Valves Gabe Newell välkomnar konkurrensen med Epic Games Store

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Tror han syftar på att de inte tillåter konkurrerande butiker till appstore. På android kan man ladda ner andra Stores eller ladda ner från nätet. Detta går inte på Apples ios

Aha, ja det stämmer ju. Håller med om att Apple borde tillåta det om man godkänner en massa varningar om att det sker på egen risk och att man kanske inte får någon support om något går snett.

Medlem
Skrivet av Barak:

Vad är det för god vilja som Valve visar som dom andra inte gör?

Bara som ett exempel, att de utvecklar Proton så att man inte tvunget måste använda windows som de flesta spelen kräver.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

“Vidare säger han att något som är mycket mer skrämmande än konkurrens är de som försöker hindra konkurrens, och delar ut en känga till Apple och deras "modell för att kontrollera allt".”

Jag förstår inte riktigt den kritiken. Apple är väl inte den enda aktörer på marknaden att välja bland? Gillar man inte deras race finns det andra teknikföretag att vända sig till.

Sen kör jag exempelvis just nu Tidal som musiktjänst och den funkar fint på flera av Apples plattformar. Steam Link går även att köra (efter viss väntan).

Hur menar Gabe att Apple skulle bete sig? Inte blanda sig i så många branscher? Licensiera deras dator-OS till andras datortillverkare?

Låt mig förklara:

Apple har total kontroll över allt som de kan kontrollera när det gäller sina egna plattformar, främst gäller det de mobila plattformarna där enbart mjukvara som Apple har kontroll över får existera. Vidare ser de till att all kringrustning har en design som skiljer sig från marknadsstandarden så att deras kunder är manade att köpa deras egna originaldelar istället för billiga standardkomponenter, detta gäller i synnerhet mobilladdare och headset som trots att de inte är speciella på något sätt har unika kontakter som hindrar att användaren köper något annat än Apples egna design.

Det gäller inte bara mjukvara och kringrustning utan även hela deras serviceprocess men det är en annan historia.

Kort sagt: Har du köpt Apple är du i väldigt stor grad låst till Apple medan PC, Android, Linux mfl. är öppna plattformar, ditt argument att du inte behöver köpa Apple ändrar ju inte det faktum att de har total kontroll över sin marknad på något sätt.
Hoppas du förstår nu; Gabe syftade sannolikt mest på den mobila marknaden som är Apples huvudsyssla men samma policy gäller även Mac i den mån det går. Pajar din Mac är det Apple du måste betala, du kan inte välja tillverkare eller pris på ditt nya moderkort.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Låt mig förklara:

Apple har total kontroll över allt som de kan kontrollera när det gäller sina egna plattformar, främst gäller det de mobila plattformarna där enbart mjukvara som Apple har kontroll över får existera. Vidare ser de till att all kringrustning har en design som skiljer sig från marknadsstandarden så att deras kunder är manade att köpa deras egna originaldelar istället för billiga standardkomponenter, detta gäller i synnerhet mobilladdare och headset som trots att de inte är speciella på något sätt har unika kontakter som hindrar att användaren köper något annat än Apples egna design.

Det gäller inte bara mjukvara och kringrustning utan även hela deras serviceprocess men det är en annan historia.

Kort sagt: Har du köpt Apple är du i väldigt stor grad låst till Apple medan PC, Android, Linux mfl. är öppna plattformar, ditt argument att du inte behöver köpa Apple ändrar ju inte det faktum att de har total kontroll över sin marknad på något sätt.
Hoppas du förstår nu; Gabe syftade sannolikt mest på den mobila marknaden som är Apples huvudsyssla men samma policy gäller även Mac i den mån det går. Pajar din Mac är det Apple du måste betala, du kan inte välja tillverkare eller pris på ditt nya moderkort.

Jag tycker din förklaring är lite onyanserad.

Gällande adaptrarna så har Apples Lightning-kontakt bland annat haft fördelen att den varit vändbar och mer robust än den hemska micro-USB-kontakten som länge var vanlig på Android-telefoner.

https://www.loopinsight.com/2012/09/14/why-does-the-iphone-5-...

Så under fler år har de absolut haft existensberättigande tycker jag. Innan det hade exempelvis Ericsson och Nokia och andra tillverkare egna kontakter på telefonerna för laddning.

Apples produkter genererar en omfattande tredjepartsmarknad för produkter och tillbehör med god kvalité (och tyvärr också dålig) som även Apple ibland själva säljer i sina butiker – det är knappast enbart Apple som tjänar pengar på Apples produkter. Nu är det även USB-C som gäller på Apples bärbara så där finns många möjligheter till att ladda datorn utan nätadapter från Apple.

Jag tänker att om det är riktig bred valmöjlighet man är ute efter så är det väl bra att ett av valen är ett företag som Apple, även om det på vissa plan kanske innebär mindre valmöjlighet, vilket kanske dock inte alltid enbart är negativt? Hade Apple varit det enda teknikföretaget att välja på hade det varit en annan sak, men nu är det inte så.

Service på bärbara datorer skiljer sig väl inte så mycket gällande Apple kontra andra tillverkare? Jag vänder mig inte till Dell för att få lagat en HP-dator. Jag kan heller inte förvänta mig att en nätadapter från Dell ska passa i min HP-dator.

Har jag köpt Apple blir det viss problematik med att gå över till en annan plattform om jag skulle vilja det, men det blir det även om jag vill gå från en annan plattform till Apple. Det mesta som man producerar med en Apple-produkt år kompatibelt med andra plattformar och går att ta med sig om man skulle vilja lämna Apple.

Så jag håller med om att Apple styr och ställer på vissa plan, men inte att det alltid är så dramatiskt inlåst som vissa hävdar.

Hur många butiker har Dell och HP där du kan gå in och få hjälp med din produkt? De har så klart andra fördelar som inte Apple har, men min poäng är att allt med Apple inte nödvändigtvis är negativt.

Nu blev det lite spretigt (jag är hemma med snuvig son) men lite tankar i alla fall.

12
Skriv svar