đŸ•č FZ Game Jam 2020

Medlem

Jag hÄller pÄ med ett spel jag kallar "Calle de lanzacohetes", eller pÄ engelska Rocket Launcher Street

Inaktiv

DÄ har en vecka passerat sÄ bara 75% av tiden kvar

Medlem

Hur ligger ni till? SjÀlv skulle jag tro att jag Àr halvÀgs dÀr, men dÄ ÄterstÄr ju de ökÀnda sista 10 procenten Det börjar se ut som ett spel ÀndÄ. Men sÄ har jag lagt ner precis ALL ledig tid, och en del tjuvkodande pÄ jobbet. Det Àr bara för roligt för att lÄta bli...

Inaktiv

@riddarkatig Jag avundas dig! SjÀlv har jag vÀl gjort ca 15/-25% beroende pÄ hur optimistisk jag Àr. Ganska mycket planering Àr bortgjort men HL:Alyx har stulit nÀstan all min lediga tid dessa dagar men Àr nÀstan fÀrdig dÀr sÄ dÄ kan jag ÄtergÄ till spelmakeriet

Medlem

Idag har jag lagt till tutorials och allmÀnt putsat pÄ första och andra banan. HÀr Àr en liten gif frÄn den första banan:

Det var inte meningen att fienderna skulle gÄ av pÄ mitten nÀr de dör, men varför inte? Jag tror jag ska behÄlla det sÄ. Not a bug - a feature!

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

Idag har jag lagt till tutorials och allmÀnt putsat pÄ första och andra banan. HÀr Àr en liten gif frÄn den första banan:
http://www.homebrewed.se/img/game.gif

Det var inte meningen att fienderna skulle gÄ av pÄ mitten nÀr de dör, men varför inte? Jag tror jag ska behÄlla det sÄ. Not a bug - a feature!

Haha sÄ jÀvla grymt! Gillar stilen och den parallaxa bakgrunden Àr inte dum alls

Medlem

https://gfycat.com/unacceptablefoolhardyhamadryad

Teaser frÄn mitt spel, nÄn som sa att det Àr roligast om man modellerar calle sjÀlv, dÄ blir det som det blir

SkÀgg.
10 Chambers
Skrivet av Morti:

https://gfycat.com/unacceptablefoolhardyhamadryad

Teaser frÄn mitt spel, nÄn som sa att det Àr roligast om man modellerar calle sjÀlv, dÄ blir det som det blir

Them moves!

AvstÀngd
Skrivet av RiddarKatig:

Idag har jag lagt till tutorials och allmÀnt putsat pÄ första och andra banan. HÀr Àr en liten gif frÄn den första banan:
http://www.homebrewed.se/img/game.gif

Det var inte meningen att fienderna skulle gÄ av pÄ mitten nÀr de dör, men varför inte? Jag tror jag ska behÄlla det sÄ. Not a bug - a feature!

Snyggt! Kul att nÄgon leder frontlinjen. Första veckan var för mig rÀtt velig med olika koncept fram och tillbaka och en grafisk stil som aldrig riktigt lyfte. Valde till slut att Äterigen sÀlla mig till lowpoly-grafik och en karaktÀrsdesign inspirerad av Animal Crossing, fast försatt i en vÀldigt mörk vÀrld dÀr ens billyktor Àr frÀmsta ljuskÀllan. Ska fortsÀtta bygga pÄ det idag och försöka fÄ upp en screenshot eller video som kÀnns representerande.

Skrivet av Morti:

https://gfycat.com/unacceptablefoolhardyhamadryad

Teaser frÄn mitt spel, nÄn som sa att det Àr roligast om man modellerar calle sjÀlv, dÄ blir det som det blir

Otroligt vacket!

Moderator | Testpilot
Skrivet av RiddarKatig:

Idag har jag lagt till tutorials och allmÀnt putsat pÄ första och andra banan. HÀr Àr en liten gif frÄn den första banan:
http://www.homebrewed.se/img/game.gif

Det var inte meningen att fienderna skulle gÄ av pÄ mitten nÀr de dör, men varför inte? Jag tror jag ska behÄlla det sÄ. Not a bug - a feature!

Snyggt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han Àr stygg över alla grÀnser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita pÄ uber" - Joakim Bennet
Det rÄder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

AvstÀngd

HĂ€r ska grusas kaninzombies!

Inaktiv
Skrivet av Hordaland:

https://imgur.com/0hJjDrs.gif

HĂ€r ska grusas kaninzombies!

Coolt! Är det buggyn frĂ„n HL2 eller bara snarlik?

AvstÀngd
Skrivet av anon_119148:

Coolt! Är det buggyn frĂ„n HL2 eller bara snarlik?

Snyggt plockat! Japp, det Àr HL2-buggyn. En placeholder som ska omdesignas men den har en bra ram att bygga vidare pÄ nÀr man ska pimpa med uppgraderingar. TÀnker mig att fienderna ska droppa loot till bilen sÄ att man bygger upp den allteftersom. Ammon Àr nÀmligen slut sÄ man mÄste köra ihjÀl allt.

Inaktiv
Skrivet av Hordaland:

Snyggt plockat! Japp, det Àr HL2-buggyn. En placeholder som ska omdesignas men den har en bra ram att bygga vidare pÄ nÀr man ska pimpa med uppgraderingar. TÀnker mig att fienderna ska droppa loot till bilen sÄ att man bygger upp den allteftersom. Ammon Àr nÀmligen slut sÄ man mÄste köra ihjÀl allt.

Se vad man kan VÄra idéer Àr dÄ lite snarlika men min buggy Àr ett rocket launcher

Medlem

Skjuta (rocket launchers), dö och fysik (pushback) Àr klart. Multiplayer funkar, har tÀnkt mig 6 spelare i 3v3.
Kvar Àr:
* CTF
* UI
* Grafik
* Ljud

Hur gör folk för att spela in och skapa gifs?

Inaktiv
Skrivet av maaex:

Skjuta (rocket launchers), dö och fysik (pushback) Àr klart. Multiplayer funkar, har tÀnkt mig 6 spelare i 3v3.
Kvar Àr:
* CTF
* UI
* Grafik
* Ljud

Hur gör folk för att spela in och skapa gifs?

Jag anvÀnder Screen To Gif som Àr vÀldigt lÀttanvÀnt och bra i min mening.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag anvÀnder Screen To Gif som Àr vÀldigt lÀttanvÀnt och bra i min mening.

Ska kolla upp det, tack sÄ mycket!

Medeltidsman 🧔

Riktigt snygga bidrag hitills!

SjÀlv har jag skrivit ett dokument, start unity projektet och blivit avbruten för en öl..

SÄ, det gÄr vÀl sÄdÀr.. men nog ska jag kunna klÀmma in nÄgonting innan deadline


signatur

Lite spelslÀpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Inaktiv

Ni Àr vÀldigt bra pÄ det ni gör, allihopa som visat sina alster, ser verkligen fram mot era fÀrdiga saker.
Fem tummar upp!

Medlem

Bra insats allihopa, ser sÄ sjukt fram emot att fÄ spela bidragen.
HÀr kommer en lite progress frÄn vÄrt bidrag hittentills!

MaxWarp som proggar
OckeNyberg som ljudlÀgger
Jag som fÀrglÀgger pixlar

Ambassadör
League of Legends

Börjar kÀnna att jag förstÄr grunderna med Godot och spelutveckling. Jag började bygga spelet frÄn en tutorial som jag körde igenom förra veckan. Men ganska snart kÀnde jag att det satte begrÀnsningar för mig. Jag sÄg ingen annan utvÀg Àn att skriva om all min kod frÄn grunden. Lite av ett steg tillbaka men efter att det var gjort har jag kunnat ta flera steg framÄt. Det Àr en skön kÀnsla att förstÄ tillrÀckligt av nÄgot för att klura ut lösningar till alla dumma idéer man har.

Under lördagseftermiddagen var jag dock nÀra pÄ att ge upp. Anledningen var just en av alla de dumma idéer jag har. IstÀllet för att animera karaktÀrer pÄ det vanliga sÀtt man bör göra nÀr man gör 2D-spel i Godot, bygger spelarkaraktÀren i mitt spel pÄ endast tvÄ "sprites" som följer och Àndras med spelarens rörelse. TvÄ "sprites" för att Äterspegla alla spelarens rörelse kanske inte lÄter sÄ mycket. Men utan att avslöja konceptet med spelet sÄ kan jag lova att det Àr mer komplicerat Àn vad det lÄter. Efter en lÄngpromenad, en god mÄltid och och nÄgra timmar framför matteböcker frÄn universitetstiden lyckades jag klura ut hur jag skulle lösa problemet. SÄ nu Àr jag pÄ banan igen.

Mitt mÄl Àr att göra all grafik fram till helgen. Under helgen hoppas jag kunna sÀtta ihop allt sÄ att jag under den sista veckan kan fokusera pÄ dialogen och finpolera spelet. Det kommer inte riktigt bli ett spel utan mer av en prototyp eller ett koncept. Nedan kan ni se en bild frÄn första delen av spelet.

(ursÀktar pÄ förvÀg om det Àr massa stavfel i texten, Àr vÀldigt trött)

AvstÀngd

@dali: LÄter spÀnnande! Skönt att det lyckades lossna till slut.

Medlem

@Hordaland: Bor du i Hordaland, Norge?

AvstÀngd
Skrivet av iramirion:

@Hordaland: Bor du i Hordaland, Norge?

NÀ, bor i Göteborg. Bara rollspelar norsk ibland.

Medlem

NÄn som har tÀnkt pÄ hur alla spelen ska laddas upp sen nÀr dom Àr klara? SÄ dom ligger samlade. Ska man bara ladda upp en zip pÄ nÄgon upload sida sÄ kommer lÀnkar finnas pÄ första sidan eller hur har ni tÀnkt?

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av Morti:

https://gfycat.com/unacceptablefoolhardyhamadryad

Teaser frÄn mitt spel, nÄn som sa att det Àr roligast om man modellerar calle sjÀlv, dÄ blir det som det blir

Overkligt. SÄ dÀr snygga moves har inte Calle.


signatur

NÀr jag blir stor ska jag ocksÄ ha dubbelskÀgg!

AvstÀngd
Skrivet av Morti:

NÄn som har tÀnkt pÄ hur alla spelen ska laddas upp sen nÀr dom Àr klara? SÄ dom ligger samlade. Ska man bara ladda upp en zip pÄ nÄgon upload sida sÄ kommer lÀnkar finnas pÄ första sidan eller hur har ni tÀnkt?

Tror det beslutades att samla alla bidrag pÄ itch.io.

SkÀgg.
10 Chambers
Skrivet av MaxC:

Overkligt. SÄ dÀr snygga moves har inte Calle.

LÀgg Àgg!

Medlem
Det börjar likna nÄgot

Det börjar likna nÄgot.
Blev en ganska intressant spelmekanik; pusselspel med rocket launchers.
Har grundspelet fÀrdigt.
9 banor klara, siktar pÄ 20 innan dead line

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Tror det beslutades att samla alla bidrag pÄ itch.io.

Det lÄter ju bra, verkar rÀtt enkelt att ladda upp dÀr

Skriv svar