Varför är det dyrare digitalt än fysiskt? Och när försvinner fysiska kopior?

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Med digitala spel så lagras spelen på servrar dygnet runt, år efter år. Den fysiska utgåvan av Anthem är slut i butik, men i den digitala butiken så finns den fortfarande tillgänglig, både för köp och nedladdning, även om ingen vare sig köper det eller laddar ner det så måste det ligga på servrarna och invänta nedladdning. Så på längre sikt så är digitala spel mindre ekonomiskt hållbart, vilket gör att de kostar mer. Hur gynnsam är ett digitalt spel från, låt oss säga, 2004 idag? Hur många köper storsäljaren Half-Life 2 idag? Förmodligen inte så många som de fysiska butikerna sålde spelet under den första tiden. Men hur många av dessa butiker säljer fortfarande den fysiska utgåvan? Förmodligen inte en enda.

Det är en mikroskopisk kostnad jämfört med andra saker runt försäljning, som kort-avgifter tex.
Ett spel kostar mer att lagra fysiskt i butik än vad det gör att ligga på någon server någonstans.

Som jag skrev ovan: spel i butik kostar mindre för att de helt skär bort sin vinst i förmån att få mer kunder i butik.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Som regel kostar det 100kr mer när man köper det digitalt än när man köper det fysiskt, jag kan inte komma på nån annan anledning än att bara för att dom kan.

Sen till min andra fråga: Vad är egentligen anledningen till att fysiska kopior finns kvar i alla fall i väst världen? Där vi har relativt bra internet.

Tankar?

Jag antar att du bortser från reor? Det finns få motsvarigheter till Steams stora reor bland fysiska butiker. Jag antar också att du bortser från bundles som Humble Bundle? Eller hur Epic Store ger bort spel varje månad. Vilken fysisk butik gör det? Du är lite oprecis i din fråga för enligt mig är digtala butiker billigare än fysiska. Kan du utveckla lite?

Medlem

Det har och göra med att om man konkurrerar ut butikerna med digital försäljning så minskar man sin totala försäljning och service gentemot kunder som spelar offline.
Det var MS svar, när de började sälja spel digitalt via xbox live tjänsten.

Medlem

Jag upplever oftast att det är billigare digitalt. Både PC och Switch.

Medlem

Jag köper ALLTID fysiska utgåvor för då känns det som mitt eget, jag kan sälja eller byta det om jag så önskar. Jag kan gå till bokhyllan och vrida och vända på fodralet och bläddra i instruktionsboken hur mycket jag vill. Men kanske viktigast, mina spel kan leva kvar till den dagen jag får barnbarn och stolt visa att detta, det spelade vi back in the days!! =D Dessutom är det ofta mycket billigare!

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag antar att du bortser från reor? Det finns få motsvarigheter till Steams stora reor bland fysiska butiker. Jag antar också att du bortser från bundles som Humble Bundle? Eller hur Epic Store ger bort spel varje månad. Vilken fysisk butik gör det? Du är lite oprecis i din fråga för enligt mig är digtala butiker billigare än fysiska. Kan du utveckla lite?

Du har helt klart en poäng med reor och bundles! Jag tänkte mest rent generellt när man jämför pris första månaden från release. Då brukar det alltid vara dyrare digitalt.

Medlem

Nu finns väl knappt någon fysiskt spelhandel kvar, men för några år sedan var för att konsoltillverkarna ville hålla sig väl med de fysiska spelkedjorna i USA (eftersom de stod för en stor del av hårdvaruförsäljningen och var ett skyltfönster och en marknadsföringskanal för hela industrin. De väljer helt enkelt att sälja sina spel dyrare digitalt för att inte konkurrera ut värdefulla samarbetspartners.

Idag är det förmodligen mer av tradition, de vet att releasedagsköparna är väldigt prisokänsliga och därför kan de ta ett högt pris och sedan kan man få in resten av marknaden från reor och kampanjer.

Medlem

Fan, på tal om detta. Kände mig lite lurad på detta i och med Doom Eternal Nyligen. Vissa spelserier vill jag ha i hyllan, och Doom är en av dom. Köpte på Webhallen, men så är det inte ens skiva i lådan, utan bara en kod. Den koden gick förstås till Betsheda launchern, och inte Steam som jag kanske hellre velat ha om jag fått valet. Där kände jag mig lite lurad då jag iaf trodde jag köpte ett komplett fysiskt kit.

Det som gör mig ännu mer förvirrad internt är att jag ändå tänkt tanka spelet då min dator saknar läsare. Så jag är väl egentligen mest kränkt för kränkthetens skull, men ändå!


signatur

Videomupp

Medlem

Står det något i avtalen om att de måste tillhandahålla en server för nedladdning i x antal år eller liknande?
Har mest köpt fysiskt eftersom jag kanske vill spela några ps4spel igen om 10 år. Lär väl inte gå att ladda ner det man köpt då.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Visst är fysiska spel kostsamma i det att de ska tryckas och distribueras, men detta är en engångskostnad, och det visas i priset vid släpp då fysiska spel är som dyrast. När efterfrågan på spelen sjunker så sjunker också priserna, och framför allt för att de tar upp onödig plats på lager och hyllor och att man vill bli av med dem för att göra plats för spel som säljer. Mest troligt säljs de med ganska stor förlust. Som ett exempel så köpte jag Anthem till Xbox för 39kr för inte så länge sen, och nu har produkten utgått ur sortimentet.

Med digitala spel så lagras spelen på servrar dygnet runt, år efter år. Den fysiska utgåvan av Anthem är slut i butik, men i den digitala butiken så finns den fortfarande tillgänglig, både för köp och nedladdning, även om ingen vare sig köper det eller laddar ner det så måste det ligga på servrarna och invänta nedladdning. Så på längre sikt så är digitala spel mindre ekonomiskt hållbart, vilket gör att de kostar mer. Hur gynnsam är ett digitalt spel från, låt oss säga, 2004 idag? Hur många köper storsäljaren Half-Life 2 idag? Förmodligen inte så många som de fysiska butikerna sålde spelet under den första tiden. Men hur många av dessa butiker säljer fortfarande den fysiska utgåvan? Förmodligen inte en enda.

Under den första tiden så är nog vinstmarginalen för digitala spel betydligt större eftersom man slipper kringkostnader för att distribuera spelen, men det är som sagt i det långa loppet som digitalt blir mindre gynnsamt. Kommer det fortfarande gå att ladda ner Half-Life 2 ytterligare 16 år? Och vad kostar det att ha 6 GB data tillgängligt för alla kunder i 32 år eller längre? Även om utvecklingen går framåt och pris/GB går ner samtidigt som prestanda/watt går upp så kan det ju inte vara särskilt gynnsamt att stå för driftkostnader för något som man sålde för 32 år sedan.

Lagring är dock extremt billigt och blir billigare hela tiden. Här kan du se priserna på AWS S3 buckets t ex:

https://aws.amazon.com/s3/pricing/

Exempel:
0.022x100= 2.2 dollar i månaden för ett spel.
Sen har vi retrieval rates som kostar ca 0.005/1000 requests. Så vid launch kanske här är en miljon request:
0.005x1000000=500 dollar. Detta kostar ju ingenting sen när någon enstaka vill ladda ner det.

Så att det kosta mycket att lagra håller inte.

Visst det finns ju mer än bara lagringen. Plattformen ska uppdateras, göras tillgänglig, utvecklare ska ha lön, supporten ska vara tillgänglig osv.

I övrigt så håller jag med. Digitala spel borde vara billigare och man borde få tillgång till att spara ner filerna, som GOG gör. Här är ju annars en annan fördel åt piraterna, då är det enkelt att dra ner och spara var man vill.

Medlem

Det är lite olika i olika länder. I Japan är andrahandsmarknaden superstor. Det är anledningen Nintendo fortsätter med fysiska kopior. Tänk att så länge du har spelen digitalt så hyr de dem. Lägger företaget ned sina servrar så kan du inte få tag på dem längre. Priset på digital kopior borde vara avsevärt lägre. Just på grund av detta så köper jag bara digital kopior på reor. Ska jag betala fullpris och det finns en fysisk kopia så köper jag den.

Medlem

@Bojkott: Sen har du ju glömt bort att många "fysiska" exemplar av spel bara är ett fodral med en papperslapp som har en cdkey på sig...

Så det "fysiska" exet man köper i butik för premiumkostnad är ju egentligen bara ett digitalt ex...

Medlem

Säljs nya, stora PC-spel över huvud taget med skivor och möjlighet till offlineläge idag?

Moderator | Testpilot
Skrivet av WildThing:

Fan, på tal om detta. Kände mig lite lurad på detta i och med Doom Eternal Nyligen. Vissa spelserier vill jag ha i hyllan, och Doom är en av dom. Köpte på Webhallen, men så är det inte ens skiva i lådan, utan bara en kod. Den koden gick förstås till Betsheda launchern, och inte Steam som jag kanske hellre velat ha om jag fått valet. Där kände jag mig lite lurad då jag iaf trodde jag köpte ett komplett fysiskt kit.

Det som gör mig ännu mer förvirrad internt är att jag ändå tänkt tanka spelet då min dator saknar läsare. Så jag är väl egentligen mest kränkt för kränkthetens skull, men ändå!

Haha! Jag känner igen det där otroligt mycket. Minns inte exakt vilket spel det var – men min situation var exakt likadan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Visst det finns ju mer än bara lagringen. Plattformen ska uppdateras, göras tillgänglig, utvecklare ska ha lön, supporten ska vara tillgänglig osv.

Fast de kostnaderna är ju exakt samma för ett (nytt) spel på skiva. Alla konsolspel som släpps på skiva är ju uppkopplade på ett eller annat sätt, även om de inte är onlinespel så kommer de minst att kolla patchar och ändra innehåll i spelet (som uppdaterad reklam för DLC och liknande). Så från utgivarens/plattformsägaren/serverägarens synvinkel så är ju enda skillnaden mellan ett digitalt spel och ett spel på skiva att första installationen laddas ner från internet respektive laddas ner från skiva. Och den skillnaden är helt försumbar kostnadsmässigt.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vill bara nämna vilken oerhört bra jämförelse du gjorde
Väldigt tydlig och enkel!

Fast att ha en butik innebär mer kostnader än en internetbutik...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Fast att ha en butik innebär mer kostnader än en internetbutik...

Jag har inte påstått något annat, påpekade bara att jämförelsen är bra.
Bekvämlighet kostar.
Och poängen var inte huruvida något var dyrare eller billigare, utan att det förmodligen är dyrare att hålla igång t.ex. Steam en vad många tror.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag hade uteslutet gått över till digitalt om det fanns någon möjlighet att sälja tillbaka eller få någon typ av rabatt på nästa köp om man köpt tidigare. Jag kunde lämna in spel och få mellan 200-300 kr för många spel på GameStop vilket gjorde att jag kunde köpa nya spel för 300-400 kr istället för 699 kr.

Men å andra sidan så är det regelbundna reor digitalt. Jag gick över till helt digitalt 2015 men köper aldrig spel till fullpris. Nu senast Control för 239kr istället för 599kr så är man lite observant tjänar man in pengarna man hade fått för sina gamla spel.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Skrivet av Gregermeister:

Men å andra sidan så är det regelbundna reor digitalt. Jag gick över till helt digitalt 2015 men köper aldrig spel till fullpris. Nu senast Control för 239kr istället för 599kr så är man lite observant tjänar man in pengarna man hade fått för sina gamla spel.

Jo, det stämmer faktiskt. Jag brukar alltid köpa NHL/FIFA bundle framåt vårkanten till 70% rabatt vilket aldrig händer i butik. Men det tar typ 6 mån minst innan det händer så isåfall får man ha en backlogg så man hela tiden ligger efter, det kan ju va en lösning

Skribent

Givetvis är det billigare att sälja en digital kopia, jämfört med en fysisk. Kostnaden att erbjuda en server och bandbredd är betydligt lägre än att erbjuda en hel produktionskedja. Skapa CD-skiva, paket, print, översättning, inplastning osv.

Anledningen att det kostar mer kan vara ett sätt att öka vinsten (bekvämlighet som vissa redan sagt), samtidigt som du inte dödar dina andra distributörer. Elgiganten skulle ju aldrig vilja köpa in flera hundra kopior av ett spel om du kan köpa det för ett bättre pris online. Och eftersom många länder inte har särskilt bra nedladdningshastighet som oss, föredrar de fortfarande fysiska kopior. Så risken är att begränsar din målgrupp om du sänker priset online då ingen distributör vill plocka in ditt spel.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

jbx
Medlem

När jag jobbade på GameStop för ett antal är sedan så var det en chef som sa att snittet de köper in ett nytt spel för var ca 320kr. Allt ovan de var vinst. Om de siffrorna stämmer så blir det inte många kronor kvar till utvecklaren efter alla led. Men att sälja ett digitalt borde ge en rejäl extra peng om man jämför.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skrivet av erikcedervall:

Givetvis är det billigare att sälja en digital kopia, jämfört med en fysisk. Kostnaden att erbjuda en server och bandbredd är betydligt lägre än att erbjuda en hel produktionskedja. Skapa CD-skiva, paket, print, översättning, inplastning osv.

Anledningen att det kostar mer kan vara ett sätt att öka vinsten (bekvämlighet som vissa redan sagt), samtidigt som du inte dödar dina andra distributörer. Elgiganten skulle ju aldrig vilja köpa in flera hundra kopior av ett spel om du kan köpa det för ett bättre pris online. Och eftersom många länder inte har särskilt bra nedladdningshastighet som oss, föredrar de fortfarande fysiska kopior. Så risken är att begränsar din målgrupp om du sänker priset online då ingen distributör vill plocka in ditt spel.

Exakt, det där har jag sett när jag köper finkaffe. Köper jag det hos rostaren kostar paketet 129 kr medan går jag till cafét som säljer samma förpackning så kostar det bara 89 kr. Skulle rostaren sälja det för 79 kr så skulle alla springa dit och de skulle inte få sälja något kaffe till cafér för det blir inte köpt.

Skrivet av jbx:

När jag jobbade på GameStop för ett antal är sedan så var det en chef som sa att snittet de köper in ett nytt spel för var ca 320kr. Allt ovan de var vinst. Om de siffrorna stämmer så blir det inte många kronor kvar till utvecklaren efter alla led. Men att sälja ett digitalt borde ge en rejäl extra peng om man jämför.

Vet man om det går mer till utvecklarna från digitalförsäljning eller hamnar det hos Sony och Microsoft själva?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Du har helt klart en poäng med reor och bundles! Jag tänkte mest rent generellt när man jämför pris första månaden från release. Då brukar det alltid vara dyrare digitalt.

Ok har du nåt exempel på detta? Själv tycker jag att digitala butiker oftast har samma eller lägre pris. Tittar jag lite snabbt på diverse webbutiker så jag jag:

- Doom Eternal 599 kr vs 59€ på Steam
- Resident Evil 2 549 kr vs 20€ på Steam (Dock 50% rea nu)
- Football Manager 2020 599 kr vs 55€ på Steam

Medlem
Skrivet av jbx:

När jag jobbade på GameStop för ett antal är sedan så var det en chef som sa att snittet de köper in ett nytt spel för var ca 320kr. Allt ovan de var vinst. Om de siffrorna stämmer så blir det inte många kronor kvar till utvecklaren efter alla led. Men att sälja ett digitalt borde ge en rejäl extra peng om man jämför.

Dom digitala butikerna tar i regel 30% så att utgivaren/utvecklaren får 70% för varje sålt spel. Vet inte om det stämmer, men läste någonstans att för fysiska spel så är det i stort sett det omvända att dom får 30% för varje sålt spel.

Medlem

@Kazutoyo: "For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut. “The value of a large network like Steam has many benefits that are contributed to and shared by all the participants."

Och nu är ju steam den tjänst som tar störst andel, så nej.

Medlem

@spikes: Varför utelämna alla andra som tar 30%? Xbox Marketplace, Playstation Store, Apple App Store, Google Play osv.

Medlem

Om jag förstått saken rätt så säljs majoriteten av de fysiska kopiorna i butiker som säljer annat än spel främst ( Elgiganten, Mediamarkt osv ) och de säljer ibland till och med spel med förlust eftersom större spelsläpp lockar gamers som kommer och köper andra saker när du endå är där. T.ex. ett nytt headset/tangentbord eller gaming mus som är det de tjänar bra på.

Medlem

@Kazutoyo: Varför dra upp skräp som mobila plattformar när vi pratar fysiska kontra digitala spel? Köper du mycket fysiska spel till mobilen eller? Finns det ens?

Microsoft store tar FEM procent btw...

xbox marketplace/Playstation store tar 30% men det är ju pga total dominans på marknaden, lurade konsolägare får ju skylla sig själva...

Så enligt din lista så är det bara två stores som har fysiska och digitala spel som tar 30%, båda har med konsol-spel att göra. Med stores som handahålls av utvecklarna av dessa konsoler.

12
Skriv svar