Rockstar ger GTA- och Red Dead-intäkter till stöd för coronans offer

Robot
Rockstar ger GTA- och Red Dead-intäkter till stöd för coronans offer

5 procent av ingame-försäljningen ges bort.

#corona, #gta-v, #red-dead-redemption-2, #rockstar


Medlem

Om alla länder i hela världen hade gett hela sin ekonomi åt att lösa coronaepidemin, hade vi kunnat lösa det på en dag då?

Jag tycker det är intressant att upptäcka hur mycket pengar styr jämfört med faktisk forskning

Medlem

Vill man hjälpa till lite mer och få massa karantän-kul på kuppen så är det också 5 dagar kvar på HumbleBundles insamling!

100% av pengarna går till hjälp-organisationerna, bl. a. Läkare utan gränser!

https://www.humblebundle.com/conquer-covid19-bundle

SoL
Medlem

Såg nån rubrik på fb att cd projekt red också skänker en jäkla massa pengar just nu

Medlem

Tänk om det är ett aprilskämt, haha

Medlem

Företag som Rockstar och Take2 är skattesmitare, parasiter som lever gott på samhället och gör allt för att undvika betala tillbaks sin del av summan.

Samtidigt har vi underfinansierade sjukhus och bristande samhällsskydd.

Åt helvette med dessa jävla rövbolag och deras falska givmildhet.

Skrivet av totte1015:

Om alla länder i hela världen hade gett hela sin ekonomi åt att lösa coronaepidemin, hade vi kunnat lösa det på en dag då?

Jag tycker det är intressant att upptäcka hur mycket pengar styr jämfört med faktisk forskning

Självklart hade inte Corona-pandemin gått över om alla slängde alla sina pengar på att lösa den.

Men jag vet inte riktigt vad du menar med det sista stycket. Hade vi löst Corona-pandemin på en dag om alla satte sig och forskade på det?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Åh, hela 5% av shark cards och gold bars köp från några som smitit från skatten bra mycket. Schysst av dem.

Tänk om 50% av intäkterna för alla MTX köp i alla spel från och med idag och 3 månader framåt gick till en Corona fond, då hade 10-15 åringarna räddat världen och ekonomin på 10 minuter

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Åh, hela 5% av shark cards och gold bars köp från några som smitit från skatten bra mycket. Schysst av dem.

Fortfarande mer än 0%, så det är bara positivt


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

5% vad snällt, för de fick ju inte tillbaka utvecklingskostnaderna och mycket mer bara på att sälja själva spelet och tjänar miljarder på jävla shark cards och guld.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Snällt av dom, gällande deras "tax-evasion" så är det ju snarare UK som ska hålla koll på sina skattemedel och inte låta företag vars profit inte går genom landet använda relief systemet som rockstar, sony, sega och warner bland andra använt.

Det har ju inte skett i smyg olagligt direkt, det är politikerna som varit dåliga.
Sedan är det ju inte moraliskt försvarbart av rockstar, men det är ju politikernas fel, vi lever ju i sådant system, vad privata aktörer kan utnyttja kommer dom utnyttja, det är ju världsordningen alla verkar gilla.

eld
Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Snällt av dom, gällande deras "tax-evasion" så är det ju snarare UK som ska hålla koll på sina skattemedel och inte låta företag vars profit inte går genom landet använda relief systemet som rockstar, sony, sega och warner bland andra använt.

Det har ju inte skett i smyg olagligt direkt, det är politikerna som varit dåliga.
Sedan är det ju inte moraliskt försvarbart av rockstar, men det är ju politikernas fel, vi lever ju i sådant system, vad privata aktörer kan utnyttja kommer dom utnyttja, det är ju världsordningen alla verkar gilla.

~dEt Är InTe oLaGlIgT~

Lobbying.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Fortfarande mer än 0%, så det är bara positivt

Skulle inte alls förvåna mig om Rockstar kan nyttja den här donationen att dra av på den skatt de fortfarande betalar.

Dvs i slutändan kan det mycket väl bli +-0%.

Räknar man sedan på tidigare förlorade skatteintäkter blir det garanterat mindre än 0%.

Medlem
Skrivet av eld:

~dEt Är InTe oLaGlIgT~

Lobbying.

Säger ju att det inte är moraliskt försvarbart, men det är high fucking time att politiker tänker på sånt när man utformar skattelättnader. Det är ju pga dom det händer.

Inaktiv
Skrivet av marsson90:

Fortfarande mer än 0%, så det är bara positivt

Visst, men istället för att beslutet grundar sig i välvilja kan de lika gärna ha gjort en iskall kalkyl där de räknat ut att det ligger ekonomisk vinning i att göra detta då folk spenderar mer samt att det ökar företagets anseende.

Utfallet kan såklart vara positivt oavsett..

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Säger ju att det inte är moraliskt försvarbart, men det är high fucking time att politiker tänker på sånt när man utformar skattelättnader. Det är ju pga dom det händer.

Okej så jätteföretagen nyttjar system som gör det möjligt att lagligt muta politiker, via lobbyism, diverse framtida jobbgarantier och förmåner osv (direkta donationer ska vara olagligt i Storbritannien men lär nog finnas kryphål där). Bland dessa megabolag finns bland annat mediakonglomerat som kontrollerar och styr nyhetsflöden.

Sedan nyttjas detta system till fullo genom att undvika betala skatt, lättnader på arbetsrättslagar, få enorma summor i bailouts, göra det ännu enklare med lobbyism osv. Likaså kan detta systemet användas om någon försöker ändra systemet.

Men storföretagen har tydligen fortfarande inget ansvar i detta genomruttna systemet som de själva varit med och skapat. Nä det är tydligen bara politikerna, aka marionettedockorna som är problemet, inte de som styr dem.

Jorasåatteh...

Medlem

Jsg tänkte direkt att folk skulle få ingame pengar nu när många är hemma och spelar....

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Okej så jätteföretagen nyttjar system som gör det möjligt att lagligt muta politiker, via lobbyism, diverse framtida jobbgarantier och förmåner osv (direkta donationer ska vara olagligt i Storbrittanien men lär nog finnas kryphål där). Bland dessa megabolag finns bland annat mediakonglomerat som kontrollerar och styr nyhetsflöden.

Sedan nyttjas detta system till fullo genom att undvika betala skatt, lättnader på arbetsrättslagar, få enorma summor i bailouts, göra det ännu enklare med lobbyism osv. Likså kan detta systemet användas om någon försöker ändra systemet.

Men storföretagen har tydligen fortfarande inget ansvar i detta genomruttna systemet som de själva varit med och skapat. Nä det är tydligen bara politikerna, aka marionettedockorna som är problemet, inte de som styr dem.

Jorasåatteh...

Det är systemet vi lever i och det kommer inte förändras förrän hela planeten sätter sig emot det som helhet. Därför anser jag att rockstars lilla smit är småpotatis och att man inte kan göra något emot lobbyism i sin helhet utan att bli lönnmördad.

Medlem

Hahahhahahahah vänta måste ta andan Hahahahahahaha!

5%!? det menas att dom tjänar bara mer på det för dom gör för nötter kommer köpa mer bara för dom tänker oh 5% detta är så äckligt att jag blir förbannad!

dom använder corona för att tjäna mer pengar fy fan alltså glad jag aldrig rört deras skitspel på 15 år.

Med all jävla rätt och skräpspel är vad det är i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Det är systemet vi lever i och det kommer inte förändras förrän hela planeten sätter sig emot det som helhet. Därför anser jag att rockstars lilla smit är småpotatis och att man inte kan göra något emot lobbyism i sin helhet utan att bli lönnmördad.

Småpotatis eller inte, de är fortfarande en del av problemet, som gör mer skada än nytta.

Skit ska skit få och för att återgå till det du sa från första början så tycker jag inte denna falska givmildhet är "snällt av dom".

Det här är inget annat glorifierad marknadsföringjippo som utnyttjar en pandemi för att öka deras redan gigantiska vinster.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Småpotatis eller inte, de är fortfarande en del av problemet, som gör mer skada än nytta.

Skit ska skit få och för att återgå till det du sa från första början så tycker jag inte denna falska givmildhet är "snällt av dom".

Det här är inget annat gloriferad marknadsföringjippo som utnyttjar en pandemi för att öka deras redan gigantiska vinster.

Ja det är det, i det här fallet finns det ju ingen form av motslag mot vederbörande eftersom det dom gjorde inte var olagligt.

Men ja det är ju intressant att peka på ett genomsyrande problem i hela världspolitiken och hur mega corps har mer makt än länder, har du inga tips på hur man motverkar det.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Ja det är det, i det här fallet finns det ju ingen form av motslag mot vederbörande eftersom det dom gjorde inte var olagligt.

Men ja det är ju intressant att peka på ett genomsyrande problem i hela världspolitiken och hur mega corps har mer makt än länder, har du inga tips på hur man motverkar det.

Sprit

Medlem

Väl talat, det är ju aningen dystopiskt och hopplöst. Man får njuta av de lilla bara.
Ha en bra kväll!

Medlem

@hannes.theorell:
Nej inte pandemin i sig, men alltså sökandet efter vaccin och distributionen av den

Ja alltså jag menade alltså om alla länder hade gått samman med stor del av sin ekonomi till forskningen, hade det då gått avsevärt mycket snabbare att lösa t.ex coronaepedemin?

Skrivet av totte1015:

@hannes.theorell:
Nej inte pandemin i sig, men alltså sökandet efter vaccin och distributionen av den

Ja alltså jag menade alltså om alla länder hade gått samman med stor del av sin ekonomi till forskningen, hade det då gått avsevärt mycket snabbare att lösa t.ex coronaepedemin?

Fast det fungerar ju inte riktigt så eftersom du har en flaskhals inbyggt i systemet – du har en begränsat andel experter som kan ta fram ett vaccin. Dessa forskar redan på full fart, har allt de behöver, får allt de behöver och någon av dem kommer att klura ut ett vaccin.

Hur mycket pengar du än kastar på experterna kommer de att fortsätta att arbeta i samma takt och med samma hjärnor.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det fungerar ju inte riktigt så eftersom du har en flaskhals inbyggt i systemet – du har en begränsat andel experter som kan ta fram ett vaccin. Dessa forskar redan på full fart, har allt de behöver, får allt de behöver och någon av dem kommer att klura ut ett vaccin.

Hur mycket pengar du än kastar på experterna kommer de att fortsätta att arbeta i samma takt och med samma hjärnor.

Okej!
Det var det jag undrade liksom, om pengar kunde göra någon väsentlig skillnad eller inte, men då vet jag

Har ingen aning om hur forskarbranschen ser ut

Jag menar, jag sitter hemma med "Folding @ home" och hoppas på att jag bland alla andra tusen datorer ska kunna hjälpa lösa gåtan till vaccin, men förmodar att det jag gör är meningslöst i slutändan

Skrivet av totte1015:

Okej!
Det var det jag undrade liksom, om pengar kunde göra någon väsentlig skillnad eller inte, men då vet jag

Har ingen aning om hur forskarbranschen ser ut

Jag menar, jag sitter hemma med "Folding @ home" och hoppas på att jag bland alla andra tusen datorer ska kunna hjälpa lösa gåtan till vaccin, men förmodar att det jag gör är meningslöst i slutändan

Meningslöst vet jag inte. Washington University som står bakom Folding@home gick ju trots allt bara +554,962,000 USD i vinst förra året. Då har jag inte räknat in de där +13 674 000 000 USD de fick i sponsorpengar och federala bidrag. Så ditt bidrag är att de kan spara lite mer pengar nästa år.

Men seriöst så vet jag inte om Folding@home kommer att ha någon nytta för rådande pandemin. Kanske kommer just ditt utlån av processorkraft att vara den lilla del som behövdes för att få fram den avgörande proteinsimuleringen?
Eller så kommer det inte att leda någon vart. Det vet vi först när det finns ett fungerande vaccin. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar