Diskutera – Tidernas bästa fps-spel är...

Medlem

Vissa fps gör det väldigt bra på en viss stil.
Även om q1, 2 och 3 är bra så gillar jag inte temat.
Börja med cs. Mycket cod. Även om jag inte spelar så mycket rainbow 6
Så tycker jag rainbow har gjort det bäst hittills.
Dock föredrar jag cod warzone nu. Gillar inte br spel med cod gör det riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jag vågar faktiskt påstå att varenda en som skulle ge Counter-Strike: Global Offensive en riktig chans (minst 200 timmar) hade lätt sagt att det är bästa FPS-spelet någonsin. Spelat CS sedan 2004 (16 år) och spelade min senaste match igår kväll.

Inget tar kål på det.

Lägger man 200 timmar så tycker man det är bra, det är ju självklart? Varför skulle man lägga en massa timmar på ett spel man inte tycker är bra? (Själv tycker jag inte det är dåligt, men är inte mycket för competitive games, så har inte lagt många timmar på det).

Medlem

P o s t a l 2

Medlem

SOF2


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Loxus:

Lägger man 200 timmar så tycker man det är bra, det är ju självklart? Varför skulle man lägga en massa timmar på ett spel man inte tycker är bra? (Själv tycker jag inte det är dåligt, men är inte mycket för competitive games, så har inte lagt många timmar på det).

Jättebra fråga!

Man kan ju spela något FPS i 200 timmar utan att tycka det är det bästa FPS:et, eller hur?
Min poäng är att jag tror efter så många timmar (egentligen helst så många att man spelar bland topprankerna), så inser man hur otroligt jävla taktiskt spelet är, vad man kan åstadkomma med utilities, till exempel kan man kasta en perfekt smoke från T-base till window i banan Mirage. Hur galet viktig kommunikation är. Hur träffsäkert spelet känns (64 och 128 ticks gentemot ca 30 som Fortnite och Rainbow Siege har). Hur mycket adrenalin man kan få av spelet.

Dessutom kan man tycka att CoD 4 eller Overwatch är jätteroligt redan första matchen, men på CS:GO måste man ju spela en massa casual, DM etc vilket är sjukt tråkigt och ger knappast chansen att inse hur fantastiskt det spelet egentligen är. Dessutom krävs det enormt mycket med träning tills man kan aima bra. Jag har spelat en massa CoD och Overwatch (vilket är sjukt roligt också), men inget kommer att komma i närheten av CS.

Men om det faktiskt finns många som spelat CS jättemånga timmar men ändå föredrar andra FPS över det, så har jag fel.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Quake 2 och Quake 3 Arena är fortfarande grymma samt Doom II och Doom 2016, även Crysis tillhör favoriterna.

Moderator | Testpilot

Svårt att välja ett spel. Ni får en lista istället.

- Unreal Tournament
- Quake 3
- Half Life
- Half Life 2
- Doom


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Pratar vi rent multiplayer är det nog CS, främst 1.5-1.6-tiden.

Singleplayer är svårt, Half-Life 2 ligger högt upp.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Metro Last Light Redux

Som jag minns nu måste jag säga Metro Last Light Redux. Det har jag spelat rätt nyligen och det har fördelen av att vara nytt jämfört med andra jag gillat. Mycket bra story, snyggt, inga buggar vad jag kunde märka, bra AI, lagom långt och omväxlande. Andra som jag kan tänka mig är FEAR, Resident Evil 7, Outlast, Condemed, det "nya" Prey (som jag dock gjort ett uppehåll med men ska fortsätta med när jag spelat klart några andra som jag inte köpt), Riddick och Singularity (som jag inte kommer ihåg något av förutom att jag tyckte det var bra). Bulletstorm tyckte jag också var rätt kul men jag har inte så mycket minne av det.

Tillägg: Jag trodde det frågades efter bästa kampanj. Multiplayer spelar jag aldrig för jag tycker alla är likadana och blir uttråkad efter 5 minuter.

Medlem

Utan tvekan Blood
Allt annat är skit i jämförelse

Medlem

Half Life: Alyx 😎

Medlem
Skrivet av Whisp:

Overwatch och CS. Det är de har spelat mest.

Ska inte vara sådan men overwatch kom 2016 och är ett bra spel men inget som antagligen förändrat fps spelen så mycket...

Medlem

Nu är inte jag den äldsta men det jag spelat mycket som ändå räknas som "vintage" är nog mw2

Medlem

Quake finns inte ens på radarn för min del. Accepterar att det kan anses vara bland de bästa men för mig var det aldrig något jag riktigt föll för. Detsamma med Unreal serien, spelade det där emot betydligt mer än Quake oavsett.

Battlefield Bad Company 2 ligger väldigt högt upp på listan för min del.
Perfect Dark 64 också (även om det inte riktigt håller idag).
Titanfall 2 är nog det roligaste FPS:et jag kört på senaste tiden.
Destiny 2 hade jag nog också vågat säga, även om det lider av en hel del balanseringsproblem i både PvE och PvP, men rent gunplay-mässigt så är det kul.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vad gäller multiplayer så säger jag Quake 3 och Soldier of Fortune 2.

Singleplayer... Wolfenstein-liret från 2014 var faktiskt riktigt kalas. Kanske det.

Skribent

Jag gillar främst att lira singleplayer, så Quake och dylikt går bort för mig. Half-Life 2 är rysligt bra, men även första Far Cry och Crysis var riktigt bra lir. Många klagar på att Crysis bara hade en glättig yta, men jag gillade verkligen de stora, halvöppna banorna och det varierade gameplayet.

Medlem

Jag skulle verkligen inte säga att det är det bästa FPS som gjorts, på något sätt, men Quake2 har verkligen visat sig vara ett bra spel, mycket bättre än t ex HL2 för mig.
I början gillade jag det inte pga Quake1 och sedan Quake3s multiplayer, men singleplayern i Quake2 är verkligen bra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Meistroo:

Ska inte vara sådan men overwatch kom 2016 och är ett bra spel men inget som antagligen förändrat fps spelen så mycket...

Det har du helt rätt i. Men jag tolkade inte frågan som vilket spel som gjort mest för genren. Utan skrev de spel som jag har haft mest glädje av och subjektivt tycker är bäst.

Inaktiv

Quake 3/Quake Live. Finns inget spel jag slösat lika mycket tid på.
Nästan perfekt gameplay.

Medlem

Det beror på vad man är sugen på. Jag har flera favoriter beroende på vad jag vill få ut av det.

  • Unreal Tournament (99) om jag vill gå in och, som Calle skulle uttryckt det, bara skjuta folk i ansiktet.

  • Max Payne för en bra story med (i alla fall då) nya häftiga gameplay features.

  • Rainbow Six: Siege för en taktisk lagshooter (som inte är lika bra som SWAT4 var på sin tid).

  • Battlefield 2 för action kombinerat med historiska element och team work (är det tänkt iaf).

  • FarCry 4/5 för avslappnad action med humor.

Nu för tiden har jag ingen klar favvo som jag återvänder till. Dels för att jag spelar andra slags spel och dels för att jag inte är lika bra på shooters som jag var en gång i tiden. Kanske åldern som gör sig påmind....


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

oj, finns för många som är lika men skulle nog säga som många att Half-Life 2 var överlägset.

men dom klassiska favoriterna är ju
blood
quake 2
duke nukem
unreal och unreal tournament


signatur

//monster

Medlem

Kan tycka CS är bra men själva spelet i Q3 är mer, dels den taktiska biten som prickskyttet. 1o1 var ju katt å råtta-lek, 4o4 mer taktiskt med timing osv. CTF å RA3 hade sina utmaningar också därför blev de att ett lag som var bra på tdm kanske inte var lika bra i ctf eller ra3.
Kan tycka CS kan jag jämföra lite med CTF (tänket) precision samt ett Nu kör vi!

Medlem

Verkar lite som folk mest nämner FPS-spelen som de spelade under sin barndom, vilket jag kan förstå, men vore intressant med lite motivering varför. Det är ju helt OK att det handlar om nostalgi, men om det inte gör det är det ju spännande att höra varför de gamla spelen är bättre än dagens

Som en gamling själv har jag ju spelat alla GoldenEyes, Dooms, Quakes, osv, när de kom ut, men jag tycker nog att när man ser på allt samman historiskt sett har ju FPS-spelen överlag blivit betydligt bättre genom tiderna. Med undantag naturligtvis.

14-åriga jag som spelade DOOM shareware-versionen som en polare tankat ner från en BBS var ju detta självklart världens bästa spel, men om samma jag fick DOOM 2016 framför mig är det ju ingen fråga om vilket som jag tycker är bäst

Medlem

Quake III Arena spelade jag väldigt mycket som barn. Många fina minnen. Så jag röstar på det.

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Verkar lite som folk mest nämner FPS-spelen som de spelade under sin barndom, vilket jag kan förstå, men vore intressant med lite motivering varför. Det är ju helt OK att det handlar om nostalgi, men om det inte gör det är det ju spännande att höra varför de gamla spelen är bättre än dagens

Som en gamling själv har jag ju spelat alla GoldenEyes, Dooms, Quakes, osv, när de kom ut, men jag tycker nog att när man ser på allt samman historiskt sett har ju FPS-spelen överlag blivit betydligt bättre genom tiderna. Med undantag naturligtvis.

14-åriga jag som spelade DOOM shareware-versionen som en polare tankat ner från en BBS var ju detta självklart världens bästa spel, men om samma jag fick DOOM 2016 framför mig är det ju ingen fråga om vilket som jag tycker är bäst

Inget slår Quake 3 enligt mig då det spelet har bäst gameplay, har den bästa movementen och finns få spel med lika högt skilltak.

Doom 2016 var ett hyfsat singleplayerspel men jag kan inte roas av singleplayershooters längre. AI-fiender är för dumma.
Visst gillar jag vissa mer moderna shooters som Squad och Post Scriptum men de är inte lika djupa så efter ett antal timmar har man lärt sig allt och det finns inte så mycket kvar att göra.

Handlar inte om nostalgi heller då jag inte hade internet när dessa spel först släpptes utan började spela det online på riktigt 2011 och spelar fortfarande. Finns t.o.m. fortfarande ett aktivt defragcommunity:

Och nu väntar jag på Quake 3 klonen Diabotical som släpps senare i år.

NuZ
Testpilot

Quake 2 och Unreal: Return to Napali eller hur de stavades. Väldigt bra spinoff på Unreal


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Redneck rampage........ 😂😂


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

shit det är en svår fråga, har spelat massor av fps,
men min lista är
Battlefield 4 för det roliga fordonen och roliga klass customization, asmkt vapen leveling & modding som fanns på den tiden och 64 players kartorna med båtar o flyg o allt.
hat älskade engineer o jaga stridsvagnar o helikptrar med bazookas

Alien vs predator 2 ohh the feeels! asroligt dynamiskt multiplayer med 3 väldigt olika raser som man körde som med helt olika spelstilar.

half-life 2 det episka fortsättningen på 1:an med grym musik och voice actors och story som sög in en.
Unreal tournament klassisk multiplayer med gott om action

overwatch lite samma som avp 2 och UT.

Firearms mod realistisk hardcore innan det var mainstream o köttiga ljud fx som nästan sprängde ens öron

C-s well har kört klart cs , vill inte se det men mitt 14 åriga jag älskade det ett par år så får vara på listan
Call of duty 4 massor med skoj i både kampanj o multiplayer.
Operation flashpoint coldwar crisis : resistance oändligt med nöje med den inbyggda uppdrags byggaren, spännande story som kändes äkta speciellt för någon som föddes på 80-talet o slukat mkt om kalla kriget från james bond till Tom Clancy.

No one lives forever 2 skojjigt spel som man minns för sina karaktärer.
Escape from tarkov det mest hardcore fps som finns med mer vapen modding än battlefield 4. Ibland älskar man det och ibland hatar man det. Buggar, fuskare o lagget men känslan o musiken och spänningen när nerverna är på högvarv o adrenalinet som påminner om gamla UT eller battlefield.

Medlem
Medlem

Väldigt svårt.
Bäst när det kom? Hade exempelvis askul med HL1 när det kom, men sitter med Black Mesa ju och det har åldrats rejält.
Singelplayer? Multiplayer?

Jag skulle säga såhär.
Bäst MP när det begav sig= Quake 1.
Bäst Singel player när det begav sig = HL1

Bästa nyare? Uj.
Singelplayer = Cod Modern Warfare 1.
Bubblare = Deus Ex Human Revolution.
MP spelar jag inte så mycket. Har försökt några olika men gillar dem inte så mycket. Men det är sällan fel med en snabb match Overwatch så det får bli det. Bubblare = Battlefield 2?

Skriv svar