Hur lyssnar ni på musik?

Fragtjuv
Hur lyssnar ni på musik?

Jag har utöver mitt spelintresse ett stort intresse för musik. Jag köper mer eller mindre alla musik på vinyl men använder även Apple Music för att streama musik. Hur gör folk här i forumet? Kör ni enbart steaming eller köper ni vinyl, CD eller rentav kassetter?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Större delen av tiden via Spotify.
Jag har Premium så laddar ner listorna jag lyssnar extra på och låter det gå utan att dra surf från telefonen!
Ibland blir det YT när det är låtar som inte finns på Spotify.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Spotify Premium med kvalitén maxad, och alla låtar nerladdade på telefonen/datorn


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag lyssnar nästan uteslutande på musik vid datorn, samtidigt som jag gör något annat. Så vanligtvis via Spotify, med hörlurar, samtidigt som jag skriver något, läser något, eller bara slösurfar runt på FZ. Att bara sätta mig och lyssna på musik utan någon annan aktivitet har jag svårt för. Musik, oavsett hur bra, är bakgrundsljud för mig.

Medlem

Om jag lyssnar på något blir det mest podcasts nuförtiden.
Annars har jag min vinylsamling med spelmusik som jag ofta lyssnar på under helgen, så just vad gäller musik hamnar min röst på vinyl. Det är något otroligt speciellt i att hålla i ett fysiskt objekt, lägga nålen på och lyssna på ljudet som kommer från vinylskivan.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Fragtjuv

Bland det bästa jag vet är att hämta ut en ny vinyl på posten, sätta mig i fåtöljen och lyssna igenom den. Det blir verkligen en helt annan känsla tycker jag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Blir Youtube music för det mesta. Är för lat och snål för att ha både Youtube premium och Spotify.


signatur
Medlem

Med öronen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Youtube, gratis och i princip allt finns där.

Medlem

Allt som oftast Spotify, är rätt så få artister och album jag vill lyssna på som inte finns där.

Farornas Konung

Lyssnar uteslutande på fysiskt format!
Har inget emot streaming men är inte för mig, är gammal har för mycket skivor för att inte använda.

Kör Vinyl, Cd och kassett.

Vad jag lyssnar på.. Ta en titt om det är intressant:
https://www.discogs.com/user/JonseredRocks/collection?header=...

Medlem

Använder Youtube så mycket att jag har premium. Men använder även Spotify.

Backloggens befriare

Kanske borde varit möjligt att svara flera?


signatur

Ad hoc addendum

Gnällkuk

HUR lyssnar du på musik?

Svarsalternativen är vad SKA man lyssna på.

Skulle säga att det är mer avgörande VAD man lyssnar med än från vilket medium.

Frågan borde varit en multi istället för singel.

Jag lyssnar dessutom på mer än ett ställe, "streaming" och "youtube" är ju samma sak fö. Men lyssnar pimärt via YT numer och sedan via Spotify eller Soundcloud/Mixcloud.

Spelar ju ingen roll om du sitter där med kanonmastrad FLAC om du har ett par skullcandy-lurar för 150 spänn


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spotify premium men det har också blivit mer via Youtube på senare tid

Medlem

Hur man brukar lyssna och hur ska man lyssna är ju inte samma sak så jag svarade ju fel i pollen. Jag brukar lyssna via streaming för att det är smidigt men det är ju knappast bästa upplevelsen. Hur man ska lyssna varierar stort.
Jag anser exempelvis att Sabaton ska lyssnas på kryssningsfartyg men det är ju inte praktiskt att göra det till vardags.

Medlem

Lyssnar på CD rippad till flac genom datorn och mobilen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

99 % av musiken konsumeras via Spotify, förutom Kölnkonserten med Keith Jarrett, som jag har rippat till flac och lyssnar på med studiohörlurar - för de riktigt vindränkta kvällarna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Har ~500 CD-album som jag rippat tll FLAC, varav dom flesta köptes för omkring 20 år sedan när jag var 20-25 år gammal. Eller så lyssnar jag på internetradion Groove Salad, som jag lyssnat på i ~15 år. Jag antar min musiksmak är rätt så stagnerad nu för tiden. Lyssnar inte lika ofta längre heller, det blir mest när jag är ute på promenad eller spenderar en längre stund i köket.

Gnällkuk
Skrivet av omgponies:

Hur man brukar lyssna och hur ska man lyssna är ju inte samma sak så jag svarade ju fel i pollen. Jag brukar lyssna via streaming för att det är smidigt men det är ju knappast bästa upplevelsen. Hur man ska lyssna varierar stort.
Jag anser exempelvis att Sabaton ska lyssnas på kryssningsfartyg men det är ju inte praktiskt att göra det till vardags.

Precis det jag sa, jag är sjukt gnällig när det kommer till omröstningar men de är ofta så extremt felaktiga så det blir helt meningslöst. Som när Aftonbladet först publicerade en artikel om någon som blev attackerad av en hund, ställde frågan om man var rädd för hundar och sedan hade en bild med en extremt uppretad dobberman som skällde med fradga i munnen. Märkligt nog såg man högre andel respondenter som svarade ja än annars.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

I nuvarande boendesituation är det inte praktiskt möjligt, men jag har ett surroundsystem där jag ibland lyssnade (och kommer att lyssna) på vissa releaser som finns på DVD eller Bluray med surroundmix. I övrigt är det mest Spotify nuförtiden, men jag köper fortfarande CDs av grejer jag gillar i hopp om att få den fullständiga upplevelsen i framtiden när jag har möjlighet att avnjuta den i ett bra rum utan att störa grannar.


signatur

Övning ger träning.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har aldrig haft en riktig stereo. Tidigare lyssnade jag på CD på datorn, men nyare datorer har ju ingen skivspelare...! Elände. Nu blir det mest på YouTube, faktiskt. Och det jag redan har som ligger på Itunes.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar