Half-Life: Alyx-utvecklare är övertygad om att VR-kravet kommer att moddas bort

Medlem

Gött. Ser fram emot å lira detta med tobii eyetracker eller trackir istället


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag har full medlidelse för alla HL-fans som inte har VR, men det känns inte som det finns mycket att hämta genom att modda spelet så du kan spela det med mus och tangentbord på en 2D-skärm. Det kommer bli som att sitta och se på bilder av en god kaka istället för att äta en god kaka.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Valve är inte en typisk utvecklare och de behöver egentligen inte pengarna från spelen tack vare Steam och Source engine, de har bara ca 350 anställda. Till skillnad från andra har de aldrig gjort sig beroende av andra finansiärer utan är självförsörjande och helt oberoende. Gabe Newell lämnade tryggheten på Microsoft för att han ville göra coola spel som gör intryck på folk och det är precis vad de pysslar med. Enligt Gabe vill han i första hand ha en skön arbetsplats där alla trivs med känner varandra och det är nog därför de håller nere antal anställda.

De har ju pysslat med VR och andra oortordoxa grejor väldigt länge, som att tex. ge alla spel på Steam Linux-stöd, vi har steam machines och VR-headset som producerades helt utan några garantier, steam machines floppade men det har ju inte hindrat fler sådana satsningar. Deras spel släpps sällan men det är alltid fantastiskt bra spel som satt avtryck i spelhistorien och hela grejen med deras existens verkar vara att driva utvecklingen framåt så hans företagsfilosofi fungerar ju bevisligen bra.

För att svara på din fråga: Folket på Valve tycker nog VR är coolt helt enkelt och de ser det som det naturliga nästa steget för FPS, som är deras huvudsakliga genre. Det finns väl inget mer genuint än att producera det man själv gillar mest?

Nä men självklart ska man ju skapa spel man själv gillar det har jag alldrig sagt men ej får men känns lite taskigt mot dom msom kanske älskar HL men nu får dom inte spela detta pga dom kanske inte är intresserad av VR eller inte har råd.

Där av gillar jag mer företag som gör att VR finns där för den som vill eller dom gör en Fallout4/Skyrim där dom har 1 utgåva för vanligt och 1 för VR.

Så ALLA får ta del av ett kanske jävligt bra spel.

Medlem

Det är såklart inte omöjligt att modda.
Men designen på spelet tror inte jag är alls lika rolig i plattskärm.
Jönsade runt i första rummet i över en halvtimme, målade med tusch på fönsterna, kastade skit ner på gatan, beundrade helikoptrar i fjärran och hur mäktig the citadel var.
Det är återkommande hela tiden i spelet, pilla och peta på allt hela tiden och observera, det visuella suger in en på ett annat plan i vr.

Har älskat half life sen det kom, fattar att vissa är lite bittra.
Tycker ändå valve gjorde rätt, alyx känns rätt och är awesome.
En väldigt fräsch fläkt bland VR spelen och kanske sätter lite mer fart på utvecklingen, skulle vilja säga att det är det mest välproducerade vr spelet hittills.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Nä men självklart ska man ju skapa spel man själv gillar det har jag alldrig sagt men ej får men känns lite taskigt mot dom msom kanske älskar HL men nu får dom inte spela detta pga dom kanske inte är intresserad av VR eller inte har råd.

Där av gillar jag mer företag som gör att VR finns där för den som vill eller dom gör en Fallout4/Skyrim där dom har 1 utgåva för vanligt och 1 för VR.

Så ALLA får ta del av ett kanske jävligt bra spel.

Alla spel går att göra till VR om man vill, Fallout 4 och Skyrim visar det men även tidigare half life spel är möjliga VR spel pga moddar.
Problemet är att det blir ett "vanligt" spel VR. Inget fel med det men det är oerhört svårt att göra ett Vrenodöat VR spel till ett vanligt spel eftersom man lagt ner så mycket tid på små detaljer som gör att en som spelar i VR kommer "leka runt" med det mer än vad man gör om man spelar vanligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar