Hjälp med AC-adapter till Playstation Classic

Kontot avslutas
Hjälp med AC-adapter till Playstation Classic

Jag tänkte skriva till Sony och fråga men kunde inte hitta någon mail till de så då testar jag här.

Jag spelade Final Fantasy VII på Playstation Classic förut och efter ett tag så stängde den bara av sig.
Jag vet att sådant ska bero på vilken AC-adapter man har.

På deras hemsida står det att man ska ansluta den med en AC-adapter (medföljer inte) som har en uteffekt på 5 V, 1,0 A och har USB typ A.

Jag har en AC-adapter från Lenovo.
Input: 100-240V ~ 50/60Hz 0.13A
Output 5.0V 1.0A

Sen såg jag en sida som sålde AC-adapter till Playstation Classic men den var på 3.0A istället för 1.0A som Sony rekommenderar, är det för att det inte får vara under 1.0A men att det inte gör något om det är över. Eller det kanske är bättre att få tag på en adapter på 3.0A istället???

Jag skulle uppskatta svar på denna frågan om ni vet.


signatur

ゼルダの城

Det fungerar så länge spänningen (V) inte överstiger 5.0V. Det är obra.
Generellt skulle jag hålla mig till det rekommenderade och inte köpa något utanför EU.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Kontot avslutas

Okej. Funderar på att antingen köpa ett paket som jag fick fram på Google med en adapter och 2 usb förlängningskablar för handkontroller, eller en adapter från Nintendo för NES Classic, SNES Classic med mera. Den sistnämnda var till och med billigare.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Funderar lite på om det kan bero på att den adaptern jag använder är anpassad för smartphones???
Försöker komma på teorier. Men min Playstation Classic brukar inte stänga av sig, hände bara en gång när den var ny och då bytte jag till den adaptern som jag använder nu och sen dess har det funkat fint tills nu.
Vill ju inte köra den om den blir för varm, är rädd för att ha sönder den då.

Eller jag kanske skulle kolla om det finns överspänningsskydd på adaptern innan jag köper någon? Mer tips?


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av hannes.theorell:

Det fungerar så länge spänningen (V) inte överstiger 5.0V. Det är obra.
Generellt skulle jag hålla mig till det rekommenderade och inte köpa något utanför EU.

Tack för tipset.
Jag är väldigt noga med att hålla mig till det som står, men jag är väl inte så där jätte tekniskt lagd, så det är lätt att missa något.
Den jag har är ju från Kina står det (men det är väl det mesta nu för tiden) men jag kanske skulle köpa från något välbekant företag så kanske det blir bättre kvalitet. Eller?


signatur

ゼルダの城

Jag kollar på min smartphone-laddare (Samsung) och den, adaptiv som den är, pendlar mellan 9 V och 5 V i output. Har du kört en sådan och den börjat mata in 9 V i din apparat så kan det bli tråkiga resultat.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Kontot avslutas
Skrivet av hannes.theorell:

Jag kollar på min smartphone-laddare (Samsung) och den, adaptiv som den är, pendlar mellan 9 V och 5 V i output. Har du kört en sådan och den börjat mata in 9 V i din apparat så kan det bli tråkiga resultat.

Det står inget med 9 V på den som jag har (som tur är) skulle inte våga använda något sådant. Men man skulle ju kunna missa en sådan sak med.

Kollade precis på iPhone adaptern och på den står det
Input: 100 - 240V ~ 50/60Hz 0.15A
Output: 5V --- 1A

Så på input är det 0.15A istället för 0.13A som det är på den andra. Men det kanske inte spelar någon roll


signatur

ゼルダの城

Skribent

Måste man verkligen ha en nätadapter? NES och SNES mini kör jag med USB rakt in i TVn bara. Har en LG 47" med 1080p upplösning som har ca 6 år på nacken.

Kontot avslutas
Skrivet av Shadee:

Måste man verkligen ha en nätadapter? NES och SNES mini kör jag med USB rakt in i TVn bara. Har en LG 47" med 1080p upplösning som har ca 6 år på nacken.

Jag vet inte hur bra eller dåligt det är. De rekommenderar ju en AC-adapter och nämner inget om att koppla den till ens TV.

Själv kan jag inte testa det heller eftersom vi inte äger någon nyare TV utan kör via HDMI via en dataskärm, sen om jag hade haft det så skulle jag inte ha gjort så heller. Jag har istället en 5 meter lång HDMI kabel så att jag kan ha mini konsolerna på bordet intill mig.

Jag talade med min sambo och hon vill inte att jag testar med någon mer AC-adapter som vi har, funderade annars på att använda en från Nokia med 5V och 2A. Men istället så blir det nog att köpa AC-adaptern som är från Nintendo. Det kanske är lika bra, så vet man att den är anpassad för konsoler.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Jag vet inte hur bra eller dåligt det är. De rekommenderar ju en AC-adapter och nämner inget om att koppla den till ens TV.

Själv kan jag inte testa det heller eftersom vi inte äger någon nyare TV utan kör via HDMI via en dataskärm, sen om jag hade haft det så skulle jag inte ha gjort så heller. Jag har istället en 5 meter lång HDMI kabel så att jag kan ha mini konsolerna på bordet intill mig.

Jag talade med min sambo och hon vill inte att jag testar med någon mer AC-adapter som vi har, funderade annars på att använda en från Nokia med 5V och 2A. Men istället så blir det nog att köpa AC-adaptern som är från Nintendo. Det kanske är lika bra, så vet man att den är anpassad för konsoler.

Amperen spelar ingen roll utom i det fallet man matar något med för låg ampere, vilket kan resultera i att som t.ex. din ps classic stänger av sig. Enheten kommer ta så mycket den behöver av det som erbjuds, det enda livsviktiga är att det är 5v

Kontot avslutas
Skrivet av Nocternity:

Amperen spelar ingen roll utom i det fallet man matar något med för låg ampere, vilket kan resultera i att som t.ex. din ps classic stänger av sig. Enheten kommer ta så mycket den behöver av det som erbjuds, det enda livsviktiga är att det är 5v

Aha. Då tror jag att jag förstår. Så det var därför den var på 3 ampere som jag kollade på nätet som det påstods att den var för Playstation Classic och Playstation 4 handkontroller.

Även att 1 ampere är minimum så är det bättre att använda en på fler ampere om jag förstår dig rätt.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Så hur fungerar det med ampere.
Man kan ha mer ampere och då använder enheten bara det den behöver. Har jag förstått rätt?
Så länge som man inte överstiger 5V.

Så om jag får tag på en AC-adapter på 2 eller 3 ampere så kan jag använda den till alla mina mini konsoler utan problem??? Eller?


signatur

ゼルダの城

Skribent

@ZeldasCastle:

Mini NES info Nintendo.com

Mini SNES info sweclockers

Playstation Classic random YouTube video

Sedan i din situation där du har en lång kabel från TVn och konsolerna bredvid dig på bordet så förstår jag att du inte kopplar till TVn, men det är fullt möjligt som svaret på Nintendos hemsida visar. Jag har som sagt aldrig använt en AC-adapter och aldrig haft några problem, inte provat Playstation Classic dock. Jag köpte förlängningssladdar till kontrollerna för att lösa problemet du löst med en lång HDMI-kabel.

Så länge adaptern är CE-märkt och har rätt volt och tillräckliga ampere så är det bara använda vilken som. Alternativt en powerbank som han i YouTube videon hävdar att han använder. Vill du som sagt köpa ny så tycker jag du är inne på rätt spår med en original, det sämsta du kan göra är att handla nå billigt skit från typ Wish.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Så hur fungerar det med ampere.
Man kan ha mer ampere och då använder enheten bara det den behöver. Har jag förstått rätt?
Så länge som man inte överstiger 5V.

Så om jag får tag på en AC-adapter på 2 eller 3 ampere så kan jag använda den till alla mina mini konsoler utan problem??? Eller?

Ja precis, så länge det är 5v och varken över eller under så är det bara att tuta och köra. Konsolen kommer hämta så mycket kräm den behöver sen.

Kontot avslutas

Vi fick hem Nintendos AC-adapter igår.
Den ligger på 5V (väldigt självklart) och sen låg den på 1.5A så nu kanske det inte händer igen att Playstation Classic blir överhettad. Nu har det bara hänt 2 gånger men det är bra att veta att det beror på amperen om den blir det eller ej.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar