Snabbtest – Bästa vr-headsetet för Half-Life: Alyx!

Robot
Snabbtest – Bästa vr-headsetet för Half-Life: Alyx!

Fem modeller provkörda, från Index till WMR.

#cosmos, #elite, #half-life-alyx, #index, #oculus, #quest, #vive, #wmr


Medlem

Angående Questsladden så går den att fästa så att den går ner bakom en med clips eller kardborre. Till den officiella kabeln följer det med clips.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Angående Questsladden så går den att fästa så att den går ner bakom en med clips eller kardborre. Till den officiella kabeln följer det med clips.

Ja det är ett måste imo, känns väldigt off att ha den tyngandes ner på sidan om.
Alt är ju att köra trådlöst via Virtual Desktop, har man rätt förutsättningar och får det att funka är det imo det optimalaste sättet att spela.
Har man kört mycket quest och sen ska köra PCVR så även fast den officiella link-kabeln är lätt och smidigt så känner man kabeln och att man är "begränsad".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

ööhm?
"Elite (HTC Cosmos) har en rad andra mindre bra egenskaper. Till att börja med priset: ett set med headset, två fyrar och två kontroller kostar 999 euro (ca 11 000 kronor). Det är bara 80 euro (880 kronor) mindre än ett Valve Index, som är ljusår bättre och har såväl senaste fyrarna som Index-kontrollerna."

Så om jag köper en Index genom Steam, vilket är enda sättet, så kommer slutpriset på den vara 11880kr när jag har den att hämta på posten? Ingen extra tull/moms utöver det?
Priset står i Euro och vet att de har lager i EU (så ingen tull) men tillkommer det inte någon Svensk moms på det priset samt kemikalieskatt?
På grund av det har jag antagit är att Index är dyraste av alla headsets just av dom anledningarna, den borde väl kosta närmare 13-14k i Sverige?
Utöver det om man får problem med den och behöver service så kan man knappast gå till närmaste Webhallen/Elgiganten och få hjälp, man måste skicka den till Valve. Vet inte vad den väger men oavsett så lär det gå på några hundringar iaf att skicka lådan.

Såna saker borde stå på Negativa sidan av produkten. Extra avgifter i form av moms/kemikalieskatt samt endast köpa via Steam/Ingen lokal butik. Om den endast kostar det som står på Steams hemsida (1079 Euro) så behövs inte "Extra avgifter" men det faktum att den enbart säljs via deras egen butik borde iaf stå.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

ööhm?
"Elite (HTC Cosmos) har en rad andra mindre bra egenskaper. Till att börja med priset: ett set med headset, två fyrar och två kontroller kostar 999 euro (ca 11 000 kronor). Det är bara 80 euro (880 kronor) mindre än ett Valve Index, som är ljusår bättre och har såväl senaste fyrarna som Index-kontrollerna."

Så om jag köper en Index genom Steam, vilket är enda sättet, så kommer slutpriset på den vara 11880kr när jag har den att hämta på posten? Ingen extra tull/moms utöver det?
Priset står i Euro och vet att de har lager i EU (så ingen tull) men tillkommer det inte någon Svensk moms på det priset samt kemikalieskatt?
På grund av det har jag antagit är att Index är dyraste av alla headsets just av dom anledningarna, den borde väl kosta närmare 13-14k i Sverige?
Utöver det om man får problem med den och behöver service så kan man knappast gå till närmaste Webhallen/Elgiganten och få hjälp, man måste skicka den till Valve. Vet inte vad den väger men oavsett så lär det gå på några hundringar iaf att skicka lådan.

Såna saker borde stå på Negativa sidan av produkten. Extra avgifter i form av moms/kemikalieskatt samt endast köpa via Steam/Ingen lokal butik. Om den endast kostar det som står på Steams hemsida (1079 Euro) så behövs inte "Extra avgifter" men det faktum att den enbart säljs via deras egen butik borde iaf stå.

EU har tullunion och gemensamt momsområde, således betalar du inte tull och ej heller både moms från säljarland och svensk moms.

Medlem

Någon som vet om en uppföljare till "Rift S" är på gång?

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Någon som vet om en uppföljare till "Rift S" är på gång?

Nja.
Nästa headset från Oculus lär garanterat bli en trådlös historia precis som Quest med PCVR via stream antingen kabel (Oculus Link) eller trådlöst.
Det är det vinnande konceptet idag som kommer föra VR till nästa nivå och ut till "massorna"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av HaxXt:

Någon som vet om en uppföljare till "Rift S" är på gång?

Skrivet av Molotov:

Nja.
Nästa headset från Oculus lär garanterat bli en trådlös historia precis som Quest med PCVR via stream antingen kabel (Oculus Link) eller trådlöst.
Det är det vinnande konceptet idag som kommer föra VR till nästa nivå och ut till "massorna"

Däremot arbetar HP på ett premium-headset tillsammans med Valve.


signatur
Medlem

@nicbex: coolers då är priset iaf bra. Bara butik/service som kan vara jobbigt i längden om man får problem. Tackar tackar.

Redaktör
Skrivet av Fuidama:

ööhm?
"Elite (HTC Cosmos) har en rad andra mindre bra egenskaper. Till att börja med priset: ett set med headset, två fyrar och två kontroller kostar 999 euro (ca 11 000 kronor). Det är bara 80 euro (880 kronor) mindre än ett Valve Index, som är ljusår bättre och har såväl senaste fyrarna som Index-kontrollerna."

Så om jag köper en Index genom Steam, vilket är enda sättet, så kommer slutpriset på den vara 11880kr när jag har den att hämta på posten? Ingen extra tull/moms utöver det?
Priset står i Euro och vet att de har lager i EU (så ingen tull) men tillkommer det inte någon Svensk moms på det priset samt kemikalieskatt?
På grund av det har jag antagit är att Index är dyraste av alla headsets just av dom anledningarna, den borde väl kosta närmare 13-14k i Sverige?
Utöver det om man får problem med den och behöver service så kan man knappast gå till närmaste Webhallen/Elgiganten och få hjälp, man måste skicka den till Valve. Vet inte vad den väger men oavsett så lär det gå på några hundringar iaf att skicka lådan.

Såna saker borde stå på Negativa sidan av produkten. Extra avgifter i form av moms/kemikalieskatt samt endast köpa via Steam/Ingen lokal butik. Om den endast kostar det som står på Steams hemsida (1079 Euro) så behövs inte "Extra avgifter" men det faktum att den enbart säljs via deras egen butik borde iaf stå.

Alla priser är de i butikerna, före eventuella meravgifter. Jag lägger till det, tack för bra feedback. Däremot blir inte denna amerikanska produkt sämre pga våra tull- och skattelagar. Det gäller ju allt från det landet, är inget Valve kan påverka.


signatur
Medlem

Hmm.. ni kanske borde ha med "originalen" som referenser? Vive + Rift..

Det är rätt gött med en amoled-skärm när det är mörka partier. Det blir verkligen mer kontrast och lite skarpare färger. Det är så grymt tråkigt att dessa paneler också lider av låg upplevd upplösning och irreterande pixelmatris.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Däremot arbetar HP på ett premium-headset tillsammans med Valve.

Och Microsoft, det är ett WMR-headset.

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Någon som vet om en uppföljare till "Rift S" är på gång?

Oculus quest och Rift S släpptes förra våren, så jag skulle gissa på att det är några år kvar till uppföljarna, någon form av Pro versioner är väl inte omöjligt i och för sig.
Näst på tur ligger HP som lovar next-gen i kommande headset: https://m.sweclockers.com/nyhet/29346-hp-lyfter-pa-skynket-fo...
Från HPs hemsida:
"Next Gen HP VR Headset

Coming soon

Developed in collaboration with Valve and Microsoft, the next gen HP VR headset

delivers a more immersive, comfortable and compatible experience than the

previous generation. It’s the new standard in VR."

Jag hoppas på trådlöst(till dator) premium headset

Medlem

Förstår inte varför kontrollerna är då dyra. 299€ för handkontrollerna till valve index :S


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Förstår inte varför kontrollerna är då dyra. 299€ för handkontrollerna till valve index :S

Varje kontroll är i princip ett tekniskt under. Totalt 87 sensorer per kontroll, för att bl.a. hålla koll på var du har fingrarna. Jag ska vara ärlig och säga att det kanske ändå inte räcker för att fingrarna trackas inte till 100%, eller så har dom kanske inte valt de bästa sensorerna för att spåra fingrar.

Men sen är det ju också en analog tumspak, 3 digitala knappar som också känner av beröring. Det finns en touchpad, som också är tryckkänslig (analog) !

Trigger-knappen är analog + ett "digitalt avslut".

Dessutom finns det en sensor som känner av hur hårt du klämmer åt kontrollen.

Sen finns det ju ett band av sensorer som känner av var i rummet kontrollen befinner sig.

+ alla övriga sensorer (t.ex. accelerometrar)

Detta var bara hårdvaran.

För att summera detta så märker man att det är next-level på kontrollerna, men det finns ändå en del att förbättra (Som t.ex. hållbarheten på styrspaken)

eld
Medlem
Skrivet av rmpyro:

Förstår inte varför kontrollerna är då dyra. 299€ för handkontrollerna till valve index :S

De har hårdvara som med mycket låg latens räknar ut sin position med otrolig precision, det och konstruktionen drar nog upp priset jämfört med en gamepad tex.

edit: och allt som sades där ovanför.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Och Microsoft, det är ett WMR-headset.

Det vet man inte, Microsoft verkar inte vara speciellt intresserad nå mer av deras WMR-plattform, iaf inte i nuvarande skick.
Mycket möjligt att dom bygger en ny tillsammans med Valve som sen kanske kommer vara kompatibel medbåde SteamVR och Xbox (även fast det lät på deras "xbox division" att ingen bryr sig om VR).


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vet man inte, Microsoft verkar inte vara speciellt intresserad nå mer av deras WMR-plattform, iaf inte i nuvarande skick.
Mycket möjligt att dom bygger en ny tillsammans med Valve som sen kanske kommer vara kompatibel medbåde SteamVR och Xbox (även fast det lät på deras "xbox division" att ingen bryr sig om VR).

Fast både HP och Samsung har sagt i intervjuer tidigare att de jobbar på WMR 2.0-headsets (baserade på Hololens 2), kamerorna på framsidan av det här nya HP headsetet ser väldigt mycket ut som just WMR-kameror och Microsoft är involverad så oddsen att detta är WMR 2.0 är nog rätt låga.

Redaktör
Skrivet av wirefire:

Hmm.. ni kanske borde ha med "originalen" som referenser? Vive + Rift..

Det är rätt gött med en amoled-skärm när det är mörka partier. Det blir verkligen mer kontrast och lite skarpare färger. Det är så grymt tråkigt att dessa paneler också lider av låg upplevd upplösning och irreterande pixelmatris.

Jao, jag håller med om Rift och Vive. Men det hanns tyvärr inte denna gång.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jao, jag håller med om Rift och Vive. Men det hanns tyvärr inte denna gång.

Fast jag kan hålla med om att det inte är så kul att skriva om hårdvara som är nästan 4 år gammal

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alla priser är de i butikerna, före eventuella meravgifter. Jag lägger till det, tack för bra feedback. Däremot blir inte denna amerikanska produkt sämre pga våra tull- och skattelagar. Det gäller ju allt från det landet, är inget Valve kan påverka.

Ok, men jag förstår inte då att HTC Cosmos Elite fått den Negativa punkten att den är "Svindyr" men inte Index, som är dyrare än Cosmos. Även om inte Index kan köpas i någon svensk butik, är det ändå konstigt att inte det är en Negativ punkt även på Index, egentligen borde det ju stå "Dyraste VR headsetet" på Index i detta fall eftersom ni inte har med Vive Pro i artikeln. Index är ju dyrare och kan bli ännu dyrare pga vårat system, annars måste man ju kolla på vad Cosmos Elite kostar utomlands om det ska bli en rättvis jämförelse, vilket verkar ligga runt 999 Euro.
Valve's beslut att inte låta lokala distributörer få köpa in produkten är ju deras val och en otroligt negativ sak för vår del. T.ex. lär de kunna gå runt flera svenska konsumentlagar genom att endast sälja det genom deras egen butik och skicka från ett land i EU som kanske inte har t.ex. vår 14-dagars distanslag eller 3 års reklamationsrätt. Detsamma gäller ju inte de andra Headsetsen som går att köpa i flera butiker och då täcks av våra konsumentlagar.

Det var bara något jag reagerade på =3 annars bra artikel då jag övervägt antingen Index eller en Cosmos Elite men priset och tillgängligheten (garanti etc) är rätt så avgörande.

Redaktör
Skrivet av Fuidama:

Ok, men jag förstår inte då att HTC Cosmos Elite fått den Negativa punkten att den är "Svindyr" men inte Index, som är dyrare än Cosmos. Även om inte Index kan köpas i någon svensk butik, är det ändå konstigt att inte det är en Negativ punkt även på Index, egentligen borde det ju stå "Dyraste VR headsetet" på Index i detta fall eftersom ni inte har med Vive Pro i artikeln. Index är ju dyrare och kan bli ännu dyrare pga vårat system, annars måste man ju kolla på vad Cosmos Elite kostar utomlands om det ska bli en rättvis jämförelse, vilket verkar ligga runt 999 Euro.
Valve's beslut att inte låta lokala distributörer få köpa in produkten är ju deras val och en otroligt negativ sak för vår del. T.ex. lär de kunna gå runt flera svenska konsumentlagar genom att endast sälja det genom deras egen butik och skicka från ett land i EU som kanske inte har t.ex. vår 14-dagars distanslag eller 3 års reklamationsrätt. Detsamma gäller ju inte de andra Headsetsen som går att köpa i flera butiker och då täcks av våra konsumentlagar.

Det var bara något jag reagerade på =3 annars bra artikel då jag övervägt antingen Index eller en Cosmos Elite men priset och tillgängligheten (garanti etc) är rätt så avgörande.

Index är dyrare men gör bättre ifrån sig på alla punkter än Cosmos/Elite. Den första ger valuta för pengarna, den andra inte. Därför kallar jag den svindyr. Jac menar: har man Cosmos och köer Elite-delarna löst (en Elite-platta, två Vive-kontroller och två fyrar) kostar det ca 600-800 euro utöver priset man gett för headsetet.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Index är dyrare men gör bättre ifrån sig på alla punkter än Cosmos/Elite. Den första ger valuta för pengarna, den andra inte. Därför kallar jag den svindyr. Jac menar: har man Cosmos och köer Elite-delarna löst (en Elite-platta, två Vive-kontroller och två fyrar) kostar det ca 600-800 euro utöver priset man gett för headsetet.

Ok det var nog det som jag inte snappade upp i artikeln då att det förutsatte att man redan ägde en Cosmos och gällde om man uppgradera till en Cosmos Elite. Du skrev priserna för separata delar men jag blev förvirrad då allt inkluderas om du köper Cosmos Elite från t.ex. Inet (även om de inte har dem på lager ännu).
För jag tänkte bara i egenskap av en person som inte har ett headset ännu att du kan köp ett Cosmos Elite paket för 11190 kr och då är den ju billigare plus har svenska garantier och följer våra lagar även om den är tekniskt sämre än en Index.
My bad XD

Medlem

@Tomas Helenius:

Vad tyckte du om HTC kontrollerna (vive wands)? Hur funkar de i HL Alyx och jämfört med de andra?

@Alla:

Stor fet VARNING för HTC's Customer support/service. Jag äger både original HTC Vive och massa HTC mobiler genom åren. HTC support och HTC som företag kan beskrivas med ett ord (ifall någonting krånglar): KATASTROF! Håll er borta så långt som möjligt, tyvärr har jag fått lära mig detta av egen erfarenhet. Otroligt förvånad att de inte har kånkat än, enligt min "humble opinion" är det en fråga om när inte om.

PS Den som inte lär sig av andras misstag (jag är sån) utan insisterar på att det ska hända en själv får gärna söka "htc customer service" på Youtube. Märk väl att skräckhistorierna är ett par år tillbaka i tiden då de hade "bra" ekonomi.

Redaktör
Skrivet av A1200G:

@Tomas Helenius:

Vad tyckte du om HTC kontrollerna (vive wands)? Hur funkar de i HL Alyx och jämfört med de andra

De funkar, men jag saknar analoga spakar som komplement till styrplatta. På alla andra kontroller har man mer eller mindre knapparna i muskelminnet, men Vive-kontrollens layout är ju annorlunda så det blir lite mer att lära. Men hade jag spelat Alyx med den hade det givetvis varit det naturliga valet (jag körde det mest med Index).

Sen stör det att första Vive-kontrollen inte funkar med Index-fyrarna (Vive Pro-kontrollen ska funka). Steam VR hittar dem, men de funkar inte. Blev tvungen att byta till första generationens fyrar. Knappast ett problem för den stora majoriteten, men det finns ju ändå en risk att nån sitter med gamla kontroller och uppgraderar till t.ex. Index med nya fyrar, och sen tvingas köpa gamla fyrar eller nyare kontroller. Dumt.


signatur
Redaktör

@Fuidama: det är bra att du säger till, ska försöka vara tydligare nästa gång!


signatur
Medlem
Skrivet av Hullken:

Fast både HP och Samsung har sagt i intervjuer tidigare att de jobbar på WMR 2.0-headsets (baserade på Hololens 2), kamerorna på framsidan av det här nya HP headsetet ser väldigt mycket ut som just WMR-kameror och Microsoft är involverad så oddsen att detta är WMR 2.0 är nog rätt låga.

en WMR 2.0 kan det vara.
hoppas för guds skull att det är fler än bara 2 kameror.
2 kameror är lite begränsad för tracking men funkar för pass trough


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Tomas Helenius: Ok, tack, jag kör endast teleport, analoga spakar är nog för de som kör locomotion. Index kontrollerna hade suttit fint men 3000 SEK svider för mycket.

Medlem

Hm kör Vive Pro + Index-kontroller, har inga problem med styrspakarna, aldrig upplevt att de inte gör det jag vill, kan hända jag vant av mig efter många timmar Boneworks eller helt enkelt har hittat perfekt placering i händerna. Jag kommer dock ihåg att jag körde nån kalibrering på de way back, men osäker om det var specifikt i Boneworks eller nåt i Steam...
Det enda jag kan klaga på är att de av och till är lite väl känsliga i att släppa/greppa saker så har kastat saker rätt över huvudet eller släppt en granat lite väl tidigt, kan dock vara ett personligt problem också

-edit- Hittade kalibreringen för Thumbsticks, ligger i SteamVR Overlayen under "Settings -> Controllers"


signatur

Who Dares, Wins

Medlem

det bästa för vanligt konsument har ni inte med,och det är pimax serien från 5k plus och uppåt med index kontroller

12
Skriv svar