Helt rätt att vara "gamer"

Medlem
Helt rätt att vara "gamer"

Kort sverigesradio reportage om hur spelvärlden har blivit lite mer accepterat under corona krisen.
Ungdomar runt om i landet har startat discord servrar för sina skolor/klasser och lärt icke gamers att använda det, så de kan vara sociala utan att träffas. Samt lite om hur WHO har samarbetet med spel branschen.

https://sverigesradio.se/artikel/7445465

Medlem

Jag kan inte prata för andra men jag (född tidigt 90-tal) har inte upplevt att någon ifrågasatt spel som hobby sedan högstadiet. Att spel fått kritik i huvudsakligen amerikanska medier etc har jag noterat, men inte upplevt något negativt från vänner och kollegor.

Har du andra erfarenheter?

Gnällkuk
Skrivet av Athaleos:

Jag kan inte prata för andra men jag (född tidigt 90-tal) har inte upplevt att någon ifrågasatt spel som hobby sedan högstadiet. Att spel fått kritik i huvudsakligen amerikanska medier etc har jag noterat, men inte upplevt något negativt från vänner och kollegor.

Har du andra erfarenheter?

Du är ung och kanske har unga kollegor. Generellt är motståndet samma som möter en när det gäller musiksmak, de som är äldre tycker ofta att allt elektroniskt inte är riktig musik och ser ned på det. Samma typ av människor har sannolikt haft minimal eller ingen kontakt med spelvärlden vilket gör att de tillämpar samma synsätt även där.

Jag skulle kunna tro att det skiljer sig enormt också beroende på bransch, mindre vanligt i hantverkaryrket än it-branschen t ex.
Själv ser jag också en större acceptans generellt sett men skulle inte säga att det ligger på samma nivå som någon mer klassisk hobby eller något som involverar fysisk aktivitet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Man har väl fått höra från föräldrar att man spelat lite väl mycket ibland, när man var yngre speciellt. Men det är ju säkert så jag skulle säga till mina egna barn ändå.

Det blev väl lite väl mycket ibland när man smög upp om natten för att spela civ1, fick liksom försöka hålla för så att den där jävla pcspeakern inte lät så mycket när man startade dattan.

Kan tilläggas att man får höra det ibland fortfarande, men väldigt sällan, men nu är det bara lite kul på något sätt, nostalgi: "sitter du så mycket framför datorn datorn fortfarande? Du ser ju så insjunken och smal ut..."


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Så inte så mycket med just spelande att göra utan att ungdomar som spelar i högre grad har använt sig av dessa distanshjälpmedel.

Lite som att säga att jag själv har valt helt rätt arbetsinriktning, då jag kunnat arbeta på distans de senaste 10 åren och nu bara fortsätter som vanligt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Jag kan inte prata för andra men jag (född tidigt 90-tal) har inte upplevt att någon ifrågasatt spel som hobby sedan högstadiet. Att spel fått kritik i huvudsakligen amerikanska medier etc har jag noterat, men inte upplevt något negativt från vänner och kollegor.

Har du andra erfarenheter?

Jag tror att amerikanska medier är mer gapiga än svenska medier, mycket dramatiskt & det låter ofta som om de predikar. Så jag tror att man lättare kommer ihåg & lägger märke till dem.

Men sker här med, Thomas Arnroth har skrivit en del om det. Här är ett exempel.
https://kit.se/2015/05/11/2385/spelberoende-intro/

Moralpaniken när det kommer till våldsamma spel kommer upp då och då.
Motståndet mot att e-sport ska räknas som en sport. Med mera.

Jag är 88a och har personlig erfarenhet av att individer ifrågasätter min hobby samt påstår att mina online vänner inte räknas som vänner.
Det är väldigt sällan nu för tiden dock, har endast nörd vänner av olika slag så umgås sällan med människor som inte är någon form av nörd.

Jag tycker dock att det blir mer acceptabelt men finns fortfarande vissa hinder. Inte på samma nivå som i USA dock.

Edit: Om mitt minne inte sviker mig så har jag för mig att cod togs upp efter skolattacken i Trollhättan för att det va en av spelen gärningsmannen spelade.

Sedan så tog tydligen norska butiker ner vissa spel (endast en kort tid) efter Breivik för att dem kom ut att han hade spelat.
Detta va dock endast i Norge.
https://www.aftonbladet.se/spela/a/KvPmAo/valdsamma-spel-bojk...

FM-guru
F.d. Sisyr

Personligen har jag aldrig någonsin upplevt ett ifrågasättande av gaming som hobby. Är född -90. Spelat tillsammans med vänner sedan väldigt låg ålder. Mycket Super Smash Bros när man var liten. I högstadiet minns jag att CS var det man lirade, medan det på gymnasiet var mer blandat. Inte heller i arbetslivet har jag stött på något motstånd vad gäller detta.

Betvivlar inte att andra kan ha en annan bild, men för mig är ifrågasättandet av gaming på en personlig nivå helt främmande.

Skägg.
10 Chambers

Jag är född 82 och har aldrig blivit retad eller liknande för att man var en gamer (det räckte med att vara tjock) men jag har absolut sett hur spelandet blivit mer utbrett. På de första Dreamhack jag åkte på, i början av 2000-talet, var det verkligen mer stereotypiska spelnördar och väldigt få tjejer. I takt med att Counter-Strike blev alltmer populärt började man se nya sorters människor på Dreamhack och med det också fler tjejer, fastän de fortfarande är en minoritet så här 20 år efter.

Idag är evenemanget lika mycket LAN som expo, där familjer strosar omkring och kollar på blinkande möss och e-sport.


signatur
1
Skriv svar