag förtår inte anledningen till att sälja samma spel i 3 delar även om dom lag till massa nytt.

Varför de delade upp FF7 är för att de ville ge mer context till vad som händer, ge världen mer liv. Ska du göra en stor 3D-remake av ett gammalt JRPG, i den mån som Square ville, så kommer man behöva utveckla större och mer intressanta världar. Helst också med stridssystemet de använder, med mer och större miljöer att utforska och gå runt i. Tidigare så flyttades man till en "stridsarena" för varje fight, nu slåss du mot fienderna "action-style" på exakt samma ställe som du träffar på dem.

Det handlar inte om något mer än att de ville göra en storslagen action-rpg remake, med mer story. Staden Midgar är en favorit för fansen – men man fick knappt utforska eller leva sig in i den. Därför valde de att göra så att vi fick utforska och se mycket mer om hur Midgar ser ut, de olika sektorerna, hur människorna där lever, utveckla huvudkaraktärerna mer.

Hade de behövt göra allt det här? Nej. Vi hade kunnat få ett spel som är exakt likadant som originalet fast med bra grafik – men det hade jag tyckt varit tråkigt. Final Fantasy har gått ifrån vad det var från början och blivit något helt annat, vilket jag inte har något emot. Remake följer samma röda tråd, men med tonvis av nya saker som gör det mer intressant.

Första remake spelet är fantastiskt, helst om man är ett fan av originalspelet. Det är svinkul att få se alla områden i Midgar (när den laddar in) i hur det skulle kunnat se ut om det fanns på riktigt snarare än det lilla vi fick se på varje skärm i PS1-originalet. Otroligt härligt att få se allt komma till liv.

Mitt tips är att försöka se en playthrough eller köpa och spela det innan du dömer mer. Det måste verkligen spelas för att man ska ha chans att uppskatta det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja fast det är en jävla skillnad med Mass effect 1-3 och Lord of the rings 1-3 att det var helt nya filmer och spel med fortsättning uppföljare så kallat och inte att dom tar 1 spel/1 film och delar den i 3 delar utan dom skapa uppföljare och vem sa vi skulle va säker på vi får uppföljare om första sålde dåligt. Kolla Andromeda skulle få uppföljare var det tänkt med det sket sig ju

Så här har dom taggigt 1 helt gammalt spel på 3 skivor och delat upp det i 3 delar bara för att krama mer pengar ur det hela. Kolla på Rident evil 2 remaken original spelet var på 2 skivor sedan gjorde dom om det HELT men ändå köpte du hela spelet till 1 pris i stället för att du fick köpa Leons chapter för 599kr och 6 månder senare köpa Cleairs story för 599kr. Resident evil 2 remaken är ju det samma dom la till nya saker, bättre musik, ny grafik motor stort sätt byggde om spelet från botten upp med mera utan att behöva dela upp spelet i fler delar.

Så jag förstår inte varför dom var tvungen att dela upp FF7. Jag menar tänker dom göra samma sak om dom gjör en remake på 8 eller 9 ta 1 spel och dela upp det i 3 delar.

Jag menar det är bra dom gjorde en remake men jag förtår inte anledningen till att sälja samma spel i 3 delar även om dom lag till massa nytt.

Final Fantasy VII är ett ganska mycket mer omfattande spel än Resident Evil 2. Både i original och remake. Din jämförelse haltar betänkligt.

Moderator | Testpilot

@Duke_Gamer: Något jag kom på nu från ingenstans, du kan likna det mer med Hobbit. Tre filmer av en liten bok. Samma grej egentligen. De tar något mindre och gör något mycket, mycket större utav det.

Givetvis blev det ju som det blev med Hobbit-filmerna, men första Remake är förvånansvärt bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Helt sant 3 filmer på 1 book var lite overkill. Men som sagt personligen kunde ju det varigt 1 spel fast det hadde nog blivigt satans stort är inte denna del redan på 100GB ? Jag förstår lite men tyckte det bara var lite onödigt dela det på 3 men så länge alla fans älskar spelet är det ju bara bra glad dom visa att dom kan än trots FF-13 och 15 inte var fan favorittes precis.

Medlem

Jag hoppas dom gör 3-4 delar jag vill dra ut på spelet i evigheter <3 och så lär det ju bli också.

Medlem

Det här känns som filmserien American Ninja med 5 långfilmer. Visst vill man se alla på ett bräde, men dom fungerar var för sig för den som orkar vänta.

Medlem

Lirar det nu på ps4'an,gillar det starkt!
Är nyfiken på speltiden
Lirade om ff7 på PC 2014, efter 90h så är jag vid de sista boss fhigterna.
Å då "hittar" jag i spelet.
När jag körde det på psx så kunde man yra runt i dagar/veckor innan man visste vart fn man skulle 😁 hopas detta lir blir lååångt och detaljerat väl.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Duke_Gamer: Något jag kom på nu från ingenstans, du kan likna det mer med Hobbit. Tre filmer av en liten bok. Samma grej egentligen. De tar något mindre och gör något mycket, mycket större utav det.

Givetvis blev det ju som det blev med Hobbit-filmerna, men första Remake är förvånansvärt bra.

Tidigare fnös jag åt den jämförelsen, men den är faktiskt ganska klockren. Ibland känns det tyvärr verkligen som att Square kokar soppa på en spik och bygger ut ett parti som i originalet tar en kvart till att här ta flera timmar. Ibland är det häftigt att se deras fantasi flöda, ibland blir det tjatigt. Jag får nästan känslan av att Square tidigt bestämde att Midgar skulle vara ett enda spel, och under utvecklingens gång märkte det att det inte blev så mycket spel som de trott, och så fick de fylla ut det med sidequests, utdragna scener och fördjupningar. Jag tycker mer och mer att de kunde ha tightat till spelet och istället låtit spelaren få uppleva mer än Midgar i del ett. Hade de strukit eller kortat ner några delar i det här spelet kunde den här delen utan problem ha varat fram till när man ska lämna Junon istället.

Överlag är jag dock väldigt glad i det här spelet, även om det inte till 100% är vad jag hade hoppats på.

12
Skriv svar