Half-Life: Alyx-utvecklare är övertygad om att VR-kravet kommer att moddas bort

Robot
Half-Life: Alyx-utvecklare är övertygad om att VR-kravet kommer att moddas bort
Medlem

Klart att det kommer hända. Vet inte vad det finns för moment i spelet som blir svårt att anpassa till mus och tangentbord men allt går att lösa.

Medlem

Det finns nog vissa moment som blir kluriga, ibland behöver man sträcka sej ut efter nåt tex. Det är inte så lätt utan vr, men ah de e klart de går. Men förstår inte varför man skulle vilja spela det på det viset, det är ju gjort från grunden till VR, skalan på alla miljöerna, fienderna. Jag hade aldrig velat uppleva det på annat sätt än vad utvecklarna tänkt sej.

Jag hade nog hällre köpt mej ett begagnat headset och sen sålt det när jag var färdig med spelet isåfall.

Medlem

Ser jättemycket fram emot det, även om resultatet inte blir exakt lika bra som VR-originalet.

Medlem

Har inget emot att det är VR, det är kanske den bästa lösningen för spelet. Problemet är bara att de allra flesta inte har tillgång till VR och det finns inga bra alternativ för oss.

Medlem

Skulle lätt spela det då. Half-life är världens bästa spel men jag vägrar VR.

Medlem

Har svårt att tro att det blir en bra upplevelse då spelet är designat för VR.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det jag saknar i VR-versionen är möjligheten att hoppa över små hinder och helt slippa använda teleport. Även att röra sig lite snabbare hade varit trevligt - hittills saknar jag det bara under strider när man snabbt behöver ta skydd. Hoppas att någon moddar in dessa funktioner.

Tvivlar inte på att någon kan få detta att bli ett roligt spel även på skärm.

Medlem

Tänker då inte spela ett VR-designat spel utan VR, men detta kommer nog få mig investera i en Index i år trots allt. Sitter lite och väntar på nästa Nvidia-generation för att se om man ska uppgradera först.

Medlem

Det här kommer inte göra sig bra på platt-skärm.

Medlem

Känns ju helt meningslöst... ett VR spel utan VR. Nog bättre upplevelse att bara kolla igenom en walkthrough där någon annan spelar det då.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det här kommer inte göra sig bra på platt-skärm.

Det tror jag nog. Har inte haft något som helst problem med att titta när folk streamar spelet så vad är det som inte skulle göra sig bra på skärm? Att man måste luta sig ibland för att göra vissa moment är ju något som funnits länge i "vanliga" spel, oftast genom Q, E alternativt ctrl + asdw.

Motsvarigheten till dem som gnäller på att spelet är VR exklusivt idag är alla som säger att det inte funkar på skärm.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Känns ju helt meningslöst... ett VR spel utan VR. Nog bättre upplevelse att bara kolla igenom en walkthrough där någon annan spelar det då.

Håller inte riktigt med om det. Upplevelsen finns fortfarande där dock inte med samma inlevelse som i VR. Kan garantera att folk aldrig kommer få samma wow moments utanför VR.


signatur

Idono. That's me!

eld
Medlem
Skrivet av IMSG:

Det tror jag nog. Har inte haft något som helst problem med att titta när folk streamar spelet så vad är det som inte skulle göra sig bra på skärm? Att man måste luta sig ibland för att göra vissa moment är ju något som funnits länge i "vanliga" spel, oftast genom Q, E alternativt ctrl + asdw.

Motsvarigheten till dem som gnäller på att spelet är VR exklusivt idag är alla som säger att det inte funkar på skärm.

Medlem

Att spela Half-life: Alyx utan VR är som att köra "Duck hunt" med vanlig nes-kontroll.... fast värre.

Medlem

Vad är det som är problemet där egentligen?

Djurhelvetet som hoppar mot en; hålla ner vänster musknapp (t,ex.), dra vänster för vänsterkrok och sen släppa. (gjorde en edit då jag inte såg att det var en stol först).

Röja på hyllan; Hålla in mouse 5 och dra med musen, trycka på R för att ladda om vapnet.

Svårt? Nej. Att man sen inte får samma känsla är en annan femma men det gäller ju bland annat The Witcher eller kommande Cyberpunk och liknande spel som majoriteten inte kommer spela i VR.

eld
Medlem
Skrivet av IMSG:

Vad är det som är problemet där egentligen?

Djurhelvetet som hoppar mot en; hålla ner vänster musknapp (t,ex.), dra vänster för vänsterkrok och sen släppa. (gjorde en edit då jag inte såg att det var en stol först).

Röja på hyllan; Hålla in mouse 5 och dra med musen, trycka på R för att ladda om vapnet.

Svårt? Nej. Att man sen inte får samma känsla är en annan femma men det gäller ju bland annat The Witcher eller kommande Cyberpunk och liknande spel som majoriteten inte kommer spela i VR.

Koncept som att slåss med en stol och röja i en hylla existerar inte i alyx, det är fysiska objekt du interagerar med.

Du pratar om att en slags surgeon-sim emulation av alyx input skulle vara dugligt i en port.

Alternativt att du menar att man kan skala bort all vr-interaktion och bara ha kvar skjutandet, men då är det inte alyx längre.

Medlem

Är övertygad av dedikerade mod-communityt kommer sluka detta spel och som följd få en plattskrämsversion.
Men man bör nog inte tänka att man ska spela första versionen av modden för det kommer som sagt behövas fixas en hel del för att få det till ett bra plattskärmsspel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Koncept som att slåss med en stol och röja i en hylla existerar inte i alyx, det är fysiska objekt du interagerar med.

Du pratar om att en slags surgeon-sim emulation av alyx input skulle vara dugligt i en port.

Alternativt att du menar att man kan skala bort all vr-interaktion och bara ha kvar skjutandet, men då är det inte alyx längre.

Det är spelmotorn och inte VR i sig som gör att du kan interagera med objekt. Finns åtskilliga spel med samma typ av fysik där du spelar med mus och tangentbord.

Jag menar ju det, att inte spela i VR gör naturligtvis att upplevelsen inte blir lika bra men väljer ändå att gå på utvecklarens linje här och ser det inte som några större konstigheter att få en okej spelupplevelse på dator,

eld
Medlem
Skrivet av IMSG:

Det är spelmotorn och inte VR i sig som gör att du kan interagera med objekt. Finns åtskilliga spel med samma typ av fysik där du spelar med mus och tangentbord.

Jag menar ju det, att inte spela i VR gör naturligtvis att upplevelsen inte blir lika bra men väljer ändå att gå på utvecklarens linje här och ser det inte som några större konstigheter att få en okej spelupplevelse på dator,

Nej, spelmotorn tillför funktionalitet för att ha fysiska objekt i en värld, interaktionen med dessa kommer genom input.

Vi pratar om att tre helt separata devices med 6 grader av frihet ner på millimetern ska översättas till ett tangentbord och en tvådimensionell mus.

Utvecklaren menar att man kan plocka bort all interaktion och för att få ett spel som fungerar utan VR men att det tar bort större delen av vad som gör alyx.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Vad är det som är problemet där egentligen?

Djurhelvetet som hoppar mot en; hålla ner vänster musknapp (t,ex.), dra vänster för vänsterkrok och sen släppa. (gjorde en edit då jag inte såg att det var en stol först).

Röja på hyllan; Hålla in mouse 5 och dra med musen, trycka på R för att ladda om vapnet.

Svårt? Nej. Att man sen inte får samma känsla är en annan femma men det gäller ju bland annat The Witcher eller kommande Cyberpunk och liknande spel som majoriteten inte kommer spela i VR.

Problemet är att då får man det här: https://youtu.be/rDuF1awjDHE

I det spelet styr man precis som du beskriver. Håll inne en knapp, styr en arm... och så använder man tangentbordsknappar för fingrarna individuellt. Det är det mest frustrerande skräp jag någonsin provat. Kul som en gimmick/utmaning men fullständigt ospelbart som ett riktigt spel.

Alternativet är att skala bort 90% av vad som gör spelet intressant, och byta ut det med fasta animationer som inte alls levererar samma upplevelse och möjligheter. Måste hålla med Vavle här, tror inte det som blir kvar är värt att spela.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, spelmotorn tillför funktionalitet för att ha fysiska objekt i en värld, interaktionen med dessa kommer genom input.

Vi pratar om att tre helt separata devices med 6 grader av frihet ner på millimetern ska översättas till ett tangentbord och en tvådimensionell mus.

Utvecklaren menar att man kan plocka bort all interaktion och för att få ett spel som fungerar utan VR men att det tar bort större delen av vad som gör alyx.

Som dessutom går att översätta till spelbar variant även om den skalas ner när det kommer till mus och tangentbord.

Det må hända att det "gör Alyx" men inte Half Life eller storyn. Nu vet jag inte mycket om storyn direkt mer än det lilla jag sett på Twitch men failar den ser jag detta spel som ytterligare en tech demo.

Aja, jag väntar iaf tills dess att en mod kommer, må hända att det dröjer nått år eller mer.

Skribent
Skrivet av Fletchett:

Problemet är att då får man det här: https://youtu.be/rDuF1awjDHE

I det spelet styr man precis som du beskriver. Håll inne en knapp, styr en arm... och så använder man tangentbordsknappar för fingrarna individuellt. Det är det mest frustrerande skräp jag någonsin provat. Kul som en gimmick/utmaning men fullständigt ospelbart som ett riktigt spel.

Alternativet är att skala bort 90% av vad som gör spelet intressant, och byta ut det med fasta animationer som inte alls levererar samma upplevelse och möjligheter. Måste hålla med Vavle här, tror inte det som blir kvar är värt att spela.

Det som kanske skulle funka drägligt är ju om det modas så det går att köra med motionkontollerar till VR, men att allt körs på tvn eller datorskärmen...att det på något vis blir lite ”Wii-känsla”, men med bättre motionkontroller.

Då går det ju få till der där med fingerrörelser och sånt, det enda man då saknar är djupet och VR-känslan. Vilket förstås är en stor del av spelet, men det skulle i alla fall bli spelbart och reflektera drägligt hur det spelas i VR.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av IMSG:

Som dessutom går att översätta till spelbar variant även om den skalas ner när det kommer till mus och tangentbord.

Det må hända att det "gör Alyx" men inte Half Life eller storyn. Nu vet jag inte mycket om storyn direkt mer än det lilla jag sett på Twitch men failar den ser jag detta spel som ytterligare en tech demo.

Aja, jag väntar iaf tills dess att en mod kommer, må hända att det dröjer nått år eller mer.

Nästan som att du vägrar att förstå.
Äger inte själv VR och kommer nog vänta tills det finns fler spel innan jag köper något headset. Påståendet att det ens går att få till en jämförbar interaktion på plattskärm är bara löjligt. Möjligtvis om man fortfarande använda kontrollerna och bara förlorade djupet.
Om du bara vill åt storyn kan du lika gärna se på en let's play.

Medlem

inte för jag bryr mig ett jävla dugg och HL så undrar jag bara varför dom gjorde det VR från första början kan ju inte vara mycket pengar dom tjänar på det är nog många som har VR ja men det utgör kanske 10-15% ut av alla gamers.

Kollar man siffrorna så är all time-peak på 48h 8,791 spelare men jag kan svära på hadde det ej varigt VR så hadde det nog legat på 300-500K spelare på 48h timmar.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

inte för jag bryr mig ett jävla dugg och HL så undrar jag bara varför dom gjorde det VR från första början kan ju inte vara mycket pengar dom tjänar på det är nog många som har VR ja men det utgör kanske 10-15% ut av alla gamers.

Kollar man siffrorna så är all time-peak på 48h 8,791 spelare men jag kan svära på hadde det ej varigt VR så hadde det nog legat på 300-500K spelare på 48h timmar.

För att dom ville göra ett VR spel.
Det var VR eller inget alls.
Med det resonemanget skulle ingen göra VR spel.
Vi får VR spel som är gjorda med kärlek till spel ist för "mjölkning produkter" som ska likna spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tror inte spelet blir så bra utan VR, känslan av att va inne i spelet skulle fösvinna helt. Utan den känslan är nog spelet bara som ett nytt kapitel till Half-Life 2, fast mer nerdummat och kortare. Visst spelet är långt om man spelar i VR, men om man springer igenom allt som ett fps så är man nog klar med spelet på en timme.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av IMSG:

Som dessutom går att översätta till spelbar variant även om den skalas ner när det kommer till mus och tangentbord.

Det må hända att det "gör Alyx" men inte Half Life eller storyn. Nu vet jag inte mycket om storyn direkt mer än det lilla jag sett på Twitch men failar den ser jag detta spel som ytterligare en tech demo.

Aja, jag väntar iaf tills dess att en mod kommer, må hända att det dröjer nått år eller mer.

Hela poängen med alla tidigare Half Life spel har varit at pusha ny teknologi.
Half Life 1 var att man kunde göra ett ordentligt spel på ett os som inte var dedikerat till rent spel,
HL2 pushade riktigt fysik i spel (för sin tid), och Alyx pushar ny vad som kan ses som ett tidigt stg till Matrix nivå på interaktioner i en virtuell miljö.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

inte för jag bryr mig ett jävla dugg och HL så undrar jag bara varför dom gjorde det VR från första början kan ju inte vara mycket pengar dom tjänar på det är nog många som har VR ja men det utgör kanske 10-15% ut av alla gamers.

Kollar man siffrorna så är all time-peak på 48h 8,791 spelare men jag kan svära på hadde det ej varigt VR så hadde det nog legat på 300-500K spelare på 48h timmar.

Valve är inte en typisk utvecklare och de behöver egentligen inte pengarna från spelen tack vare Steam och Source engine, de har bara ca 350 anställda. Till skillnad från andra har de aldrig gjort sig beroende av andra finansiärer utan är självförsörjande och helt oberoende. Gabe Newell lämnade tryggheten på Microsoft för att han ville göra coola spel som gör intryck på folk och det är precis vad de pysslar med. Enligt Gabe vill han i första hand ha en skön arbetsplats där alla trivs med känner varandra och det är nog därför de håller nere antal anställda.

De har ju pysslat med VR och andra oortordoxa grejor väldigt länge, som att tex. ge alla spel på Steam Linux-stöd, vi har steam machines och VR-headset som producerades helt utan några garantier, steam machines floppade men det har ju inte hindrat fler sådana satsningar. Deras spel släpps sällan men det är alltid fantastiskt bra spel som satt avtryck i spelhistorien och hela grejen med deras existens verkar vara att driva utvecklingen framåt så hans företagsfilosofi fungerar ju bevisligen bra.

För att svara på din fråga: Folket på Valve tycker nog VR är coolt helt enkelt och de ser det som det naturliga nästa steget för FPS, som är deras huvudsakliga genre. Det finns väl inget mer genuint än att producera det man själv gillar mest?

Medlem

@brunnlake: Håll högerspaken framåt när du går in i mindre hinder så går alyx över de automatiskt

12
Skriv svar