Phil Spencer om priset på Xbox Series X: "Gaming är en lyx"

Robot
Phil Spencer om priset på Xbox Series X: "Gaming är en lyx"

Xbox-bossen förklarar hur de resonerar med prissättningen på Xbox Series X.

#next-gen, #phil-spencer, #xbox-series-x


Medlem

Ja det är ju en hobby som alla andra, och denna hobby kostar absolut mycket pengar även om många kanske inte riktigt tänker på det. Dock är ju en investering av en konsoll oftast ganska prisvärt, man har sin burk och kan garanterat spela alla spel som kommer ut på den de kommande 'decenniet'.

Medlem

Min tolkning på när han säger att "gaming är en lyx" känns lite som han säger "bered er på en dyr maskin".
Den som lever får se

Medlem

Fast är gaming bara en lyx? Kanske var det en gång i tiden, men nuförtiden är det för många en livsstil. För att inte tala om en viktig del av socialt umgänge bland många grupper, och nu mer än någonsin i dessa coronatider.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Min tolkning på när han säger att "gaming är en lyx" känns lite som han säger "bered er på en dyr maskin".
Den som lever får se

Ja verkligen, den blir nog över smärtgränsen för många. Frågan är om den här gränsen är lika flexibel som den gällande snuspriset. När jag började kostade en dosa lös 19.50, jag skulle sluta om det fick över 35. Nu betalar jag 103 kr här i Norge 😂

Han har ju iofs rätt ang. gamepass kontra tidigare system, det KAN bli en stor insparing för spelarna...om de rätta spelen ligger på GP. Men för den som siktar in sig på att köpa lådan för att bara spela två spel kan det nog kännas surt.

Edit: Corona har nog också en stor effekt. Jag tror den hamnar närmare 7k än 6k 😊

Medlem

Låter nästan som att de kommer göra en PS3. Som du behövde två jobb för att ha råd med. Låter som att vi får förbereda oss på en dyr Xbox.

Mycket möjligt att PS5 inte blir så mycket billigare. Och blir både Xbox One Series X och PS5 väldigt dyra maskiner, tror jag att Nintendo lär öka försäljningen ännu mer.

Medlem

Då kontrar jag med att mobil är en lyx. Normal prissättning 7-12k + abonnemang på runt 3-500kr i månaden.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Då kontrar jag med att mobil är en lyx. Normal prissättning 7-12k + abonnemang på runt 3-500kr i månaden.

Men mobilen används rätt mycket mer och till fler saker än vad en konsol gör.

Medlem
Skrivet av mh76:

Låter nästan som att de kommer göra en PS3. Som du behövde två jobb för att ha råd med. Låter som att vi får förbereda oss på en dyr Xbox.

Mycket möjligt att PS5 inte blir så mycket billigare. Och blir både Xbox One Series X och PS5 väldigt dyra maskiner, tror jag att Nintendo lär öka försäljningen ännu mer.

Personligen är jag för grafik-kåt för att bara spela på den simpla NiNTENDO maskinen. Jag behöver ha en PlayStation 5 eller Xbox S-X som kan börja mäta sig med datorgrafik. Nintendo ligger ljusår ifrån tyvärr med sin hårdvara. Bara mina tankar dock.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Thane:

Men mobilen används rätt mycket mer och till fler saker än vad en konsol gör.

Mestadels för att ringa/smsa och nån bild ibland.

Gaming är en upplevelse varje gång man spelar.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Då kontrar jag med att mobil är en lyx. Normal prissättning 7-12k + abonnemang på runt 3-500kr i månaden.

Normal prissättning är väl att ta i? Jag har köpt mina senaste två telefoner för runt tusenlappen, och har haft samma abonnemang hos Telia för 99kr/månaden under hela den tiden. Och ja det är smartphones, 4G, ingen Iphone eller Samsung dock.

Medlem
Skrivet av necrolock:

Normal prissättning är väl att ta i? Jag har köpt mina senaste två telefoner för runt tusenlappen, och har haft samma abonnemang hos Telia för 99kr/månaden under hela den tiden. Och ja det är smartphones, 4G, ingen Iphone eller Samsung dock.

"Normal prissättning" för det nyaste som släpps och vad folk faktiskt brukar vara villiga att betala.

Inom spelkonsoler finns massa billiga alternativ med, som inte är Sony eller Xbox.

Medlem
Skrivet av B-itta:

"Normal prissättning" för det nyaste som släpps och vad folk faktiskt brukar vara villiga att betala.

Inom spelkonsoler finns massa billiga alternativ med, som inte är Sony eller Xbox.

Det nyaste som släpps kategoriseras ju just som lyx, men det betyder inte att mobil i allmänhet är lyx.

Medlem

Det låter onekligen som att det kommer bli ganska dyrt.

Värt att väga in i sammahanget är att Microsoft annonserat att många av spelen som släpps till Series X kommer gå att spela även på Xbox One. Man kan ju gissa att det är ett sätt att hantera att många inte kommer ha råd med Series X i början.

Avstängd
Skrivet av mh76:

Låter nästan som att de kommer göra en PS3. Som du behövde två jobb för att ha råd med. Låter som att vi får förbereda oss på en dyr Xbox.

Mycket möjligt att PS5 inte blir så mycket billigare. Och blir både Xbox One Series X och PS5 väldigt dyra maskiner, tror jag att Nintendo lär öka försäljningen ännu mer.

Jag själv hade inte lagt ut mer än 4 290:- på en konsol.
Och jag tror många känner så.
Så det känns någorlunda självklart att båda konsoler kommer sälja segt i början av sin karriär.

Medlem

När jag ser vad min Note8 kostar kontant, och vad S7an jag endast hade två år innan jag bytte kostade, så känns det ändå lite pinsamt att jag förmodmigen blir gnällig om den kostar 5.000 SEK... Har ju mer "nytta" (kul) med en ny XBox (eller PS5) än vad jag har av mervärde för en lur för 8-10k jämfört med en för hälften av det priset.
Tror starkt på att de skulle tjäna på telefonmodellen i pris. Dvs månadskostnad för Ultimate+konsoll i två år som då blir betydligt billigare än månadskostnaden för mobil+abonemang (förutsatt att man inte betalar mobilen direkt).
Konsoll för 5000 + ultimate blir ju ca 360kr/i månaden i så fall = en middag på McDonalds för en barnfamilj...


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Konsol är trots allt fattigmansgaming på ett sätt med tanke på att ett vettigt grafikkort idag kostar lika mycket som en konsol. Så ja, på många sätt är gaming en lyx.

Går det motivera priset med prestanda så är det helt klart värt även om jag personligen inte spelar på konsol.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Mestadels för att ringa/smsa och nån bild ibland.

Gaming är en upplevelse varje gång man spelar.

Ser att du inte är nån tonåring

Medlem

Hade varit intressant att se vad månadsavgiften skulle vara om man kunde plocka up konsolen plus gamepass osv mot en månadsavgift så som med mobiler osv. Sedan hur länge man är bunden för att täcka konsolens kostnad? Ah om dom kör ett sådant upplägg är jag iaf nyfiken på prisnivån. Idén i sig är inte dum.

Medlem

Alltså mobiltelefoner ligger på 10-12k och de har man i normalen två år innan det byts upp.
Jag har inget emot att konsolen kommer i den prisklassen för det har man minst dubbla den tiden?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

MEG
Medlem

Han kan säga att det är en lyx och de kan naturligtvis ta vad de vill för sina konsoler, men i slutändan så vill de sälja konsoler, desto lyxigare de är desto dyrare blir de och desto mindre får de sälja. Så frågan är vart deras smärtgräns går.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Så du menar att jag ägnat majoriteten av min fritid till något som anses vara lyx? Jag visste inte att jag var så sofistikerad.

Skrivet av zyMboL:

Så du menar att jag ägnat majoriteten av min fritid till något som anses vara lyx? Jag visste inte att jag var så sofistikerad.

Njut av ditt privilegium. Du har det för bra, helt enkelt. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Spel är ju förhållandevis billigt jämfört med det mesta andra man lägger pengar på i livet. En vecka på valfri utomeuropeisk ort går ju på över hela min spelårsbudget (konsoler och datoruppgraderingar inkluderat).

Medlem

De kan inte sätta vilket pris som helst pga playstation
Också varför de inte vill gå ut med pris nu.
De båda måste hålla sig runt varandra i pris annars kommer den ena förlora stort
Bra med konkurrens annars skulle de nog lätt satt 10k för en konsol

Medlem
Skrivet av Thane:

Men mobilen används rätt mycket mer och till fler saker än vad en konsol gör.

Det beror väl helt på vad man använder sin telefon till. Personligen så surfar jag 99 procent av min tid på telefon, övrig tid är samtal, sms och chat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Som föregående talare säger, det låter som de försöker legitimisera (är det ens ett ord på svenska?) ett högre pris, alá PS3. Det hela verkar gå i stil med "Don't you have mobile phones?" men mer att låta som "don't you have an income?"


signatur

I drank what?

Medlem

Tycker inte att gaming i sig är lyx. High-end gaming är det däremot, men konsoler är inte high-end. 12 TFLOPs kommer vara mellansegment när Series X väl släpps, och måste prissättas så. Series X lär få en livslängd på 3-4 år innan en ersättare kommer, och man måste ha en prissättning som är hållbar på lång sikt. En officiell prissänkning kommer i regel inte förrän hårdvaran revideras med krympt tillverkningsteknik, eller eventuell flopp. Jag gissar på $499 för Series X och $299 för Series S (lugnt bara, den kommer) som ersätter One X.

Medlem

skulle vilja säga detta gaming är billigt, nu tänker folk har du slagit in huvudet?

vi tar exempel, bowla på stan med polare dricka och mat ca 1500+ kr.

en utekväll på krogen 1500+

gå på teater/standup ca 250-500 kr sen ska du äta innan/efter med blir det mer.

en spelkväll? ja internet har ju alla redan det kan vi räkna bort, elen vi lägger på 10 kr för en kväll om ens det.

Sen ett aaa spel 500 kr och vissa spelar gratis spel så då kostar bara datorn och din tid.

Så i det hela i längden är ju en dator konsol biliigare nu sa jag rätt rimliga priser dessa priser kan bli högre än vad sagt ovan och givetvis lägre med om du vill snåla.

Men tror flesta ligger på ca den budgeten när dom hittar på något ute.

så att säga att gaming är dyrt är ju igentligen fel det är dyrt ingångpris men längden du äger och hur mycket du använder den avgör ju hur dyr den är.

Och det är ju inget underhåll direkt som bil m.m

så jag skulle säga du tjänar på spela spel drastiskt över att hitta på andra aktiviteter som oftast blir mycket dyrare.

Medlem

Klart att hårdvara kostar, men kommer priset för nära vad man kan bygga själv ser jag ingen marknad för denna. Sen har vi prispåslag med moms, skatt och svag svensk krona som grädden på moset.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

123
Skriv svar