Bakåtkompatibilitet: Hur viktigt är det?

NuZ
Testpilot

”De är inte alls viktigt” o så sitter man på PC kommentarerna är charmiga 😅


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag som inte ägt en konsol sen PS3, varit fokus på familj, karriär å två vildar till barn så är de rätt sweet att kunna spela spel man fått hopp över.
Där är den funktionen guldvärd!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bör väl vara självklart. Som om jag köper en ny dator och inte mina äldre spel fungerar där. Vilka av er hade tyckt att det var ok?

Det händer hela tiden, gamla spel som inte längre fungerar i nyare operativsystem. Om ett företag går till en helt ny arkitektur t.ex. som Sony till PS3 och sedan igen till PS4, då tycker jag att det är en bonus om de lägger in en "emulator" eller del av systemet som fortfarande kan läsa helt "olik" data mot vad den originellt är designad till.

Hur långt tillbaka ska man gå med bakåtkompatibilitet? 1, 2 eller fler generationer teknik?
Det är trevligt om det går att spela förra generationen, men det är inte ett måste för mig. Jag har ändå kvar de andra konsolerna också.

Moderator | Testpilot

Det är inte så viktigt, men om det iallafall går en generation tillbaka så är det uppskattat. Spel man inte hunnit spela från säg PS4 kan man då lira på nya konsolen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är det minst viktiga med en konsol, jag köper som jag sa i en annan tråd inte en ny konsol för att spela gamla spel.

Medlem

Det är en charm att kunna lira Playstation 1 spel på Playstation 5. Jag tror det har att göra med kärlek till spel vare sig nya eller gamla.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Personligen har jag alltid tyckt att det har varit viktigt men sen när det har funnits möjlighet att göra det så har jag aldrig använt mig av det så det blir mest bara en bonus.

Dock tycker jag att Nintendo borde börja rappa på lite med utgivningarna av äldre spel till switchen Typ Zelda: Ocarina of Time.

Avstängd

Det som står i första inlägget stämmer annars inte längre. Verkar som att Microsoft var för snabba med skrytet och har ändrat till att dom håller på och testar och validerar funktionalitet. Så verkar som att det blir trams-bakåtkompatibilitet till båda konsolerna


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Ribcage:

T.ex. att få allt jag äger på steam kompatibelt med mitt nya grafikkort? Jag hade försökt köpa det grafikkort som hade stöd för spel jag äger. Förstår om det är problem med spel från 90-talet. Det är lite skillnad mot generationen innan som här med PS4 och PS5. På PC behöver man inte betala extra för det, utan det ses som självklart mer eller mindre. Mina Amiga-disketter kommer såklart inte fungera på min nuvarande. Men PC har så många bra möjligheter att spela såna spel ändå.

Absolut att PS4 borde fungera då det är samma bas i arkitekturen men före det var Sony lite av ett arsle och skulle gå sin egen väg. Inte många som var glada att koda till PS2 och 3. Men det kanske är lättare nu med en riktig CPU att få till det?

Medlem

Jävligt viktigt för jämfört med alla tokstollar som har för mycket pengar för deras eget bästa vill ja fan inte behöva köpa om samma spel 10 gånger. Sedan så slipper man ha en massa konsoler framme beronde vad man ska spela räcker att 3 konsoler redan gör så man har en kabel härva som heter duga och en tv har bara viss anatal HDMI portar.

Medlem

Visst kan det väl vara trevligt. Men oftast är man ju trött på de gamla spelen till föregående konsolgeneration sedan långt tillbaka.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jävligt viktigt för jämfört med alla tokstollar som har för mycket pengar för deras eget bästa vill ja fan inte behöva köpa om samma spel 10 gånger. Sedan så slipper man ha en massa konsoler framme beronde vad man ska spela räcker att 3 konsoler redan gör så man har en kabel härva som heter duga och en tv har bara viss anatal HDMI portar.

Räcker väl att köpa ett spel en gång?

Varför skulle man köpa det fler gånger? Bara för att man kan så finns det egentligen ingen anledning till att göra det.

Medlem

Nu har jag inte konsol själv, men har funderat på det. Det är i alla fall tre anledningar till att jag skulle uppskatta bakåtkompatibilitet:

1. När konsolen är ny och det inte har kommit så många (bra) titlar än, då kan man spela spelen från den föregående generationen.

2. Man slipper ha så många boxar inkopplade till TV:n, speciellt bra om man inte har så många portar.

3. Om den gamla konsolen pajjar och det inte finns att köpa "nya" så kan man spela de spelen på den nya lådan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Mitt val "Det är väldigt viktigt, men inte avgörande"

Istället för att behöva ha flera konsoler framme för att kunna köra gamla spel, så vore det väldigt bra att kunna ha en konsol framme istället. Dessutom kommer gamla konsoler inte fungera i all evighet. Är också väldigt förtjust i emuleringar till datorn. Att kunna köra gamla ps1 och ps2-spel på skiva. Samma sak med Xbox-spel.

Köper i första hand ny konsol för att köra nya spel. Men ibland dras suget till att köra om ett riktigt gammal guldkorn. I första hand bakåtkompatibilitet men remake och remasters fungerar också som alternativ.

Så för mig är det väldigt viktigt med bakåtkompatibilitet, men inte avgörande vid köp av konsol.

Medlem

Extra bonus för min del. Jag har nämligen de äldre konsolerna kvar för att kunna lira de spel som finns där. Men i vissa fall är det ju enkelt att kunna köra äldre spel på en annan platform. Som tex PS1 spel på PSVita samt Wii spel på Wii U när den föregående står i vardagsrummet och den senare i spelrummet.

Medlem

@Exxo: nä men folk gör ju det bara för dom är sånna horders och vill ha 1 dom spelar och 9 för att samla på. Samma sak som jag finner med Dark souls remastrad att man fick köpa det igen om man villl ha något som kunde varigt en DLC eller bättre göra som Bethesda och sa äger du Skyrim + alla DLC så var Skryim SE helt gratis för dom är inte giriga.

Men att kunna spela Xbox, 360,one spelen på nya xbox en är ju bra slipper man ha 5 konsoler framme eller köpa dom man saknar bara för spela 1 spel man kanske blivit rekommenderad att spela.

Medlem

Extra bonus svarade jag men ska jag se tillbaka på de extremt få gånger jag använt det genom åren, oavsett plattform, så borde jag nog svarat inte alls viktigt.

Medlem

Helt oviktigt, spelar aldrig gamla spel på en ny konsol. Förr i tiden när jag samlade på spel så körde jag helt enkelt gamla spel på gamla konsoler, som sig bör. Dessutom så kommer det ju remakes på de största spelen i stadig ström. Hade gärna sett att Sony och Ms skippade att lägga resurser på bakåtkompatibilitet i framtiden så jag som konsument slipper betala för det.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Tyckte inte den funktionen var så viktigt förrut men har ändrat mig. Det är rätt ofta jag vill spela något jag missat tidigare eller spela om en gammal klassiker, händer oftare nu än för några år sen. Då är det nice att slippa koppla in en gammal konsol, som kanske är nerpackad eller i värsta fall såld.

ELF
Medlem

PC;
Väldigt viktigt, men tyvär får man leva med att antingen ha en extra dator med äldre hårdvara och os eller köra vissa spel i virtuell maskin. Tråkiga är att det inte finns någon virtuell maskin som är tänkt för gaming, så det blir vissa limiteringar och ändå en del jobb ibland för att få igång ett spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Ny konsol, nya spel.
Jag har en backlog på över 50 spel och spelar max 1 i månaden. Att spela om ett spel finns inte på kartan.

Ska nästan bli skönt att sälja loss PS4:an och spelen så man får börja på 0 med PS5. Den nya planen är 1-in1-ut, så man aldrig köper på sig en backlog som bara orsakar stress

Medlem

För mig är det väldigt viktigt. Jag blev riktigt överraskad och skitglad när Microsoft utannonserade funktionen till Xbox One på E3 2015(?) men använde den faktiskt inte på ett par år. Sen insåg jag vilka spel som lades till BC-biblioteket och att jag började beta av en backlog av sådant jag missat till 360. Mina favoritspel är fortfarande en stor del av det som kom till 360 så jag spelar fortfarande Gears-spelen, Dead Space, Mass Effect och andra godbitar och då gärna på min Xbox One X där allt flyter på lite bättre samt att jag slipper koppla in 360:n om vartannat.

Sen har ju även biblioteket till min Xbox One den här generationen växt till 26 spel jag fortfarande har kvar i hyllan och ämnar spara, kan jag spela dem till nästa generation är det guld värt. Jag älskar nya spel men älskar de gamla spelen lika mycket.

Flakmonkey

Min spontana reaktion på den här frågan har alltid varit att det är viktigt, men om jag sen tänker efter hur ofta jag spelade PS1-spel på min PS2a, PS2-spel på min (första) PS3a, Gamecube-spel på min Wii, etc etc så inser jag att jag gjorde det kansk ett tiotal gånger totalt och då var väl en handfull av dem bara för att testa om det gick.

Så uppenbarligen tycker jag inte alls det är viktigt

Medlem

för mig som småbarnsfar och inte hinner spela allt jag vill välkomnar jag det. Främst spelen från föregående generation.
Tex. Jag har ej spelat red dead 2. Dels för att tiden ej funnits och jag har endast en trött ps4 där bilduppdateringen är för låg för min smak i det spelet.
Om nu då spelet kommer flyta bättre på nästa generation så välkomnar jag bakåtkompabiliteten


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Frilansare

Inte viktigt för mig personligen. Spelar nästan aldrig om spel.

Medlem

"jag köper en ny konsol för nya spel" va det sjukaste jag läst

Kontot avslutas

Jag tröttnar väldigt fort på nyare spel och därför är det väldigt viktigt för mig med någon form av bakåtkompatibeletet.
Jag har ägt både Playstation One, Playstation 2 och Playstation 3.
Men till Playstation 4 kom det aldrig några spel som jag var intresserad av ,förutom Final Fantasy VII Remake, men jag skulle aldrig köpa en konsol för ett enda spel.

Nintendo har alltid haft spel som har intresserat mig, det som är bra då är att man ibland kan våga att testa något nytt spel ibland.

Xbox har jag fått mer intresse för när jag har blivit äldre. Jag har en gammal Xbox men ingen Xbox 360. Men eftersom Xbox One är bakåtkompatibel så vill jag väldigt gärna ha en Xbox One, däremot skulle jag kunna eventuellt köpa en Xbox Series X istället eftersom den också är bakåtkompatibel.

Så det är väldigt viktigt för mig att konsolen är bakåtkompatibel. Det finns allt för många bra äldre spel, både spel som man har spelat förut och spel som man har missat.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Joakim Bennet:

Inte viktigt för mig personligen. Spelar nästan aldrig om spel.

Har du hunnit spela alla spel från tidigare generationer då?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av whoo:

Ny konsol, nya spel.
Jag har en backlog på över 50 spel och spelar max 1 i månaden. Att spela om ett spel finns inte på kartan.

Ska nästan bli skönt att sälja loss PS4:an och spelen så man får börja på 0 med PS5. Den nya planen är 1-in1-ut, så man aldrig köper på sig en backlog som bara orsakar stress

Jag önskar dig lycka till från botten av mitt hjärta!

Kontot avslutas
Skrivet av Bojkott:

Tycker att det är viktigt på många sätt, men inte ett måste. Det som är bra med bakåtkompatibilitet är att man kan spela äldre spel i framtiden när de gamla konsolerna börjar dö. Både PS3 och Xbox 360 löper stor risk att drabbas av YLOD och RROD, och utan officiell bakåtkompatibilitet för PS3-spel så riskerar en stor del av generationen att gå förlorad. Nu tvivlar jag på att det kommer gå så pass långt, utan detta är värsta tänkbara scenario om det inte kommer en lösning för att spela fysiska PS3-spel på något annat än PS3.

Väldigt bra uttalande!
Min första Playstation 3 som var bakåtkompatibel med både Playstation One och 2 spel fick YLOD 2012.
Min nya Playstation 3 har jag haft sedan 2012 och den fungerar fortfarande felfritt, men man vet ju aldrig vad som kommer hända, då vill man ju ha en ny konsol där både mina spel funkar på samt alla digitala spel som jag köpt till den.
(Har för övrigt mest digitalt på Playstation 3, främst för miljöns skull men också för att jag tänkte då att jag inte ville slita på skivläsaren i onödan)


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar