Diskutera – Tidernas bästa fps-spel är...

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag gillar främst att lira singleplayer, så Quake och dylikt går bort för mig. Half-Life 2 är rysligt bra, men även första Far Cry och Crysis var riktigt bra lir. Många klagar på att Crysis bara hade en glättig yta, men jag gillade verkligen de stora, halvöppna banorna och det varierade gameplayet.

Just precis, Crysis var inte bara snyggt utan man kunde lägga upp det lite själv, hur man ville ta sig an banan och dess fiender.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Verkar lite som folk mest nämner FPS-spelen som de spelade under sin barndom, vilket jag kan förstå, men vore intressant med lite motivering varför. Det är ju helt OK att det handlar om nostalgi, men om det inte gör det är det ju spännande att höra varför de gamla spelen är bättre än dagens

Som en gamling själv har jag ju spelat alla GoldenEyes, Dooms, Quakes, osv, när de kom ut, men jag tycker nog att när man ser på allt samman historiskt sett har ju FPS-spelen överlag blivit betydligt bättre genom tiderna. Med undantag naturligtvis.

14-åriga jag som spelade DOOM shareware-versionen som en polare tankat ner från en BBS var ju detta självklart världens bästa spel, men om samma jag fick DOOM 2016 framför mig är det ju ingen fråga om vilket som jag tycker är bäst

Jag skulle vilja påstå att FPS genren är en av de som blivit sämre genom åren.

Förr i tiden var det mest panga fantasifulla monster och aliens med roliga och kreativa vapen, intressant bandesign, som inte var linjär utan krävde utforskande och tänk. Spelen var snabba och krävde skicklighet och bra reflexer.

Det var under modern tid vi bara fick massa militär-shooters med tråkiga vapen och fiender, linjära banor och gameplay där man gömde sig bakom skydd och fick tillbaka hälsan automatisk. Mer fokus sattes på story och en "cinematic Hollywood experience".

Självklart finns det undantag och på senare tid känns det som vi är påväg tillbaka åt rätt riktning med Doom16/Eternal. Det återstår att se.

Givetvis pratar jag bara single-player FPS nu. Multiplayer FPS är en genre i sig

Medlem

De som ligger närmast hjärtat med mest nostalgi:
Doom 2 (Level 5 i multiplayer)
Quake
BF 1942 med Desert Combat tillägget

Svårt och välja det bästa FPS spelet annars, finns ju så sjukt många. Just nu skulle jag nog säga att HL Alyx är det bästa för stunden i min värld.

Medlem

Gillar inte militärFPS eller spel som fokuserar på multiplayer, känns rätt så fantasilösa och tråkiga för min del. Vill ha något speciellt med en bra kampanj som Bioshock osv. Stort fan av FPS-spelen som Monolith brukade göra, bra gameplay med bra story. Spel som Shogo, No One Lives Forever och första FEAR.

Favoriten är nog första NOLF, tack vare den utmärkta huvudpersonen Cate Archer. Trist att liknande spel inte verkar göras längre, bra FPS gameplay med bra story, karaktärer och humor.

Medlem

Bäst på vad?

Story/Atmosfär : Clive Barker's Undying, Deus Ex eller System Shock 2
Singleplayer : Hexen, Blood, Doom 2 eller Duke 3D
Multiplayer : Unreal Tournament 2014, Battlefield 2 eller Quake
Bästa lagkänsla : Overwatch, Battlefield 2142 eller Wolfenstein: Enemy Territory
Bästa mods : Counter Strike, Natural Selection eller Action Quake 2
Bästa på konsol : MAG eller Goldeneye 007 (Halo om du frågar alla andra)
Bäst totalt : Half-life? Kanske? Så svårt...

Medlem

Quake 3 Arena

Medlem

C&C Renegade Onlinedel. överleft westwood studionedläggning samt både wol och gamespy server stängningar och funkar fortfarande att spela online.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Rätt svar är Doom.
På en andra plats kan man diskutera Quake, BF1942, Q3 Arena, COD, MoH AA, Duke Nukem, Wolf 3d etc

Men - Doom revolutionerade genren totalt och är fortfarande ett otroligt spel; kontroll, grafik, ljud, underhållning är fortfarande 10/10.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Tror Far Cry 3 när det släpptes.
Kanon röst skådespelare och bra story.

ndr
Medlem

Quake 2 CTF är nåt jag aldrig kommer glömma.

KoP
Medlem
Medlem

Quake. Hela serien.

Medlem

Bästa fpset sett till antal spelare borde ju vara counter-strike? Också det spel som haft flest antal aktiva spelare (gissningsvis.) sen 1.6.
Svårt att ranka min favorit, det beror helt på vilket årtal. När jag va yngre (är 34 nu.) så va UT, orginal och med moddar, en favorit. Gillade även Golden Eye när det kom. Efter det började jag lira Soldier of fortune.
Efter SoF2 blev det cs och där har jag fastnat. Spelar självklart andra spel med, men just CS lever ju kvar när andra spel dör. Så man faller alltid tillbaka på det

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Verkar lite som folk mest nämner FPS-spelen som de spelade under sin barndom, vilket jag kan förstå, men vore intressant med lite motivering varför. Det är ju helt OK att det handlar om nostalgi, men om det inte gör det är det ju spännande att höra varför de gamla spelen är bättre än dagens

Som en gamling själv har jag ju spelat alla GoldenEyes, Dooms, Quakes, osv, när de kom ut, men jag tycker nog att när man ser på allt samman historiskt sett har ju FPS-spelen överlag blivit betydligt bättre genom tiderna. Med undantag naturligtvis.

14-åriga jag som spelade DOOM shareware-versionen som en polare tankat ner från en BBS var ju detta självklart världens bästa spel, men om samma jag fick DOOM 2016 framför mig är det ju ingen fråga om vilket som jag tycker är bäst

För att det är dubbelt så många producenter på FPSen idag än vad det var utvecklare i dom gamla, alla intressen skall vägas in, det är massa problem som MÅSTE lösas hela tiden. Bara den grejen att man demar FPS med handkontroller idag är ju en stor tumme ned, att ens spela med handkontroll är en hädelse (nu kommer snart farsan här och skriver att det är skönt att sitta i soffan och spela efter att man lagt barnen).

Men det finns många bra nya FPS, men dom är mera som dom gamla då, t ex Ion Maiden som är enligt mig ett av dom bästa, det är typ bättre än Duke Nukem på många sätt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

GoldenEye
Perfect Dark

Medlem

HL2


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Counter-Strike såklart

Medlem

@ecHo!: CS hade fler spelare online än både Q3 och UT redan i beta 7.0 som jag minns det.

CS banade väg för alla "realistiska" shooters som COD m.f. och är fortfarande kvar som ett tämligen aktivt spel utan större designförändringar. En topplacering bland bästa FPS genom tiderna känns väldigt rimligt.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Sille:

Unreal tournament!

This!

Medlem

Första Call of Duty!

Medlem

Riktigt svårt att nämna bara en, men skulle säga första unreal från 1998. Spelet hade allt, tight kontroll, dåtidens crysis , fantastisk ai, Alexander Bradon och multiplayer, kreativ vapenvariation och intressanta fiender. Storyn var kanske inte så mycket att hänga i granen, men tillräckligt bra för att fungera i världen som målades upp.

En av problemen idag med många moderna fps är att utvecklarna tänker på en mycket större målgrupp. Tänk, id software var ju bara några få personer. Spel gjort av spelare för spelare. Precis som Hugo Martin sa:"We are standing on the shoulders of champions". Utan doom och wolfenstein hade inget annat fps funnits efter det, vi har id software att tacka för mycket (på gott och ont).

Kom och tänka på denna:

Ovanstående video är ett bra exempel på konststycket hur man kör ner en spelserie rakt ner i botten. Kanske dags att Creative assembly få fria tyglar här?

Kalla det nostalgi, härliga barndomsminnen eller bara fina minnen, fps under 90-talet var något alldeles speciellt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tycker Battlefield 1 var helt fantastiskt, det tillsammans med det första Destiny är de bästa fps-spelen jag har spelat.

Battlefield 1 var så oerhört snyggt och välgjort, multiplayer var helt fenomenalt och kändes helt perfekt.

Destiny är säkert ett märkligt val för många men tycker personligen det är bland det absolut roligaste och mest underhållande jag nånsin spelat. Visst hade spelet sina brister, men jag spelade mycket med vänner och hade som sagt en bra stund. Ur ett "fps-perspektiv" var spelet grymt och de höll många med om trotts den stora kritiken spelet annars fick.

Medlem

Quake live / Q3!
Det som "sög" var att det är så sjukt högt skill-tak så det var svårt att spela med ett gäng bekanta för det var ofta någon som fick rå-spö och DCa.
Men det är så fantastiskt roligt och gripande när man är insatt, man visste rätt så snabbt vad som avgjorde att man dog och kom man tebax efter en paus så hade man nya idéer att tillföra sin spelstil.
Det är så simpelt spel men ändå djupt, varenda sekund räknas, varenda input.
Det är som schack fast allting händer på hundradelar, och det hjälper om man är bra på att flaxa med musen och spamma WASD, och man har lite hjärna och kan dra analyser.
Saknar det här med att man kunde klämma och känna på motståndaren för att kunna lista ut svagheterna, inte det hära pang boom så är man död eller man vart crittad varav kanske den kommande 30 sec suger.
Fyfan vad härligt det var när man nötte Quake, kunde lira i 15-60min sen kunde man va smått svettig så man fick gå ut och varmröka en cigg.

Visst CS är rätt bra men det är rätt lamt ändå, sjukt mycket dö tid i matcherna.

Sen finns det roliga MP spel som BF3 men då har man kommit in i den här gråzonen där man mer och mer börjar dö spela mer och mer för att det finns inget annat mål än att vinna.

Medlem

Doom
Doom 2
Quake 3 revolution
Unreal Tornament (från 2000)

Spelar dem fortfarande till och från och de är alla sjukt roliga

Medlem

Hmm, på tal om FPS-spel... denna open source arena shooter hade jag helt missat https://xonotic.org/. Verkar inte som FZ skrivit om den tidigare heller.
Liknar Quake 3 i spelstil.

Skriv svar