Behöver tips av er som kan.

Medlem
Behöver tips av er som kan.

Hej! Min son har fått en gammal dator, som jag tänker höra med er kunniga om den går att uppgradera på något sätt, eller om den helt enkelt är för gammal i dagens teknik.
Han spelar framför allt Roblox och minecraft men det flyter inte alls på.
Eftersom det är massa år sedan jag höll på med datorer så fråga jag här.

Specs
Intel Core i5 760 2.80ghz
4Gb dualchannel DDR3 668Mhz
Ati radeon 4800 512mb
Asustek computer inc P7P55D moderkort.

Medlem

Är ingen expert i området men har några tankar i alla fall.

Processormässigt (LGA1156 socket) känns det som att det inte finns så jätte mycket att vinna på att hitta nån i7 möjligtvis. Dubbla grafikkort kanske kan vara en lösning eller öka på ram till 8GB. Utan att behöva byta moderkort, moderkortet ska stödja crossfire med AMD kort, vet dock inte exakt hur mycket du kommer vinna på detta.

Den är daterad datorn, men spel som Minecraft och Roblox upplever jag som relativt enkla spel men kanske kräver sin kraft, verkar det som i ditt fall.

Medlem

Tack snälla för svar ! Vet du om det säljs äldre prylar i dataaffärer, eller måste man hitta begagnade saker för att det ska passa detta gamla moderkort? Tänker ram och ev. Ett billigare nytt grafikkort.

Mvh

Inaktiv

Jag skulle siktat på en ny dator.
Den är tio år gammal och förmodligen inte lätt att få tag i delar till.

Medlem

Ja han kommer absolut få en nya dator, men han är 8 år, och spelar sånna spel(roblox,minecraft) nu, så tänkte så billig lösning som möjligt tills vidare.

jbx
Medlem

På tradera kan du nog hitta delar som passar? Men den är i äldsta laget, nästan retro


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skägg.
10 Chambers

Risken är att gamla delar är lika dyra som nya, just för att de är gamla. Sweclockers har dock en egen marknad som säkert kan gömma sådana godbitar. Roblox körs ju genom webbläsaren så kan tänka mig att det går åt en del RAM.


signatur
Medlem

Det är inte så att spelen finns via någon streamingtjänst? Gamepass eller Stadia? Om de finns så kanske det är enklare och billigare att spela via det än att uppgradera burken?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack snälla för all hjälp.

Sitter och kollar på någon "färdig" billig begagnad burk.

Intel Core i3-3220 | 8 GB | 250 GB HDD | 120 GB SSD (New) | Radeon RX 550 4GB

i5 processor, SSD och RX 550 4GB 
2690:-

Eller
Intel Core i5-2400 | 8 GB | 320 GB HDD | Radeon RX 550 4GB
3190:-

Är det något?
Känns som det är denna prisklass som får gälla nu tills han bli lite äldre.

Medlem

Sikta på ett grafikkort för 500:- från marketplace (såg något rx550 som kanske är modernt nog trots allt), kanske kan du hitta 8gb ddr3 ram för någon hundring.
Det svåra blir att inte slänga för mycket pengar i sjön då det inte räcker till så långt för mer krävande spel och inte garanterar att cpu'n orkar med...

Roblox borde fungera på en gammal dator men jag skulle tro att java-versionen av minecraft är väldigt processorkrävande - jag skulle testa win10 versionen och jämföra.

Medlem

1. Stämmer verkligen mhz på minnet? Låter alldeles för lågt, borde typ vara det dubbla, helst 1600mhz men åtminstone 1333mhz. Går det fixa kolla hur det funkar efter det.

2. Därefter kolla om du kan hitta mer eller nytt ram för billig peng, runt 8gb. Kan du inte fixa frekvensen bör du skaffa helt nytt, men kan ju även vara moderkortet som är problemet så lägg inga större summor då all DDR3 minne du köper blir värdelöst i eventuell framtida modernare dator som kräver DDR4.

3. Därefter ett begagnat grafikkort, bör nog helst vara strömsnålt då jag misstänker PSU lär vara rätt kass.

Totallt skulle jag inte lägga mer än några hundralappar på allt. Blir det tusenlappar är det bättre att satsa på en begagnad dator eller helt ny.

Medlem

För Minecraft och Roblox klarar du med att uppdatera ram till minst 8gb och ett bättre grafikkort.
Jag hade en sån där burk för ett tag sen som jag testade lite med och kunde köra Battlefield 1 med ett GeForce 960 med allt på low.
Det är mer krävande än Roblox och minecraft


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lazydo:

Hej! Min son har fått en gammal dator, som jag tänker höra med er kunniga om den går att uppgradera på något sätt, eller om den helt enkelt är för gammal i dagens teknik.
Han spelar framför allt Roblox och minecraft men det flyter inte alls på.
Eftersom det är massa år sedan jag höll på med datorer så fråga jag här.

Specs
Intel Core i5 760 2.80ghz
4Gb dualchannel DDR3 668Mhz
Ati radeon 4800 512mb
Asustek computer inc P7P55D moderkort.

Nytt grafikkort i budgetklassen så som RX5xx eller bättre gör underverk i äldre burkar. Gärna en till pinne ram så du kommer upp i 8+gb. Sedan kan du vid nästa uppgradering se om du hittar cpu+moderkort+ddr4 begagnat. Tycker jag ser saker hela tiden. Vet inte om du har angett rätt ram, eller är det att du kanske har 2st 2gb moduler. För kör man i dualchannel är det oftast 2 moduler i datorn.

ladda ner Speccy eller HwInfo och kolla av komponenterna om du är osäker. Kolla gärna fysiskt vad som finns i datorn. Nätdelen är det mest kritiska i detta falllet. Har du tur så är det på 500w eller så. med ett på 300w bör du inte trycka in för mycket hårdvara i burken.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

http://www.bilddump.se/bilder/20200331135251-95.199.31.168.jp...

Nätaggregat 500w
Provade med windows 10 men grafikkortet va för gammalt.. pga drivrutiner inte finns eller nått liknande så får video failure bluescreen.
Vilka minnen passar?
Vilka gafikkort passar?
Som sagt längesedan man höll på 😵

Eller finns det någon hyffsad barndator 3000-4000:- med potiental att uppgradera eftersom?

Medlem

Alla grafikkort som är PCIe passar, enda som är att ett för snabbt kort kommer sitta och vänta på att cpu som blir flaskhalsen skall bli klar med beräkningar. Om du köper ett snabbt kort nu, behöver du dock inte byta det sen när du byter resten av sakerna.

Om du skall ha minne till gamla burken så leta upp en 4gb sticka eller en 8gb. Många kommer hävda att det är bättre med 2 lika i datorn. Men i ditt fall tror jag mängden är viktigare än den lilla procent man förlorar i dualchannel.

Frågan vad din budget är, om du vill lägga 1000kr på ett begagnat kort och kanske 300 på ram. Sedan titta runt efter ett tag efter begagnade delar igen. Typ någon DDR4 plattform. Ser ofta AMD 1xxx ryzen eller Intel 4xxx-6xxx ute titt som tätt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tack så mycket allihopa för den hjälp och tips jag fått!

En sista fråga bara, så slipper ni mig sen 😆
Om jag ska kolla efter minnen är det DDR3 som passar eller hur vet jag det? 🥵

Medlem

Du kan alltid titta på informationen i manualen, eller på nätet (att rekommendera), till det moderkortet du har. Där står vad som stöds och inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Du kan alltid titta på informationen i manualen, eller på nätet (att rekommendera), till det moderkortet du har. Där står vad som stöds och inte.

Perfekt! om jag fattar rätt så är det DDR3 upp till 1600Mhz det klarar av!
Tack!

1
Skriv svar