Half-Life: Alyx släppt – FZ streamar i kväll

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Testa en av de nyare versionerna om du inte gjort det, lagget är kraftigt förbättrat i senare versioner av VD

Tack för tipset, har inte kört det sen Boneworks släpptes. Jag testar det också då. Sladdfritt vore sjukt nice om det inte laggar så mycket. Det jag upplevde förr när jag testade var att kontrollerna/händerna som man ser inne i spelet släpade efter vilket förstörde upplevelsen, annars var bilden bra.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hittills har jag inte sett någonting från Alyx som säger att spelet inte hade varit bättre som ett vanligt fps. VR ser ut att vara en malplacerad eftertanke.

Det är mycket som skiljer sig. Antagligen ett spel som kan sätta rekord i detaljrikedom eftersom om du t.ex. tittar på Alyx händer så kan du se mm-stora objekt. Många texturer är förmodligen 4K-8K i upplösning. Sedan har du ju känslan i handkontrollerna. När du plockar upp ett objekt är det ungefär samma känsla som om någon kastar det mot dig och du ska fånga det. Om du kramar kontrollen lite hårdare när du håller en burk, så knycklas den ihop.

Det är klart att story-line-vis så kan man lätt applicera detta som ett vanligt fps-spel men det finns ju redan för många av den här typen av spel i pannkaksversioner...

Medlem

Kommer man behöva en kraftburk för att spela eller håller Oculus Quest med det själv? Du behöver bara h en dator att streama från?

Medlem
Skrivet av Haddock:

Kommer man behöva en kraftburk för att spela eller håller Oculus Quest med det själv? Du behöver bara h en dator att streama från?

Du behöver en dator som täcker specifikationskraven, en Quest räcker inte enbart.

Redaktör

Nog är det Half-Life allt.

Skrivet av Haddock:

Kommer man behöva en kraftburk för att spela eller håller Oculus Quest med det själv? Du behöver bara h en dator att streama från?

Du behöver en rätt bra dator, systemkrav nedan. Sen behöver du ett VR-headset, alla de stora till pc funkar (Valve Index, alla Oculus Rift, alla HTC Vive). Oculus Quest funkar med kabel (säkert trådlöst också), men då streamas spelet från pc:n.

OS: Windows 10
Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600
Minne: 12 GB RAM
Grafik: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM


signatur
C64
Medlem

Den stora frågan är ju Är det halflife känsla på det ?

Inaktiv

Nu har jag spelat ca 2.5 timmar och kan inte annat än att säga WOW! Helt klart bästa VR-upplevelsen jag haft hittills där det äntligen är ett fullskaligt spel och inte en kortare upplevelse som de flesta jag spelat innan. Tog bara 2 minuter så var man helt såld. Tycker Valve gjort sjukt bra ifrån sig vad det gäller atmosfären och känslan i spelet tack vare naturliga animationer, grafik, ljud och bra vr-rörelse. Rekommenderar detta enormt till alla som har ett VR och en dator som klarar av att spela detta.

Jag spelat på HTC Vive, RTX 2070, Ryzen 2600, 16gb 3200mhz ram och SSD och har inte märkt av att det skulle flyta på dåligt en enda gång och då körde jag på medium. Provade fippla runt lite i inställningarna men märkte ingen överdriven skillnad på grafik eller prestanda, kanske måste man starta om? Får väl se om det dyker upp jämförelsevideos i dagarna

NuZ
Testpilot
Skrivet av kebbe:

Hittills har jag inte sett någonting från Alyx som säger att spelet inte hade varit bättre som ett vanligt fps. VR ser ut att vara en malplacerad eftertanke.

Klarar inte av VR så skulle vara bra med iaf 2st versioner. Tittar på Liriks stream och håller helt med dig


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Någon som provat med Quest? Via linkkabel eller Virtual Desktop?

Har kört ett par timmar med Questen och det fungerar hur bra som helst 😀

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hittills har jag inte sett någonting från Alyx som säger att spelet inte hade varit bättre som ett vanligt fps. VR ser ut att vara en malplacerad eftertanke.

Det hade nog inte varit speciellt kul. Samma spel utan VR hade nog varit en STOR besvikelse efter alla år.

Medlem

Nu har jag spelat ett par timmar men var tvungen att ta en paus då jag fick lite ont i ryggen av att stå så länge. Jag har spelat spel sedan 1982 eftersom jag är en gammal gubbjävel (läs:boomer) men INGET jag spelat under alla de här åren slår det här. Häftigaste spelupplevelsen någonsin för min del. Ni som tror att spelet hade gjort sig bättre som vanligt FPS har fel. Jag har rätt och ni har fel!!! Adjö! Nu ska jag återvända till halfLife.

Jag kör också med Quest och Link kabel. Fungerar hur bra som helst.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Klarar inte av VR så skulle vara bra med iaf 2st versioner. Tittar på Liriks stream och håller helt med dig

Spelet går att modda till oändlighet så jag gissar att nån moddar en pannkaksversion.
Dock så behövs gameplayet också missas annars blir upplevelsen inte bra.

Spelet gör sig perfekt i VR ni har båda fel angående det.
Inlevelsen är nå otroligt och Valve har gjort ett superbra jobb


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

det värsta jag vet i VR är saker som hoppar upp i ansiktet på en, jag får rysningar av obehag i hela kroppen oavsett vad det är. alyx ser otroligt häftigt ut, men tveksam till att jag klarar av head crabs som kommer flygande mot en ..ryser av bara tanken.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det värsta jag vet i VR är saker som hoppar upp i ansiktet på en, jag får rysningar av obehag i hela kroppen oavsett vad det är. alyx ser otroligt häftigt ut, men tveksam till att jag klarar av head crabs som kommer flygande mot en ..ryser av bara tanken.

Känner samma men nu har jag slängt några pengar på det här. Älskat HL på vanlig skärm och det har gått bra att spela igenom hela serien. Undviker rena skräckspel som pesten, mitt psyke klarar det inte. I VR blir det sju gånger värre. Finns ingen återvändå nu för mig.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Känner samma men nu har jag slängt några pengar på det här. Älskat HL på vanlig skärm och det har gått bra att spela igenom hela serien. Undviker rena skräckspel som pesten, mitt psyke klarar det inte. I VR blir det sju gånger värre. Finns ingen återvändå nu för mig.

Har inte heller vågat mig på skräckspel i VR riktigt men jag tror HL Alyx blir en bra mjukstart.
Tycker det här skräckspelet som kommer till Quest slutet av månaden blir intressant


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Spelet går att modda till oändlighet så jag gissar att nån moddar en pannkaksversion.
Dock så behövs gameplayet också missas annars blir upplevelsen inte bra.

Spelet gör sig perfekt i VR ni har båda fel angående det.
Inlevelsen är nå otroligt och Valve har gjort ett superbra jobb

Ja får hoppas på någon mod helt enkelt. Har inte brottom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte heller vågat mig på skräckspel i VR riktigt men jag tror HL Alyx blir en bra mjukstart.
Tycker det här skräckspelet som kommer till Quest slutet av månaden blir intressant

Vilket spel är det av ren nyfikenhet ?

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Vilket spel är det av ren nyfikenhet ?

Lies Beneath


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Har kört ett par timmar med Questen och det fungerar hur bra som helst 😀

körde du virtual desktop eller kabel?


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Stör mig fet mycket att man bara ser händerna och inte hela armarna, en riktigt fet fail av dem.

Medlem
Skrivet av CableMan:

Stör mig fet mycket att man bara ser händerna och inte hela armarna, en riktigt fet fail av dem.

Jag stör mig inte alls på det.
Armarna är ju där så du kan inte "stänga ute" en hand tex.
Det är inte många spel armarna eller ens kroppen syns och det är ju händerna du fokuserar på.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av CableMan:

Stör mig fet mycket att man bara ser händerna och inte hela armarna, en riktigt fet fail av dem.

Eftersom armarna inte trackas så har det iaf hittills alltid sett dåligt ut med armarna. Jag tycker det är bättre med bara händerna

Avstängd
Skrivet av Turbodog:

Var inte så roligt att titta när folk streamar det iaf. Såg inte något speciellt ut.
Antar att det är en sån grej som måste upplevas personligen.

Exakt som för alla VR spel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

körde du virtual desktop eller kabel?

Kabel. Kör kabel alla dagar i veckan. Är inte helt övertygad om att streama mellan dator och headset. 😀

Medlem

Jag är imponerad!!

Jag spelade ca 1-2 timmar igår och det här har dom gjort oerhört bra! Det känns verkligen som ett välpolerat AAA spel för VR. Detaljerna är riktigt bra. Jag får lite av den där Half-Life 2 känslan där man var så imponerad över deras fysikmotor. Nu är det ett steg till fast i VR.

Kontrollerna är bra. Det märks att de verkligen har analyserat vad som fungerar bra i VR och vad som inte gör det och valt bort de där halvdana lösningarna som många andra spel har. Till och med en sådan enkel sak som att plocka upp items från backen har de gjort på ett sätt som känns kul.

Det här var bättre än jag väntat mig. VR är nog här för att stanna ändå och kanske detta är starten för att få igång VR på allvar.

Medlem

Alltså, kan man göra exakt vad som helst? Gå fritt var som helst, plocka upp exakt allt, eller är det bara vissa förutbestämda rutter man kan gå och förutbestämda objekt man kan plocka upp?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hittills har jag inte sett någonting från Alyx som säger att spelet inte hade varit bättre som ett vanligt fps. VR ser ut att vara en malplacerad eftertanke.

På vilket sätt? Jag har inte spelat det men sett gameplay. Det skulle inte ens vara samma spel som ett renodlat FPS i min mening. Så att göra om det till FPS bara för att göra bittra fans nöjda känns relativt överflödigt.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltså, kan man göra exakt vad som helst? Gå fritt var som helst, plocka upp exakt allt, eller är det bara vissa förutbestämda rutter man kan gå och förutbestämda objekt man kan plocka upp?

Förbestämda rutter, det är trots allt ett half-life spel. Fast du kanske undrar om det är en railshooter?
Men jag tror du kan plocka upp det mesta och omgivningen är väldigt interaktiv.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltså, kan man göra exakt vad som helst? Gå fritt var som helst, plocka upp exakt allt, eller är det bara vissa förutbestämda rutter man kan gå och förutbestämda objekt man kan plocka upp?

Efter det jag upplevt i den korta tid jag lagt på spelet 1-2 timmar så är det väldigt linjärt och helt förutbestämda object (möjligtvis att det är slumpad drop från dödade fiender). Det är inte ett sandbox spel. Om det öppnar upp sig mer senare vet jag ej (men skulle inte tro det).

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Efter det jag upplevt i den korta tid jag lagt på spelet 1-2 timmar så är det väldigt linjärt och helt förutbestämda object (möjligtvis att det är slumpad drop från dödade fiender). Det är inte ett sandbox spel. Om det öppnar upp sig mer senare vet jag ej (men skulle inte tro det).

Så man kan t.ex inte plocka upp en död headcrab och bolla lite och slänga den i papperskorg?

Och angånde rutterna så förstår jag att banorna i sig är linjära, men kan man gå och stå (tänk WoW-Jocke: här kan man stå, här kan man stå) överallt i ett rum, dvs röra sig helt fritt, eller bara på vissa ställen, likt ett gammalt Myst-spel?

123
Skriv svar