Half-Life: Alyx släppt – FZ streamar i kväll

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Så man kan t.ex inte plocka upp en död headcrab och bolla lite och slänga den i papperskorg?

Och angånde rutterna så förstår jag att banorna i sig är linjära, men kan man gå och stå (tänk WoW-Jocke: här kan man stå, här kan man stå) överallt i ett rum, dvs röra sig helt fritt, eller bara på vissa ställen, likt ett gammalt Myst-spel?

Du kan interagera med näst intill allt. Du kan ta upp en död headcrab och slänga den i en papperskorg, absolut. Där har du alla möjligheter. Det mesta går att plocka upp och använda på olika sätt så man kan säkert vara lite innovativ i spelet på det sättet.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Du kan interagera med näst intill allt. Du kan ta upp en död headcrab och slänga den i en papperskorg, absolut. Där har du alla möjligheter. Det mesta går att plocka upp och använda på olika sätt så man kan säkert vara lite innovativ i spelet på det sättet.

Ok, då är ju spelet klart mycket coolare.

Medlem

@Lasrod: Du kan plocka upp en levande headcrab om du vill.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag stör mig inte alls på det.
Armarna är ju där så du kan inte "stänga ute" en hand tex.
Det är inte många spel armarna eller ens kroppen syns och det är ju händerna du fokuserar på.

Stänga ute? Vad menas?

Jo men va spelar det för roll, en fet dealbreaker för mig då det ser förjävligt ut.

Skrivet av anon_119148:

Eftersom armarna inte trackas så har det iaf hittills alltid sett dåligt ut med armarna. Jag tycker det är bättre med bara händerna

Hade man bara lagt lite extra tid så är jag säger på att det hade kunnat se bra ut VRChat är ett exempel på detta. Känslan förstörs lite enligt mig med såna spel. Men det är bara min åsikt.

Medlem
Skrivet av CableMan:

Stänga ute? Vad menas?

Jo men va spelar det för roll, en fet dealbreaker för mig då det ser förjävligt ut.

Hade man bara lagt lite extra tid så är jag säger på att det hade kunnat se bra ut VRChat är ett exempel på detta. Känslan förstörs lite enligt mig med såna spel. Men det är bara min åsikt.

Ja tex öppna en dörr, sätta handen utanför och stänga, det går inte armen är där

Vilket spel förutom VRChat tycker du att kropp och armar gjort mer för inlevelsen?
Jag tänker bara på Boneworks men det är ett än mer fysikbaserst spel + att det kunde ju hända lustiga situationer där man trassla in sig som en ragdoll, vilket kunde kännas väldigt konstigt när man spela


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det ser oerhört ryckigt ut när man tittar på när någon annan som spelar, är det likadant när man själv spelar? Har aldrig provat att spela VR förut, men är det lika klumpigt som det ser ut i videon vet jag inte om jag är så sugen på att prova. Ni som har kört VR, är det bättre upplevelse när man gör det själv?

Medlem
Skrivet av Frgr:

Det ser oerhört ryckigt ut när man tittar på när någon annan som spelar, är det likadant när man själv spelar? Har aldrig provat att spela VR förut, men är det lika klumpigt som det ser ut i videon vet jag inte om jag är så sugen på att prova. Ni som har kört VR, är det bättre upplevelse när man gör det själv?

Nej det är inte ryckigt när man spelar själv.
Det du tittar på när nån annan spelar är typ en "2d förhandsvisning" vad spelaren ser och inte representativ av den riktiga upplevelsen.

VR är inte (förutom mobil VR) en stor skärm framför ögonen utan du är ju "inne i världen"
Svårt att förklara det måste provas

Mixed reality så är det nog så man "borde" filma VR och inte som man vanligt ser.
Många kör Beat saber och filmar det i mixed reality kolla YouTube så förstår ni vad jag menar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Frgr:

Det ser oerhört ryckigt ut när man tittar på när någon annan som spelar, är det likadant när man själv spelar? Har aldrig provat att spela VR förut, men är det lika klumpigt som det ser ut i videon vet jag inte om jag är så sugen på att prova. Ni som har kört VR, är det bättre upplevelse när man gör det själv?

Jag vet inte hur det är i video men jag har nog aldrig upplevt det som särskilt ryckigt att spela VR men den kanske beror på lite hur man spelar. Bästa skulle vara om du fått prova hos någon kompis eller dylikt innan men förstår om det inte är ett alternativ för alla.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är inte ryckigt när man spelar själv.
Det du tittar på när nån annan spelar är typ en "2d förhandsvisning" vad spelaren ser och inte representativ av den riktiga upplevelsen.

VR är inte (förutom mobil VR) en stor skärm framför ögonen utan du är ju "inne i världen"
Svårt att förklara det måste provas

Mixed reality så är det nog så man "borde" filma VR och inte som man vanligt ser.
Många kör Beat saber och filmar det i mixed reality kolla YouTube så förstår ni vad jag menar

Ok, låter ju lovande! En polare har PSVR så kanske skulle åka dit och prova

Medlem

Kör med htc vive, och tycker det funkar bra fortfarande. Känns inte som att man behöver uppgradera upp sig, för grafiken är helt okej för dom också.

Man har mycket benverk efter när man har spelat i 5 timmar i sträck ståendes.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Frgr:

Ok, låter ju lovande! En polare har PSVR så kanske skulle åka dit och prova

Det bör du göra.
Det var efter att provat PSVR hos en kompis för ca 1-2år sen som fick mig hooked.
Hoppas din kompis har vettiga spel bara, det är inte alla spel som är nybörjarvänliga (har dålig koll på PSVR utbudet)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja tex öppna en dörr, sätta handen utanför och stänga, det går inte armen är där

Vilket spel förutom VRChat tycker du att kropp och armar gjort mer för inlevelsen?
Jag tänker bara på Boneworks men det är ett än mer fysikbaserst spel + att det kunde ju hända lustiga situationer där man trassla in sig som en ragdoll, vilket kunde kännas väldigt konstigt när man spela

Låter som ett ickeproblem för mig.

Har inte spelat så mycket VR och kan inte minnas nåt annat spel än just VRChat då det var längesen jag testade nåt annat men för mig så tillför det lite mer realism och det är det som gör hela grejen att det känns som att man är någon, det förstörs lite när man saknar lämmar.

Om det visar sig att det blir ragdoll av det hela så har man nog inte gjort rätt från början.

Störde mig också på att man inte kan gå som vanligt utan enbart teleportering. men kanske finns ett läge så att man kan ändra detta?

Medlem
Skrivet av CableMan:

Låter som ett ickeproblem för mig.

Har inte spelat så mycket VR och kan inte minnas nåt annat spel än just VRChat då det var längesen jag testade nåt annat men för mig så tillför det lite mer realism och det är det som gör hela grejen att det känns som att man är någon, det förstörs lite när man saknar lämmar.

Om det visar sig att det blir ragdoll av det hela så har man nog inte gjort rätt från början.

Störde mig också på att man inte kan gå som vanligt utan enbart teleportering. men kanske finns ett läge så att man kan ändra detta?

Då måste jag fråga hur mycket VR du spelat överhuvudtaget än VRChat då för det är verkligen ett icke-problem.
Visst det skulle bidra lite men man måste samtidigt anpassa för vilket typ av gameplay.
För man ser ju inte ens händerna hela tiden om man har dom på sidan så nej, att man måste se armar och ben är verkligen inte ett måste, om det inte ska vara där för att tillföra nått och i HL känns det inte som det.

Som sagt Boneworks förstår jag varför det fanns med och det här Ragdoll situationerna som händer i det var mest i början, dom har patchat bort det mesta.

Teleportering är ett alternativ av förflyttning så ja, man kan "gå vanligt". Kallas Continous i HL


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av loerk:

På vilket sätt? Jag har inte spelat det men sett gameplay. Det skulle inte ens vara samma spel som ett renodlat FPS i min mening. Så att göra om det till FPS bara för att göra bittra fans nöjda känns relativt överflödigt.

Ingen har talat om att "göra om det". Jag har bara sagt att utifrån det jag sett så skulle det fungera precis lika bra (eller bättre) som en vanlig titel snarare än att vara VR-exklusiv. Det spelas som ett vanligt stealth-spel med inslag av survival horror. Precis varenda "VR-funktion" i spelet hade kunnat lösas med "Use"-knappen på ett vanligt tangentbord.

Skrivet av Lasrod:

Du kan interagera med näst intill allt. Du kan ta upp en död headcrab och slänga den i en papperskorg, absolut. Där har du alla möjligheter. Det mesta går att plocka upp och använda på olika sätt så man kan säkert vara lite innovativ i spelet på det sättet.

Vad spelar det för roll om man kan plocka upp saker när det inte fyller någon funktion? Att plocka upp saker i Alyx fungerar som att plocka upp saker i exempelvis Skyrim, du får bara ett svävande objekt utan fysiska egenskaper. Såg en streamer som fick panik när en headcrab attackerade och landade bredvid honom, ammunitionen i pistolen var slut så hans första instinkt var att plocka upp en tegelsten från marken och försöka ha ihjäl fienden. Ingenting hände. Tegelstenen var inte avsedd som ett vapen och kunde bara sväva i handen eller sakta falla mot marken och studsa av fienden. Spelarens "möjligheter" och "innovation" som ska öppnas upp med de "unika" VR-kontrollerna är i bästa fall en illusion om vad man "kunde göra om man ville" men saknas helt i de allra flesta fall.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då måste jag fråga hur mycket VR du spelat överhuvudtaget än VRChat då för det är verkligen ett icke-problem.
Visst det skulle bidra lite men man måste samtidigt anpassa för vilket typ av gameplay.
För man ser ju inte ens händerna hela tiden om man har dom på sidan så nej, att man måste se armar och ben är verkligen inte ett måste, om det inte ska vara där för att tillföra nått och i HL känns det inte som det.

Som sagt Boneworks förstår jag varför det fanns med och det här Ragdoll situationerna som händer i det var mest i början, dom har patchat bort det mesta.

Teleportering är ett alternativ av förflyttning så ja, man kan "gå vanligt". Kallas Continous i HL

Inte mycket som sagt första gången var väl typ när första HTC vive var aktuellt men har inte gjort det så mycket sen dess. Min oerfarenhet må tala emot mig men tycker det känns skumt att man inte kan se resten av sig vid såna spel. Kanske ändrar mig i framtiden dock.

123
Skriv svar