Bästa spelet som förblev utan uppföljare?

Bästa spelet som förblev utan uppföljare?

Just nu pågår en diskussion på forumet om bästa/sämsta uppföljaren. Men vilket är egentligen bästa spelet som aldrig fick en uppföljare eller serie? Att ett spel får en uppföljare talar ju lite för väl mottaget ett spel blev, att utvecklarna spinner vidare på samma koncept. Samtidigt finns det kvalitativa, uppskattade titlar som förblir ensamma i sitt slag. Är det kanske till spelets fördel eller suktar du dagligen efter en uppföljare?

Förtydligad: Spelet ska inte vara del av en existerande serie.

Jag drar till med Singularity (no pun intended)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Sin Episodes - var så illa som folk angav tyckte jag, skulle varit roligt med fortsättning där.

Alien Swarm - Blev lite döfött med efter att Valve tog över det. En riktig uppföljare som inte är modd hade varit trevligt.

Kommer säkert på mer spel, men orkar inte titta igenom hela mitt bibliotek just nu.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Star Wars: Republic Commando


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Alien: Isolation

Visst så vet inte helt hundra om det kommer en uppföljare eller inte, men efter Disneys köp av Fox så verkar en uppföljare inte så trolig. Skulle gärna vilja se ett till Isolation och se hur det skulle kunna utvecklas eftersom det är ett av de bästa skräckspelen någonsin!

Medlem

Halflife 2 ep2.... Haha

Medlem

Freelancer.

Allt som behöver sägas.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Alien Isolation
Singularity
Enslaved Odyssey To The West
Timesplitters Future Perfect

Några av mina önskemål på bra spel utan uppföljare!

Medlem

Secret of mana 2 (när jag var ung)
Längtade som fasen efter det spelet, men det kom aldrig.
Vet att uppföljaren finns och att serien har ett annat namn men det var inte så man tänkte då.
Kanske får spela remaken till switch ist men det var ju MP som var kul.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dragons Dogma, knackigt spel som jag gillade otroligt mycket. En uppföljare med lite mer puts. Jäklar vad bra det kunde ha varit! Capcom kom igen nu!

FM-guru
F.d. Sisyr

Arcanum.

Bubblare: L.A. Noire, Freedom Fighters och Alan Wake.

Tidigare hade Bloodlines varit en given vinnare, men nu är det ju ofattbart nog en uppföljare runt hörnet.

Medlem

Tycker att tråden bör ha en regel till - man får inte nämna ett spel som är en uppföljare heller. Om man får ändå göra det, får jag väl säga Witcher 3.

Jävlar vad svårt detta blev annars. Tror inte jag kan komma på något på rak arm nu.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skrivet av Dohman:

Tycker att tråden bör ha en regel till - man får inte nämna ett spel som är en uppföljare heller.

Yes, det var tanken att spelen inte skulle vara del av en serie heller. Ska förtydliga trådstarten.:)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Freelancer.

Allt som behöver sägas.

Amen

Medlem
Skrivet av Akronym:

Freelancer.

Allt som behöver sägas.

Vi får sätta vårt hopp till Star Citizen om nu skiten kommer ut någon gång.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sisyr:

Arcanum.

Bubblare: L.A. Noire, Freedom Fighters och Alan Wake.

Tidigare hade Bloodlines varit en given vinnare, men nu är det ju ofattbart nog en uppföljare runt hörnet.

L.A. Noire är verkligen inte ett spel utan brister, men det var vad jag tänkte på när jag läste trådstarten. Tråkigt att det aldrig blev något av Whore of the Orient.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Gustav Höglund:

L.A. Noire är verkligen inte ett spel utan brister, men det var vad jag tänkte på när jag läste trådstarten.

Precis, det är inte fullt så mycket LA Noire i sig som jag tänkte på som det var på potentialen hos en uppföljare. LA Noire var lite av en diamond in the rough - en vidareutveckling av konceptet hade kunnat ge något riktigt vasst.

Medlem

Jag skulle nog säga Immortal Cities: Children of the Nile.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

jbx
Medlem

Skate serien:( de första två var amazing tredje delen helt okej men sen då?
Har hört att skate 3 sålt riktigt bra också?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Silent Bomber


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag tänker Age of Mythology 2 eller Black & White 3


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tycker det är synd att Diddy Kong Racing aldrig fick en uppföljare.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

World of warcraft

Backloggens befriare

Table Tennis.

På riktigt.


signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Faster Than Light hade jag gärna sett en uppföljare till, helst med lite mer frihet.

Medlem

Buck Rogers, Rings of Power!

SWAT-serien hade behövt en fortsättning. Även Rainbow 6-serien kunde fått en mer trogen uppföljare.

Annars säger jag Outcast.


signatur

Viam inveniam aut faciam

SoL
Medlem

Prey från 2006

Moderator | Testpilot

Dark Messiah of Might and Magic utan tvekan.

Singleplayer-kampanjen var suverän. Att det var gjort i source-motorn var också fantastiskt då man kunde lyfta på objekt och använda som vapen, sparka och putta in fiender i olika spikväggar, lägga is på marken med magi så de halkar ned för stup - och tonvis med annat kul. Striderna var härliga, helt okej level-system och så multiplayer-läget! Otroligt kul att fäktas med folk online, smyga runt som en rogue eller snipea folk med archer-klassen.

Det bästa är väl egentligen fysiken man får via source-motorn då man har en enorm frihet i hur man ska tackla uppdrag. De olika sätten att spela på förgyller motorn och spelets gameplay ännu mer. Vill du smyga runt? Springa rätt in i smeten? Använda dig av magi? Omgivningen? Bland alltihopa? Det är otroligt fritt.

Sist men inte minst har vi närstriderna med svärd, stav och knivar. De är otroligt underhållande! Helst i multiplayer när man försöker parera eller få in ett bra slag på en fiende. Hade man två "Warriors" som slogs mot varandra hände det ofta att folk bara satt och tittade på (Trotts att det var Deathmatch eller Team Deathmatch) bara för att det var så spännande att se vem som skulle gå segrande ur striden.

Helt klart ett underskattat spel och en uppföljare hade varit GULD VÄRT!

Första videon här kan kännas lite löjlig med musiken, men visar vad för mycket kul man kan åstadkomma:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Jag spelade aldrig kampanjen i Dark Messiah, men multiplayern lade jag väldigt många timmar i på den tiden det fanns spelare på servrarna, hade ruskigt kul.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Geeks Gaming

Inte direkt något superspel men irriterande att det inte får något slut: D4: Dark Dreams Don't Die...

Sen har vi ju såklart chrono trigger

12
Skriv svar