HL: Alyx - ditt första intryck?

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Dock verkar spelet inte presentera sig bra utanför VR. Verkar vid en snabb anblick som att alla som klagar inte har spelat Alyx, medan alla som har spelat det, är frälsta.

Det verkar onekligen som det är något speciellt när man väl är i VR. Alla säger detta.
Att som jag gjorde, titta på Lirik på twitch för att se om spelet är något att ha var nog inte optimalt.
Det såg verkligen trist ut.
Mycket för att de första två timmarna bestod av att titta på någon som pillar i inställningar och lyfter olika burkar för att testa fysiken. Och sen så mister man hela inlevelseaspekten utan ett headset, och inlevelsen verkar vara 90% av spelet.
Kvar blir då en dude som rör sig klumpigt genom en lång korridor och skjuter röda tunnor och zombies som dyker upp då och då.

Skrivet av Kyraal:

Har inte märkt något fumlande i stressiga situationer, tycker allt fungerar som det ska göra, men kan tänka mig att om du inte har tillräcklig erfarenhet i VR och dess kontroller så kan det bli lite jobbigt att hänga med i svängarna. Är helt enkelt en vanesak.

Jag tycker alla kända VR-dudes på nätet fumlar runt hela tiden, trots att de spelat skitmycket. Känns som en sån grej man får dras med i VR.
Och jag menar inte bara fumla med händerna. Det är ofta man ser dem vända sig för långt med nån quickturn funktion, springa in i väggen och gnida sig iväg utmed väggen från faran. Eller fippla runt med teleporterfunktionen för att stå exakt där de vill.
Saknaden av vettig locomotion är det som mest gör att jag drar mig för att skaffa ett headset igen.
Men jag är sugen nu alltså efter allas Alyx impressions.

Medlem

Synd att det är ett VR-spel, är väl det jag kan säga för jag hade gärna kort det, dock är VR ganska ointressant för mig personligen. Men det är jättebra att det faktiskt kommit ett BRA VR-spel.

Skrivet av Turbodog:

Jag tycker alla kända VR-dudes på nätet fumlar runt hela tiden, trots att de spelat skitmycket. Känns som en sån grej man får dras med i VR.
Och jag menar inte bara fumla med händerna. Det är ofta man ser dem vända sig för långt med nån quickturn funktion, springa in i väggen och gnida sig iväg utmed väggen från faran. Eller fippla runt med teleporterfunktionen för att stå exakt där de vill.
Saknaden av vettig locomotion är det som mest gör att jag drar mig för att skaffa ett headset igen.

Precis, inte för att klaga men det var ganska frustrerande att se på när FZ försökte hoppa över en mur.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Vad använder du för hårddisk? Mekanisk? ssd? ssd m.2?

M.2 SSD. Det är inte att laddningstiderna är långa som är problemet (det är de inte), det är att de finns över huvud taget. Med tanke på hur linjärt spelet är så borde det inte vara några problem att swappa in och ut assets vid behov inom ett visst avstånd från spelaren.

On a different note: Det vore skitkul med en "shooting range" eller arena med vågor av fiender som separat spelläge. Tycker det är fantastisk känsla i skjutandet och vapenhanteringen, men det är ont om längre strider i spelet (i alla fall än så länge, tror jag är 40-50% igenom spelet).


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Frilansare

Härligt med era intryck! Så snart jag coronasanerat alla våra hedsets ska jag ta hem ett och köra. Så spänd inför detta. Att det är långsamt är stort plus i min bok. Kommer krypa runt och undersöka varenda pinal!

Medlem

Om någon har missat det så kom patch 1.1 idag som löser smooth turning och lite andra mindre bekymmer. Jag har blivit ganska van vid snap turning men ska nog prova smooth en stund ikväll.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag har aldrig vart särskilt intresserad av HL serien så jag har inte tänkt tanken att köpa spelet även om jag har Oculus Quest och en helt ok speldator. Men recensionerna här ser ju fantastiska ut, kanske köper HL till slut ändå.

FPS i VR är överlägset.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag har aldrig vart särskilt intresserad av HL serien så jag har inte tänkt tanken att köpa spelet även om jag har Oculus Quest och en helt ok speldator. Men recensionerna här ser ju fantastiska ut, kanske köper HL till slut ändå.

FPS i VR är överlägset.

FPS i VR är överlägset ja men HL Alyx är så mycket mer, helt klart värt att prova om man vill ha en upplevelse


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Härligt med era intryck! Så snart jag coronasanerat alla våra hedsets ska jag ta hem ett och köra. Så spänd inför detta. Att det är långsamt är stort plus i min bok. Kommer krypa runt och undersöka varenda pinal!

Kan inte ni på FZ hyra ut era headsets för en liten slant?

Medlem

@HerrLarsson: Låter kanon! Dessvärre kan jag inte rättfärdiga 600 kr för spelet just nu. Har nämligen för stor backlogg och skulle ändå inte hinna spela innan sommaren. Kör för tillfället Days gone (härligt spel och häftiga miljöer i 4k), därefter Death Stranding och efter det förhoppningsvis Last of us Part II. Så ingen tid för Alyx!

Testpilot

Har nu lirat nån timme.

Äckligt snyggt såklart och kul att man kan interagera med det mesta , världsbyggandet är grymt och man är verkligen tillbaka i half life världen 100%

Detaljrikedomen på alla föremål är imponerande så jag förstår att alla bara går runt och pillar på saker o ser om de kan göra nåt med allt som finns.
Kör med Rift-S och 1080ti så den biten flyter på perfekt.

Medlem

Jag ska inte säga att jag är ett HL-fanboy men jag har varit med sen första spelet och även gjort karriär tack vare HL-spelen. Jag har dem att tacka för mycket här i livet.

När VR började komma första svängen på 90-talet i form av Virtual Boy till Nintendo var man sjukt hajpad som den tonåring man var. Men det var skit när man väl testade det.
När jag testade oculus dev kit när det kom ut var det också skit. Bygga eget VR med telefonen var även det skit.

Så när Valve annonserar ett nytt Half-Life till VR blev man som många andra otroligt missnöjd. Hur i hela friden tänker de nu?!

Men så började man fundera. Half-Life släpptes ju för att pusha tekniken framåt och det blev ju minst sagt succé. Det kostade en halv förmögenhet att få tag i en dator som klarade att spela det med bra grafik då men efter att ha jobbat järnet extra efter skolan några månader och med lite stöd kunde man köpa ett grafikkort och lite uppgraderingar som klarade av spelet och man blev frälst.
Samma sak var det när Half-Life 2 kom. Du fick sälja en kroppsdel för att ha råd.

Så, jag bestämde mig för att uppgradera min dator och köpa ett Index. Nu är man nära 40-år så pengar finns ju, med lite omprioriteringar och jag antar att jag är den som Valve riktar sig till med Alyx. Återuppleva minnen från förr samtidigt som jag är köpstark.

VR nu är så otroligt mycket bättre än förr. Det går inte ens att förklara för en som inte upplevt det. För mig har det gjort spel roliga igen, på samma sätt som när man var liten och kunde spela hela dagarna.

Alyx är klart bättre än vad jag vågat hoppats på. Att bara gå runt sakta i världen och uppleva atmosfären är precis så jag minns att jag både gjorde med Half-Life 1 samt 2:an. Gameplayet är, för mig, sekundärt. Det är upplevelsen som är det primära. Stämningen. Storyn.

Jag har spelat det i ungefär 5 timmar nu. Är på tredje kapitlet och har säkert väldigt många timmar kvar. Men jag myser i världen och jag har roligt med spel igen.

Specs:
i7 7700k
16 GB ram
Samsung 970 Plus M.2
GTX1080
Index Kit

Medlem

Half life alyx är grymt.
Har precis spelat min första session på vad som blev runt 3 timmar, med free locomotion.
Ingen motionsickness.

Har sett att vissa recensenter blivit motion sick, men det har förmodligen med vana att göra.

Vilket jävla spel, sögs in i världen direkt, detaljrikedomen, atmosfären, sjukt välproducerat.
Är nog det bästa VR spelet jag kört, utan tvekan.

Försökte pressa ner hypen inom mig inför detta spel, vilket knappast fungerade. Det är ju half life och jag är inte besviken.

Medlem

Att förklara vad VR är för någon som aldrig provat är omöjligt, folk tittar på en gameplay video som ärligt talat ser ut som en vanlig icke-VR video med lite svängigare och flummigare kamera. VR är fantastiskt, jag äger både HTC Vive & Valve Index. Half Life: Alyx är en helt ny nivå i VR när det kommer till detaljrikedom, men det är inget nytt när det kommer till Half Life serien, de har alltid släppt riktigt grymma titlar för tidseran.

Jag sitter med i9 9900K (ännu oklockad, för det behövs inte just nu), RTX 2080 Ti, 32GB DDR4 3.3Ghz & m2 för spel, ssd för windows/ Mekanisk för lagring. Där finns laddningstider, men de är oftast bara runt 2-5 sekunder långa. Jag kör med Highest quality och 4508x5008p per öga via Index settings och det flyter på utan några problem överhuvudtaget.

Folk är rädda för priserna, men är man en PC entusiast och redan har lagt mycket pengar på en bra PC så är ~10,000,- för VR inte speciellt mycket, med tanke på upplevelsen man får från det. Vill man prova på att se hur det är, så köp någon av de billigare headseten först, men förvänta dig inget over-the-top.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

jag äger både HTC Vive & Valve Index.

har du testat det med vive också? hur ser det ut? jag sitter med en i stort sett identisk dator som du, fast har bara gamla htc vive. tänkte att tag att jag skulle vänta med alyx tills jag skaffat en index eller liknande, men det börjar bli svårt med all hype ..

kanske går att supersampla och få det att se lite snyggare ut ..hur det nu funkar. knappt rört viven på 2-3 år och kan tänka mig att settings osv ser annorlunda ut nu ..

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Vad använder du för hårddisk? Mekanisk? ssd? ssd m.2?

Jag är också nyfiken då jag kände att laddningstiderna mellan kapitel var 0.0 problem i min bok, nästan skönt med några sekunders paus och ofta en markör för ett naturlig plats i storyn att stänga av för dagen

Inaktiv
Skrivet av quadratis:

har du testat det med vive också? hur ser det ut? jag sitter med en i stort sett identisk dator som du, fast har bara gamla htc vive. tänkte att tag att jag skulle vänta med alyx tills jag skaffat en index eller liknande, men det börjar bli svårt med all hype ..

kanske går att supersampla och få det att se lite snyggare ut ..hur det nu funkar. knappt rört viven på 2-3 år och kan tänka mig att settings osv ser annorlunda ut nu ..

Jag spelar det på min HTC Vive och tycker verkligen det funkar hur bra som helst. Har inte provat en Index nån gång men man märker att grafiken är riktigt snygg i detta även om Viven inte längre är en av de mest högupplösta så duger det gott för mig just nu, även om man såklart börjar fantisera om hur snyggt det kan och kommer se ut.

Frilansare
Skrivet av Thane:

Kan inte ni på FZ hyra ut era headsets för en liten slant?

Nja, de är ju arbetsredskap! Däremot borde ju ni i communityn ordna någon form av crowdfunding, för er som inte har råd med ett eget. Sen skickar ni runt setet efter ett schema!
Och som sagt, efter Covid-19 är ni välkomna till kontoret för ett test. Ska fan ordna baluns!

Inaktiv

Jag hade gärna bjudit in medlemmar att komma och spela HL: Alyx här i Umeå men det känns tyvärr inte helt aktuellt i dessa coronatider Kan nog tänka mig att hyra ut via appen Hygglo för en symbolisk summa om någon är intresserad. Det här spelet är helt otroligt och bör upplevas av så många som möjligt!

Medlem

Grymt sugen på en Index, Half-life har varit en så stor del av mitt liv och det har ju verkligen lovordats.

10 000 är ju ingen ekonomisk katastrof heller som 30 fyllda och arbetande. Skulle bara vilja se några fler spel först som kan motivera ett köp. Lite väl högt pris om det skulle bli så att jag bara spelar Half-life.

VR lockar inte så mycket i sig för mig, det är spelen som gör det.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Grymt sugen på en Index, Half-life har varit en så stor del av mitt liv och det har ju verkligen lovordats.

10 000 är ju ingen ekonomisk katastrof heller som 30 fyllda och arbetande. Skulle bara vilja se några fler spel först som kan motivera ett köp. Lite väl högt pris om det skulle bli så att jag bara spelar Half-life.

VR lockar inte så mycket i sig för mig, det är spelen som gör det.

Det är bara kolla runt efter lite VR-spel.
dom flesta är ytterst lite hypade pga det läggs inte så stor budget på marknadsföring så dom som inte har koll på VR-spel missar allt.
Youtuba tex best VR games 2020 eller nått sånt så får man många tips och hittar säkert nått som passar en själv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Dock verkar spelet inte presentera sig bra utanför VR. Verkar vid en snabb anblick som att alla som klagar inte har spelat Alyx, medan alla som har spelat det, är frälsta.

Ja, dom flesta har nog dessvärre tittat på lite kändare Youtubers / Streamers, som stressar på och missar i princip hälften av allt i spelet. A Wolf in VR har nog en av de bättre genomspelningarna som pågår just nu.

Det enda jag har att klaga på än så länge är att vissa av pusslen blir lite enformiga en bit in i spelet. Som någon nämnde tidigare så hade även jag också gärna sett lite mer Boneworks stuk på det, men man förstår ändå deras designval.

Testpilot

Fråga:

Jag kör spelet sittande i en liten yta hemma.
Men spelet envisas med att jag då också är på den höjden till allt i spelet också. Hittade en inställning för att stänga av crouch men det inverkar inte på min höjd i spelet.

Hur tusan justerar jag så man är i rätt höjd?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Fråga:

Jag kör spelet sittande i en liten yta hemma.
Men spelet envisas med att jag då också är på den höjden till allt i spelet också. Hittade en inställning för att stänga av crouch men det inverkar inte på min höjd i spelet.

Hur tusan justerar jag så man är i rätt höjd?

Menar du att du blir för kort i spelet för att du sitter ner? du skulle alltså behöva justera golvet längre ner än vad ditt golv är i verkligheten?
Jag kör Oculus och får samma golv-nivå i SteamVR som jag justerat i Oculus guardian men vet att jag hade beskymmer med golv-nivån när jag körde WMR.
Lösningen var att använda ett program som heter OpenVR Advance Settings som du kan googla fram, då kan du justera din höjd mot golvet genom att bara trycka fram steamvr menyn så har advance setttings dykt upp som en egen kategori. Finns en massa andra inställningar där också men att "fixa golvet" var det jag använde mest förr.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Menar du att du blir för kort i spelet för att du sitter ner? du skulle alltså behöva justera golvet längre ner än vad ditt golv är i verkligheten?
Jag kör Oculus och får samma golv-nivå i SteamVR som jag justerat i Oculus guardian men vet att jag hade beskymmer med golv-nivån när jag körde WMR.
Lösningen var att använda ett program som heter OpenVR Advance Settings som du kan googla fram, då kan du justera din höjd mot golvet genom att bara trycka fram steamvr menyn så har advance setttings dykt upp som en egen kategori. Finns en massa andra inställningar där också men att "fixa golvet" var det jag använde mest förr.

Tänkte mest om det fanns nån quick-fix som nån vet om.

Jepp jag blir för kort i spelet. Och jag blir bara förvirrad av de inställningar som finns i SteamVR.
Ska labba lite o se om jag måste ställa in annat i Oculus Guardian eller om jag missat nåt.
Att köra stående funkar men problemet för mig är att min VR yta är så liten att om jag kör stående så händer det lätt olyckor

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Tänkte mest om det fanns nån quick-fix som nån vet om.

Jepp jag blir för kort i spelet. Och jag blir bara förvirrad av de inställningar som finns i SteamVR.
Ska labba lite o se om jag måste ställa in annat i Oculus Guardian eller om jag missat nåt.
Att köra stående funkar men problemet för mig är att min VR yta är så liten att om jag kör stående så händer det lätt olyckor

Ok prova det där advance setting, det är precis Quick fix så man slipper dom förvirrande inställningarna i SteamVR
Finns Youtube klipp som beskriver hur advance settings fungerar 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Harakiri:

Fråga:

Jag kör spelet sittande i en liten yta hemma.
Men spelet envisas med att jag då också är på den höjden till allt i spelet också. Hittade en inställning för att stänga av crouch men det inverkar inte på min höjd i spelet.

Hur tusan justerar jag så man är i rätt höjd?

Jag blev 5-7 meter lång med Quest, spawnade ovanpå en tågvagn. Löste sig genom att kalibrera om Questen, jag gjorde om room-setupen. Testa det. Går ju hur snabbt som helst med Oculus.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag tycker alla kända VR-dudes på nätet fumlar runt hela tiden, trots att de spelat skitmycket. Känns som en sån grej man får dras med i VR.
Och jag menar inte bara fumla med händerna. Det är ofta man ser dem vända sig för långt med nån quickturn funktion, springa in i väggen och gnida sig iväg utmed väggen från faran. Eller fippla runt med teleporterfunktionen för att stå exakt där de vill.
Saknaden av vettig locomotion är det som mest gör att jag drar mig för att skaffa ett headset igen.

Att någon går emot en fysisk vägg när man spelar beror ju på kombinationen att VR är så inlevelsefullt och realistiskt, och att många har ont om fysiskt utrymme (room scale). Alternativet är ju att enbart köra med knappar/spakar som vid pannkaksspel - och dit vill man ju inte.
Att fumla med händerna vid stress kan ju bero på dåligt utformade kontroller i spelet (något HLA inte verkar lida av) eller ovana från spelaren (inte satt sig i muskelminnet). Och även i verkliga livet börjar många fumla om det blir stressade situationer.
Att stanna exakt där man vill vid teleportering beror ju också på spelutvecklaren - erbjuder de även samtidig smooth locomotion finjusterar man ju med det. Eller som jag - flyttar mig fysiskt (dvs. går ett steg). Jag älskar room scale och använder det så mycket jag kan.
Snap turn ska man inte använda, anser jag. Jag rör mig hellre fysiskt, vill man inte det så använd smooth turn.
I HLA ska det Valve kallar shift locomotion fungera väldigt bra.
Vad gäller förflyttning generellt i VR-spel så föredrar jag smooth locomotion med spak, även om det inte är perfekt, före gå-på-stället/arm-swinging. Jag har köpt ett par Cybershoes men inte testat dem än.

Medlem

Jag tycker om smooth locomotion men av nån anledning gillar jag inte smooth turn, om det nu inte är fysiskt då. Föredrar hellre Snap turn, fast det kanske är en vanesak precis som smooth locomotion.
Jag vänder och rör mig mer fysiskt när jag kör trådlöst med Questen än med kabel ikopplad med PC, får en sån fastkopplad känsla så det hämmar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vänder och rör mig mer fysiskt när jag kör trådlöst med Questen än med kabel ikopplad med PC, får en sån fastkopplad känsla så det hämmar.

Samma här. Kör både Oculus Quest och HTC Vive trådlöst. Oslagbart. Dock verkar ju trådlöst PC-spelande med Quest var lite av en "hit and miss", tycker det är lika många som har problem med det som tycker det funkar bra, även med perfekta förutsättningar (5 GHz, LAN till PC).

Verkar dock som Index-spelande är väl värt sladden!

Medlem
Skrivet av duked:

Samma här. Kör både Oculus Quest och HTC Vive trådlöst. Oslagbart. Dock verkar ju trådlöst PC-spelande med Quest var lite av en "hit and miss", tycker det är lika många som har problem med det som tycker det funkar bra, även med perfekta förutsättningar (5 GHz, LAN till PC).

Verkar dock som Index-spelande är väl värt sladden!

Ja med rätt förutsättningar ska trådlösa streaming en fungera bra, speciellt med senaste virtual desktop.
Men jag har inte provat, provade Boneworks för några månader sen men då var det inte optimalt. Men då har jag heller ingen ac router


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar