Diskutera – Lutar du åt PS5 eller Xbox Series X?

Medlem

Beroende på spel görs det bättre på konsol eller PC. Vissa spel kör jag gärna tillsammans med tjejen. Då är ett gemensamt ekosystem perfekt, så Xbox blir det för mig.

Avstängd
Skrivet av ZeldasCastle:

Anledningen är att som det ser ut som att Playstation 5 bara kommer vara bakåtkompatibel med närmare 4000 Playstation 4 titlarna i början

Fixade åt dig


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skribent

PS 5, men jag börjar bli lite rädd för att den kassa kronan och våra extraskatter (samt nya skatter som mycket väl kan tillkomma i kölvattnet efter Covid-19) kommer göra PS5an lite för dyr för min smak.

Medlem

Rent spontant så lutar jag mer år Xbox, alltid gjort faktiskt. Men nu med Game Pass som är så otroligt prisvärt så känns det bättre än någonsin!

Men beslutet kommer ju att omprövas om Sony lyckas med att locka över mig med deras exklusiviteter

Medlem

Xbox först, sen ps5 lite senare.

Medlem

Önskar bara att dom började släppa nhl på pc igen, så slapp man lägga flera tusen för att spela ett spel....

Flakmonkey

Lär bli båda vad det lider, men blir nog en PS5a till att börja med, mycket för att jag kommer vilja spela de givna(?) PS5-varianterna av Last of Us 2 och Ghost of Tsushima. En xbox får det bli senare, om det inte blir som så att jag köper en vettig PC för första gången på 15 år, då känns det relativt onödigt med en Xbox.

Medlem

Har en 360 och en One sen tidigare så blir förmodligen xbox igen, spelen till PS har nog inte riktigt tilltalat mig heller. Kommer dock att sluta som med min One, att jag startar den var sjätte månad ungefär, min pc stjäl för mycket tid av det lilla man har

Medlem

MS ska ha en eloge för att iaf delvis bryta plattformsexklusivitet. Vissa spel vill jag köra på PC, vissa på konsol - en del på båda. Jag stödjer gärna MS i detta, och med det fenomenala Xbox game pass så Xbox känns självklar.

Medlem

Sony har väl egentligen det mest intressanta spelbiblioteket med många unika titlar, medans Xboxen oftast haft sin styrka i hårdvaran, Xbox Live and nu Game Pass.
Men tror det är svårt att vända någon, senast jag hade ett Playstation var det allra första. Troligtvis blir det ingen konsol alls, knappt 50 speltimmar på min Xbox One X.

Medlem

det lutar åt vad de roligaste spelen är


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Båda på release!
Spelsar extremet lite på min PC sedan jag köpte en LG Oled 65" TV.
Även fast att jag har en 32" 16:9 (1440p) skärm vid datorn så känns det så litet och budget jämför mot sitta i soffan med 65" vacker oled

Det är darför man har pcn kopplad till både tv och skärm

Medlem

PS5 vid release och xboxspelen på min PC

Inaktiv

Skulle vilja ha en xbox pga prestandan men vill inte missa God of war, Horizon mm mm så blir säkert en ps5 ändå.

KoP
Medlem

Brukar köpa båda men lutar åt att det bara blir Xbox nästa gen. Kände aldrig att det kom några killer-titlar av personligt intresse nuvarande PS generation (förutom kommande The Last of Us 2). :/ Känner inte till några kommande titlar till PS5 som skulle vara av intresse heller.

Medlem

För mig lutar det bara åt vilka exklusiva spel dom släpper, om jag gå efter vilken som är starkast då väljer jag att uppgradera min pc istället. Dom senaste konsolerna ligger i närheten av vad dom starkaste datorerna ligger idag. Dock så är den hårdvaran snart 2 år gammal så det kommer nog något nytt på pc snart som är ännu bättre.

Senast köpte jag en konsol bara för den var bättre än den andra, slutade med att man bara köpte ett spel till den.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Inget svårt val för mig. Xbox all the way.
Lilla anledningen är kontrollen. Den är så mycket skönare.
Men den stora anledningen är game pass ultimate.
CA 200 spel till xbox och än så länge ca 100 till PC. Plus live guld. För typ 135 spänn i månaden.
Men sedan så kommer ju xCloud att ingå också, vilket kan bli riktigt intressant.

Medlem

Kommer bli båda två men hade jag behövt välja hade det varit ett väldigt enkelt val! Ps5

Medlem

Har ju ett monsterorakel till PC numera. Xbox one agerar bara mediaspelare åt projektorn.
Men varit sugen på ps4 länge pga exklusiviteten. Dock känner man att det börjat ge resultat det här att inte köpa grejen. Alltid känt att de varit för trögskallade för att inse att de tjänar mer på att släppa titlar till pc också. Nu börjar ju titlar rullas ut. Så kanske bara borde fortsätta vara tjurskallig och hålla i pengarna. Men ps5 lär det säkert bli. Kanske.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Jag själv är och har alltid ägt och spelat mest på Xbox's konsoler. Det blir en till nästa gång också. Fast inte det första året. Och ja PS5 är på pappret en grymt bra konsol med sin hårddisk. Men på alla andra områden är Xbox Series X verkligen överlägsen. Sony har faktiskt inte så många AAA-spel för next-gen utannonserade. Microsoft har där flera AAA-spel next-gen utannonserade, det trodde man inte alls. Men så är läget. Allt finns på svart och vitt.

Medlem

Xbox har inte en enda spelserie som intresserar mig så tills de släpper något som verkar intressant och som inte släpps på PC så avvaktar jag, kommer inte bli PS5 på release antagligen med tanke på att de brukar har hårdvaruproblem på första versionerna så efter ett par månader och man ser hur stablia de verkar så blir det ett köp.

Medlem

Xbox, utan tvekan. Uppskattningsvis 90% av de spel jag spelar är multiplatformsspel och de är oftast bättre på min Xbox One X än PS4an i de fall en skillnad föreligger. Verkar inte bli någon skillnad där nästa generation. Därutöver tycker jag om Xbox-kontrollen mer. Har haft båda konsoler denna generation men PS4an agerar mest brevpress, jag är inte heller något jättefan av actionspel i tredjeperson vilket Sony verkar gå all in för. Säger inte att Bloodborne, Horizon, Uncharted 4, Persona 5, Spider-man och God of War inte är välgjorda spel men jag har köpt samtliga och bara orkat spela ut två av dem (och egentligen bara verkligen älskat Bloodborne).

Medlem

Blir Ps5 helt klart men finns riskt att det även blir en Xbox...

Medlem

Borde vara båda eftersom det brukar bli alla konsoler. Frågan är vilken det blir först, det beror på spelutbudet vid den givna tiden för valet. om spelutbudet är lika lockande så blir det en Xbox. Men å andra sidan borde det inte bli nån med tanke på hur lite speltid jag lagt på denna generationens konsoler. Min speltid är nog fördelad PC>Switch>PS4>XBOX, i allafall denna generationen.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har spelat på Xbox sedan den 14 mars 2002, då den första Xbox släpptes i Sverige. Xbox 360 var ett självklart val. Men 2013 köpte jag en PS3 för The Last of Us och sedan gick det som det gick med Xbox One. Jag köpte en PS4 och väntade ända till 2015 innan jag slutligen köpte en One. Den blev ändå min primära plattform under denna generation tack vare att Microsoft skärpte till sig, släppte Xbox One S, Game Pass och sedan toppade allt detta med Xbox One X. Och så har vi ju Elite-kontrollen...! Så det skulle luta åt Xbox Series X.

Men. Just eftersom jag köpt en One X, att alla spel som redan är bakåtkompatibla kommer förbli det och att nya Series X-spel även kommer fungera till One X gör det paradoxalt nog att jag känner ett större behov av PS5 initialt.

I slutändan avgör pris och framför allt lanseringsspelen frågan om vilken jag köper först (jag kommer köpa båda, dock inte samtidigt). Både PS4 och Xbox One hade en rätt skral lineup när de släpptes, ärligt talat. Dessutom vet vi att det brukar vara bäst att vänta ett tag för att slippa de barnsjukdomar som ofta finns där direkt från start.

Men visst... känslan av att packa upp en konsol på lanseringsdagen är svårslagen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har bara ägt PS. Har spelat en del med Xbox-kontroller på PC men har aldrig lyckats lära mig var knapparna sitter (X,Y,A,B) utan måste alltid titta ned. Kryss, cirkel, trekant och fyrkant sitter dock i ryggmärgen. Det blir PS om det blir något.

Medlem

Det har alltid varit PlayStation hos mig i första hand, så även denna gång. Men har köpt både xbox 360 och xbox one x mot slutet av deras livsscykler för att avnjuta forza spelen. Kan säkert bli så även denna gång.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Utseendet är allt!

Medlem

Det blir en ps5 för min del för xbox har inte haft några i mitt tycke bra spel,känns som om dom mest utvecklar en massa shooters och ett och annat bilspel

Medlem

Blir nog ingen konsol vid launch, men när nästa God of War annonseras så lär jag köpa ett PS5.

Skriv svar