Half-Life: Alyx första dygn på Steam bra i VR-sammanhang men inte så imponerande i övrigt

Robot
Half-Life: Alyx första dygn på Steam bra i VR-sammanhang men inte så imponerande i övrigt

Fler spelade Fotball Manager 2020 och Garry's Mod än begav sig till City 17.

#half-life-alyx, #valve


Medlem

Det kanske var imponerande för VR?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Det kanske var imponerande för VR?

Sant, ska kolla vad andra VR-titlar lockat som mest.


signatur
Medlem

För ett VR-spel tycker jag att det låter riktigt bra. 24:e plats för ett spel som bara 1% av Steams användare kan köra? Ain't bad.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Hade det inte varit VR hade jag utan tvekan testat det, nu när det är VR så nej tack.


signatur
Medlem

Det går ju inte jämföra med en plattform som funnits i 30 år. Jämför med VR-titlar istället.

Medlem

Är nog inte många som har VR

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sebrock:

Det går ju inte jämföra med en plattform som funnits i 30 år. Jämför med VR-titlar istället.

Skrivet av Arzei:

För ett VR-spel tycker jag att det låter riktigt bra. 24:e plats för ett spel som bara 1% av Steams användare kan köra? Ain't bad.

Sant, la till information om andra VR-titlar, och då är det mer imponerande. Ändrade också rubriken. Kanske borde ta en kopp kaffe till.


signatur
Medlem

Hoppas det säljer ganska bra ändå och att Valve blir nöjda. Ge oss mer Half-Life

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sant, la till information om andra VR-titlar, och då är det mer imponerande. Ändrade också rubriken. Kanske borde ta en kopp kaffe till.

Du jämför det fortfarande med ”i övrigt” i rubriken vilket jag inte tycker håller ännu. Att 1% av Steams möjliga spelare sätter en titel i top 25 är ju otroligt imponerande. Även om man löser in ”i övrigt”.

Medlem

Blir nog svårt att få vr att slå igenom med tanke på att man måste stå upp och ha en massa plats runt om sig för att kunna spela.

Medlem

Jag beställde mitt index headset igår, 8 veckor väntetid men så pepp på att få spela halflife sen !

Medlem

Det syntes iofs väldigt tydligt i trailern att det inte var imponerande på något sätt.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Avstängd

Klart fler spelar football manager. Det är både ett bättre spel och sedan så spelar folk som inte spelar spel i vanliga fall det till och med. Vet inte hur många sportjournalister jag sett på twitter som sitter med det nu hemma i karantän.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av GiGeGame:

Hade det inte varit VR hade jag utan tvekan testat det, nu när det är VR så nej tack.

Jag kommer nog aldrig att spela det, ändå har jag spelet, konstig värld. Hade det inte varit VR hade det kunnat bli ett sjukt stort spel under en kort tid.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Det syntes iofs väldigt tydligt i trailern att det inte var imponerande på något sätt.

Har klockat in 5 timmar i spelet och kan gott säga att det är allt annat än "inte imponerande".


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Verkar vara gott om folk som är bittra här på FZ.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Det syntes iofs väldigt tydligt i trailern att det inte var imponerande på något sätt.

Hur är det inte imponerande på något sätt?
Spelet ser ju sjukt bra ut, och de som har spelat det verkar inte hålla med dig.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Blir nog svårt att få vr att slå igenom med tanke på att man måste stå upp och ha en massa plats runt om sig för att kunna spela.

Massa plats? Folk bara fångar upp något som någon säger och sen helt plötsligt behöver man ett fotbollsplan för att spela VR

Jag har en yta på 1,5m x 1,5m som jag spelat på sen första oculus kom ut. Har aldrig haft några problem att spela allt inom VR

Om du inte har den ytan så har du nog datorn i en garderob

Kan du sträcka ut dina armar och snurra runt ett varv så har du ytan

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sebrock:

Du jämför det fortfarande med ”i övrigt” i rubriken vilket jag inte tycker håller ännu. Att 1% av Steams möjliga spelare sätter en titel i top 25 är ju otroligt imponerande. Även om man löser in ”i övrigt”.

Håller inte riktigt med. I aspekten att VR fortfarande är en nicheprodukt, och ännu inte är den där stora och breda Svensson-tekniken.


signatur
Medlem
Skrivet av GiGeGame:

Hade det inte varit VR hade jag utan tvekan testat det, nu när det är VR så nej tack.

Nej det säger väl sig självt att man inte vill spendera 5790kr på ett headset för att kunna testa ett spel.

Jag hade en Oculus rift sen innan och det lilla jag hann spela igår så var det riktigt imponerande! Tycker VR är underskattat, det är sällan jag kör det men varje gång jag sätter på mig headsetet och startat upp något spel blir jag alltid imponerad av hur verkligt det känns, att man kan kasta upp något i luften i spelet samtidigt som man blundar och ändå fånga det. Fan nu vill jag bara hem o fortsätta spela!

Medlem

Har en index och spelet, men väntar på kontrollerna innan jag sätter igång och spelar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hade inte VR varit så satans dyrt så...

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Blir nog svårt att få vr att slå igenom med tanke på att man måste stå upp och ha en massa plats runt om sig för att kunna spela.

Finns många VR:spel (inkl. HL: Alyx) som kan spelas sittande.

Medlem

bara jag som lagt märke till hur lite fiender och hur slö ai:n är bara för det är just VR?

vad jag lagt märke till iaf.

Medlem

VR? Nej tack.

Medlem

Bland det bästa jag någonsin har spelat, har ni möjlighet att testa det så gör det! Det är en obeskrivlig känsla när en zombie kommer stapplandes mot en eller en gigantisk robotspindel kliver förbi och tittar på dig argt

Medlem
Skrivet av FuzioN:

bara jag som lagt märke till hur lite fiender och hur slö ai:n är bara för det är just VR?

vad jag lagt märke till iaf.

jag har inte spelat så långt men Valve har varit tydliga med att spelet ska vara inbjudande för alla.
Så i början är det iaf lite lugnare. Tex första fienden man möter (zombie) så måste man själv skjuta upp ett lås för att släppa fram den.
Blir man attackerad för snabbt, eller att det blir för mycket jumpscare osv så spelar det ingen roll nästan hur bra man är att strafejumpa runt och sätta headshots eller klarar av skräckspel i pannkaksspel, man kan börja må dåligt och sluta spela.

Spelet är också väldigt välkomnande till utforskning av miljön, nått som är betydligt roligare när man själv spelar än att titta på när nån spelar.
Det FZ streamade (tittade en bit) så höll jag till dubbelt så länge med allt möjligt.
Tex proppa soptunnor fulla med headcrabs mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

jag har inte spelat så långt men Valve har varit tydliga med att spelet ska vara inbjudande för alla.
Så i början är det iaf lite lugnare. Tex första fienden man möter (zombie) så måste man själv skjuta upp ett lås för att släppa fram den.
Blir man attackerad för snabbt, eller att det blir för mycket jumpscare osv så spelar det ingen roll nästan hur bra man är att strafejumpa runt och sätta headshots eller klarar av skräckspel i pannkaksspel, man kan börja må dåligt och sluta spela.

Spelet är också väldigt välkomnande till utforskning av miljön, nått som är betydligt roligare när man själv spelar än att titta på när nån spelar.
Det FZ streamade (tittade en bit) så höll jag till dubbelt så länge med allt möjligt.
Tex proppa soptunnor fulla med headcrabs mm

Jo förstår, nu sitter man ju inte själv med ett headset så vet inte hur dom som spelar känner, så kan ju ha med yrseln att göra att det är så slött och att det inte ska varra för svårt i början.

Medlem

Kom på sent på kvällen igår att jag glömt att det släpptes på en måndag. Idag har jag inte hunnit spela det och det blir nog inte förrän till helgen jag verkligen kan sätta tänderna i det. Vi är många som fortfarande jobbar... Men det verkar väldigt lovande utifrån vad jag hört ifrån så kallade säkra källor (bekanta) som är helt lyriska efter flera timmars oavbrutet spelande. Det verkar uppfylla alla förväntningar.
Hoppas verkligen det kan sätta en standard för framtida VR-titlar. Och ja, de fick "sänka tempot" rejält för VR. Det är en helt annan grej när du rör dig mer "på riktigt" och du vill verkligen titta och "känna" på allt. Man kan inte bara ta ett spel och "slänga på VR" på det. Och nej, man behöver inte "en massa plats" för det eller andra VR-spel. De flesta VR-spel jag kör, kör jag sittande. Det enda jag kommer på som verkligen behöver "full scale" är ett "escape room"-spel.

Väldigt konstiga fördomar, och de kommer i varenda "nyhet" på FZ om VR-titlar. Varenda liten notis om Half-Life: Alyx verkar dra fram dessa stackars förvirrade själar. Och de verkar fortsätta vara lika förvirrade ändå. Eller bara tycka så illa om VR att de måste gå in på varje nyhet och berätta det för hela FZ, gång på gång. Nog samma människor som spydde galla över No Man's Sky och fortfarande tjatar om att "Sean Murray ljög för oss"...

12
Skriv svar