Star Citizen drar in ytterligare 17 miljoner dollar

Robot
Star Citizen drar in ytterligare 17 miljoner dollar

Tidigare investerare öppnar plånboken igen.

#cig, #squadron-42, #star-citizen


Medlem

Kasta ut Chris Roberts och ta in någon som vet hur projekt planeras och hanteras... så kanske vi får ett spel som kommer i beta-fas innan detta millenniet går mot sitt slut.

En elogé dock till honom för att han lyckats dra in så mycket pengar på ett fancy teknikdemo.

Fragtjuv

Nu sitter jag här och funderar på hur lång tid det här egentligen kommer att ta. Det här skulle ju kunna bli ett så fantastiskt spel.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag var väldigt intresserad av detta spel när trailers och sånt börjades släppas! Det var väl kring 2012.... Har inte tänkt på det spelet nå mer efter det mer än när det ibland skrivs nyheter som dessa som får mig att tänka "ah, just ja. det där".

Medlem

"För någon vecka sedan meddelades att man skrotat roadmapen, för att den inte ger rätt bild av hur utvecklingen ligger till. "

Som någon i branschen så skrattade jag högt för mig själv när jag läste denna raden.

Mina damer och herrar, vi har nu passerat gränsen för total galenskap gällande detta projekt.

Medlem
Skrivet av Mupp_:

"För någon vecka sedan meddelades att man skrotat roadmapen, för att den inte ger rätt bild av hur utvecklingen ligger till. "

Som någon i branschen så skrattade jag högt för mig själv när jag läste denna raden.

Mina damer och herrar, vi har nu passerat gränsen för total galenskap gällande detta projekt.

Dom har ju knappast skrotat den interna roadmappen. Du vet väl hur människor i allmänhet uppfattar information och reagerar som okunniga småbarn...

Medlem

@Mupp_: Verkar bara vara just Squadron 42 (rätta mig om jag har fel) som de skippar roadmap till då detta uppenbarligen skulle spoila den historia de vill berätta. Roadmap för Star Citizen finns fortfarande och är aktiv. FZ kanske borde förtydliga detta då det lätt kan misstolkas.

Medlem
Skrivet av Mupp_:

"För någon vecka sedan meddelades att man skrotat roadmapen, för att den inte ger rätt bild av hur utvecklingen ligger till. "

Som någon i branschen så skrattade jag högt för mig själv när jag läste denna raden.

Mina damer och herrar, vi har nu passerat gränsen för total galenskap gällande detta projekt.

Kanske ska kolla upp varför dom besluta göra detta och det dom ersätter det med kommer visa en mer rättvis bild av utvecklingen. Men gissar du inte orkar kolla upp de mest enkla saker med detta spel. Kan bara skratta åt någon som anser sig vara expert för "han jobbar i branschen" det har jag med.

Medlem

Kommer det ens nånsin bli färdigt alla spelmoment ?

Medlem

Om framgångsrika investerare är villiga att fortsätta kasta pengar på projektet så finns det ju något där som de flesta av oss inte verkar se.

Jag har ledsnat på att vänta och följer inte längre utvecklingen men ser fram emot den dag vi får ett riktigt spel att götta ned oss i!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Skrivet av TeddyWong:

@Mupp_: Verkar bara vara just Squadron 42 (rätta mig om jag har fel) som de skippar roadmap till då detta uppenbarligen skulle spoila den historia de vill berätta. Roadmap för Star Citizen finns fortfarande och är aktiv. FZ kanske borde förtydliga detta då det lätt kan misstolkas.

Bra poäng - done!


signatur
Medlem
ELF
Medlem

Trevligt för oss som hoppas på en bra slutprodukt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Vad har Chris Roberts för incentive att leverera en färdig produkt när de bara kan håva in pengar på en dröm?

Redaktör
Skrivet av Shodan:

Vad har Chris Roberts för incentive att leverera en färdig produkt när de bara kan håva in pengar på en dröm?

Slippa löpa gatlopp?


signatur
Medlem

Dom har bytt ut Erin Roberts mot Brian Chambers, som är lead nu för squadron 42. Att dela in roadmapen i chapters verkade inte funka för features och sånt ingick i alla chapters. Kanske bättre att dom tog in en från gamla Crytek som är lead för spelet i stället för Erin Roberts.

Tycker det är lite kul att många skriver att dom ska ta bort Chris Roberts, nu när Starcitizen börjar komma igång på riktigt i utvecklingen. Det är många saker som saknas, men det är väldigt mycket som har blivit färdigt också, iaf senaste två åren.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Mupp_:

"För någon vecka sedan meddelades att man skrotat roadmapen, för att den inte ger rätt bild av hur utvecklingen ligger till. "

Som någon i branschen så skrattade jag högt för mig själv när jag läste denna raden.

Mina damer och herrar, vi har nu passerat gränsen för total galenskap gällande detta projekt.

Som någon i "branschen" verkar du vara rätt ignorant.
Kolla på DFs deep dive, SC kommer bli hur grymt som helst.

Det finns legitima anledningar till all försening. Och tar man allt i åtanke så är det inte speciellt konstigt att det har tagit så pass lång tid.
Rockstar tog ju typ 6-8 år på sig att göra GTA V. Och de hade en etablerad studio med tusentals anställda.

Medlem

@loerk: Inte nog med det, alla andra spel som har tagit flera år att göra som diverse spelutvecklare har släppt halvfärdigt. Hur många år tog det att göra Anthem?


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Chris är smart som låter idioter betala alla hans räkningar i hopp om att dom ska få ett spel. Skrattar ihjäl mig på den här blåsningen 🤣🤣

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Chris är smart som låter idioter betala alla hans räkningar i hopp om att dom ska få ett spel. Skrattar ihjäl mig på den här blåsningen 🤣🤣

Sist jag kollade kunde jag spela starcitizen. Antar att han inte var så smart att han spenderar alla sina pengar på att göra ett spel.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

vad innehåller 3.9 då? nån som har lust å dra något kortfattat?

Medlem

@solidq: Står mycket här. https://www.fz.se/forum/trad/438934-star-citizen-patch-3-9-en...

Kortfattat, dom lägger till fängelse som spelarna kan hamna i och massor med annat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Ett digitalt pyramid spel, det handlar om att sälja drömmar och ta betalt.
Byt ut microtransaktioner mot super dyra rymdskepp, att spelet inte är klart spelar ingen roll.
Det är många mobil spels tillverkare som jagar och lever på valar, men Chris Roberts affärsplan är på en helt annan nivå.

Medlem

@Ducci: Effekten är att alla får fler rymdskepp att leka med. Dvs, om ingen skulle köpt dom skeppen så skulle ingen ha dom skeppen, dom skulle inte ens finnas i spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tycker spelet har massor med potential fortfarande, och det som finns börjar bli mer o mer polerat. Förstår inte varför folk gnäller på spelet när det faktiskt är spelbart till viss del.
Följer lite streamers och så när ja inte orkar spela själv o ser faktiskt massor med kul saker folk kan göra med det lilla som finns.

Medlem
Skrivet av loerk:

Som någon i "branschen" verkar du vara rätt ignorant.
Kolla på DFs deep dive, SC kommer bli hur grymt som helst.

Det finns legitima anledningar till all försening. Och tar man allt i åtanke så är det inte speciellt konstigt att det har tagit så pass lång tid.
Rockstar tog ju typ 6-8 år på sig att göra GTA V. Och de hade en etablerad studio med tusentals anställda.

Snabb googling säger 5 år för utveckling av GTA 5 varav 3 år med full styrka på över 1000 man. Och en budget på runt 230 miljoner dollar. En summa som dom snabbt tjänade igen för det är ett väldigt välgjort spel i en genre som många gillar.
Om jag inte har helt fel så har utvecklingen av Star Citizen varit igång i snart tio år utan att det känns som det finns ett slut. Sen vet jag inte om det är en tillräckligt bred genre för att man ska någon chans att få tillbaks alla pengar som har försvunnit in i detta mastodontspel.
Så visst, en del förseningar är bra för det ger förhoppningsvis utvecklarna tid att skapa ett fantastiskt spel, men att inte ha någon definitiv deadline samtidigt som mer pengar ständigt pressas in i företaget tror jag kan göra mer skada än nytta. Jag väntar fortfarande på Episode 3.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av loerk:

Som någon i "branschen" verkar du vara rätt ignorant.
Kolla på DFs deep dive, SC kommer bli hur grymt som helst.

Det finns legitima anledningar till all försening. Och tar man allt i åtanke så är det inte speciellt konstigt att det har tagit så pass lång tid.
Rockstar tog ju typ 6-8 år på sig att göra GTA V. Och de hade en etablerad studio med tusentals anställda.

Rockstar släppte IV 2008 och vid det tillfället hade bara det preliminära arbetet med en eventuell uppföljare börjat. Den tiden det tog för den "riktiga" utvecklingen var enligt dem 3 år, sammanlagd tid 5år.

Skrivet av rmpyro:

@loerk: Inte nog med det, alla andra spel som har tagit flera år att göra som diverse spelutvecklare har släppt halvfärdigt. Hur många år tog det att göra Anthem?

Från dess att det visades 2017 då man i princip inte hade något klart att spela så knappt 2 år.

SC har varit under utveckling väldigt länge och enligt mig med den summa pengar man har dragit in under tiden så borde det ha hänt mer. Så hitintills trots det bra jag har hört om det som är spelbart nu så tycker jag att utvecklingen har skötts och planerats dåligt.

Medlem

Har inget emot spelet men jag tror aldrig jag kommer spela det. Känns som WoW eller liknande där man nästan måste ha ett alternativt digitalt liv för att hinna med allt.
Jag har under några år spenderat ganska mycket tid med Destiny 1 och 2 och även om det är en annan sorts spel har det ändå orsakat stress ibland när det är ett event med tillfällig loot som jag känner att jag vill ha. Har lyckats komma ifrån det nu så jag tror inte det skulle vara bra att börja med ett spel som Star Citizen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@Winzi: Dom hade inte ens planeter som man kunde landa på 2017, dom hade bara några månar och lite stationer här och där. Dom visade upp första planeten på citizencon 2017 som är i slutet av året. Hänt väldigt mycket sen dess. Det som fanns 2017 finns fortfarande kvar, så om man bara spenderar sin tid i Port Olisar så ser man inget nytt dom har lagt till på spelet.

Skrivet av Oakenborn:

Har inget emot spelet men jag tror aldrig jag kommer spela det. Känns som WoW eller liknande där man nästan måste ha ett alternativt digitalt liv för att hinna med allt.
Jag har under några år spenderat ganska mycket tid med Destiny 1 och 2 och även om det är en annan sorts spel har det ändå orsakat stress ibland när det är ett event med tillfällig loot som jag känner att jag vill ha. Har lyckats komma ifrån det nu så jag tror inte det skulle vara bra att börja med ett spel som Star Citizen.

Spelet är inte som wow, på wow måste man göra dailys, raid eller arena varenda vecka för inte hamna efter. På detta håller man sin egna takt. Dock kan en spelar sektion hålla på väldigt länge för det tar lång för att ta sig från punkt A till B. Dom kommer ha ett event i 3.9 där spelarna ska spränga en Idris Frigate, och det krävs typ att nästan hela servern deltar. Skeppet kommer ha en prispott som alla delar på, så det är ungefär som ett event som man vill göra om man vill tjäna mycket pengar i spelet. Men det är inget man känner sig tvingad till att göra, det är mest en rolig grej eller upplevelse.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Bönder måste lära sig snart att extrem detaljnivå kostar. Kanske inte direkt exponentinellt men kurvan är likväl brant.

Men det är precis det som dom som pröjsar betalar för.

12
Skriv svar