Speltips - RPG

Medlem
Speltips - RPG

Hej!

Jag känner att jag har lite torka på RPG-fronten just nu, det är flera spel jag väntar på; Baldur's Gate 3, Cyberpunk 2077, Wasteland 3, med flera. Som en ingrävd rollspelsnörd sedan 80-talet så söker jag verkligen de där fantastiska upplevelserna. Här är några spel jag har klarat ur arkivet:

* Alla SSI-spelen (Hillsfar, Curse of the Azure bonds, Eye of the Beholder 1, 2, 3, m.fl)
* Elvira (Mistress of the dark) (På Amigan, grymt bra!)
* Baldur's Gate 1, 2 + tillägg
* IceWind Dale
* Neverwinter Nights 1, 2 + tillägg (älskade Mask of the betrayer)
* Temple of Elemental Evil
* Fallout 1, 2, 3, 4 + DLC
* Morrowind, Oblivion, Skyrim + DLC och tillägg
+ Divine Divinity Original Sin 1 & 2 + tillägg
+ (Witcher 1, 2, 3 + tillägg)
+ Wasteland 2
+ Shadowrun Dragonfall, Hong Kong, m.fl.
+ Pillars of Eternity 1, 2
+ Tyranny
+ Disco Elysium
m.fl.

Jag har en bokhylla med bara rollspelsböcker och en stor kartong i källaren som inte fått plats. Så jag förkovrar mig verkligen i bra rollspel. Så jag letar nu efter ett djupt och bra RPG som jag kan ge mig in i. Helst inte ett sånt där JRPG á la Final Fantasy. Jag vet inte, men jag har provat flera gånger utan att fastna för den sortens spel, även om jag tyckte att Dragon's Dogma var helt okej.

Så, FZ's rollspelsrävar, har ni några tips på spel som flugit under min radar?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Dungeon Siege 1 är ett spel jag har många bra minnen ifrån. Nu har det ju rätt många år på nacken, men jag tänkte själv försöka mig på det igen

Medlem
Skrivet av cyppa:

Dungeon Siege 1 är ett spel jag har många bra minnen ifrån. Nu har det ju rätt många år på nacken, men jag tänkte själv försöka mig på det igen

Just ja, ja, jag har spelat igenom det (gjorde även några moddar till det back in the day).

Tack för tipset!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Arx Fatalis kanske? liknar skyrim och morrowind en del.
Är ditt under 30 kr på gog just nu https://www.gog.com/game/arx_fatalis

Annars kanske Dark messiah of might and magic? Kanske inte så djupt, men roligt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot

Jag skulle rekommendera Dark Messiah of Might and Magic. Gjort i source-motorn (så man får allt fint som hör till) och det är förbaskat kul. Det är dock mer ett "vanligt spel" med banor man ska klara än en öppen värld, men det är riktigt kul att leka med alla spells och fysiken för att döda fiender.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det kanske är en självklarhet, men jag såg det inte i din lista så jag nämner det ändå.

Star Wars: Knights of the Old Republic
Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Hänger dock mycket på att man gillar Star Wars - du kanske drar dig mer åt fantasy än sci-fi?

Pathfinder: Kingmaker är ganska bra annars. Påminner mycket om Pillars of Eternity om du diggade det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Baronova:

Det kanske är en självklarhet, men jag såg det inte i din lista så jag nämner det ändå.

Star Wars: Knights of the Old Republic
Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Hänger dock mycket på att man gillar Star Wars - du kanske drar dig mer åt fantasy än sci-fi?

Pathfinder: Kingmaker är ganska bra annars. Påminner mycket om Pillars of Eternity om du diggade det.

Riktigt bra tips! Ja, jag har spelat dessa (två gånger eller fler) och alla Mass Effect-spel (inklusive Andromeda).
Hmm, Pathfinder alltså? Jag vet att jag kikade på det för ett tag sedan men då hade det fått en del kritik så jag tvekade lite. Hmm, det här är det som mest påminner om den typ av spel jag gillar, så jag tror jag slår till på den!

Tack så mycket! Allihop.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Releasehästryttare

Shadow of mordor + Shadow of war
Malus
The Dark Eye : Book of Heroes
Alaloth - Champions of The Four Kingdoms
Gamedec

När du klarat dessa kan jag ge dig några fler!

Medlem

Jag får slå ett slag för Kingdom Come: Deliverance. Snudd på Witcher-klass enligt mig. Mer lågbudget så klart, men med en rätt unik light-realism touch som jag som historie-intresserad uppskattar.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag får slå ett slag för Kingdom Come: Deliverance. Snudd på Witcher-klass enligt mig. Mer lågbudget så klart, men med en rätt unik light-realism touch som jag som historie-intresserad uppskattar.

Slår också ett slag för Kingdom Come, det har sina brister, men i sina bra stunder är det ett av mina absoluta favoritspel i modern tid. Fick mig att återuppleva lite av känslan man fick när man spelade TES: Oblivion första gången på något vis, fast mer realistiskt. Riktigt riktigt mysigt spel.

Ingen som har nämnt Dragon Age (även om du lär ha spelat det redan), DA: Origins är ju ett måste. 2an och 3an har sina goda stunder också även om de inte är alls lika bra.

Medlem

Divine Divinity från 2002, första alltså och inte original sin. Riktigt bra actionrpg i mitt tycke och håller nog än.

Uppföljaren Beyond Divinity till den var också helt ok fast annorlunda.

Planescape Torment. Bästa RPG nånsin om du inte spelat.

Medlem

Jade Empire! Riktigt bra för sin tid, flög lite under radarn. Vet inte om det fortfarande håller upp, men jäklar vad bra då.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Backloggens befriare

Ser inte Wasteland i listan (bara tvåan) - kanske kan vara värt att kolla in den nysläppta remaken?!


signatur

Ad hoc addendum

jbx
Medlem
Skrivet av Ftmch:

Slår också ett slag för Kingdom Come, det har sina brister, men i sina bra stunder är det ett av mina absoluta favoritspel i modern tid. Fick mig att återuppleva lite av känslan man fick när man spelade TES: Oblivion första gången på något vis, fast mer realistiskt. Riktigt riktigt mysigt spel.

Word! 👆🏻

Testade första gången för någon månad sen på pc. Tog några timmar innan jag blev övertygad men nu tok-diggar jag de. Finns ett episkt mission som handlar om en präst och en skvätt alkohol, världsklass.
Rekommenderas varmt!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Divine Divinity från 2002, första alltså och inte original sin. Riktigt bra actionrpg i mitt tycke och håller nog än.

Uppföljaren Beyond Divinity till den var också helt ok fast annorlunda.

Planescape Torment. Bästa RPG nånsin om du inte spelat.

Jag håller med om Planescape Torment. Drar även till med att "uppföljaren" är riktigt bra.

Vad hette det där lite skumma spelet Arcanum of magic and steamworks? Spelade aldrig klart det men minns att jag var rätt förtjust i det.

Medlem

Kingdom Of Amalur tycker jag själv är rätt mysigt.

Nox är det många som missade också, gillade det riktigt mycket på sin tid. Inte kört sen dess dock, men tänker väldigt ofta på det.

https://www.gog.com/game/nox

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Ser inte Wasteland i listan (bara tvåan) - kanske kan vara värt att kolla in den nysläppta remaken?!

+1 på denna.

Wasteland Remastered är en riktigt trevlig upplevelse och troget originalet. Rekommenderas!

Operencia; The Stolen Sun är en finfin oldschool dungeon crawler också som får bli mitt andra tips.


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tobias Solem:

Riktigt bra tips! Ja, jag har spelat dessa (två gånger eller fler) och alla Mass Effect-spel (inklusive Andromeda).
Hmm, Pathfinder alltså? Jag vet att jag kikade på det för ett tag sedan men då hade det fått en del kritik så jag tvekade lite. Hmm, det här är det som mest påminner om den typ av spel jag gillar, så jag tror jag slår till på den!

Tack så mycket! Allihop.

Pathfinder: Kingdoms var en buggig jävla röra när det släpptes (mycket bättre nu), är väl mest därför det har fått kritik. Sen är det även ett ganska svårt spel med relativt hög inlärningströskel och om man inte orkar lära sig mekaniken så är det nog mest en frustrerande upplevelse. Ungefär samma sak med D&D-spel, givetvis.

Med det sagt så är det ett riktigt, riktigt bra spel. Jag själv hade aldrig testat Pathfinder innan jag köpte detta lir. Det tog en del läsande och testande, men nu är det tveklöst det spel jag tycker är roligast att testa builds i och köra strider i allmänhet.

Det är även oerhört behjälpligt att svårighetsgraden går att finjustera så man får precis den utmaning man vill ha. Finns även en mod som heter Bag of Tricks som låter en justera i princip vad som helst för att göra saker svårare/lättare.

Hittills har jag plöjt drygt 100h i spelet, men många fler lär det bli. Inte ens klar med första genomspelningen än - det är ett långt spel.

Medlem

Har ägnat lite drygt 100 timmar på Pathfinder: Kingmaker nu och kan säga att det är ett bra spel. 3/5 utan tvekan. Är i slutskedet av spelet och har börjat märka hur fernissan i spelet krackelerar efter 2/3 av spelet. Det har gått över till grind, och jag vet inte om jag orkar spela klart.

Dock ångrar jag definitivt inte att jag köpte spelet, så tack för tipset @Baronova och @Sisyr


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tobias Solem:

Har ägnat lite drygt 100 timmar på Pathfinder: Kingmaker nu och kan säga att det är ett bra spel. 3/5 utan tvekan. Är i slutskedet av spelet och har börjat märka hur fernissan i spelet krackelerar efter 2/3 av spelet. Det har gått över till grind, och jag vet inte om jag orkar spela klart.

Dock ångrar jag definitivt inte att jag köpte spelet, så tack för tipset @Baronova och @Sisyr

Nice. Synd att det inte blev samma fullträff som för mig, men men! Kan inte påstå att jag själv märkt av denna grind, trots att jag är grind-allergiker, däremot att pacingen blev (i alla fall för mig) rätt knas efter att kapitel 3 avslutats och fram till kap 5 påbörjades där jag mest satt och kuckelurade i kingdom management utan att göra annat. Sen, från kap 5 och framåt, tog det fart som tidigare igen.

Medlem

Trots att du skriver att du inte efterfrågar rollspel likt Final Fantasy, så måste jag ändå slå ett slag för Suikoden 2. Väldigt bra och håller mycket väl än idag.

Passar också på att nämna Chrono Trigger och Chrono Cross.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar