Swec-Jonas hjälper oss förstå DLSS och varför det är en så missförståd grafikteknik

Robot
Swec-Jonas hjälper oss förstå DLSS och varför det är en så missförståd grafikteknik

Är uppskalning med maskininlärning är svart magi?

#dlss, #nvidia, #ray-tracing, #sweclockers


Medlem

jag undrar mer hur stort skägget kommer bli


signatur

//monster

Frilansare
Skrivet av monsterbenke:

jag undrar mer hur stort skägget kommer bli

Lite på den nivån jag också är hårdvarumässigt.

Medlem

SweC-samarbetena är verkligen awesome! Askul med datornörderi + spel!

Medlem

DLSS tekniken är väldigt intressant i sig, men är ju tyvärr väldigt få spel som använder sig av det.

På tal om, borde man inte försöka implementera tekniken i VR spel?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av monsterbenke:

jag undrar mer hur stort skägget kommer bli

Risken är att det åker av snart. Sommarfin och så vidare.


signatur
Medlem

Jag brukar beskriva DLSS som en komprimeringsalgoritm som använder maskininlärning. Till sin natur en förstörande komprimering (som ex vis även mp3 är, till skillnad från t ex zip, som är icke-förstörande och där det går att återskapa det komprimerade ursprungsmaterialet exakt). Det behöver inte vara något negativt med förstörande komprimering rent pragmatiskt, om slutresultatet är ok för ändamålet.

Samtidigt skulle jag tro att DLSS ändå förmodligen har möjligheten att i teorin kunna återskapa en sekvens bildrutor felfritt, men då krävs det att materialet är exakt förutsägbart, ex vis kan en repetetiv testslinga från 3D Mark återskapas bättre än en slumpmässig sekvens i ett spel. Slutresultatet har inte varit lysande tidigare, men som tur är verkar det nu funka bättre ur slutanvändarsynpunkt.

Synd bara att det känns som att vissa av Digital Foundrys videor agerar lite som reklamfilm åt Nvidia. Svår balansgång att gå såklart, när man vill testa tekniker som bara Nvidia har på marknaden i dagsläget, samtidigt som det är just precis det glappet som Nvidia, lite desperat kanske, vill utnyttja för sin egen marknadsföring (t ex var DFs raytracingvideo officiellt sponsrad av Nvidia, men även Sweclockers har ju publicerat sådant sponsrat material). Jag skulle vilja se DF väga upp det lite för att kompensera, men den känslan får jag tyvärr inte.

Jonas gör dock ett bra jobb som alltid, både opartiskt och väl förklarat.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Risken är att det åker av snart. Sommarfin och så vidare.

jag tycker vi kör en omröstning på FZ om hur stort skägget ska bli!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av B-itta:

DLSS tekniken är väldigt intressant i sig, men är ju tyvärr väldigt få spel som använder sig av det.

På tal om, borde man inte försöka implementera tekniken i VR spel?

Oculus skrev för nån månad sen om nått att kunna frigöra 63% av Oculus Quest GPU med just nån form av detta.
Man skulle visa upp en lägre upplöst bild och sen låta maskininlärning förfina den.
Om det blir verklighet och nått som sen verkligen går att använda kom det inte fram så mycket, det var nått som exprementerades med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oculus skrev för nån månad sen om nått att kunna frigöra 63% av Oculus Quest GPU med just nån form av detta.
Man skulle visa upp en lägre upplöst bild och sen låta maskininlärning förfina den.
Om det blir verklighet och nått som sen verkligen går att använda kom det inte fram så mycket, det var nått som exprementerades med.

Låter absolut vettigt!

Medlem

Medlem

Smart mjukvara > Dum hårdvara

Skägg.
10 Chambers

Haha!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av monsterbenke:

jag tycker vi kör en omröstning på FZ om hur stort skägget ska bli!

Megastort, Uberstort, ultrastort, osv.


signatur
Medlem
Skrivet av bopp:

Samtidigt skulle jag tro att DLSS ändå förmodligen har möjligheten att i teorin kunna återskapa en sekvens bildrutor felfritt, men då krävs det att materialet är exakt förutsägbart, ex vis kan en repetetiv testslinga från 3D Mark återskapas bättre än en slumpmässig sekvens i ett spel. Slutresultatet har inte varit lysande tidigare, men som tur är verkar det nu funka bättre ur slutanvändarsynpunkt.

Synd bara att det känns som att vissa av Digital Foundrys videor agerar lite som reklamfilm åt Nvidia. Svår balansgång att gå såklart, när man vill testa tekniker som bara Nvidia har på marknaden i dagsläget, samtidigt som det är just precis det glappet som Nvidia, lite desperat kanske, vill utnyttja för sin egen marknadsföring (t ex var DFs raytracingvideo officiellt sponsrad av Nvidia, men även Sweclockers har ju publicerat sådant sponsrat material). Jag skulle vilja se DF väga upp det lite för att kompensera, men den känslan får jag tyvärr inte.

Jonas gör dock ett bra jobb som alltid, både opartiskt och väl förklarat.

De toksågade ju DLSS v. 1.0. Nu säger de som det är. Det är den bästa uppskalningstekniken som finns tillgänglig. Bara för AMD att åstadkomma något som är lika bra. Annars är de illa ute.

Medlem

ahahh jaa klockrent


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Megastort, Uberstort, ultrastort, osv.

Om det inte finns ett "Gandalf" alternativ så blir jag besviken.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Akronym:

Om det inte finns ett "Gandalf" alternativ så blir jag besviken.

Life goals!


signatur
1
Skriv svar