đŸ•č FZ Game Jam 2020

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.

Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.

Jag deltar. Projektnamnet Àr för tillfÀlligt bara Broken. FÄr se om jag kommer pÄ nÄgot bÀttre under de kommande veckorna.

AvstÀngd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.

Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.

Jag Àr ocksÄ med och sliter (nÄja). Ska dela med mig nÀr jag fÄtt in lite mer riktiga grejer sÄ det inte lÀngre ser ut som en rysk asset flip köpt pÄ Lidl.

Skrivet av PontusT:

FÄr man anvÀnda sig av dreams pÄ ps4?

Ja, det har nog redan konstaterats att man fÄr.

Ambassadör
League of Legends

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag Àr, som tidigare nÀmnts, med. Kör solo och projektet har för tillfÀllet ett svenskt namn, "Full mÄne". (SÀrskrivning Àr medvetet)

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jag Àr ocksÄ med och sliter (nÄja). Ska dela med mig nÀr jag fÄtt in lite mer riktiga grejer sÄ det inte lÀngre ser ut som en rysk asset flip köpt pÄ Lidl.

Ja, det har nog redan konstaterats att man fÄr.

Kul Jo det lĂ€t som man fick anvĂ€nda sig av det. Är smĂ„barnspappa, sĂ„ hade inte riktigt tid att lĂ€sa forumet =p
Ska försöka knÄpa ihop nÄgot pÄ kvÀllarna

Moderator | Testpilot

@anon_119148: Coolt! Vad anvÀnder du dig av för program. Unity?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han Àr stygg över alla grÀnser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita pÄ uber" - Joakim Bennet
Det rÄder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

LĂ€ser rubriken pĂ„ FZs framsida och undrar vad jag nu har missat?😂

Inaktiv
Skrivet av PontusT:

FÄr man anvÀnda sig av dreams pÄ ps4?

Ja det tycker jag förutsatt att juryn har möjligt att spela ditt bidrag. Jag tror de sa pÄ fredagsstreamen att de flesta senaste svÀngen gick playstation 4

Inaktiv

Jag deltar solo med projektet ”Take me to the moon”

Moderator | Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

@anon_119148: Coolt! Vad anvÀnder du dig av för program. Unity?

Skrivet av anon_119148:

Jag deltar solo med projektet ”Take me to the moon”

Coolt, men som sagt, hur gÄr du till vÀga? NÄgon hÀr anvÀnder Unity. Hade varit intressant att veta vad folk anvÀnder sig av


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han Àr stygg över alla grÀnser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita pÄ uber" - Joakim Bennet
Det rÄder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Coolt, men som sagt, hur gÄr du till vÀga? NÄgon hÀr anvÀnder Unity. Hade varit intressant att veta vad folk anvÀnder sig av

Hej! UrsÀkta jag missa helt att du skrev innan men programmet Àr Gamemaker Studio 2. Vill tipsa alla som Àr i behov av ett ganska enkelt program att prova GMS2 som Àr gratis i 30 dagar. Shaun Spalding har kanonbra tutorials pÄ tuben dÀr han gÄr igenom steg för steg hur man gör ett klassikt platformsspel med vapen, fiender med mera. https://www.youtube.com/playlist?list=PLPRT_JORnIupqWsjRpJZjG...

Medlem

Men damned, man kanske mÄste försöka fÄ ihop ett bidrag!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Coolt, men som sagt, hur gÄr du till vÀga? NÄgon hÀr anvÀnder Unity. Hade varit intressant att veta vad folk anvÀnder sig av

Om jag lyckas fÄ lite tid över sÄ kommer jag köra Unity, det Àr min favomotor av de jag lekt lite med.

Om man vill ha tips pÄ hur man börjar med Unity sÄ kan jag rekommendera brackeys pÄ youtube.
https://www.youtube.com/user/Brackeys

Finns en hel del dÀr att lÀra sig, frÄn 2D plattformare till mindre RPGs.

Medlem

För de som Àr intresserade av att lÀra sig Unity sÄ har dem nu gjort sin premium-avdelning gratis under tre mÄnader i samband med Coronakrisen. Verkar finnas en hel del lÀrandematerial tillgÀngligt etc.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_119148:

Hej! UrsÀkta jag missa helt att du skrev innan men programmet Àr Gamemaker Studio 2. Vill tipsa alla som Àr i behov av ett ganska enkelt program att prova GMS2 som Àr gratis i 30 dagar. Shaun Spalding har kanonbra tutorials pÄ tuben dÀr han gÄr igenom steg för steg hur man gör ett klassikt platformsspel med vapen, fiender med mera. https://www.youtube.com/playlist?list=PLPRT_JORnIupqWsjRpJZjG...

Lugnt, och tack Jag kommer inte försöka sjÀlv, men som sagt, bara kul att veta hur ni tar er framÄt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han Àr stygg över alla grÀnser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita pÄ uber" - Joakim Bennet
Det rÄder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Klorixx: Jag Àr egentligen i planeringsfasen fortfarande men kunde inte motstÄ frestelsen att pÄbörja kodning och grafiken

https://i.imgur.com/9KKGXDn.gif

Har just fÄtt ihop the basics som player movement och basic animationer. Tilesen Àr placeholder lÄnade frÄn ett annat projekt. Lite mörk bakgrund för att se benen men fÄr tweaka det sen

Ser ut som en hybrid mellan Supermario och Worms kryddat med Kenny frÄn South Park.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Idag har jag börjat skissa grafiken till nivÄ tvÄ, vilket bland annat infattar Jesus som headbangar ivÀg sin törnekrona (nÄgot som jag för en vecka sedan aldrig trodde jag skulle rita). Det ska vara en helt annan spelmekanik hÀr Àn nivÄ ett sÄ det Àr bara att börja om frÄn början igen!

Screenshot frÄn nivÄ ett: Behöver fila pÄ nÄgra detaljer fortfarande, men viktigare att fÄ till helheten. Förhoppningsvis blir det nÄgra dagar att polera pÄ slutet.

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

Idag har jag börjat skissa grafiken till nivÄ tvÄ, vilket bland annat infattar Jesus som headbangar ivÀg sin törnekrona (nÄgot som jag för en vecka sedan aldrig trodde jag skulle rita). Det ska vara en helt annan spelmekanik hÀr Àn nivÄ ett sÄ det Àr bara att börja om frÄn början igen!

Screenshot frÄn nivÄ ett: Behöver fila pÄ nÄgra detaljer fortfarande, men viktigare att fÄ till helheten. Förhoppningsvis blir det nÄgra dagar att polera pÄ slutet.
https://i.imgur.com/mFh6LXv.png

Perfekt till pÄsken ju! Detta ska bli vÀldigt intressant att spela

Medlem

Jag Àr ocksÄ med (Solo) projektet gÄr under namnet The Fall. Mer Àn sÄ vill jag inte dela med mig av Àn pga rÀdd för att jinxa

SkÀgg.
10 Chambers
Skrivet av ahrugal:

Men damned, man kanske mÄste försöka fÄ ihop ett bidrag!

Klart du ska!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.

Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.

Jag deltar men blir inget super stort projekt, gör sÄ mkt jag kan pÄ den fritiden man har som smÄbarnspappa

För den som ville veta vad folk anvÀnder sÄ kör jag unity3d och blender för att skapa low poly modeller

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag deltar men blir inget super stort projekt, gör sÄ mkt jag kan pÄ den fritiden man har som smÄbarnspappa

För den som ville veta vad folk anvÀnder sÄ kör jag unity3d och blender för att skapa low poly modeller

Kul, lycka till! Har du nÄgra tutorials för hur man lÀr sig skapa low poly-modeller sjÀlv?

Medlem
Skrivet av krabbstek:

Kul, lycka till! Har du nÄgra tutorials för hur man lÀr sig skapa low poly-modeller sjÀlv?

Det finns massvis pÄ Youtube men denna va rÀtt bra tyckte jag dÀr dom visar hur du kan anvÀnda bilder pÄ djur för att modellera rÀtt enkelt i lowpoly, gÄr att köra pÄ samma sÀtt för de flesta föremÄl

https://youtu.be/6mT4XFJYq-4

Medlem

Kul initiativ!
Jag Àr med i racet.
Har redan börjat mecka lite i gamemaker.
Spelets kodnamn: "Calle of Duty".

Medlem

Vi Àr ocksÄ ett gÀng pÄ 3 pers som pillar pÄ ett spel, nÀr vi ej jobbar... fÄr se om vi hinner fÄ till nÄgot kul!


signatur

You can't win the game...

Inaktiv

Praktiska med att jobba natt nÀr det Àr lugnt pÄ jobbet sÄ kan jag sitta och skissa pÄ storyn och idéer till spelet, Àven koda lite om laptopen fÄr följa med nÄn gÄng

Jag ska försöka undvika att posta sÄ mycket bilder framöver sÄ man inte visat hela spelet men det gÄr ju att berÀtta lite generellt om sina framsteg i textform ocksÄ förstÄs.

Mitt tips till alla och mig sjÀlv Àr att försöka vara realistiska i spelets storlek sÄ man faktiskt hinner och inte tappar motivationen i mitten pga att det Àr sÄ mycket som mÄste göras. Det hÀr Àr upp till var och en förstÄs men personligen tycker jag det Àr bÀttre med ett vÀlpolerat lite mindre spel Àn ett stort spel med massa idéer man aldrig fick göra rÀttvisa.

Med det sagt hoppas jag alla mĂ„r bra dĂ€r hemma och har roligt med sina projekt 👍

Medlem

Grollos tips att hÄlla nere storleken Àr nummer ett. NÄgra andra tips och egna erfarenheter jag kan dela med mig av Àr:

* Börja med att komma pÄ en spelmekanik som Àr rolig i sig sjÀlv. Presentationen (grafik, story) blir ocksÄ lÀttare att komma pÄ om spelets kÀrna sitter.

* Försök att inte fastna i detaljer. GÄ tillbaka och förbÀttra nÀr allt Àr klart istÀllet.

* Om det kĂ€nns roligt att t.ex. skjuta en fiende, sĂ„ varför inte tio pĂ„ samma gĂ„ng? Ös pĂ„ bara.

* NÀr du hittat ett tempo (rörelsehastigheter animationer ect) som du tror Àr lagom, öka med 50%.

* HÄll nere speltiden, gör det kort och effektivt.

Inaktiv

@RiddarKatig Apbra tips! Man kan tÀnka sig spelet som en skulptur dÀr man börjar med att hugga ut ganska grovt sen gÄ ner mer och mer pÄ detaljnivÄ.

Ett annat tips jag har Àr att försöka planera sÄ mycket som möjligt innan man börjar snickra sÄ sparar man tid och jobbar mer mÄlmedvetet. Detta misstag har jag gjort sÄ mÄnga gÄnger att jag börjar i helt fel Ànde.

Ambassadör
League of Legends

Tack för tips. Har en frÄga. Min tanke Àr att spelet ska ha 2 "banor". Spelkameran Àr centrerad pÄ spelaren sÄ att den Àr i mitten. Spelaren kommer kunna röra sig "fritt" över banan. DÄ stÀlls jag inför en frÄga, ska jag göra en bakgrund för hela banan eller dela upp den i flera bakgrunder? Delar jag upp det behöver jag dÄ klura ut hur jag gör övergÄngen snyggt.

Nu Àr det ett relativt litet spel sÄ Àr min plan med att köra pÄ en bakgrund per bana. TÀnker jag rÀtt?

Medlem
Skrivet av dali:

Det finns inget egentligt sjÀlvÀndamÄl att dela upp bakgrunden i fyra delar sÄ om det tekniskt gÄr att ha sÄ stora bilder sÄ kör pÄ det dÄ det Àr enklare av de anledningar du nÀmner. Du behöver knappast bekymra dig om att gÄ i minnestaket.

Även om du hade tĂ€nkt att ha bakgrunden som olika "rum" med dörrar emellan, typ Metroid, dĂ€r du lĂ„ser kameran till ett rum i taget tror jag Ă€ndĂ„ du ska satsa pĂ„ en enda stor bakgrund. Se bara till att kameran följer spelarens position fast stanna kameran sĂ„ den inte kikar över grĂ€nsen till nĂ€sta banas bakgrund. NĂ€r spelaren har gĂ„tt igenom "dörren" till nĂ€sta banas panorerar kameran snabbt över till den nya banans bakgrund och.

Generellt tycker jag man ska göra det som Àr enklast och gÄr snabbast nÀr man gör smÄ gamejam-spel pÄ begrÀnsad tid. Som programmerare vill man ju oftast göra saker "rÀtt" och sÄ dynamiskt, objektorienterat och ÄteranvÀndbart som möjligt. Men försök och glömma det nu dÄ det bara tar tid och ÀndÄ inte hjÀlper sÄ mycket i smÄspel. Bara hacka pÄ med spagettikod och globala variabler

Medlem

Kommit igÄng lite med mitt spel som för nuvarande heter Museum of FPS. LÀmnar det lite otydligt med bara namnet och en screenshot.

Skriv svar