HL: Alyx - ditt första intryck?

Skägg.
10 Chambers
HL: Alyx - ditt första intryck?

Igår släpptes äntligen Half-Life: Alyx , inte bara ett efterlängtat AAA-spel för VR men också ett återbesök i City 17 som vi inte varit i på så många år. Jag såg att det var många som skrev sina egna första intryck i Tompas streamnyhet men tänkte att vi kunde samla dem här. Så, VR-fantaster som dök rakt in i Alyx, vad tyckte ni vad bra och vad tyckte ni fungerade sämre? Vilka headset har ni testat med? Är detta den "killer app" VR behöver för att slå brett?

Vår recension kommer senare i veckan.


signatur
Medlem

Jag tänkte kolla lite Twitch streams, men många hade tekniska problem nästan hela tiden. Men när det väl fungerade så såg det ut att vara en häftig upplevelse.

Medlem

Fantastisk grafik. Personligen gillar jag Walking Deads interaktionschema mer. Men helt klart en ny nivå inom VR.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sebrock:

Fantastisk grafik. Personligen gillar jag Walking Deads interaktionschema mer. Men helt klart en ny nivå inom VR.

Jag har inte hunnit spela något av dem, hur skiljde det sig?


signatur
Medlem

Fruktansvärt hög kvalité. Lirat ca 1,5h.
Rullar på bra på "high"-settings med en 3600/1080ti, gammal rift.

Inte sett något liknande när det kommer till högupplösta texturer i ett VR-spel tidigare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har inte hunnit spela något av dem, hur skiljde det sig?

Svårt att säga exakt men WD:S&S känns mer ”på riktigt”. Det är små saker som hur saker greppas, hur locomotion fungerar osv. Lite polering och options där skulle uppskattas. Jag störde mig lite på att det var högra stick som initierar gå/springa. Hade hellre haft det på vänster även om man vänjer sig. Saknade också klättra som WD gör fint.

I övrigt är grafiken smått overklig i ett Index med 120Hz. Ruskigt fint volumetriskt ljus och detaljrikedom. Aldrig tidigare skådat en såpass polerad spelvärld.

Ett vanligt klagomål på Steam är att man inte kan springa utan istället känns det som man går fort. Det sagt gör det också att man tar in mer av världen sätter sig in djupare på något sätt (en normal människa orkar ju ändå inte sprinta överallt). Det är sådana subtila upptäckter som gör VR så fantastiskt.

Inaktiv

Är ju en helt annan upplevelse att faktiskt spela spelet antar jag men Gameplay-mässigt såg det inte roligt ut på de streams jag tittade på. Var mest gå runt och suga till sig resin och skjuta någon fiende här och där. Ska testa själv framöver. Det är väl atmosfären som gör spelet får jag anta.
Går ju i kvalet att skaffa mig en Index men är inte riktigt övertygad än.

Medlem

Kör på en CV1, är sjukt imponerad. Grafiken är grym, animationerna är otroligt detaljerade (barnacles, usch) och ljudet är mäktigt.

Det är även väldigt mycket Half-Life känsla i spelet, IMO. Design och atmosfär är on point.

Jag har egentligen bara två saker att klaga på och det är främst laddningstiderna (laddning i ett PC-spel år 2020, really?) och ett märkligt fenomen som uppstår när jag tittar mot mörka områden. Jag får då drastiskt olika ljusnivå i linserna vilket min hjärna inte gillar och jag får lite ont i ögonen i nån sekund eftersom de försöker fokusera på två olika ljusnivåer samtidigt.

Sen är jag lite nyfiken på hur fasen det här spelet funkar med Vive Wands. Blir man inte ordentligt begränsad?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Summering: Det mest tekniskt avancerade VR-spelet hittils och en värdig del i en av historiens bästa spelserier. För mig är Half Life: Alyx den bästa spelupplevelsen på väldigt länge. Betyg 5/5 (so far).

Plus +: Grafiken, automosfären, ljudet, ljuset, interaktion med miljön, VR, story, HALF LIFE!!!

Minus -: Linjärt, att gå/springa i VR (särskilt i stressiga situationer), buggar relaterat till VR

Jag spelade 2h imorse och spelet är helt i linje med mina förväntningar, helt klart den bästa VR upplevelsen hittils och ett spel som enkelt kan utmana de övriga spelen i serien. Atmosfären och ljudet är helt fantastiskt och i vissa stunder lite för verkligt, särskilt i stressade och läskiga situationer. Storyn och världen breddar Half Life -universumet och levererar trovärdiga karaktärer med stabil röstskådespeleri. Karaktärer har aldrig någonsin känts så levande, mycket tack vare VR. Grafisk sett är spelet också i framkant, helt otroligt snyggt för att vara ett VR-spel, förvånansvärt upplevde jag inget lagg eller grafiska buggar trots att jag körde på högsta inställningar med ett mid-end -grafikkort köpt för ett år sedan.

På den negativa sidan är spelet linjärt, det går mer eller mindre på räls. Det är tydligt att man valt att gå den vägen för att kunna hålla kvalitén genom hela spelet, ett mer öppet spel hade förmodligen lett till en nedgradering av grafik och mycket annat (VR är tungkört!). Som tur är förstör detta inte upplevelsen då man ändå är så upptagen med att interagera med allt i sin omgivning, ett mer öppet spel hade förmodligen mest varit överväldigande (och jobbigt att ta sig igenom/gå/springa med VR-kontroller).

Till sist vill jag nämna att de få, men ack så störande, tekniska VR-relaterade buggarna kan skapa oflyt i vissa situationer. Det finns inget värre än när händerna inte är var de ska vara när hagelbrakare har slut på ammo och ett gäng headcrabs gör sig redo att slänga sig mot ditt ansikte. Det är svårt att skylla detta på spelet i sig, då det förmodligen är kombinationen teknik och mitt vardagsrum som inte riktigt är i symbios.

Som slutsats skulle jag vilja säga att Valve gjort helt rätt att ta Half Life -världen till VR och efter att jag nu börjat spela Alyx skulle jag vara besviken om Half Life 3 släpptes till "gårdagens teknik", dvs mus, tangentbord och skärm. Det må låta helt galet för gamla desktop-rävar, men det är helt rätt riktning för att låta oss spelare sjunka ännu djupare in i den fantastiska värld som Valve byggt upp.

Inaktiv
Skrivet av superapan:

Du har alltså inget första intryck. Tack för informationen.

tönt

Skrivet av bronie:

Minus -: Linjärt, att gå/springa i VR (särskilt i stressiga situationer), buggar relaterat till VR

Det märktes tydligt bara av att se på folk som spelar. Väldigt mycket fumlande så fort det blir lite tidspress.
Märkte också av det när jag körde igenom Paranormal Activity på polarens Vive. Så fort man blev jagad och saker var tvungna att gå kvickt märkte man av hur begränsat VR är. Hoppas verkligen det kommer någon riktigt bra lösning till locomotion i framtiden.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Det märktes tydligt bara av att se på folk som spelar. Väldigt mycket fumlande så fort det blir lite tidspress.
Märkte också av det när jag körde igenom Paranormal Activity på polarens Vive. Så fort man blev jagad och saker var tvungna att gå kvickt märkte man av hur begränsat VR är. Hoppas verkligen det kommer någon riktigt bra lösning till locomotion i framtiden.

Jag håller med, men måste ändå säga att det inte sker allt för mycket i Alyx, Valve är nog väl medvetna om problematiken. Var nära på att köpa denna lösning, men ville se lite mer recensioner först: https://www.kat-vr.com/products/kat-loco

Inaktiv
Skrivet av bronie:

Var nära på att köpa denna lösning, men ville se lite mer recensioner först: https://www.kat-vr.com/products/kat-loco

Åhåå. Det där såg ju inte helt dumt ut. Ska hålla ögonen på det.

Hur mycket mumsiga actionsekvenser är det i Alyx? Minns ju från HL2 när Dog slåss mot en såndär combine tripod.
Sånt måste ju vara häftigt att se i VR.

Medlem

Spelar med oculus quest + link
första intryck efter 2 timmar är smått euforiskt.
Känns verkligen som half life 100% och att få uppleva det i VR gör allt så mycket bättre.
i början när man kliver ur hissen och combine står och siktar på en, tänk att få se dom efter alla dessa år öga mot öga.
Kändes som när man var liten och typ träffa en mussepigg maskot

Valve har gjort ett otroligt jobb, spelet ser otroligt snyggt ut och kontrollerna fungerar perfekt.

Om det är nått jag "saknar" så är det möjligheten till klättring som hititls som jag kört bara är till förbestämda ställen som tex stegar.

Att hoppa har dom löst till en form av teleport och det har jag inget emot faktiskt, däremot känns det dumt att man måste hoppa upp (teleportera) upp på vissa saker ist för att kunna klättra upp.

Allt som allt, ska fortsätta spela ikväll innan jobbet men sen resten och 2 veckor frammåt är man permitterad så då blir det mer spela


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Turbodog:

tönt

Det märktes tydligt bara av att se på folk som spelar. Väldigt mycket fumlande så fort det blir lite tidspress.
Märkte också av det när jag körde igenom Paranormal Activity på polarens Vive. Så fort man blev jagad och saker var tvungna att gå kvickt märkte man av hur begränsat VR är. Hoppas verkligen det kommer någon riktigt bra lösning till locomotion i framtiden.

Att folk fumlar i tidpress har nog inget med VR-begränsning utan helt enkelt den egna förmågan.
Titta folk som är duktiga i shooters som onward, pavlov osv.
Att skjuta, sikta, ladda om manuellt osv är ju helt annat gameplay än tex spela CS där man trycker på en knapp för att ladda om automatiskt, vapnet sitter fast på skärmen så man siktar med musen osv.
VR är mer "realistiskt" på den punkten.

Sen är det ju rörelserna som sagt och det finns en massa lösningar men det första jag tycker man ska jobba mot innan man börjar med massa tracking av ben osv det är att vi ska gå mer mot trådlöst spelande i VR.
Sladden är en begränsning.
att tak-montera sladd är också ett alternativ men inte helt optimalt heller. Oculus Quest visar tydligt att det är framtiden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan någon berätta hur det är att spela med original HTC Vive? Funkar Vive Vands eller blir det konstigt?

Skribent
Skrivet av bronie:

Jag håller med, men måste ändå säga att det inte sker allt för mycket i Alyx, Valve är nog väl medvetna om problematiken. Var nära på att köpa denna lösning, men ville se lite mer recensioner först: https://www.kat-vr.com/products/kat-loco

Åh? Såg det funkar på PSVR också? Kanske kan hjälpa till som komplement till Move-pinnarnas rätt dåliga tracking?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Finns det några indikationer på längden på spelet? VR spel känns ofta som kortare historier då det är jobbigt att spela längre perioder, men är det samma här?


signatur

Videomupp

Medlem

hade önskat att dom hade tagit lite mer från Boneworks när de gäller fysiken med bland annat klättringen och att lösa pussel på sitt egna sätt. Samt melee combat saknas, men annars ett fantastiskt spel med mäkta grafik och atmosfär. Äntligen ett riktigt fulländat spel till vr.

Smooth turning får de gärna fixa då de inte fungerar med min nuvarande vive blir illamående av snap turning samt att de är en immersive breaker.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Finns det några indikationer på längden på spelet? VR spel känns ofta som kortare historier då det är jobbigt att spela längre perioder, men är det samma här?

Det är väll en 15 timmars spel?
jag vet inte har för mig läst att det skulle vara om half life 2 ungefär.

Att VR-spel är kortare historier för att det ska vara jobbigt att spela längre perioder stämmer inte alls.
så säger bara en icket VR-spel intresserad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av A1200G:

Kan någon berätta hur det är att spela med original HTC Vive? Funkar Vive Vands eller blir det konstigt?

Jag kör med OG vive och det funkar hur bra som helst, det enda är att jag fick ändra så man kör touch istället för press på touchplattan om man kör full LOCOMOTION. Annars ett av dom bättre spelen med wandsen så det är bara att köra på 👍

Medlem

Grät på slutet PUNKT


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Jag är personligen helt blown away, jag fick en konstig nostalgifeeling tillbaka till Half-life 1. Samma känsla jag hade då, 14 år gammal dök upp nu igen. Häftigt 😊

Sen stör jag mej lite på som nämnts tidigare i tråden att man tvingas använda teleport ibland för att hoppa/klättra osv, det tar mej ur upplevelsen lite. (typ 1 sek) men ändå. Det är väl kvarlevor från när spelet var teleport Only.

Jag har bara kört 4 timmar så har en bra bit kvar, men amazing hittills 😊

Medlem

Utan tvekan det bästa jag spelat på mycket, mycket länge!
Funkar oförskämt bra på en Ryzen 7 3800x och 1080 Strix med en trådad Quest. Det enda problemet jag haft var en krasch under en laddningsscen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är väll en 15 timmars spel?
jag vet inte har för mig läst att det skulle vara om half life 2 ungefär.

Att VR-spel är kortare historier för att det ska vara jobbigt att spela längre perioder stämmer inte alls.
så säger bara en icket VR-spel intresserad.

Jag är absolut intresserad, men äger tyvärr inte en själv. Ang längden så var intrycket så när jag frågat runt bland vänner, men det är väl trevligt om man kan ha fel på den punkten.


signatur

Videomupp

Medlem

Men den största frågan är endå.....är spelet exakt lika beroendeframkallande som Animal crossing new Horizons???

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jag är absolut intresserad, men äger tyvärr inte en själv. Ang längden så var intrycket så när jag frågat runt bland vänner, men det är väl trevligt om man kan ha fel på den punkten.

Jo jag förstår.
Det finns både längre och kortare spel precis som vanligt. Bara det att totala mängden spel är i jämförelse ganska liten så har man inte koll på vilka spel som finns så kan nog lätt tro det för i början så fanns det typ bara arcade/musik och rytm eller "tech demo" spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den här Youtubern demonstrerar Half life alyx på Oculus Quest trådlöst med senaste versionen Virtual desktop (Side loaded).
Verkar ju fungera hur bra som helst, blir sugen att köpa virtual desktop igen, skulle vara perfekt att kunna köra PCVR trådlöst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nu är jag ingen "VR-veteran" men för min del är det helt klart det bästa VR-spelet jag spelat.
Det är svårt att påstå att det är värt ett helt nytt PC och VR-set inköp då det är sjukt mycket pengar och när man väl spelat färdigt finns det inga spel i närheten.
Men har man redan ett fungerande VR-set är HL-Alyx ett måste köp i mina ögon.

Till skillnad mot andra spel känns det inte som om jag blir motarbetad av spelmekaniken vilket är en sån lättnad.

Stämningen (det osar verkligen Half life om spelet) är helt suverän. Detaljrikedomen är otrolig och man kan verkligen undra hur mycket tid Valve lagt på spelet. Bara en sån sak att man kan ta upp en skiss från ett skrivbord och se vad som en dag kommer att bli Dog visar vilken kärlek utvecklarna har för HL världen, speciellt som flertalet troligen kommer missa det.

Spelet har även en skön humor som jag gillar (jag har iofs alltid varit svag för Valves humor speciellt då Portal serien)

Ljudkulissen är också den väldigt bra.

Det enda negativa jag kan komma på just nu är att det är lite "meckigt" att ta sig över hinder eller ta det sista steget när man klättrar upp för en stege. Det är nåt som tar mig ur spelet för en sekund.

Medlem

Har spelat i ungefär 8 timmar nu, och det är ju utan tvekan den bästa VR-upplevelsen jag någonsin haft, och då har jag nog spelat alla "must have" VR spel, och även flera mer obskyra alster.

Spelet ser sjukt snyggt ut på en Rift S kopplad till en 9900K och 2080 Ti (skulle bara fattas), men det har lika mycket med designen och den otroliga detaljnivån att göra. De flesta objekt du kan plocka upp kan du se lite närmare på och hitta överraskande små detaljer. Ser ut som de också använt en del fotogrammetri, vilket absolut hjälper med känslan av att vara där.

Normalt blir jag lite illamående med "free locomotion" efter en stund, men det är något med Alyx som gör att jag inte ens en sekund haft antydan av illamående, vilket bara det är ett enormt plus för mig.

Dock verkar spelet inte presentera sig bra utanför VR. Verkar vid en snabb anblick som att alla som klagar inte har spelat Alyx, medan alla som har spelat det, är frälsta.

Har inte märkt något fumlande i stressiga situationer, tycker allt fungerar som det ska göra, men kan tänka mig att om du inte har tillräcklig erfarenhet i VR och dess kontroller så kan det bli lite jobbigt att hänga med i svängarna. Är helt enkelt en vanesak.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har egentligen bara två saker att klaga på och det är främst laddningstiderna (laddning i ett PC-spel år 2020, really?)

Vad använder du för hårddisk? Mekanisk? ssd? ssd m.2?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar