Sony ger 1 miljard kronor i kampen mot corona

Robot
Sony ger 1 miljard kronor i kampen mot corona

Spelbranschen sluter upp i kampen mot pandemin.

#corona, #sony


Medlem

Trevligt initiativ.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

All form av hjälp är såklart bra.

Det känns som att denna pandemi är ett stort ekonomiskt svart hål (förutom för några få branscher).

Medlem
Skrivet av Margy:

All form av hjälp är såklart bra.

Det känns som att denna pandemi är ett stort ekonomiskt svart hål (förutom för några få branscher).

ja det är sjukt vad alla drabbas världen över.. när spel försenas pga viruset så är det rätt så illa..

Medlem

Googla "Sony tax evasion" och första som kom upp är bara ett halvår gammalt...

https://www.theguardian.com/games/2019/oct/02/revealed-global...
"Sony, the owner of PlayStation, claimed almost £30m."

Detta är enbart i UK och troligtvis bara toppen på isberget.

Fragtjuv

Ja, det här är jun något som i stort sett ingen har upplevt tidigare. Forskningen och drabbade branscher behöver naturligtvis all hjälp de kan få.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Googla "Sony tax evasion" och första som kom upp är bara ett halvår gammalt...

https://www.theguardian.com/games/2019/oct/02/revealed-global...
"Sony, the owner of PlayStation, claimed almost £30m."

Detta är enbart i UK och troligtvis bara toppen på isberget.

Ok så ska alla tacka nej till pengarna för att Sony, Sega och WarnerMedia utnyttjar skatteregler i Storbritannien?
Eller vad är din poäng?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Googla "Sony tax evasion" och första som kom upp är bara ett halvår gammalt...

https://www.theguardian.com/games/2019/oct/02/revealed-global...
"Sony, the owner of PlayStation, claimed almost £30m."

Detta är enbart i UK och troligtvis bara toppen på isberget.

Ja, sen har du resten av tech jättarna....

https://fortune.com/2019/12/06/big-tech-taxes-google-facebook...
Så visst denna artikel handlar om Sony, men det verkar knappast vara något ovanligt i teknikbranschen.

Jag är positivt inställd till att Sony skänker pengar och varenda krona som ges är såklart bra. När det kommer till stora företag så får man vara glad att dom skänker någonting alls med tanke på hur hårt många brukar hålla i tyglarna.

Kolla till exempel på Gearbox som är i blåsväder igen.....

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Ok så ska alla tacka nej till pengarna för att Sony, Sega och WarnerMedia utnyttjar skatteregler i Storbritannien?
Eller vad är din poäng?

Min poäng är att detta är inget annat än falsk givmildhet, marknadsföringjippo för att öka deras vinster och förbättra deras image.

Under tiden det finns underfinansierade sjukhus och bristande samhällsskydd, har vi samtidigt storbolag som lever gott på samhället. De gör allt för att undvika betala skatt, utnyttjar deras anställda, lobbar för sämre arbetsrättslagar, får enorma summor i diverse hjälppaket mm.

För att inte tala om arbetsförhållanden i fabrikerna deras skit tillverkas. Eller hur de aldrig har några problem att vika sig för diktaturer, som bland annat nu försökte tysta ner den initiala spridningen och kanske därmed bidrog till att hela det här virusutbrottet tog fart från första början.

Om ett megabolag i årtionden beter sig som skit 99% av tiden, förtjänar de fan inte kred för något sådant här.

Pengar behövs också innan och efter den här krisen. Men det är då företag likt Sony med flera roffar åt sig allt de kan. De kan fan dra åt helvette och stoppa upp sin vällvilja där solen inte skiner.

Medlem

@Sapiens: Tror de flesta som skänker pengar har en baktanke, om det så är för att lätta på samvetet eller för att marknadsföra.. Faktum kvarstår att Sony faktiskt skänkt 1 miljard. Då skiter jag i deras syfte, för det gör nytta i vilket fall.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Min poäng är att detta är inget annat än falsk givmildhet, marknadsföringjippo för att öka deras vinster och förbättra deras image.

Under tiden det finns underfinansierade sjukhus och bristande samhällsskydd, har vi samtidigt storbolag som lever gott på samhället. De gör allt för att undvika betala skatt, utnyttjar deras anställda, lobbar för sämre arbetsrättslagar, får enorma summor i diverse hjälppaket mm.

För att inte tala om arbetsförhållanden i fabrikerna deras skit tillverkas. Eller hur de aldrig har några problem att vika sig för diktaturer, som bland annat nu försökte tysta ner den initiala spridningen och kanske därmed bidrog till att hela det här virusutbrottet tog fart från första början.

Om ett megabolag i årtionden beter sig som skit 99% av tiden, förtjänar de fan inte kred för något sådant här.

Pengar behövs också innan och efter den här krisen. Men det är då företag likt Sony med flera roffar åt sig allt de kan. De kan fan dra åt helvette och stoppa upp sin vällvilja där solen inte skiner.

Håller med dig. För jävligt med alla giriga bolag som utnyttjar systemet. Men jag tycker också att det är för jävligt att det finns ett system som går att utnyttja. Jag tycker att politiker (som många själva för övrigt verkar ha svårt att inte utnyttja systemet) hela tiden ska utgå ifrån att människor kommer försöka hitta kryphål och liknande och utforma lagar därefter.
Och det handlar ju också väldigt mycktet om prioriteringar från regeringars sida också. Jag vet inte om du känner till Markus Allard från Örebropartiet som hela tiden poängterar sin kommuns konstiga prioriteringar. T.ex. utvecklingen av en app för att sjukanmäla skolbarn som kostat runt 200 miljoner under ett tiotal år samtidigt som dom behöver spara pengar och givetvis drar ner på äldrevården. Så som sagt utforma regler som inte går att utnyttja och se till att politiker prioriterar "rätt".
Sen kan man ju undra också hur dom kan fuska under typ 5 år utan att dom åka dit. Någon på insidan som kanske tjänar lite extra på att ha kvar lagarna?

Och när det kommer till tillverkning av produkter under dåliga förhållanden så är det ju vi konsumenter som till stor del ligger bakom problemet. Jag vet inte hur många jag sett på sociala medier som köper skit från Wish eller liknande sidor. Och köper man en klänning eller ett par Beats hörlurar för 50kr så är ju risken ganska stor att dom inte är tillverkade under bra förhållanden eller på ett miljövänligt sätt.


signatur

PSN: MrOakenborn

1
Skriv svar