Förhandstitt - Valorant

Medlem

Nu är det ju så att Riot redan äger det största esportspelet, så jag tror på detta.
RioT blir nästa blizzard, de har så många projekt på G


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Hur stort detta speler kommer å bli får vi väl se. Dock vet vi ju hur historien gick för riot. Kommer ihåg när league of legends kom ut nästan samtidigt som heroes of newerth. Det var många som pratade ned lol och menade på att lol var ett F2P-skämt i jämförelse mot B2P heroes of newerth. Jag har ett vagt minne att jag läste detta här förresten av nån... joakim svärd? Jag vet inte, kanske har fel namn men hur som haver så pratades lol ned väldigt mycket till förmån för HoN och jag skulle gissa att det handlar om att riot vågade köra på F2P vägen som var riktigt hatad i början av 10-talet.

Nu försöker dom igen med samma koncept fast i fps-genren och jag skulle inte bli förvånad om dom gör om samma framgångssaga en gång till.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det är inte ofta som jag hoppas att ett spel misslyckats, men den här äckliga själlösa skiten som de artificiellt kommer försöka hålla i liv genom att pumpa in massvis med pengar, klarar att 100% dra mig mothårs.

Nu kommer säkert någon smartis med kommentaren,"men, du... du behöver ju inte spel--"; och precis där kör jag in en enhörningsdildo i käften på dem. De fattar inte att, om spelet blir en succé, de kommande 3 åren kommer vi bombarderas med nyheter, clips, memes, YouTube rekommendationer, så det blir omöjligt att undvika skiten.

Så jag ber en stilla bön om att inte folk faller för propagandamaskinen och inser att deras favortistreamer/influencer inte spelar för att han/hon tycker om spelet, och att man har lov att tycka annorlunda och forma egna tankar. Så länge de tankarna inte motsäger mina, såklart.

Medlem
Skrivet av aholman:

Man skulle ju kunna se granater, smokes, flashbangs etc. Som abilities också. Men du kanske inte syftar på CS

Det är ju dock ganska traditionella vapen till skillnad från att teleportera sig i ett nafs över kartan, flyga runt i luften, slänga upp en stor grön vägg eller skjuta eldklot.

Medlem

Tror de blir stort I Asien. Därför de ser ut som det gör antagligen också för företaget bakom är väl från kina?

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Det är inte ofta som jag hoppas att ett spel misslyckats, men den här äckliga själlösa skiten som de artificiellt kommer försöka hålla i liv genom att pumpa in massvis med pengar, klarar att 100% dra mig mothårs.

Nu kommer säkert någon smartis med kommentaren,"men, du... du behöver ju inte spel--"; och precis där kör jag in en enhörningsdildo i käften på dem. De fattar inte att, om spelet blir en succé, de kommande 3 åren kommer vi bombarderas med nyheter, clips, memes, YouTube rekommendationer, så det blir omöjligt att undvika skiten.

Så jag ber en stilla bön om att inte folk faller för propagandamaskinen och inser att deras favortistreamer/influencer inte spelar för att han/hon tycker om spelet, och att man har lov att tycka annorlunda och forma egna tankar. Så länge de tankarna inte motsäger mina, såklart.

Nä... Livet är inte lätt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Kyraal:

och precis där kör jag in en enhörningsdildo i käften på dem.

Du vet väl att enhörningen är rödlistad?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Ser ruskigt tråkigt ut.

Moderator | Testpilot

Jag är lite taggad. Gillade att spela 1.6 och dess aim-banor, men gillade aldrig det "vanlig" gameplayet. Mest troligen kommer jag inte tycka det här är kul heller då pangandet är likadant, men jag är sugen på att testa i alla fall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

För ett spel som fått så mycket hype verkar det otroligt oinspirerat och fult.

Måsta vara många som ser en karriär i det om det skulle lyfta, enda förklaringen.

Medlem

Såg rätt tråkigt ut faktiskt.
Men vem vet, det kanske blir ok

Medlem

Väldigt anonym art-style men det är ju inte alla som bryr sig där, speciellt inom MP-fps. Jag gör det dock, så jag undviker spelet men kanske mer för att jag redan har en backlog att försöka bemästra. Tycker man har skött PR väl och hoppas det är bra för de som väntat på spelet.

Medlem

tror mer på detta än ow dock med det sagt kommer det behövas nog mycket overhaul på alla abilities osv.

Skribent
Skrivet av Joel OS:

Spännande att många här inte verkar vara imponerande. De jag spelade med i testet uttryckte hur mycket de gillade det. Men ser en del vettiga poänger här bland kommentarerna.

Problemet som jag ser det är att de inte verkar veta vilken grupp av spelare de riktar in sig på. Är det CS-spelare man vill locka så kanske man inte ska ha "se-genom-väggar" saker och ultimates som är OP. Vill man ha Overwatchspelare så kanske man måste ha ett snabbare gameplay.

Sedan (och jag ska erkänna att jag inte läst hela artikeln för är för trött just nu, så du kanske tagit upp det här) om man har man ett klassbaserat spel så måste man veta hur man ska agera mot alla olika klasser, och kunna identifiera alla klasser väldigt snabbt. På de gameplay-videos jag har sett så är det långt ifrån enkelt.

@jozo sa det bäst tycker jag. Håller helt med.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Problemet som jag ser det är att de inte verkar veta vilken grupp av spelare de riktar in sig på. Är det CS-spelare man vill locka så kanske man inte ska ha "se-genom-väggar" saker och ultimates som är OP. Vill man ha Overwatchspelare så kanske man måste ha ett snabbare gameplay.

Sedan (och jag ska erkänna att jag inte läst hela artikeln för är för trött just nu, så du kanske tagit upp det här) om man har man ett klassbaserat spel så måste man veta hur man ska agera mot alla olika klasser, och kunna identifiera alla klasser väldigt snabbt. På de gameplay-videos jag har sett så är det långt ifrån enkelt.

@jozo sa det bäst tycker jag. Håller helt med.

Eller så vill de varken ha CS eller OW-spelare. De kanske riktar in sig på en ny generation. De som spelade Fortnite för några år sedan.

Medlem

Lite förvånad över den negativa inställningen i tråden. Håller med om att spelet än så länge ser ganska fult och blekt ut, och karaktärerna känns väldigt oinspirerande. Men resten tycker jag känns mycket intressant! Tycker det är bra att CS får en utmanare, de är ju i princip helt ensamma på marknaden (förutom en del kinakopior som är stora i Asien).

Den grafiska stilen kan man ju säga vad man vill om, men vad jag har förstått så kräver ju denna typ av grafik och modeller väldigt lite av en dator, och de har ju ett uttalat mål att detta ska funka på mycket gamla system. Med handen på hjärtat ser ju inte CS så jäkla kul ut heller.

Håller helt med att man kan jämföra abilities med granaterna i CS. De flesta abilities jag har sett än så länge handlar ju mest om att förse laget med map control (blocka av områden, smoka av chokepoints etc)- precis den roll granaterna spelar i CS. Man har här bara "reskinnat" granater som abilities istället. Man köper dem ju till och med i början på rundan precis som i CS.

Är positiv till detta och ser fram emot att spela det! Tror det kommer att va riktigt kul att köra med polarna!

Medlem

Om nu Valve vill behålla en stor del av sin spelarbas borde dom ta tag i att uppgradera sina servrar till 128 tick.

Geeks Gaming

Bara jag som tycker de är extremt jobbigt att titta på de? Har exakt samma problem med LoL. Kan va deras val av färger.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Bara jag som tycker de är extremt jobbigt att titta på de? Har exakt samma problem med LoL. Kan va deras val av färger.

Det känns som om hela spelet är lite "matt" i sina färger, lite som om det inte fått sin sista omgång av klarlack.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Om nu Valve vill behålla en stor del av sin spelarbas borde dom ta tag i att uppgradera sina servrar till 128 tick.

Dom kan ju fixa ett anti-cheat till att börja med, kan man tycka. Men ja, 128 ticks också. Valve har ju bara haft 8 år på sig nu såatteh. ^^

Äsch, varför lägga ner resurser när 3e part fixar det, right?(Faceit)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Är sjukt hypad för detta spel. Dock sjukt besviken att jag inte fick beta access igår Håller tummarna på att jag har mer flytt på tisdag istället!

Skribent

@Maysay: Så kan det vara, men varför skulle spelare som gillar Battle Royale och snabbt gameplay utan recoil och med bulletdrop vilja spela en långsam shooter med taktiska inslag och stor inlärningskurva med spraypatterns o.s.v.?

Det är det jag menar med att de inte verkar veta vilken målgrupp de är ute efter. De tror de kan ta lite populära features från andra spel (abilities, ultimates, teleporter, cartoon grafik, köpa vapen i början av rundorna, 5v5, positionering innan rundstart, mycket taktik os.v.) och göra ett superspel. Jag tror dock de kommer misslyckas, även om de kommer ha höga siffror några månader innan det dör ut.

En annan sak jag tänkte på var att sidorna kallas offensive och defensive samt man sätter en "spike" som inte blir någon explosion utan det är bara en klocka som går ut. I CS:GO scenen har röster börjat höras för att det är svårt att hitta sponsorer när ordet "terrorist" och "bomb" är med så vissa har börjat propagera för att just ändra framförallt CT och T till Offensive och defensive.

Medlem

Som hobby-pangare tyckte jag att det såg rätt nice ut. Kommer definitivt att testa framöver.

Skribent
Skrivet av Nanopojken:

Lite förvånad över den negativa inställningen i tråden. Håller med om att spelet än så länge ser ganska fult och blekt ut, och karaktärerna känns väldigt oinspirerande. Men resten tycker jag känns mycket intressant! Tycker det är bra att CS får en utmanare, de är ju i princip helt ensamma på marknaden (förutom en del kinakopior som är stora i Asien).

Den grafiska stilen kan man ju säga vad man vill om, men vad jag har förstått så kräver ju denna typ av grafik och modeller väldigt lite av en dator, och de har ju ett uttalat mål att detta ska funka på mycket gamla system. Med handen på hjärtat ser ju inte CS så jäkla kul ut heller.

Håller helt med att man kan jämföra abilities med granaterna i CS. De flesta abilities jag har sett än så länge handlar ju mest om att förse laget med map control (blocka av områden, smoka av chokepoints etc)- precis den roll granaterna spelar i CS. Man har här bara "reskinnat" granater som abilities istället. Man köper dem ju till och med i början på rundan precis som i CS.

Är positiv till detta och ser fram emot att spela det! Tror det kommer att va riktigt kul att köra med polarna!

En fråga, om du tycker det är bra att CS får en utmanare, spelar du CS:GO själv? Jag tycker nämligen precis tvärtom, vill ha så många spelare som möjligt i CS:GO för då blir det roligare matcher. Tycker det är nog tråkigt i CS:GO redan med alla uppdelade communityn, MM, ESEA, Esportal, Faceit o.s.v.

Vilken granat motsvarar att teleportera sig över kartan och döda någon i ryggen, förmågan att skicka iväg en drönare och scouta hela kartan eller möjligheten att återuppliva en spelare? När jag först hörde talas om spelet och att man skulle köpa abilities i början av rundorna var jag positivt inställd men efter att ha sett gameplay och läst om alla karaktärer och deras förmågor samt ultimates har jag bytt åsikt.

https://www.pcgamer.com/valorant-characters/

Skribent
Skrivet av ecHo!:

Om nu Valve vill behålla en stor del av sin spelarbas borde dom ta tag i att uppgradera sina servrar till 128 tick.

Jag håller med, men samtidigt så är det som får spelarbasen att sticka i höjden skins, lådor, agenter, patches, missions och annat så jag tror tyvärr att intäkterna från Shattered Web visar att det är mer sådant de ska satsa på. Den delen av spelarna som bryr sig om 128 tick får spela annat än MM då Valve förmodligen bara ser det som en utgift och ingen inkomst.

Summa summarum så tror jag inte det spelar någon roll för spelabasen om det är 64 eller 128, även om jag personligen vid varje uppdatering hoppas få se att alla MM servrar har blivit uppgraderade till 128.

Avstängd
Skrivet av Shadee:

En fråga, om du tycker det är bra att CS får en utmanare, spelar du CS:GO själv? Jag tycker nämligen precis tvärtom, vill ha så många spelare som möjligt i CS:GO för då blir det roligare matcher. Tycker det är nog tråkigt i CS:GO redan med alla uppdelade communityn, MM, ESEA, Esportal, Faceit o.s.v.

Vilken granat motsvarar att teleportera sig över kartan och döda någon i ryggen, förmågan att skicka iväg en drönare och scouta hela kartan eller möjligheten att återuppliva en spelare? När jag först hörde talas om spelet och att man skulle köpa abilities i början av rundorna var jag positivt inställd men efter att ha sett gameplay och läst om alla karaktärer och deras förmågor samt ultimates har jag bytt åsikt.

https://www.pcgamer.com/valorant-characters/

Jag har spelat mina tusentals timmar i både CSGO och Overwatch och är väl mest bara suget på något nytt. Absolut, abilitiesen kan på förhand verka väldigt OP men man får ju då också inse att man samtidigt inte har tillgång till de granater man har i CSGO. Att kunna dra en molotov för att skapa en zon där ingen kan stå kan ju också låta OP taget ur sin kontext. Sen är det ju precis som CSGO att en träff i huvudet från en AK är en instakill, det är ingen skillnad där. Skicklighet med sitt gevär kommer alltid vara bästa sättet att döda sin motståndare.

Skribent

@Hordaland: Förstår hur du tänker, men frågan är hur det är uppbyggt att man kan kontra hjältarnas abilities? En molotov kan man slänga en smoke på t.ex.

I slutändan kommer nog jag också prova på det, men har en känsla av att ultimates gör att jag inte kommer gilla spelet. Rent grafiskt är det ju en vaneperiod och för att säga något positivt så ser banorna inte så kladdiga ut som CS:GO banorna börjar bli nu. Känns movement, vapnen och recoil sköna så kan det säkert bli kul att spela lite då och då när man är less på CS:GO, men jag har svårt att se att jag skulle byta mainspel för det är jag för gammal för

Avstängd
Skrivet av Shadee:

@Hordaland: Förstår hur du tänker, men frågan är hur det är uppbyggt att man kan kontra hjältarnas abilities? En molotov kan man slänga en smoke på t.ex.

I slutändan kommer nog jag också prova på det, men har en känsla av att ultimates gör att jag inte kommer gilla spelet. Rent grafiskt är det ju en vaneperiod och för att säga något positivt så ser banorna inte så kladdiga ut som CS:GO banorna börjar bli nu. Känns movement, vapnen och recoil sköna så kan det säkert bli kul att spela lite då och då när man är less på CS:GO, men jag har svårt att se att jag skulle byta mainspel för det är jag för gammal för

Ja, det är nog en balansfråga och jag kan absolut tänka mig att många kommer ogilla det. Ultimates känns lurigt, men till skillnad från exempelvis Overwatch där man ofta vinner hela gamet genom några kombinerade ults så vinner man här bara en av upp till 25 rundor. Några hundra timmar kommer jag säkert ge det och sen får vi se.

Skribent
Skrivet av Nanopojken:

Den grafiska stilen kan man ju säga vad man vill om, men vad jag har förstått så kräver ju denna typ av grafik och modeller väldigt lite av en dator, och de har ju ett uttalat mål att detta ska funka på mycket gamla system. Med handen på hjärtat ser ju inte CS så jäkla kul ut heller.

Exakt, Riot har sagt att det ska funka att lira även på "toasters" (för att maximera spelarantal såklart). Det är ju inte helt färdig än, så de hinner säkert putsa till det lite innan det släpps. Det gör ju iof inte mycket för en om man inte är tänd på den sortens design, men ändå.

Skrivet av Shadee:

En annan sak jag tänkte på var att sidorna kallas offensive och defensive samt man sätter en "spike" som inte blir någon explosion utan det är bara en klocka som går ut. I CS:GO scenen har röster börjat höras för att det är svårt att hitta sponsorer när ordet "terrorist" och "bomb" är med så vissa har börjat propagera för att just ändra framförallt CT och T till Offensive och defensive.

Spiken exploderar, och man dör av den om man är för nära.

Och det där har jag tänkt mycket på. Även i typ Dota och OW heter det ju också kills - vore det inte smidigare att i esportssammanhang bara säga typ eliminations istället för att säga att spelare 1 är mvp pga skjutit ihjäl flest? Om man nu vill kunna locka lite sponsorer. Eller är det för artificiellt att gå ifrån vad vanliga spelare säger?

Skrivet av Hordaland:

Ja, det är nog en balansfråga och jag kan absolut tänka mig att många kommer ogilla det. Ultimates känns lurigt, men till skillnad från exempelvis Overwatch där man ofta vinner hela gamet genom några kombinerade ults så vinner man här bara en av upp till 25 rundor. Några hundra timmar kommer jag säkert ge det och sen får vi se.

Precis, ultimates kan avgöra en runda, men är man överlag bättre än motståndarna (eller tvärtom) ska det avgöra. Och det är svårt att få flera ultimates på samma gång om man inte sparar dem väldigt länge, så Riot gör verkligen allt för att de inte ska påverka för mycket (vilket är lite motsägelsefullt eftersom det väl är hela poängen med ultimates?).

Medlem

Tycker det ser halvtaffligt ut, men kanske är kul.


signatur

subterranean homesick alien

123
Skriv svar